Népnevelők Lapja, 1870 (5. évfolyam, 1-47. szám)
1870-08-07 / 32. szám
a» nK «ä ® 5a«»e» Pftst. ! «it??. 7. AS70.NÉPNETGLŰK LAPJA. ^esjelentés: vasárnap. ä8Ba3S3ä$e48S3S«.issä»>* $ 32. sz. $ O*. SZ. g íj V. évfolyam. Több szakférfiú közreműködése mellett szerkeszti Márki József tár. kiadó-tulajdonos. Előfizetési pénz (/4 — 1 évre : 1 — 4 fr.) s kéziratok a szerkesztői s kiadói hivatalba (kecskeméti utca, 5. sz.) kéretnek küldetni . Első megrendelési idő leteltével, lapunk csupa elfogadását is megrendelésnek tekintjük. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------- " ( ‘ Paedagogia! utazás Württembergben.*) Szalkay Gyula, felső lövői tanitó-képezdei tanártól. Kutassatok és válaszszátok a legjobbat. Szeretett honunkra nézve az 1868 év paedagogiai tekintetben nagy fontossággal bir. Uj korszak keletkezett a magyarországi tanítókra nézve , mert abban az évben, habár csak távlatilag a tanítók jobb anyagi helyzete és a köznép művelődése, mint rendezett állam alapköve, törvényileg megállapíttatott. Kormányunk azon belátásra jutott, hogy csak egészséges magból, erkölcsileg és szellemileg erős és művelt népből válhatik szilárd törzs, a középosztály, a polgárság. Ország, műveit nép nélkül, nem állhat soká fon , amint azt a világtörténetben számos példa tanúsítja. Magyarország is ezer évi fennállását azon szerencsés körülménynek köszönheti, hogy a kereszténység felvétele óta mindig tágas tért nyitott a nyugoti civilisatio felvételének és terjesztésének. Azonban több századon át, melyekben nemzetünk Európának védbástyája vola, a folytonos harc között nem tarthattunk a nyugoti művelődéssel lépést s hátra maradtunk , de nem önhanyagságból, hanem a sors hozta kényszerűségből. Hátramaradásunk elismerésénél a nemzet keblében egyhangúlag óhajták a műveltség elsajátítását. A törvényhozó test és a kormány jó akaratot mutatnak és kitelhetőképen gondoskodnak. Ha sok mindeddig nem telje sült is, amit némely, főleg vérmes pályatárs remélt, csak ezen szavakkal vigasztalhatjuk: minden nagy mű sok időt igényel, kivált honunkban, hol annyi elem, annyi nemzet, annyi műveltségi fok jő a mérlegbe. Hogy a nép emeltessék, hogy a műveltség mindnyájunk sajátja legyen: az iskola lelkénél, a tanítónál kellett okvetlenül kezdenünk. A társulás hathatós varázsereje báró Eötvös Józseftől 1868-ban ékesen tolmácsoltatott és egy felhívásban a tanítók felszólittattak közös célból összeseregleni és tanítóegyleteket alakítani. Nem maradt siker nélkül ezen felszólítás ; hazánk minden vidékén pezsgő élet fejlődik; a tanítók sietnek közös zászló alá; mindegyik erejéhez képest hozzá akar járulni, hogy az összes tanítóság emeltessék és ezekkel a nép zöme a műveltségben előbb vitessék; nemsokára a tanítóság az első magyar általános tanítógyülésen Pesten kimondja, hogy egy közös szalag, nem a felekezetesség kígyókkal kivarrott szalaga, hanem a szeretet szalaga fogja az összes magyarországi tanítóságot körülövezni.Hogy hazánk tanítói paedagogiai ismereteiket szélesbíthessék, 1 G9-ben közoktatási minister őr.agyméltósága több tanítót küldött Németország különböző vidékeire, hogy észlelhessék, mily módon eszközöltetik az okszerű tanítás, mily eszközök által tartatik fenn a fegyelem, az iskolából kinőtt nemzedék továbbképzése miképen eszközöltetik és végtére, mily mérvben van a tanítók továbbképzésének elég téve. Mi is szerencsések valónk kiküldetni Württembergbe, Ellwangen város és környékére; utazásunkat 1869.október 16-án kezdtük és november 24-én érkeztünk vissza. Tapasztalatunkat,utazásunk eredményét,az alább felsorolt pontokban és sorozatban akarjuk közzé tenni. I. Érintett városok iskoláiban tett észleletek, összekötve az iskolai élet külső kellékeivel. II. Az iskola belélete vagyis szerves működése mind azon tényezőknek, melyek által a jó iskolák jellegeztetnek. III. A tantó- és tanítónő- képezdék és az azokkal összekötött mintaiskolák. IV. A felnőttek továbbképzése. V. A tanítók, tanítóegyesületek és a tanítók továbbképzése. (Folyt. köv.) *) Ajánljuk e kimerítő , érdekes „utazást“ t. olvasóink figyelmébe. Utazások leírása ifjúságra nézve is egyik legkedvesb s legtanulságosb olvasmány: „Verba movent, exempla trahunt.“ Szerk. Az erkölcs. (Folyt, és vége.) Alig a népnevelő erkölcsisége a növendékeknek gyakorlati mintául szolgál , addig az iskolás tantárgyak bő anyagot nyújtanak az el-