Népnevelők Lapja, 1873 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1873-10-18 / 42. szám

495 oktatásról komolyam gondoskodnánk. S ezt a községi iskolák tehetik min­denek felett leginkább. Igaz ugyan, hogy a felekezeti iskolákban első tantárgy a vallás­tu­domány, de az is igaz, hogy mire gyermekeink a népiskolából kikerül­nek, megöli lelküket a betű. Minden természet ellenies eljárás megbo­­rzulja magát előbb utóbb. Nem született arra mindenik tanító, hogy a a leghelyesebben fejtse meg az embernek istenhez való viszonyát még az esetben is, ha arra kellő képzettség nincsen. Ebben rejlik a legtöbb idő­­vesztegetés és a legtöbb szerencsétlen nézet létezése. Jelen modorában vallás­tanításunk inkább tévhitre, babonára vezet, sem hogy a lelket fel­emelő , hit remény és szeretet útján kalauzolna. Foglalkozzék a népiskola, mint ilyen, egyedül véges dolgokkal ; ezeken mit sem változtat istenhez való viszonyunk tudata. Protestáns, katholikus stb. vallásról jogosan lehet szólani , de protestáns vagy katholikus természettudományról, geográfiáról vagy históriáról csak nem fog beszélni egy tanító sem. Íme a községi iskola e tekintetben is mily biztosítékokat nyújt úgy a szülőknek, mint az egyháznak. S ha a szülőknek vagy az egyházaknak úgy tet­szik, részeltessék gyermekeiket a legkitűnőbb vallásoktatásban. Legyen fölkent bajnoka mindenik pap a vallásosságban való nevelésnek, szem előtt tartván folytonosan a kor haladását, az eszmék győzelmét s a gyermekek felfogását. A papot a gyermek vallásos reverentiával tiszteli, s ha jól jár el, e tárgyat illetőleg bizonyosan többre viszi őket, mint azt a tanító tehetné. Mely oknál fogva lehet tehát a községi iskolákat vallástalanok­nak mondani ? Holott épen a községi iskolai rendszer az, mely minden­féle igényt legjobban kielégíthet. Azonban eljött az idő, melyben a nevelésoktatatás iránti érdeklődés a papok tantárgyát és módszerét is bírálat alá vette. Ugyanazért a köz­­érdeklődés követelményeit jó lesz minden lelkésznek idejében figyelemre méltatni ; jó lesz katechetáinknak a vallásos ismeretet és hitet a vallásos érzelemmel gondosan egyesítni, nehogy azon meggyőződésre jusson az érdeklődők tömege, miszerint a mai theologusok okoskodása nem képes az emberiséget a vallásosság és erkölcsösség útján megtartani; tehát előt­tük az iskola elzárandó. Paedagogiai tapintatuknak pedig igyekezzenek kifejezést adni az által, hogy első osztályban vallásórát ne tartsanak. Legyenek a vallásos tankönyvek is jól szerkesztettek, és aztán te­gye meg mindenik pap kötelességét és a közös iskolák a helyett, hogy el erkölcstelenítsék vagy vallástalanná tegyék népünket, hatalmas emel­tyűivé fognak válni az élő, buzgó vallásosság újraéledésének és virág­zásának. —k. —k. Nyelvoktatás az elemi tanodában. I. Elmúlt azon idő, melyben elemi tanodáink eleget véltek tenni fela­datuknak, ha tanítványaikat a­z írás, olvasás és számolás bizonyos fokára elvezették s így most már fölöslegesnek látom a nyelvoktatás szükséges­ségét és jogosultságát az elemi tanodában fejtegetni, fölöslegesnek látom ezt tenni különösen most már, midőn azon kevesek is, kik netalán eddig ellene voltak, vagy szükségtelennek tartották a reáliáknak nagyobb ter­jedelemben való felvételét az elemi tanoda tantárgyai közé, meggyőzte illetőleg kötelezi a törvény, mely világosan elszámlálja a tantárgyak ne­veit s az annak értelmében kiadott kormányrendeletek pedig félreérthet­­lenül megszabják az elemi tanoda osztályaiban előadandó egyes tantár­gyak mennyiségét.

Next