Népnevelők Lapja, 1873 (8. évfolyam, 1-52. szám)
1873-10-18 / 42. szám
495 oktatásról komolyam gondoskodnánk. S ezt a községi iskolák tehetik mindenek felett leginkább. Igaz ugyan, hogy a felekezeti iskolákban első tantárgy a vallástudomány, de az is igaz, hogy mire gyermekeink a népiskolából kikerülnek, megöli lelküket a betű. Minden természet ellenies eljárás megborzulja magát előbb utóbb. Nem született arra mindenik tanító, hogy a a leghelyesebben fejtse meg az embernek istenhez való viszonyát még az esetben is, ha arra kellő képzettség nincsen. Ebben rejlik a legtöbb idővesztegetés és a legtöbb szerencsétlen nézet létezése. Jelen modorában vallástanításunk inkább tévhitre, babonára vezet, sem hogy a lelket felemelő , hit remény és szeretet útján kalauzolna. Foglalkozzék a népiskola, mint ilyen, egyedül véges dolgokkal ; ezeken mit sem változtat istenhez való viszonyunk tudata. Protestáns, katholikus stb. vallásról jogosan lehet szólani , de protestáns vagy katholikus természettudományról, geográfiáról vagy históriáról csak nem fog beszélni egy tanító sem. Íme a községi iskola e tekintetben is mily biztosítékokat nyújt úgy a szülőknek, mint az egyháznak. S ha a szülőknek vagy az egyházaknak úgy tetszik, részeltessék gyermekeiket a legkitűnőbb vallásoktatásban. Legyen fölkent bajnoka mindenik pap a vallásosságban való nevelésnek, szem előtt tartván folytonosan a kor haladását, az eszmék győzelmét s a gyermekek felfogását. A papot a gyermek vallásos reverentiával tiszteli, s ha jól jár el, e tárgyat illetőleg bizonyosan többre viszi őket, mint azt a tanító tehetné. Mely oknál fogva lehet tehát a községi iskolákat vallástalanoknak mondani ? Holott épen a községi iskolai rendszer az, mely mindenféle igényt legjobban kielégíthet. Azonban eljött az idő, melyben a nevelésoktatatás iránti érdeklődés a papok tantárgyát és módszerét is bírálat alá vette. Ugyanazért a közérdeklődés követelményeit jó lesz minden lelkésznek idejében figyelemre méltatni ; jó lesz katechetáinknak a vallásos ismeretet és hitet a vallásos érzelemmel gondosan egyesítni, nehogy azon meggyőződésre jusson az érdeklődők tömege, miszerint a mai theologusok okoskodása nem képes az emberiséget a vallásosság és erkölcsösség útján megtartani; tehát előttük az iskola elzárandó. Paedagogiai tapintatuknak pedig igyekezzenek kifejezést adni az által, hogy első osztályban vallásórát ne tartsanak. Legyenek a vallásos tankönyvek is jól szerkesztettek, és aztán tegye meg mindenik pap kötelességét és a közös iskolák a helyett, hogy el erkölcstelenítsék vagy vallástalanná tegyék népünket, hatalmas emeltyűivé fognak válni az élő, buzgó vallásosság újraéledésének és virágzásának. —k. —k. Nyelvoktatás az elemi tanodában. I. Elmúlt azon idő, melyben elemi tanodáink eleget véltek tenni feladatuknak, ha tanítványaikat az írás, olvasás és számolás bizonyos fokára elvezették s így most már fölöslegesnek látom a nyelvoktatás szükségességét és jogosultságát az elemi tanodában fejtegetni, fölöslegesnek látom ezt tenni különösen most már, midőn azon kevesek is, kik netalán eddig ellene voltak, vagy szükségtelennek tartották a reáliáknak nagyobb terjedelemben való felvételét az elemi tanoda tantárgyai közé, meggyőzte illetőleg kötelezi a törvény, mely világosan elszámlálja a tantárgyak neveit s az annak értelmében kiadott kormányrendeletek pedig félreérthetlenül megszabják az elemi tanoda osztályaiban előadandó egyes tantárgyak mennyiségét.