Népnevelők Lapja, 1874 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1874-09-12 / 37. szám

434 községek, felekezetek, országok, sőt mondhatni az összes értelmes világ. b) Elismerték azon bölcs férfiak, a­kik e haza legelső iskolai tör­vényét szerzették, írták, különben nem figurázhatna ott az első közokta­tásügyi miniszter által kiadott népiskolai tantervben. A heti szünnapot — akár egész napi, mely előnyösb a tanítóra, akár fél napi időben, mely kívánatosabb a tanulóra — fentartandónak, a­hol nincs behozandónak tartom mindenütt az iskolaügyre, és pedig tanuló- és tanítóra való fontos tekintetből egyaránt. A tanulóra nézve, mert : 1) Az iskolában előadottak­ és tanítottakra nézve önerejüket maguk­ban megkisérleniök, a további megsértethetés s haladhatás céljából ké­pességüket és a tanultak alkalmazását dolgozatokban kimutatniok szük­séges. 2) Vannak oly tantárgyak, melyekre való készülés több időt vesz igénybe, mit csak a szünnap nyújthat nekik. 3) Mert az elemi tanulók korukhoz képest már­is túlterhelték tan­tárgyakkal, és így a folytonos elmefeszítés, elméleti begyakorlás a szel­lemi élet rovására történnék. 4) A szünet nélküli oktatás kimeríti figyelmüket, fogyasztja tanulási buzgalmukat, nyomasztó hatást gyakorol a kedélyre. 5) Kipihenvén magát mind a testi, mind a szellemi erő, szünnap után értelmük világosabb, kedélyük nyugodtabb, a behatásokra ismét fo­gékonyabb, figyelmük éberebb, s így a taneredmény is több. 6) A testi erők fejlődése első korszakában nem hagyhatók figyelmen kivü­l a testi nevelés elvei , mert a testi erők physicai közrehatása képezi alapját a szelle­mi életnek. 7) Középtanodáinkban is — hol a tanulók testileg fejlettebbek — szintén alkalmazásb­an van a szünnap , pedig itt a tanulók testi és szellemi ereje kedvezőbb arányban áll a tanulandó tárgyakkal, mint az elemi fej­letlenebb tanuló az ő tanulmányaihoz. 8) Az 1868. évi törvény a tanulóknak a tanórákról való elmaradásaikat súlyosan büntetni határozza. A­ heti szünnap eltörlésével megtörténendik, hogy különösen szegényebb tanulóink — kiknek ruháit, lábbeliéit a szokásba vett szünnapon javítják szülei — kénytelenek lesz­nek bármely napon ezt eszközöltetni, s ez okból a tanórákról elma­radni ; és pedig az egyik hétfőn, másik kedden, a harmadik szerdán stb. nem csekély bajára a tanítónak, nagy zavarára a haladásnak. 9) Gazdálkodó és szegényebb lakosságú s viszonyú községeinkben gyermekeiket örömest iskoláztató szülők azon észszerű szabályt követik, hogy gyermekeiknek a gazdaságaik körül teendő közreműködésre a szünna­pot tűzik ki inkább, mintsem hogy őket más napokon az oktatástól le­vonják; ennek nem létében az iskolák bizonyosan számosabb kimaradást fognak kimutatni. A tanítóra nézve, mert : 1) A tanító a heti szünnap megtartásával is betöltheti pontosan a törvényszabta heti tanórákat. 2) Mert a tanítóra nézve előkészületi idő is szükséges. 3) Mert szüksége van olyan időre, hogy szakkönyvek és szak­lapok olvasása és tanulmányozása által magát fontos hivatala betöltésére képesebbé tegye.

Next