Népnevelők Lapja, 1874 (9. évfolyam, 1-52. szám)
1874-09-12 / 37. szám
434 községek, felekezetek, országok, sőt mondhatni az összes értelmes világ. b) Elismerték azon bölcs férfiak, akik e haza legelső iskolai törvényét szerzették, írták, különben nem figurázhatna ott az első közoktatásügyi miniszter által kiadott népiskolai tantervben. A heti szünnapot — akár egész napi, mely előnyösb a tanítóra, akár fél napi időben, mely kívánatosabb a tanulóra — fentartandónak, ahol nincs behozandónak tartom mindenütt az iskolaügyre, és pedig tanuló- és tanítóra való fontos tekintetből egyaránt. A tanulóra nézve, mert : 1) Az iskolában előadottak és tanítottakra nézve önerejüket magukban megkisérleniök, a további megsértethetés s haladhatás céljából képességüket és a tanultak alkalmazását dolgozatokban kimutatniok szükséges. 2) Vannak oly tantárgyak, melyekre való készülés több időt vesz igénybe, mit csak a szünnap nyújthat nekik. 3) Mert az elemi tanulók korukhoz képest máris túlterhelték tantárgyakkal, és így a folytonos elmefeszítés, elméleti begyakorlás a szellemi élet rovására történnék. 4) A szünet nélküli oktatás kimeríti figyelmüket, fogyasztja tanulási buzgalmukat, nyomasztó hatást gyakorol a kedélyre. 5) Kipihenvén magát mind a testi, mind a szellemi erő, szünnap után értelmük világosabb, kedélyük nyugodtabb, a behatásokra ismét fogékonyabb, figyelmük éberebb, s így a taneredmény is több. 6) A testi erők fejlődése első korszakában nem hagyhatók figyelmen kivül a testi nevelés elvei , mert a testi erők physicai közrehatása képezi alapját a szellemi életnek. 7) Középtanodáinkban is — hol a tanulók testileg fejlettebbek — szintén alkalmazásban van a szünnap , pedig itt a tanulók testi és szellemi ereje kedvezőbb arányban áll a tanulandó tárgyakkal, mint az elemi fejletlenebb tanuló az ő tanulmányaihoz. 8) Az 1868. évi törvény a tanulóknak a tanórákról való elmaradásaikat súlyosan büntetni határozza. A heti szünnap eltörlésével megtörténendik, hogy különösen szegényebb tanulóink — kiknek ruháit, lábbeliéit a szokásba vett szünnapon javítják szülei — kénytelenek lesznek bármely napon ezt eszközöltetni, s ez okból a tanórákról elmaradni ; és pedig az egyik hétfőn, másik kedden, a harmadik szerdán stb. nem csekély bajára a tanítónak, nagy zavarára a haladásnak. 9) Gazdálkodó és szegényebb lakosságú s viszonyú községeinkben gyermekeiket örömest iskoláztató szülők azon észszerű szabályt követik, hogy gyermekeiknek a gazdaságaik körül teendő közreműködésre a szünnapot tűzik ki inkább, mintsem hogy őket más napokon az oktatástól levonják; ennek nem létében az iskolák bizonyosan számosabb kimaradást fognak kimutatni. A tanítóra nézve, mert : 1) A tanító a heti szünnap megtartásával is betöltheti pontosan a törvényszabta heti tanórákat. 2) Mert a tanítóra nézve előkészületi idő is szükséges. 3) Mert szüksége van olyan időre, hogy szakkönyvek és szaklapok olvasása és tanulmányozása által magát fontos hivatala betöltésére képesebbé tegye.