Népnevelők Lapja, 1874 (9. évfolyam, 1-52. szám)
1874-05-23 / 21. szám
NÉPNEVELŐK LAPJA. Előfizetési pénzek postai utalvánnyal küldendők. A „NÉPNEVELŐK PESTI EGYLETÉNEK“ KÖZLÖNYE. Nevelés -oktatásügyi j fetilap. Felelős szerkesztő : Graillai Béla. .Munkitársak : Jr. Ballagh M., V. Balogh L., Barabás ffy., Bója G., Bálint M., Dobján L. Dolinár Gy., Faluvégi A., Falvay A., Fillinger K., Fuchs F. Garami R., Goldberg J., Goll J., Gyertyánffy J., György Al., Halász Gy., Hönigsfeld A., Hübner J. Iványi A., Jablonszky N., Kapi Gy., Kálnay N., Kárpáti E., Keraencky K., Kerékgyártó E., Király K., Kiss Á., Kohn Gy., Kriesch J., Jakits V., Lederer A., dr. Márky J., Mayer M., Molnár Al., Molnár K., Molnár L. Morvay K., Neumann S., Németh G., Pédery Gy., Péterfy S., Prárner Ág., Rohr F. Roller M., Roth Y., Ságh J., Schuch J., Schwarcz Gy , Szélig J., Stern M., Szervizer L., Stojanovics I., Szarvas G., Szász L. Szénié .1., Tamos I, dr. Toldy L , Túry .1., Ujházy F., Ullerich Gy., Wittinger, Vajdafy R. és G., Vass M., Volf Gy. Weber S., Vizer E., Závodszky K„ Zirzen J., Zsengeri S. Megjelenik minden szombaton. Ára : Egész évre 4 frt, félévre 2 frt, negyedévre 1 írt. Pályázatok és egyéb hirdetések petit soronként 10 krral számíttatnak. A lap szellemi részét illető küldemények a szerkesztőhöz Budapestre, nagy-diófa-utca 13. sz. , előfizetői pénzek, reclamatiók stb. a kiadóhoz intézendők. Kiadó : Aigner Lajos könyvárus Budapesten, váci-utca 18. szám ,, Nemzeti szálloda, 21. szám. Budapest, 1874. Május 23. IX. évfolyam. A tanterv részletes megállapítása s a tananyag csoportosítása. (Az egyet. tanítógyülés szervező bizottsága által kijelölt 4. vitatárgy.) II. (Folytatás és vége.) A kormány megtette a magáét, a mennyiben minden szakbeli iskola százára külön tantervet adott ki , de mi nem tettünk eleget kötelességünknek, jó paedagogiai és napilapokban már többször megrótták a kormány által kiadott tantervet, de megróni könnyű, jóvátenni már sokka nehezebb, saját kötelességét teljesíteni pedig legnehezebb. Oly tantervet, mely minden iskola számára elég célszerű volna, a kormány a legjobb akarattal sem adhat ki; e tekintetben, mint már első cikkünkben említettük, minden iskolának magának kellene külön tantervet kidolgoznia , mert minden iskolának más szükségletei, más tanerői, más követelményei vannak. Szükséges tehát, hogy a tanító és az egész tanító testület a külön tanterv készítésénél tisztában legyen a következőkkel: 1) Hány évet töltenek a gyermekek az iskolában? Hány osztályú az illető iskola? Mily mérvű képzettség kívántatik tanulóinktól az iskolából való kiléptükkor ? 2) a tantervben arról is legyen gondoskodva, hogy a tanulók fokonkint megismerkedjenek a föld, hazájuk, szülőföldjük és szülőházuk természete és történetével, úgy azonban, hogy az alsóbb osztályokban inkább szülőházuk és szülőhelyük, a középosztályokban a föld és a világ megismertetésére fordíttassék a főfigyelem. Tehát fokonkint minden osztályban adatnak elő a természet- és az ideális tudományok a kornak megfelelő módon és mindinkább táguló körökben. 3) A tantervnél tekintetbe vétessék a felveendő gyermekek képzettsége, a szülők foglalkozása, és a gyermekek jövő hivatása. 4) A tanterv oly tárgyakat vegyen fel, melyek ismerete az illető kerletbeli ifjúságnak fölötte szükséges. Minden tantárgy számára kellő óraszámot szabjon, és a tananyagot úgy ossza be és rendezze, hogy vala