Népnevelők Lapja, 1875 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1875-01-16 / 3. szám

26 Ha elfogadjuk, ha magunkévá tes­szük eme nemes felhívást, mily kitűnő jelét mutatjuk mi ez által a felebaráti szeretetnek ! E szeretet fáz és tart össze szétbonthatatlan bennünket; e szeretet a bennünk lakó humanismusnak oly kifolyása, a mely későn korán siet szegény sorsú embertársán segíteni; ez átalános emberszeretet még na­gyobb kharakterrel is bír, testvérének tekint minden embert; a­ki feleba­rátját igazán szereti, az osztozik annak úgy örömében, mint bánatában ; a­ki szereti az összes emberiséget, az szereti annak egyes tagját is; ha e földi élet jelenleg még a siralom völgye a felebaráti szeretet gyakorlása által — mind a gyakorlóra, mind pedig annak élvezőjére nézve­­— para­dicsommá, földi menyországgá változik. Tudván, és átérezvén mindezt, halljuk meg a kiáltónak szavát , siessünk a fuldoklónak segítségére mentő sajkánkkal addig, míg tökélete­sen el nem merül a tehetetlenség mély tengerébe! Mily édes öntudattal lesz eltelve szivünk, ha majd látjuk, hogy mennyi fájdalomköny, mennyi epedés, mennyi szenvedés marad el akkor, a­midőn minden szavunkban és cselekedetünkben a felebaráti szeretet törvényét használjuk zsinórmértékül. Tegyünk így, hogy hadd lássa ez ország, hadd lássa a világ, hogy a magyar néptanítókban lélekneme­sség, szellemi nagyság, értelmesség s műveltség lakozik, a­mely tulajdonok erőt adtak e nemes tett gyakorlá­sára ; hadd lássa a nagy világ, hogy a magyar néptanító nem űz bitorló­játékot az erénynyel, hogy nem adja el az igazságot, nem árulja el hazáját nem veti meg embertársait, s épen ez oknál fogva, a magyar néptanít­ó nem átok, hanem áldás e hazában. Igen, ily szellemi nagyság mellett bűn nem játszhatja a főszerepet, csak is erény lehet az úr a háznál! Viszolay István: -A­ népiskolai énektanítás érdekében. Ámbár e tárgyban több ügytársam emelt már szót e lapok hasáb­jain, mégis szükségesnek látom ennek újabban fölmerülő hiányait föl­említeni. Sajnos, hogy énektanítást kellő értelemben csak igen ritkán találha­tunk s így e tantárgy mindinkább elveszti fontosságát és érdekét; a cél eléréséről pedig szó sem lehet. Hogy mennyire jelentéktelennek tekintik e tantárgyat, mutatja azon körülmény, hogy a divatban lévő „tanító-alkalmazási" vizsgálatoknál a tanítók zeneképessége szóba sem jön. Maguk a tanítók is kimutatják, mily kis szerepet engednek az ének­­oktatásnak , mert a tanrendekben csaknem átalánosan a hét utolsó nap­jának utolsó órájára látjuk azt szorítva, midőn már tanító és tanítvány testileg, lelkileg ki vannak fáradva, mely órát sokan még a házi feladatok adásával s más mondanivalóval csonkítják meg, úgy, hogy e tantárgy csak névleg szerepel, mivelésére azonban semmi gond. Pedig az énektanítás célja mutatja már ennek fontosságát. Az ének­tanítás célja : a gyermekek lelkét felvidítni, szivét nemesíteni, hazafiságát felkölteni s ápolni. — E célt csak úgy érhetjük azonban el, ha teljes odaadással és szakértelemmel oktatunk, az anyagot pedig a gyermekek felfogásához mérve hazánk dalaiból választjuk. *) *) Ajánljuk e célra Goll János kartársunk „Kis Dalnok” című hangjegyes gyűj­teményét. Szerk.

Next