Népnevelők Lapja, 1875 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1875-08-07 / 32. szám

374 jusson; ellenben ha hivatást nem érez, akkor hallgasson a józan ész sza­vára, lépjen vissza, ellenkező esetben árthat az ügynek, sújthatja azt, ne­vetségessé teheti magát. Szép és nemes dolog iskolaszéki taggá választatni; — egy oly ügy élére állíttatni, melytől az emberiség jóléte függ ; — oly zászló alá sze­gődni, mely a nemzetek boldogságának dicső harca kivivására van hivatva; — de szerintem azokban, kik a tagságra aspirálnak, két tulajdonnak kell egyesülve lenni, és ez: szakértelem és jóakarat. E kettő szoros testvéries­ségben és elválaszthatatlan viszonyban áll egymással. Hiába van ott szak­értelem, hol jóakarat és ügybuzgóság hiányzik, és viszont a jó­akarat szak­értelem nélkül cimbalom hang nélkül, rajongás és semmi. az eddigi iskolaszéki tagok között igen-igen sok jó akaratú, ügybuz­gó és fáradhatlan szorgalmú egyén küzdött, kiknek a nevelés-ügy körül méltó érdemeik lehetnének, — de fájdalom a kivitelben gyengék voltak, terveik, számítgatásaik jobbára hajótörést szenvedtek, mert azt kellőleg védeni, támogatni képesek nem voltak. Ez azonban nem saját hibájuk, ennek magva körülményeikben keresendő, a­mennyiben ők erre hivatotta­kat nem képeztettek. Ezeknek részünkről köszönet és hála legyen jutal­muk ! Igen sajnálnék, ha jövőre elhagynák az iskolaszékeket, mert ily egyénekre nagy , igen nagy szükség van ott. Legyenek azonban meggyőződve, hogy buzgóságuknak, sokszor ta­pasztalt jóakaratuknak csak úgy lesz igazi eredménye, ha a paed. gya­korlat embereivel együtt tanácskoznak és működnek. S ez az érem másik oldala. Én ugyanis azt óhajtom, s arra kérem a tanügy jóakaróit, szíves­kedjenek befolyásukat úgy felhasználni, hogy jövőre az iskolaszékeknek legalább fele oly egyénekből álljon, kik közvetlen a tanítói, nevelői pályára szánták életöket s erre kizárólagos képzettséggel bírnak, kik értik a tan­ügy rendjét és módját, ismerik annak viszonyait, hogyan kell vagy kel­lene azt vezetni, gyámolítani, felvirágoztatni; ezt a tanítók tanárok ne­velők legjobban tudnák elintézni. Ezeket kell beválasztatni, s az iskola­székek eredménye kimondhatatlan lesz.­­ Hogy iskolaszéki taggá választatni egyedül a szülőknek, vagyono­sabb és tekintélyesebb polgároknak legyen joga; hogy ezek köréből az igazgató tanítókon kívül a többi tanító ki legyen zárva, elannyira, hogy a gyűléseken még részt se vehessenek; ezt a legfonákabb szokásnak ta­lálom, a céltalanság az egész; ellenben a tanítók, nevelők, tanárok ke­zet fogva a szülőkkel a módosabb s úgy buzgó polgárokkal s érdekjelek­kel, mindent szakértelemmel és barátságos jó­indulattal intézve, oly erős, oly szilárd, oly áldásdús működésnek vethetik meg alapját, a mely­nek eddig tengődő csemetéje virágzó fává, gyümölcsözővé és üdvössé fej­lődhetnék. Mi ok indít engem az iskolaszéki tagok ilyetén való összeállítására, az isk. székek ilyetén megalakítására ? Az iskolaszékek feladata megbírálni az iskolák tanszerelését, mely taneszközök jók és szükségesek; hogyan ellenőriztessék a tanítók műkö­dése ; hogyan ítéltessék meg azoknak pályájuk és azok szabályai szerinti eljárásuk; — kérdem : ha most egy oly egyén, ki a paedagogiához nem ért, kinek ebben jártassága nincs, iskolaszéki taggá választatik, vagy plá­ne, ha az egész iskolaszék ilyenekből alakult meg, mit lehet ezektől vár­ni? avagy lehet-e ezektől valamit jogosan követelni? — hogyan fogja az ilyen a tanítók működését megítélni tudni és erről lelkiismeretesen re­g­gálni ? ? avagy bocsánatot!! hogyan eshet az egy szakavatott tanítóna­k, ha tudja, hogy az ő paedagogiai szakosztályok szerint berendezett és ve­zetett tanítói eljárását egy olyan ember küldetett ki megbírálni, kiről tudva van, hogy az élet színpadán egészen más ténykörre beír képesség­

Next