Népnevelők Lapja, 1878 (13. évfolyam, 1-52. szám)

1878-10-19 / 42. szám

42. szám. Budapest, 1878. október 19. XIII. évfolyam. NEVELÉS-OKTATÁSÜGYI HETILAP, A »Népnevelők pesti egyletének«, az »Egyetemes tanitógyülés 50-es bizottságának«, a »Budapesti tanítótestületnek«, az »Eötvös-alapgyű­jtő központi bizottságnak«, az »Országos paedagogiai társaságnak«, a Czeglédvidéki — s több tanitóegyletnek rendes közlönye. Felelős szerkesztő : Lakits Vended. JlejrJrl cin­k e lap minden szombaton Előfizetési Arii: Egész évre 4 frt, félévre 2 írt negyedévre 1 frt. I­irdetések 2 has. petit soronkint la­krral számíttatnak. Kéziratok a szerkesztő­höz ( Budapest, III ker. tanuló-utcai népiskola); előfizetési pénzek, reclarantiok sat. W­eiszmann testvérekhez mint kiadókhoz (V. ker., Lipótváros, nádor-utca 14. sz.) küldendők. Hatósági intézkedések a tanulók iskolalátogatását illetőleg. I. Bármily csekélynek tűnjék is fül a laikus előtt a tudományok nagy halmazával szemben azon ismeret, melyet az elemi népiskolák számára kiadott hivatalos tanterv mint földolgozandót magában foglal, a gyakorlati tanítók előtt nem szükséges hosszasan fejtegetni, miszerint ez a sokak előtt még mindig lenézett és csak alig-alig számba vett is­meret kellő megértetése, begyakorlása és biztosítása az elemi népiskolá­nak teljes idejét és összes erejét igénybe veszi ; sőt minden habozás nél­kül ki lehet mondani, hogy a kívánt sikert a kiszabott tananyag földol­gozását illetőleg csak azon iskola fogja elérni, melynél minden tényező működésben és pedig olyan működésben van, hogy ellene kifogás nem tehető. Nem célom ez alkalommal az iskolai nevelés és oktatás tényezői­ről értekezni, lehetetlen még­is meg nem említeni, miszerint a dolog természetéből következik, hogy bármely iskola sikeres működhetésének egyik első és legfőbb kelléke : a tanulók rendes iskolalátogatása. E nél­kül hajótörést szenved a tanítónak legodaadóbb és legszakavatottabb mű­ködése is. Elég szomorú, hogy épen az iskolalátogatás az, mely eddig a legtöbb kívánni­valót hagyta maga után hazánk legnagyobb részében. Hogy valakinek teljes és helyes fogalma legyen azon nehézségekről, melyekkel kénytelenek a tanítók igen-igen sok helyen, kis és nagy köz­ségekben, városokban egyformán e tekintetben megküzdeni, színről színre kell látni és tapasztalni hazai viszonyunkat és ha látni fogjuk, hogy sok, talán a legtöbb helyen sem a tanév megkezdésére, illetőleg a tanulók behatására, sem a tanév1? befejezésére, illetőleg a végleges kimaradásra nincs határozott idő, hanem a beh­atás a tanév kezdetétől épen a végéig tart egy részről, más részről pedig főleg a felsőbb osztályokban már ápril elejétől fogynak a tanulók, még­pedig annyira, hogy már ápril végén, május elején csaknem egészen üresen állnak a tantermek ; ha mindezt látjuk, mondom, lehetetlen meg nem győződnünk arról, hogy nálunk igen sok helyen akkor kezdődik és addig tart a tanév, a­mikor és a­meddig az illető szülőnek tetszik. Ily körülmények közt azután nem lehet csodálni, ha a tanterv 42

Next