Népnevelők Lapja, 1878 (13. évfolyam, 1-52. szám)
1878-10-19 / 42. szám
42. szám. Budapest, 1878. október 19. XIII. évfolyam. NEVELÉS-OKTATÁSÜGYI HETILAP, A »Népnevelők pesti egyletének«, az »Egyetemes tanitógyülés 50-es bizottságának«, a »Budapesti tanítótestületnek«, az »Eötvös-alapgyűjtő központi bizottságnak«, az »Országos paedagogiai társaságnak«, a Czeglédvidéki — s több tanitóegyletnek rendes közlönye. Felelős szerkesztő : Lakits Vended. JlejrJrl cink e lap minden szombaton Előfizetési Arii: Egész évre 4 frt, félévre 2 írt negyedévre 1 frt. Iirdetések 2 has. petit soronkint lakrral számíttatnak. Kéziratok a szerkesztőhöz ( Budapest, III ker. tanuló-utcai népiskola); előfizetési pénzek, reclarantiok sat. Weiszmann testvérekhez mint kiadókhoz (V. ker., Lipótváros, nádor-utca 14. sz.) küldendők. Hatósági intézkedések a tanulók iskolalátogatását illetőleg. I. Bármily csekélynek tűnjék is fül a laikus előtt a tudományok nagy halmazával szemben azon ismeret, melyet az elemi népiskolák számára kiadott hivatalos tanterv mint földolgozandót magában foglal, a gyakorlati tanítók előtt nem szükséges hosszasan fejtegetni, miszerint ez a sokak előtt még mindig lenézett és csak alig-alig számba vett ismeret kellő megértetése, begyakorlása és biztosítása az elemi népiskolának teljes idejét és összes erejét igénybe veszi ; sőt minden habozás nélkül ki lehet mondani, hogy a kívánt sikert a kiszabott tananyag földolgozását illetőleg csak azon iskola fogja elérni, melynél minden tényező működésben és pedig olyan működésben van, hogy ellene kifogás nem tehető. Nem célom ez alkalommal az iskolai nevelés és oktatás tényezőiről értekezni, lehetetlen mégis meg nem említeni, miszerint a dolog természetéből következik, hogy bármely iskola sikeres működhetésének egyik első és legfőbb kelléke : a tanulók rendes iskolalátogatása. E nélkül hajótörést szenved a tanítónak legodaadóbb és legszakavatottabb működése is. Elég szomorú, hogy épen az iskolalátogatás az, mely eddig a legtöbb kívánnivalót hagyta maga után hazánk legnagyobb részében. Hogy valakinek teljes és helyes fogalma legyen azon nehézségekről, melyekkel kénytelenek a tanítók igen-igen sok helyen, kis és nagy községekben, városokban egyformán e tekintetben megküzdeni, színről színre kell látni és tapasztalni hazai viszonyunkat és ha látni fogjuk, hogy sok, talán a legtöbb helyen sem a tanév megkezdésére, illetőleg a tanulók behatására, sem a tanév1? befejezésére, illetőleg a végleges kimaradásra nincs határozott idő, hanem a behatás a tanév kezdetétől épen a végéig tart egy részről, más részről pedig főleg a felsőbb osztályokban már ápril elejétől fogynak a tanulók, mégpedig annyira, hogy már ápril végén, május elején csaknem egészen üresen állnak a tantermek ; ha mindezt látjuk, mondom, lehetetlen meg nem győződnünk arról, hogy nálunk igen sok helyen akkor kezdődik és addig tart a tanév, amikor és ameddig az illető szülőnek tetszik. Ily körülmények közt azután nem lehet csodálni, ha a tanterv 42