Népnevelők Lapja, 1880 (15. évfolyam, 1-52. szám)

1880-02-14 / 7. szám

10Ö zik, működését ideiglenesen megkezdeni. E feltétel szigorú megtartása mellett a magyarországi tanitó-egyletek szövetsége tényleg meg is ala­kult s azonnal 23 tanitó-egylet, köztük az országnak legtekintélyesebb egy­letei, csatlakoztak a szövetséghez. Fájdalom! október hó 5-én, tehát az alapszabályok tervezetének felküldése után 75 nap múlva, vettük a mindnyájunkat lesújtó miniszteri leiratot, hogy alapszabályainktól a be­mutatási záradék megtagadtatott, s a tervezett szövetkezet végleges meg­alakítása nem engedtetett meg. — Sokkal mélyebben sújtó volt e válasz reánk nézve, kik évek hosszú során át megszoktak reménynyel tekinteni a szövetség eszméjére, mely annyi viszás helyzetnek, oly sok sötét folt­nak eloszlatójaként lebegett előttünk s melyet mindannyian első lépés­nek tekintettünk a haladás utján ; sokkal fájdalmasabb volt e válasz, semhogy az első pillanatban merészkedtünk volna reá válaszolni s a jobban értesült kormányhoz apellálni. Meghajoltunk a hatalom szava előtt, s a szövetség működését rögtön beszüntette. Hónapok teltek el azóta. E hosszú idő alatt Magyarország tanitó­­egyleteinek nagy része ismét nyilatkozott s e nyilatkozatok között nem volt egy sem, mely a kormány leiratára vonatkozólag sajnálkozásának ne adott volna kifejezést; nem volt egy sem, mely a tanitó-egyletek szövetségét most már szükségtelennek tar­totta volna. Ellenkezőleg. Tömegesen jöttek vidékről felszólalások, melyek­be­n minket, mint az egyetemes tanító­gyűlés végrehajtó bizottságát, köteles­ségünk teljesítésére sürgettek, a paedagogiai lapokban mindinkább hango­sabb lett a követelés, hogy a szövetséget újból meg kell alkotni, s a szatmár­­vidéki néptanitó-egylet, egyike a legbuzgóbb s legtekintélyesebb vidéki tanitó-egyleteknek, múlt évi dec. 17-én kelt közgyűléséből feliratot inté­zett a magas képviselőházhoz, hogy a tanitó-egyletek szövetségének életbe­léptetése végett határozatot hozzon, s e feliratot a napokban megküldötte minden hazai tanitó-egyletnek pártolás végett, úgy hogy rövid idő alatt a magas képviselőház előtt több ily kérvény is lesz. Ily körülmények között nem hallgathatunk tovább, s mi is fel­emeljük kérő szavunkat Nagyméltóságodhoz, hogy a harmadik egyetemes tanító­gyűlés által reánk bízott ügyet lehetőleg sikerre vezethessük, l­e nem kötelességérzetből tes­szük ezt csupán, hanem lelkünk legbensőbb érzetéből, mely hosszú éveken át Magyarország húsz­ezer néptanítójának valódi meggyőződése lett. A tanitó-egyesüle­­tek szövetségének léteznie kell, s ha eddig meg sem ki­­séreltetett volna, kötelessége lenne minden magyar ta­­nitónak, hogy annak megalakulására most közreműköd­jék. Hiszen nem egy eszme él már, s nem egy eszme fogamzott meg újabban, mely a tanítók együttes működését s közös intézkedést igényel. Említsük-e az Eötvös-alapot, mely négy évi fennállása óta annyi jót tett, s annyi nemes dolgot mozdított elő s mely bizon­­nyal nem egyes város tanítóinak, nem egy tantestületnek, hanem az összes magyar tanítóknak közös ügye ? Felsoroljuk-e, hogy az egyes testületekben megalakult tanító-segélyegyletek mindeddig nem képesek országos segélyegyletté alakulni, mert a tanító-egyesületek szövetsége meg lett gátolva? A ma­gas kormány és társadalom napról-napra új igényekkel lép föl a nép­iskola iránt ; itt igyekeznek gyökeret verni a kertészet s modern gazda­ság igényei, a háziipar meghonosítását tőlük várja a társadalom, egyes lelkes polgárok az iskolai takarékpénztár életbeléptetése által itt akarják

Next