Népnevelők Lapja, 1884 (19. évfolyam, 1-52. szám)

1884-11-08 / 45. szám

NÉPNEVELŐK LAPJA. 355 kebelében az átkos érzés gyökeret vert. A mohácsi vészről is azt mondja a költő: „Hajh! s ezt vis­sza­­vonulás okozá mind s durva irigység.“ Testületi szellem, összetartás az, tisztelt kartársak ! melyen ellenségeink rosszakaratú nyilai tompatörötten pattannak vissza, s előbb-utóbb számunkra a tekintélyt nagy részben biztosítják. De némuljon is el aztán ez előtt a kicsinyes személyügy, a magánérdek és hiúság s foglalja el helyét mindig a testvéri egyetértés, mert ennek hiánya egye­seknek úgy, mint az egésznek tekintélyét csorbítja, a közös czél elérését koczkára teszi Tekintélyre csak az számíthat, ki nem a személyes súrlódás sorában, hanem a nemes czélú eszmék diadalra juttatásában keresi munkásságának súlypontját. Tegyünk meg azért a magunk részéről mindent, a­mi a tekintélyünk kivívá­sához szükséges s akkor joggal követelhetjük még a törvényhozástól is azt, a­mi édes hazánk érdekében nem utolsó tényező t. i. a tanító teljes képzettsége és tisztességes fizetése. Az elmondottak alapján van szerencsém a tisztelt közgyűlésnek megvitatás s elfogadás esetén a szükséges intézkedések megtétele végett a következő tételeket ajánlani. A tanítói tekintély emelését eszközölheti az állam törvényhozása és a tanító maga. I A törvényhozás: 1. ha a tanítónak oklevelét legalább az érettségi bizonyítván­nyal egyenlő értékűnek minősíti; 2. ha a fizetés minimumát falun 400 frt, (váro­son : 10,000 lakosig 500, 20,000-ig: 600, 40,000-ig: 700; 60,000-ig: 800, 100,000-ig s azon felül: 900 frt,) mindenütt lakás, vagy megfelelő lakbér illetmény s 10 % ötödik évi pótlékban állapítja meg; 3. ha a községi iskolákat — a főváros kivételé­vel — mindenütt, a felekezetieket ott, hol a jelzett czélnak szigorúan meg nem felelnek, államivá változ­tatja; önként értetvén, hogy az iskolafentartók törvé­nyileg rákényszeríti, hogy a jelenleg iskolai czélra fordított összeget az adóhivatalba fizessék ; 4. ha a tanítónak is, mint minden más pályán működő tisztviselőnek, az előléptetésre bizonyos foko­zat állapittatik meg; 5. ha a tanítói nyugalomdijt méltányosabb alapra fekteti, azaz törvényben kimondja, hogy 30 évi szolgá­­­­lat után a tanitó addig élvezett rendes fizetését nyuga­­lomdijul megkapja: II. A tanító saját maga: 1. ha ő az erényesség, józanság és vallásosság mintaképe. 2. ha tanítói magasztos feladatát a tanulók taní­tása és nevelése körül lelkiismeretesen betölti. 3. ha a társadalmi életben felmerült s szüksé­gessé vált minden nemes eszmének megtestesítését tőle telhetőleg előmozdítja. 4. ha a folytonos önképzés által jogosan köve­telhet helyet minden mivelt társaságban ; 5. ha a törvény korlátain belül önállóságot, jel­lemszilárdságot tanúsít, s végre. 6. ha a testületi szellemet nem lazítani, de edzeni törekszik A tananyag leszállítása fővárosi nép­iskolákban. Ily czimü czikket tett közzé Radó Vilmos a „Magyar Tanügy“ f. é. VIII. füzetében s ezen mulat­sága ellen nem is lett volna kifogásom, ha nem szólal fel Szuppan Vilm­­os a „Néptanítók Lapja“ f. é. 79. szá­mában, annak nézeteihez járulva, azokat támogatva. Említett czikkében Radó megtámadja a főv. ható­ságot azért, mert felismerve nagy felelősséggel járó kö­telességét s hallgatva az orvosok, szülők s emberbará­tok sűrű panaszaira — a­melyekben kiemelték a fő­városi népiskolai gyermekek túlterhelésének tényét — utasította a kebelbeli közoktatási bizottságot, hogy foglalkozzék behatóan ezen égető kérdés megoldásával. Megtámadja továbbá a közoktatási bizottság elemi al­bizottságát, mint az erre vonatkozó terjedelmes mun­kálat szerkesztőjét oly módon, melyből kiviláglik első sorban czikkíró korlátlan önhittsége, mely szerint ő kívüle senki másban ismeret, tudomány nem lehet; másodsorban az, hogy a bizottság munkálatát vagy nem értette meg, vagy pedig nem akarta megérteni. Mieőltt azonban R. szánt­ szándékos ferdítéseire térnék át, nem mulaszthatom el a feletti csodálkozá­somnak kifejezést adni, hogy Szuppan úr a bizottság terjedelmes munkálatának gondos áttanulmányozása nélkül járul R. állítólagos nézeteihez. Mert ez czikké­ben nem saját nézeteit fitogtatta, hanem a bizottságéit, csakhogy más köntösbe öltöztetve, kiferdítve. Radó kétségbe vonja a fővárosi elemi népiskolai növendékek túlterhelésének megszüntetésére irányuló mozgalom jogosultságát, figyelemre méltónak találván azt, hogy a vidéken nincs túlterhelés. De rövid czikk­író az emlékezete! Hát foglalkozott volna az országos tanítógyűlés ezen kérdéssel oly komolyan, mint a­hogy tényleg tette, ha a túlterhelés nem bírna átalános or­szágos j­elleggel. Még­pedig az ott összesereglett taní­tók az ország minden vidékeiről valók voltak. Tehát, hogy a vidéken is van túlterhelés, elvitázhatlan, s hogy a főváros gyermekeire nézve is létezik, maga a czikkíró is elismeri, megengedvén, hogy ezek napról­­napra satnyulnak, de szerinte nem a túlterhelés miatt, hanem más körülményekben keresi ennek kútfejét. ■ Ezt belátta a bizottság is, utalt is reá munkála­tában, amint azt a támadó úr sem tagadhatja, de a maga részéről első­sorban azon bajokon kívánt segí­teni, melyek orvoslása hatáskörébe esik, a többi, mé­lyebben fekvők iránti intézkedést az erre hivatott köze­gekre hagyva. Radó továbbá védelmére kel a miniszteri tanterv­nek, melyet a bizottság nem is támad meg, sőt melyet egészében megtartani kíván, csak egyes részeiben vilá­­­­­osabban körvonalaztatni óhajtja, hogy ne lehessen mindenfélét belemagyarázni. Igaz, hogy némi anyagleszállítást is javasol a bi­zottság, pl. a nyelvtanból, kivánva a sok mindenféle állapot-, eredet-, vég- s­a­t., a gyermekekkel nehezen megértethető határozók elhagyását, melyeket épen a min. tanterv szerint írott, s maga a minisztérium által kiadott Nagy László-féle nyelvkönyv nyomán egész ter­jedelmükben tanítanak a főv. népiskolákban. És ezt — azt hiszem — minden szakember csak helyeselheti, nem hogy e végett a bizottságot korholná. Amit a támadó a bizottság azon javaslatáról mond, hogy a vezérfonalak kevesbet tessenek, igen különösnek tűnik fel, mintha nem tudná mindenki, hogy a szisz­­temizáló vezérfonalak soha sem érdeklik a gyermekeket, holott a gyermeki eszmevilághoz alkalmazva, tehát érdeket ébresztően szerkesztett jó olvasmányok igen. Ilyen olvasmányokat tartalmazó olvasókönyvekre java­solta a bizottság a pályázat kihirdetését. A­miket Radó a túlterhelés valódi okainak állít lenni, egy kis jóakarattal a bizottság munkálatában megtalálhatja, sőt azt merem állítani, hogy meg is ta­lálta és saját, nem igen rejtett czéljaira eléggé ügyesen fel is használta. Vagy talán nem-e azon törekvés indí­totta a bizottságot, hogy a tanítást közvetlenebbé,

Next