Népnevelők Lapja, 1885 (20. évfolyam, 1-52. szám)

1885-05-23 / 21. szám

162 NÉPNEVELŐK LAPJA. pálya iránti előszeretetből lépnek a képezdébe, noha tehetség és szorgalom tekintetében sem a ma­túránál sem a későbbi censuráknál szégyent nem val­­lanának ? S mindezekből, ha 4—8 középisk. osztály s a képezde elvégzése után akár Budapesten, akár Tolnán tanítókká lesznek, nem válhatnának-e önképzés útján olyan emberek, kik esetleg a tanfelügyelők számára kiadott utasításokat is meg tudnák érteni, s valamely vármegye közoktatásügyét administrálni ? Ha az előrehaladt és nagykövetelésű Németországban Kehr és mások tudtak magasabb adminisztratív tanügyi hivatalokba emelkedni , mint autodidacták ; ha nálunk is egy pár megye van, a­hol közönséges néptanítóból lett tanfelügyelő alatt a népoktatás igazán felvirágzott, mint pl. Torontálban : vajjon hogyan koczkázt­athatja Cs. úr azt az állítást, hogy a szük­séges adminisztratív képességet a tanító aligha szerez­heti meg? Hát a jogászból, kataszteri pótbecslő biztosból lett tanfelügyelők hol szerzik meg? A­mi azokban a tanfelügyelők számára kiadott utasításokban áll, azt minden képesetész is megérti, ahhoz nem kell jogi vagy állam­tudomány ; az egyéb szükséges fel­világosításokat a tanító is csak úgy megtalálja a törvényekben mint a turista, kinek feje szintén nem káptalan, hogy Werbőczy tripartitumától kezdve a legutolsó novelláig mindent könyvhétévé tudjon ; — aztán pedig úgy tudom, hogy a mennyi jogi ismeretre a tanfelügyelőnek szüksége van, azt ott találja — na­gyobbrészt — Csiky Kálmánnak a képezdékben használt „A magyar alkotmánytan és jogi ismeretek kézi­könyve“ cz. művében, mert kényesebb kérdések­ben úgyis a közig. bizottság, legtöbb esetben pedig maga a minisztérium a döntő. Az a tanfelügyelői jog­tudomány nem egyéb tehát, mint egy Wauwau, mel­­­lyel minket tanítókat jó Csánk­i úr ijeszteni akar. De mi nem ijedünk meg tőle, mert jól tudjuk, mi van benne, és még jobban, hogy mi van mögött­e. És nem is fogunk tágítani. Szót fogunk emelni, valahányszor látni fogjuk, hogy elsőnek tétetik, a­ki utolsónak sem jó; szót fogunk emelni, vala­­­hányszor jeleseket s érdemeseket mellőzni, az obszeu­­rantiszmust pedig prolegálni fogják. Mert elvégre is jogi államban élünk, a­hol nem a személyes önkény, hanem csak az igazságosság s közjó iránti tekintet kell hogy döntsön. A­mihez nekünk tanítóknak a turistáknál nagyobb jogunk van, azért küzdeni is fogunk. Különben is a qualificationalis törvény a tanítói oklevelet is a felügyelőségre feljogosító okmánynak mondja. De mi úgy vélekedünk, hogy valamint a generális első sorban katona és második sorban stratéga, — úgy a tanfelügyelőnek is első sorban tanítónak, még pedig igen jeles tanítónak kellene lennie, és csak második sorban adminisztrátornak. S valamint csak igen kevés katonából, s csak a legje­lesebbekből, kik arra képeseknek találtatnak, lesznek generálisok, úgy a leendő tanfelügyelőket is meg kel­lene előbb vizsgálni. A mit Cs. úr proponál, hogy t. i. a segédtanfelügyelők utazzanak külföldre s ott egészítsék ki képzettségüket, — az csak arra a né­met quagrimre emlékeztet : „Es flog ein Gänschen über den Rhein, und kam als Gans wieder­heim.“ Sok tanfelügyelő jelöltünk is így járna, aztán pedig talán végre eljön már az az idő is, a­mikor a saját fejünkkel fogunk gondolkozni akarni, s a magunk lábán járni. A tanfelügyelői intézményt a közönség s a ta­nítóság akkor fogja komoly számba venni és azt tisz­telni, ha a minisztérium megszűnik oly embereket alkalmazni tanfelügyelőknek, a­kik miatt az ország­­gyűlési ellenzék interpellálni, a kormánypárt restel­kedni, a miniszter védekezni kénytelen. S hogy ilyen kinevezések történtek és még folyton történnek, ezért én nem annyira a minisztert és tanácsosait, mint inkább azokat az embereket okolom, a­kik pirulás nélkül fogadnak el egy stallumot, melyre sem kép­zettségük, sem érdemük nincsen, — s a­kik tudják, hogy velük kárt és szégyent kell hogy valljon az az ügy, a melynek vezetésével megbizatnak. Paedagogus. A kiállításból. I. A Gondviselés iránti hála, hazafiui büszkeség érzete vesz erőt rajtunk mindannyiszor, midőn „Or­szágos kiállításunkéba lépve, nemzetünk tudományá­nak és szorgalmának fényes jeleit szemlélhetjük. Végre valahára a hazai történelem oly aranylapjáról olvashatunk, mely nem vérről és háborúról beszél, hanem, mely alig két évtized alatt elért óriási hala­dásunkat hirdeti. Nincs nemzet, mely annyit letiporva, Isten segítségével győzelmesen felemelkedvén, életre valóságát a körülmények kedvező volta mellett oly fényesen be tudta volna bizonyítani mint a magyar. E tudat kölcsönözzön nekünk néptanítóknak nehéz feladatunkban erőt és kitartást a jövőben. Ne feledjük soha, hogy nemcsak egy anyagilag, de szellemileg is megáldott nemzet jövője nem legcsekélyebb mértékben, a mi működésünk mikéntjétől függ, és hogy sarja­­dozó szép remények csak akkor valósulhatnak meg, ha mi is mindig komolyan ves­szük hivatásunkat és önképzésünkben szünetelni nem fogunk. Kettős oknál fogva is kívánatos, hogy mindenki, kinek helyzete csak némileg engedi, feljőjön a kiállí­tás megtekintésére. Erősbül benne a nemzetéhez való ragaszkodás, ismeretei pedig a szép és hasznos tár­gyak láttára mód felett gyarapodnak. A tanító pedig úgy válik díszére állásának, ha hazafias gondolkodá­sához alapos míveltség járul. Ha csak az egyik kel­lékkel bír és hián van a másiknak, nem egész ember többé, mert nem felelln­t meg teljesen hivatásának. Azért kell sajnálkozásunknak kifejezést adni, hogy a kiállítást rendezett intéző körök, nem adták meg mind­azon kedvezményeket a tanítóknak, melyek serken­tésül szolgáltak volna, hogy a kiállítást lehetőleg nagy számmal látogassák. Bizon­nyal hasznát fogja venni a kiállításban látottaknak mindenki, ki ott megfordul, de eredményeiben áldásosabb nem lehet e nagy nem­zeti mű, mint midőn alkalom nyujtatik a tanítóknak azt minél alaposabban tanulmányozni. A tanítók a közműveltség utcsinálói, ők a nemzettest idegei. Mű­veletlen tanítók mellett tudatlan marad a nép, művelt tanítók fogékon­nyá teszik a nemzet zömét a nemzet nagyjainak aspiratiói ir­ánt, józan, iparkodó és szor­galmas népet csak e tulajdonokkal megáldott tanítókar nevelhet. A más pályán lévők csak maguk hasznára tanulnak elsősorban, a néptanító azonban mindig népe javának előmozdítására fordítja ismereteit. És daczára ezen általánosan elismert igazságoknak, daczára, hogy általán tudva van, miszerint a néptanító csekély fize­tése folytán még akkor sem igen siethet ismeretei bővítésére, midőn azokat az ország fővárosában sikerült

Next