Néprajzi értesítő 76. évfolyam, 1994.

Egy törvényjavaslat motívációi. Széchenyi István közlekedés-fejlesztési elképzelései és a tiszai hajózás múltja / Gráfik Imre = 76. évf. 5–22., ill., 10 ábr., bibl. 20–22., English summ.

Grófik Imre folyók rendezése..., hogy a Tiszavölgy gazdag, s olcsó termelésének megnyissák Pestet, s minden kereskedést a Dunán felfelé..." (SZÉCHENYI 1848. 13-14 és 18). Széchenyi a korabeli magyar hajózási viszonyokról személyes utazásai során közvet­lenül szerzett ismereteket. 1830-ban tett dunai hajóútja során jegyezte fel naplójában a látottakat illetve tapasztaltakat: „Láttunk több ember vontatta hajót. 200 mázsát számítanak egy emberre. Napi bérük 15 bécsi garas.­­ NB, csak ha tudnak haladni,­­ másképp, azaz ha szél miatt kénytelenek leállni, nem kapnak semmit! És mégis örömest elvállalják e munkát. Miféle konkurrencia hát ilyen országban a gőzhajó?" (SZÉCHENYI 1982. 642-643). Majd egy nappal később, még délebbre: „A víz átlátszó tisztaságát, utunk csendjét sokszor semmi, még az evezők egyszerű csobbanásai sem zavarták, csupán a hajóvontatók önmagukat vagy lovaikat nógató monoton kiáltásai. Szomorúan eltévedtem azon, mely hátra vagyunk még! Elhinné-e egy a­ ngol­ farmer vagy egy jenki, hogy a magyar paraszt - ama föld lakója, mely magát boldognak és nemesnek vallja, olyan helyzetben és szellemi állapotban van, hogy barom módjára önkéntesen hajót vontat,­­ mely foglalkozás ellen talán még az utolsó rabszolga is fellázadna!" (SZÉCHENYI 1982. 644-645.­­ Továbbá vesd össze más helyen is kifejtett gondolataival: „Mit mondjunk a hajóvontatókról, kik sokszor napestig sárban, sőt nem ritkán hasig vízben húzzák az alig mozduló hajókat, mi­által eléggé bizonyítják - mert hiszen szabad alku szerint cselekszenek,­­ mint lennének munkálni készek, ha jobb dolguk volna. Valóban, ki egyszer látá e manipulációt, s a dunaparti vontatók bús zenéit hallá, mellyekkel magokat s lovaikat ollykor kettőztetett erőtetésre tüzelik,...annak lehetetlen illy óhajtásra nem fakadnia.­­ Bár szűnne meg minden emberreli és barommali vontatás a Dunán s ez kirekesztőleg gőz erejével eszközöltetnék - vagy inkább szűnne meg Magyarországban minden illyféle munka s pótoltatnék erőművek által; azon száz meg száz ember kéz pedig, melly így megszabadulna, bár fordítatnék szabad alku után mocsáriak szárítására, utaink csinálására, vízcsatornák készítésére sat." MÉSZÁROS 1979. 38-40). A naplóíró Széchenyi István idézett kritikus feljegyzéseiben a 19. század első felének mind jobban elterjedő technikai vívmányát, a gőzhajózást szorgalmazó szakember és államférfi gondolatai fogalmazódtak meg. 1. kép: Hajhóhúzó fahám. A Szolnok-Milléri Vízügyi Múzeum gyűjteményéből 2. kép. Hajhóhúzó hám. A gyulai Erkel Ferenc Múzeum gyűjteményéből

Next