Néprajzi értesítő 77. évfolyam, 1995.

A Néprajzi Múzeumban „Magyarok Kelet és Nyugat közt” címmel 1994. november 21–22-én tartott konferencia előadásai - Bevezető: témák és megközelítések / Hofer Tamás = 77. évf. 7–22., ill. bibl. 18–21., English summ.

HOFER Tamás BEVEZETŐ: TÉMÁK ÉS MEGKÖZELÍTÉSEK Ebben a kötetben etnográfusok, folkloristák, művészet- és irodalomtörténészek, történé­szek tanulmányai olvashatók a magyar nemzettudat néhány témájáról. Bevezetőnk vá­zolja azokat a fogalmi kereteket, amelyek a módszerükben, szemléletmódjukban külön­böző­ írásokat összefogják. A tanulmányok mintegy mozaikkövek egy nagyobb képhez, ennek körvonalát, néhány főbb vonását próbáljuk meghúzni. Fölmerül az a kérdés is: ez az összetett témakör mennyiben tartozik a néprajztudo­mány hatáskörébe, egy néprajzi intézmény kiadványába? Erre a választ - részben - az előzmények ismertetése adhatja meg, annak a kutató vállalkozásnak, tudományágak határai fölött átnyúló együttműködésnek a története, amely korábbi kísérletek után most ezeknél a tanulmányoknál tart. Nemzeti kultúra, nemzeti jelképek A nemzeti kultúra hozzávetőleg a 18-19. század fordulójától nemes program, ideális modell volt a modern nemzetlétük kialakításáért, megszilárdításáért vagy nemzeti önál­lóságuk kivívásáért küzdő népeknél. Jelentette a nyelv egységesítését, intézmények meg­teremtését (nemzeti akadémiák, múzeumok, színházak stb.), az iskolarendszer kiépítését, a nemzeti irodalom, művészet, zene, tudományos kutatás kibontakoztatását. (Ezeket a programokat természetesen csak később fogta át egy „nemzeti kultúra"-fogalom.) Folyt a nemzet „kulturális örökségének" összegyűjtése, „történeti emlékezetének" kidolgozása. Új diszciplínák jöttek létre a nemzeti keretben művelt irodalom-, zene-, színháztörténet stb. kidolgozására. Történészek - nagy mértékben az újkori nemzet visszavetítésével­­ a „nemzeti múlt" képén dolgoztak. Ezekhez az erőfeszítésekhez csatlakozott, viszonylag későn, a néprajztudomány és a folklorisztika, hogy szelektív módon összegyűjtse, kodifikálja a „népi kultúra" örökségét. A nemzeti kultúrának ez a normatív felfogása ma is él, funkciót tölt be a magyar társadalomban, egyes részei érettségi tételek. Ez a tiszteletteljes, értékteremtő megköze­lítése a nemzeti kultúrának benne van a hátrább következő tanulmányokban is: e tanul-

Next