Magyar Néprajzi lexikon 3. kötet, K-Né (1980)

K - kóst - kostökzacskó - koszorú

kést­a uralkodó közállapotokat a kossuthi időkkel állítja szembe (Azóta nincsen jó világ, Mióta Kossuth-bankó járt, Magyarország dolga bajos, mert nincsen bent Kossuth Lajos. . .). Külön csoport az ún. hazaváró daloké (Lesz Kossuthnak regementje, Lesz akkor kard, puska, mente. . .), egy részük összefonódik a­­—Garibaldi-dalokkal. A későbbi évtizedek közéleti dalainak jelentős része is valamilyen formában Kossuth nevével fonódik egybe. A magyar népköltészetben „külön hely illeti meg Kossuth alakját. Benne öltött testet a nemzet reménye, bizakodása, benne látták a magyar nép szabadítóját." (Ortutay) — írod. Arany László: A magyar politikai köl­tészetről (Bp., 1873); Dégh Linda: A szabad­ságharc népköltészete (Bp., 1952); Ortutay Gyula: Kossuth Lajos a magyar nép hagyo­mányaiban (Ethn., 1952). Katona Imre kóst: a szénának, általában a takarmány­nak az összes erdélyi magyar nyelvjárásban használatos neve. A ~ a 17. sz. eleje óta adatolható, elterjedése a mo.-i takarmány szóóval egyidejűleg történhetett. Ez ma­gyarázza, hogy ez utóbbi Erdélyben csak újabban kezdett elterjedni. A ~ az 'élelem, étel' jelentésű koszt szócsaládba tartozik. Valószínűleg átvétel az erdélyi német nyelv­járásokból. Paládi-Kovács Attila kostökzacskó:­­+•dohányzacskó koszorú: 1. menyasszonyi koszorú: a­­menyasszony fejdísze. Némely területen az utóbbi időkben az áldozó kislányokat és a Mária-lányokat is megillette. Elődjének, a­­pártának nevét sokszor formájával együtt vette át (tornyos párta a Felvidéken, koszorúpárta a gyimesi csángóknál), sőt díszítésében is igyekezett követni (gyöngyös párta, tükrös párta a Felföldön). A két fej­dísz a lövétei menyasszonyviseletben maradt meg egymás mellett.­­ A múlt század köze­pén még élő növényből készített, leggyak­rabban rozmaring koszorút (Borsod m.) kb. a századfordulóra váltották fel a művirág, legújabban a fehér mirtusz­ok. A művirág­ot néhol a jelen században is rozmaring­szállal (Felvidék), kiskoszorúval (Rimóc) együtt tette fel a menyasszony. Arcba hulló pántlikával, aranyozott kalásszal a szlavó­niai magyar falvakban, ill. a Felvidéken vi­selték. A ~ a menyasszony szüzességének jelképe is lehetett, különösen hagyomány­őrzőbb területeken a nem érintetlen lány nem viselhette. A menyasszonyi ~ ünnepé­lyes levétele a­­lakodalom folyamán az asszonnyá válás kifejezése volt. Történeti adatok szerint a vőfély vette le a ünne­pélyesen, pálcával vagy fakarddal. Apor Péter írja: „azután a vőfély az kardját ki­vonta, és karddal a menyasszony fejéről az koszorút lemetszette" (17. sz. vége). Már IV. Béla 1264-ben tartott esküvőjén is több külföldi krónikás szerint karddal vették le a Koszorú művirágból, szalagokkal (Szentistván, Borsod-Abaúj-Zemplén m.) Bp. Néprajzi Múzeum Menyasszony koszorúban (Sióagárd, Tolna m.) koszorú

Next