Feischmidt Margit (szerk.): Erdély-(de)konstrukciók - Tabula könyvek 7. (Budapest-Pécs, 2005)

A nemzeti örökség felfedezése, kultuszhelyek teremtése - SEBESTYÉN ADRIENNÉ: „Erdélybe utazni más”. A magyar turisztikai irodalom Erdély-képe

mányok látványosságai. Ugyanakkor maga a természeti környezet is áthistorizálódik azáltal, hogy számos természeti látványosság a történelmi Erdély vagy még azon is túl a történelmi Magyarország emlékét idézi (például a Királyhágó, az ezeréves határ).­ Az útikönyvek Erdély-képe Az Országos Széchényi Könyvtár adatai szerint az Erdéllyel kapcsolatosan jobbára Magyarországon, kisebb részben Erdélyben megjelent útleírások, illetve útikönyvek kö­zül tizennyolc jelent meg 1940 és 1­943 között, 1­788 és 1940 között tizenhat, melyek nagy része útleírás, nem pedig útikönyv, 1943 és 1986 között pedig összesen kettő, melyek közül az egyik az Utazások Erdélyben című útikönyv, ennek 1986-ig négy kiadá­sa is megjelent. Erdély mint úticél már a 18. században is megjelent. Jenne Franz német nyelvű út­leírásában Reisen nach St. Petersburg találhatunk Erdéllyel kapcsolatos részeket. A 18. század végén részletes útleírás jelent meg Erdélyről Reisen nach Siebensbürger címmel. A német nyelvű könyvben elsősorban a szászvárosok kapnak kiemelt hangsúlyt. A könyv vége felé a következő jellemzést olvashatjuk Erdélyről: „Erdélyben a són és vízen kívül, melyek az emberiség életfontosságú javai, egészsé­ges levegőt, bátor, erős, szép embereket találhatunk, különös tekintettel a szebbik nem­re, a föld alatt pedig aranyat, ezüstöt, rezet és mindent, ami más helyen csak mértékkel itt együtt, elegendő mennyiségben fellelhető.” (Leipp 1793:375.) A 19. században megszaporodtak az Erdéllyel kapcsolatos útleírások, melyek során gyalogos vagy kerékpáros utazásokról kaphat képet az olvasó, az útleírások irodalmi stí­lusához igazodva sok személyes motívummal, úti kalanddal, anekdotával színezetten, mint például Rimanóczky Kálmán Kerékpárkörút Erdélyben című könyvében is. Az Erdélybe irányuló szervezett turizmus gyakorlatilag egyidős magával a szerve­zett turizmus kialakulásával Magyarországon, s ez időtől számíthatjuk a valódi útikönyvek megjelenését is.­ Mint Nyugat-Európában, hazánkban is különböző szervezetek, egyle­tek fogták össze és népszerűsítették a turizmust a múlt század közepétől. Hazánkban 1­873-ban alakult meg az első turistaszervezet Magyarországi Kárpát Egyesület néven, majd nem sokkal később, 1891 -ben az Erdélyi Kárpát Egyesület (EKE) is, mely jelentős szerepet vállalt Erdély megismertetésében. Az egyesület munkája igen sokrétű volt: ki­terjedt a turizmust lehetővé tévő fontos létesítmények megteremtésére (menedékhá­zak, turistautak), Erdély természeti értékeinek felhasználására (ásványvizek, gyógyvi­zek), Erdély népművészetének bemutatására (Kárpát Múzeum),­ valamint Erdélyt és az erdélyi turizmust ismertető és népszerűsítő folyóiratok és egyéb kiadványok megjelen­tetésére. Már 1892-től olvasható volt az EKE Erdély című folyóirata, amelynek első szá­mában is jól tükröződtek a szervezet célkitűzései: „Ismertetni akarjuk az erdélyi része­ket, vadregényes, kies és bájos vidékeit, természetadta drága kincseivel, első­sorban megbecsülhetetlen és kevésbé becsült fürdőit és ásványvizet; ismertetni egyes helyeit emberi kéz alkotta művelődéstörténeti és történelmi emlékeivel és nevezetességeivel; ismertetni azt, ami a legérdekesebb és ami a földet hazává tesz: az élő népet testi-lelki állapotában.” Tehát már ebben a korai időszakban is megfigyelhető az a máig érvényes tendencia, melyben egy bizonyos népet vagy népcsoportot igyekeznek turisztikai látva.

Next