Népszabadság - Budapest melléklet, 1993. július

1993-07-02

PILLANATKÉP A házfelügyelőkről kellett volna akkor írni. Akkor, ami­kor nem lehetett. Mert töb­ben a házmesterekre gondol­tak. S ugye, hogy ez itten... a házmesterek országa... volt... Cinkos hunyorítás. De hagyjuk. Ne hagyjuk. Micsoda különbség! A házmestert békeidőkben alkalmazták. Feladatát neve mutatta: a ház mestere volt. Mindent megcsinált, amit a házban vagy akörül kellett. Takarított. Kaput zárt. Nyi­tott. Megjavított. Beszedte a lakbért. Télen havat hányt a járdáról. Sózott. Üvegezett. Vagy üvegeztetett. Köszönt. Visszaköszönt. A házban élt. Tudott mindenről. Minden­kiről. Meglehet éppen ez utóbbi miatt lett igazán házfelügye­lő a házmesterből. Nem olyan nagyon sokára. Ke­mény vagy puha diktatúra, mindegy. Negyvenes évek, ötvenes évek, mindegy. Nem arra szorították őket, amire eleve szerződtek. Bízzunk benne, ők sem akarták iga­zán, hogy országot nevezze­nek el róluk. Hogy a házmes­terek országa legyünk. Lettünk a házfelügyelők országa. Azon emberek or­szága, akik nem mesterei, hanem felügyelői lettek saját házuknak. Ajtónyitást felügyelők. Hótaposást figyelők. Lift­felügyelők. Ablakfigyelők. Lakónyilvántartókönyv-fel­­ügyelők. Kulcslyukzörgés-fi­­gyelők. Életfelvigyázók. Lakásuk szolgálati lett. Né­mi javadalmazással. Amely egyre szerényebb lett, olyannyira, hogy a felvigyázó, ha tehette, másod-, harmad­állást vállalt. Ismerek olyat, aki este fél tízkor bezár, pedig tudja, hogy belülről kifelé nem le­het kulccsal nyitni a kaput. Aztán üvölt, ha felzargatják. Ismerek olyat, aki évek óta nem vett vödröt, felmosóron­gyot a kezébe. Hólapátot nem látott soha. Nem kö­szön. Vissza sem köszön. De miért is tenné? Nem erre szerződtették. Vagy ha igen, akkor elfeledte. Ismerek aztán olyat, aki patikatisztaságot tartott a házban... - és lásd, mint fenn, csak ellenkező előjellel. Aztán a lakásokat megvet­ték a lakók. Az övét is, mert a törvény így szólt. Azóta csak megtűrt vendég saját mesterségében. Várja, hogy meddig viselik el. Később, majd, ha kiteszik, mert a lakást a közösség eladja, akkor a közösség kö­zös képviselője a közös költ­ség terhére takarítót fogad. Hólapátolót. Zárreparátort. Pótkulcsokat csináltat. A lif­tet automatizáltatja. Ráday Mihályt meg vörösre színezi a guta, amikor felfedezi, hogy a hajdani polgári-kis­polgári lépcsőházakból sze­métre kerültek a kovácsolt­vas izék. Mindezt a lakók te­szik három-négy-ötszörös áron. Felélve azt a csábító összeget, ami azért a ház­mesteri lakásból befolyt, így folydogál szorongva el a pest-budai polgár élete. Aki saját pénztelen gazdája lett. S aki, ha csak teheti, ezért menekül. Irodának ad­ja otthonát. Lerobbant pa­rasztportát vesz, újít fel. El­fut. Nem tudja, mi a baj, csak azt érzi: idegen a saját házában, városában, amely lassan ugyanazt az utat járja be, mint nyugati társai: ne­gyedek penészednek lakha­tatlanná a pártpolitikai csa­tározások pénztelenségében. S nem polgárlelkek uralkod­nak rajtuk. A házfelügyelőkről kellett volna akkor írni. Lehet, ma lehetnénk saját házmestere­ink. Friss Róbert A házmestereknek hamarosan menni kell A kilátások: hajléktalanság és munkanélküliség Cipésznek lenni nem könnyű manapság, a bányaiparban dol­gozókat sincs miért irigyelni, a legkeservesebb sors azonban kétségkívül a házmestereknek jutott: ők most nemcsak kenye­rüket, hanem otthonukat is ve­szíthetik. A házmestereket sújtó, bo­nyolult helyzetben Kósáné dr. Kovács Magda országgyűlési képviselő és Hornyák Lászlóné, az Ingatlankezelő Dolgozók Szakszervezetének titkára segí­tett eligazodni. Furcsa állapot alakult ki azokban az egykori tanácsi, il­letve önkormányzati bérházak­ban, ahol a lakóközösségek let­tek az urak. Ahogy a lakás­­eladási folyamat beindult, a ma­gántulajdonba kerülő házakban lakó házfelügyelők munkaviszo­nya is tisztázatlanná vált. Mint megtudtuk, Budapesten a mai napig nem kötöttek egyetlen olyan szerződést sem, amelyben a három érdekelt - a régi mun­káltató (az önkormányzat és az IKV), az új munkáltató (a tár­sasház lakóközössége) és a mun­kavállaló házfelügyelő szabályo­san állapodtak volna meg. A házmesterek nagy részének most tehát fogalma sincs, hogy való­jában ki is alkalmazza őt. Az új helyzetben azonban nem csupán a kenyér, de a lakás is bizonytalan. Bár a jogszabály kimondja: a házfelügyelők ott­honait - a szolgálati lakásokat - nem lehet eladni, ez sok esetben mégis megtörtént: az egykori házmesterlakások zöme jogilag tisztázatlan körülmények között cserélt gazdát. Ebből adódóan zavaros állapot jött létre: a szol­gálati lakás nem lehet a lakókö­zösségé, az mégis szabadon ren­delkezik vele. A házmesternek eszerint vagy mennie kellene, vagy bérlővé válik, akivel a la­kóközösség a továbbiakban ké­­nye-kedve szerint bánhat. A lakáselidegenítések során kiderült, hogy úgyszólván min­den kerületben más a gyakorlat. Ezért az önkormányzati tulaj­donra vonatkozó törvénybe a Házfelügyelők Érdekvédelmi Egyesületének nyomására beik­tattak egy szakaszt. Ez kimond­ja: „a szolgálati lakásokat csak akkor lehet elidegeníteni, ha a szolgálati jelleg megszüntetésé­vel egy időben gondoskodnak a bentlakó elhelyezéséről.” Arról azonban szó sem esik, ki is le­gyen az, aki az elhelyezésről gondoskodik. Nem csoda hát, ha hosszú-hosszú ideje húzódó perek tucatjai indultak. A legjobb megoldás termé­szetesen az lenne, ha mind a munkaviszonyt, mind pedig a szolgálati lakás jellegét fenn­tartanák. Ugyanakkor meg­nyugtatóan rendezné a problé­mát az is, ha a házmesterek po­tenciális vevőként léphetnének fel az önkormányzattal kötött adásvételi szerződések megkö­tésekor. Ebben a kérdésben kel­lene állást foglalnia az Or­szággyűlésnek a mai napon, amikor a lakástörvénnyel kap­csolatosan dönt. Több módosító indítvány létezik. Az egyik Schamschula György miniszte­ré, aki azt szeretné elérni, hogy a házmesterek, mint jóhiszemű, jogcím nélküli lakók, a házak magántulajdonba adásakor kapjanak a lakásukra elővásár­lási jogot. A házmesterek legna­gyobb része ugyanis szívesen megvenné a lakását. Kósáné azonban úgy tudja: a kormány nem támogatja a javaslatot. Borkay Tamás TEKNŐS MIKLÓS FELVÉTELE Csak a tábla marad? HÁTTÉR Expoingatlanok: pang a piac Csütörtökön beszámoltunk ar­ról, hogy a Világkiállítási Prog­ramirodának a dél-pesti terület­re kiírt ingatlanpályázata ku­darcot vallott. Ismeretes, hogy első körben csak két elfogadha­tó pályázatot talált a tenderbí­ráló bizottság. A maradék 12 in­gatlanra a programiroda újabb, zártkörű pályázatot írt ki. Lapunk értesülései szerint - amelyeket megerősített a Világ­­kiállítási Tanács egyik, magát megnevezni nem kívánó szak­értője is - a két ingatlan eladá­sából származó összegből még egy fillért sem látott a prog­ramiroda, illetve a Világkiállí­tási Alap. Pedig a 18 hektáros területen lévő 14 ingatlan el­adásából származó összeg fedez­né a leendő budapesti világkiál­lítás költségeinek nagy részét. Ingatlanszakértők a hírrel összefüggésben rámutatnak ar­ra: az ingatlantender megfele­lően előkészített volt, alapjá­ban véve nem a programiroda a felelős a kudarcért. Sokkal inkább arról van szó - állítják -, hogy a napjainkra kialakult gazdasági helyzetben pang a budapesti ingatlanpiac. Véleményük a rendelkezésre álló számok ismeretében meg­alapozottnak tűnik. Példa erre a Fővárosi Önkormányzat, amely idei költségvetésének ki­számításakor 6,2 milliárd fo­rintnyi bevételt remélt ingatlan­­értékesítésekből. A száraz tény: májusig a 6,2 milliárdból csak 1,2 milliárd forint értékű ingat­lant adott el Budapest. (Annak ellenére, hogy már jó ideje mű­ködik a Budapesti Vagyonkeze­lő Központ Rt., amelynek fő fe­ladata az ingatlanfelhasználás, illetve -értékesítés.) Más példa: Budapest vezetése már régóta el akarja adni a vá­ros egyik legfrekventáltabb he­lyén lévő úgynevezett közrak­tártelkeket. A meghirdetett pá­lyázatra csak három jelentkező akadt, s lapunk értesülései sze­rint mindhárom befektető jóval az előzetesen megállapított ár alatti összeget kínált föl. Ezzel összefüggésben ingat­lanszakértők megállapítják: Budapest egyáltalában nem olyan vonzó a külföldi befekte­tők számára, mint azt koráb­ban hinni lehetett. Statisztikai adatok szerint 1990-ig valóban jó befektetési területet láttak a magyar fővá­rosban a külföldi cégek. Akkori­ban azonban megtorpant ez a folyamat. Elemzők szerint ez rendkívül sok tényezőnek tulaj­donítható. A legfőbb szempon­tok azonban a következők: Ma­gyarország a külföld szemében - a jugoszláviai események miatt - válságövezetté vált. - Hiába bi­zonygatjuk, hogy a háborús helyzet nem befolyásolja hazán­kat, mindenképpen bizonytalan­nak érzik a befektetők a honi pi­acot - állítják a szakértők. A másik ok: nem érzik teljes biz­tonságban a pénzüket. A harma­dik ok: bármilyen Budapestet érintő ingatlanberuházáshoz szükségeltetik az adott területen lévő helyi önkormányzat (kerü­let) garanciája, egyetértése. Azt pedig a már korábban eléggé megromlott kerületi-fővárosi vi­szonyrendszer következtében nem könnyű megszerezni. Ilyen és ehhez hasonló okok játszhatnak szerepet abban, hogy a Világkiállítási Prog­ramiroda nem tudta első körben értékesíteni az egyébként kitű­nő helyen fekvő ingatlanokat. Ha pedig ez a folyamat belátha­tó időn belül nem változik meg, akkor veszélybe kerülhet a bu­dapesti expo. Hiszen a világki­állítás finanszírozása túl nagy mértékben alapul az ingatlanok eladásából származó összegre. Pályázatok milliókért MTI-JELENTÉS A világkiállításra való készülés egyik legjelentősebb mérföldkö­vének minősítette Barsiné Pa­­taky Etelka annak a két pályá­zatnak az eredményét, amelyet az expo területén ELTE egyete­mi épület és a Pestet és Budát összekötő úgynevezett gyalogos­tengely megtervezésére írtak ki. A csütörtöki ünnepélyes díj­kiosztáson a főbiztos asszony kiemelte: a pályázatoknak Dél- Budapest új városrészének ki­alakításában, annak hosszú tá­vú fejlesztésében van kiemelke­dő jelentősége. A pályázat kií­rását 36 tervező közösség vette át, a bírálóbizottsághoz csak 6 érkezett. Ebből hármat díjazott 1,8 millió, 1,7 millió, illetve 1,3 millió forinttal, kettőt pedig 800 ezer, illetve 400 ezer forintért megvettek. A másik pályázati kiírás arra várt ötleteket, hogy az expo te­rületén a Duna két partja kö­zött milyen úgynevezett gyalo­gostengelyt alakítsanak ki, s azt híd formájában vagy vízi közlekedéssel oldják meg. A pályázók többsége úgy vélte, hogy a két part áthidalására szükség van, és a vízen történő tömegközlekedést kell előny­ben részesíteni. Ezt a pályázati kiírást 41 al­kotógárda vitte el, közülük 27- en adták be elképzelésüket. Barsiné Pataky Etelka elmond­ta, hogy a munkák olyan érde­kesek voltak, hogy a díjak összegét 25 százalékal meg­emelték. Ebben a versenyben a bírálóbizottság rangsorolás nélkül öt pályaművet díjazott. Közülük kettőt 9,625 millió fo­rinttal, hármat pedig 1,125 mil­lió forinttal értékelt. A pályá­zatot a zsűri olyan eredményes­nek ítélte, hogy további 10 munkát megvásárolt, rangsoro­lás nélkül hármat 500 ezer fo­rint, egyet 375 ezer forint, ha­tot pedig 250 ezer forint érték­ben. Becsületükben sértett városatyák az I. kerületi önkormányzat botrányos események közepette berekesztett legutóbbi ülésén a tettlegességig fajultak az indu­latok. Hasonló incidensre teg­nap ugyan nem került sor, de más fejleményekre igen: a testü­let becsületének megsértése mi­att a polgármester feljelentett két környezetvédőt, a Levegő Munkacsoport pedig újfent til­takozó állásfoglalást tett közzé. Mint ismert, a testület múlt heti ülésén a Levegő Munka­­csoport környezetvédői szét­­osztották állásfoglalásukat, amelyben a Várlejtő részletes rendezési terve ellen tiltakoz­tak, korrupcióval vádolva több képviselőt. Ligeti Imre polgár­­mester felszólította a környe­zetvédőket, hogy hagyják el a termet, akik erre nem voltak hajlandóak, a kirobbant vita hevében pedig Szabó Dezső (MDF) képviselő megütötte a Levegő Munkacsoport egyik fia­talkorú tagját, Bogád Zoltánt. Az ügyet jelenleg a rendőrség vizsgálja, s az előző héten tör­ténteket a polgármester sem hagyta szó nélkül a tegnapi ülé­sen. Bejelentette, hogy „a testü­let becsületét sértő” állásfogla­lást alaíró Két Környezetvenő el­len feljelentést tett a Fővárosi Főügyészségen. Válaszképpen Kard Aladár, a Fővárosi Önkor­mányzatba delegált képviselő kifejtette: a Levegő Munkacso­port több ízben tüntetett már a Fővárosi Önkormányzat ellen, ám ez nem akadályozta meg a testületet abban, hogy Pro Ur­­be-díjat adjon a csoport vezető­jének, Lukács Andrásnak, hisz a tüntetések hozzátartoznak a demokratikus működéshez. Tegnap a környezetvédők új, a korábbi állásfoglalásukat ki­egészítő iratot osztottak szét, amelyben - többek között - kérték az önkormányzatot, hogy a Várlejtő rendezési tervé­nek elkészítési jogát engedje át a Környezetvédelmi Minisztéri­umnak, s hogy a testület hatá­rolódjon el a „pofozkodó” Sza­bó Dezsőtől. A testület azonban sem az állásfoglalás megvitatá­sát, sem a Várlejtő ügyét nem vette napirendre. Utóbbi meg­tárgyalása a jövő héten várható. Szerettük volna szóra bírni az érintetteket, akik kérték, hogy később fejthessék ki véle­ményüket. Cz. G. Eladó nyolcszáz bérlakás A napokban újabb 800 bérla­kás eladásáról határozott a XII. kerületi önkormányzat. Ezzel a korábbi tízezres nagyságrendű bérlakásállomány már 2500-ra apadt. Erről Sebes Gábor pol­gármester tájékoztatta az MTI-t. Hozzátette: rövidesen döntenek majd a nem lakás céljára szol­gáló helyiségek sorsáról is.­­ ér­veikről szólva elmondta: elké­szült annak az önkormányzati rendelettervezetnek a szövege, amely a fővárosban, de vélhe­tően az egész országban első­ként szabályozza majd az épí­tett, illetve a természeti kör­nyezet védelmét. Aba Botond munkába állt Aba Botond személyében csü­törtöktől új vezérigazgató irá­nyítja a Budapesti Közlekedési Vállalatot. A Fővárosi Közgyűlés - egy­hangú szavazással - hároméves időtartamra nevezte ki vezér­­igazgatóvá a cég műszaki-for­galmi vezérigazgató-helyettesét. Aba Botondtól a főváros vezeté­se azt várja el, hogy új szerveze­ti struktúra kidolgozásával biz­tosítsa a mamutcég működőké­pességét. Egyúttal dolgozza ki az önkormányzati vállalat gaz­dasági társasággá történő átala­kításának tervét, és helyezze szerződéses alapokra a vállalat, illetve a tulajdonos, az önkor­mányzat közötti kapcsolatot. MEGKÉRDEZTÜK Folytatódik-e az építkezés? A legnagyobb VIII. kerületi beruházás sorsa még mindig rendezetlen. Az elképzelés még az egykori kerületi ta­nácsban merült fel: Józsefvá­ros egyik elszigetelt részén hatalmas irodaház épülne, és ez az új központ lökést adna a terület infrastrukturális fejlő­désének is. Csécsei Bélát Jó­zsefváros polgármesterét a projekt sorsáról kérdeztük.­­ A tanács annak idején be­lefogott a városrész fejleszté­sébe: lebontották a Százados utcai régi házak jó részét és felépült a lakótelep. Sajnos az építkezés abbamaradt, így a Százados úton a mai napig van néhány olyan ház, amely - szerintem - a mai igények­hez viszonyítva gyakorlatilag lakhatatlan. Ha a szekrény húsz centire áll a faltól, akkor is megpenészednek benne a ruhák. Két és fél száz ilyen la­kás van ott, közülük néhányat otthagytak már a lakók, ezek­be az önkormányzat nem is költöztet be senkit. Ha az iro­daház felépülne, sokat segíte­ne a környék infrastrukturális gondjain, hiszen a 160 ezer négyzetméteres épület alsó szintjén egy hatalmas szuper­market lenne. Miért beszél feltételes módban? - Nagyon sok bonyodalom volt és van az ügy körül. Most éppen a negyedik, a D válto­zatnál tartunk. Eddig több, egymással szomszédos telek jött számításba, ahol ez a iro­daház felépülne. A telkeknek azonban más a tulajdonosa: az egyik például a református egyházé, egy másikon pedig a főváros üzemeltet egy iskolát. Megegyeztünk a tulajdonosi jogokat gyakorló fővárossal és az egyházzal. Az irodaház lé­tesítésébe valamennyien bele­egyeznének, a főváros kapna egy új iskolaépületet, amelyik jobban megfelelne oktatási célokra. Csakhogy az iroda­épületet jóval kisebbre ter­vezték... A pályázatot nyert külföldi beruházónak azon­ban csak akkor érte volna meg belevágni az üzletbe, ha az nagyobb lesz. Mire rendez­tük a telkek tulajdonjogát, addigra a Belgiumban bejegy­zett Crédit Commercial Inter­national S. A.-nak a vállalko­záshoz szükséges bankgaran­cia megszerzésével gondjai akadtak. Ezen a ponton az üzlet megakadt. - Ezek szerint a belga cég letett az építkezésről? - Remélem nem, bár előfor­dulhat, hogy bennük is rohadt a beruházási kedv, mint oly sok nyugati befektetőben. Az önkormányzatnak előnyös lenne, ha ez az irodaház meg­épülne. Azt pedig semmiképp nem szeretnénk, hogy a belga beruházó az eddig befektetett pénzt az önkormányzaton hajtsa be, mert a pereskedésre sem időnk, sem pedig pén­zünk nincsen. M. P. Csécsei Béla

Next