Népszabadság - Budapest melléklet, 1993. december

1993-12-03

Demszky aláírja az expoiroda és a főváros közötti megállapodást A kormány csütörtöki ülésén megtárgyalta a főváros és a Vi­lágkiállítási Programiroda be­számolóját az 1996-os budapes­ti expo előkészületeiről. Demszky Gábor főpolgármes­ter a kormányülésen tájékozta­tott arról, hogy a főváros folya­matosan építi az expo szem­pontjából elengedhetetlenül fontos beruházásait, így a lágy­mányosi hidat, a 6-os út beveze­tő szakaszát. Ezeknek és a to­vábbi beruházásoknak a fővá­rost terhelő költségvetési vonza­­ta mintegy 50 milliárd forint. A főpolgármester ugyanakkor elmondta: Budapest költségve­tése nem teszi lehetővé a szüksé­ges teljes körű finanszírozást. A tegnapi kormányülésen Bu­dapest biztosítékot kapott ar­ról, hogy a beruházásokhoz szükséges hitelek felvételéhez a kormány megadja a szükséges állami garanciákat. A személyi jövedelemadó Budapestre nézve hátrányos megosztási arányá­nak részleges ellensúlyozása­ként a kormány támogatja, hogy a főváros néhány milliárd forintos többletbevételhez jus­son. A kormány ugyanakkor az Országgyűlés elé terjeszti, hogy az 1995-ös költségvetésben Bu­dapest felkészítésére különítse­nek el négymilliárd forintot. Ezt egyébként tartalmazta egy korábbi Demszky-Boross meg­állapodás is. A tegnapi kormányülésen Für Lajos honvédelmi miniszter úgy nyilatkozott, hogy a HM meg­adja az eddig megtagadott szakhatósági engedélyt az 5-ös főút bevezető szakaszának meg­építéséhez, így megkezdődhet ez a beruházás is. Demszky - lapunk informá­ciói szerint - ezek után már haj­landó aláírni a programirodával azt a megállapodást, amely egyértelműen tisztázza az inf­rastruktúra létesítésével kap­csolatos hatásköröket. A világ­­kiállítási övezeten belül a prog­ramiroda, az azon kívüli főváro­si területeken végzett beruházá­sokért pedig az önkormányzat a felelős. Tehát a főváros felelős­sége a csepeli HÉV korszerűsíté­se, a 2-es villamos rekonstruk­ciója, a 19-es villamos meg­hosszabbítása, a csepeli víztisz­tító megépítése. Ezek megvaló­sításához a Világkiállítási Alap még az idén átutal a főváros számlájára 4,2 milliárd forintot. T. A. A pestiek támogatják a világkiállítást A Triconsul nevezetű osztrák cég magyarországi irodája rep­rezentatív felmérés keretében 1000 budapesti lakost kérdezett meg arról, mi a véleményük az 1996-os budapesti világkiállí­tásról? MUNKATÁRSUNKTÓL A felmérés - így a hivatalos in­doklás­­ annak a meggyőződés­nek a jegyében született, hogy az expo nem egy 44 hektáros te­rületre korlátozódó kiállítás vagy vásár, hanem országos ügy, nemzeti vállalkozás, amely csak akkor lehet sikeres, ha azt mindenki magáénak érzi, ha öt­leteivel, közreműködésével se­gíti a megvalósulását. Ez a közvélemény-kutatás csak kiindulópont, egy, a jövő héten induló információs akció része, amelynek során „az egész magyar lakosságot” meg kíván­ják szólítani. A tájékoztatás szerint a bu­dapestiek 77 százaléka támo­gatja, kilenc százaléka ellenzi az 1996-os világkiállítást. A megkérdezettek 91 százaléka úgy véli, hogy növeli az idegen­­forgalmat, 84 százaléka szerint az expo ösztönzi a gazdaságot, 74 százalék pedig azon az állás­ponton van, új munkaalkalma­kat teremt. A megkérdezettek 36 százaléka hiszi úgy, hogy a világkiállítás veszteséges lesz, s a válaszolók fele helyezkedett arra a véleményre: a világkiállí­tás elvonja a figyelmet más, fontosabb problémákról. A nyugdíjasok 40 százaléka attól tart, hogy a kiállítás ide­jén közlekedési dugók lesznek a fővárosban. A IX. és a XI. kerület lakosainak 82 százalé­ka pedig úgy gondolja, hogy a világkiállítás elősegíti az út­hálózat és a tömegközlekedés fejlődését. A közvélemény-ku­tatás adataiból kiderül továb­bá: a fővárosiak háromnegyed része meglátogatná a világki­állítást, ha azt jövőre rendez­nék meg. A MEGKÉRDEZETTEK HÁNY SZÁZALÉKA ÉRTETT EGYET AZ EXPO MELLETTI ÉRVEKKEL? növeli a magyar idegenforgalmat új kulturális kínálatot teremt ismertté teszi Magyarországot a világot hozzájárul Budapest tömegközlekedésének fejlődéséhe; ösztönzést ad a gazdaságnál meggyorsítja az autópálya-építési új munkahelyeket teremt hozzájárul Magyarország fejlődéséhe; elősegíti Magyarország integrálódását Európába javítja Magyarország image-ét Budapestet európai metropolisszá teszi A főpolgármester felhívása Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere nyílt levélben fordult Budapest polgáraihoz, amelyben arra kéri a városlakókat, hogy nyújtsanak segítséget a Fővárosi Önkormányzatnak a közterületeken az utóbbi időben elszaporodott szélsőséges politikai tartalmú, ese­tenként uszító jellegű feliratok, ábrák eltüntetésében. A polgárok a Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat központi ügyeletén, a 210- 0573 telefonszámon, vagy a 210-0572 telefaxszámon jelezhetik, hogy hol található megtisztításra váró falfelület. Ligeti szakértő lesz MTI-JELENTÉS Ligeti Imre, az I. kerületi ön­­kormányzat november elején lemondott polgármestere szak­értőként vesz részt a belügyi tárca önkormányzati törvény­­módosításának előkészítésében. A leköszönt polgármestert a BM közigazgatási államtitkára kér­te fel hároméves polgármesteri munkája alapján. Szabó Eszter, a tárca sajtószó­vivője ezzel összefüggésben le­szögezte: a minisztérium, illetve a kormányzat ebben a parlamen­ti ciklusban már nem terjeszti az Országgyűlés elé az önkormány­zati törvény módosítását, csupán szakmailag készíti elő. Fürcht Pál, az önkormányza­ti főosztály helyettes vezetője elmondta: a nemzetközi gya­korlatot is figyelembe véve ki­fejezetten hasznos lehet, ha az önkormányzati törvény szak­mai előkészítésébe bevonnak egy olyan volt polgármestert is, aki már három éven át bizonyí­tott. Gyakorlati tapasztalatai­val Ligeti Imre hozzájárulhat egy olyan törvényi részszabá­lyozás kialakításához is, amely­nek segítségével a jövőben zök­kenőmentesebbé válhat például a polgármester, az alpolgármes­ter, illetve a testület közötti kapcsolat. A minisztérium szakmai javaslatát egyébként még a választási küzdelmek megkezdése előtt, decembertől széles körű vitára bocsátják a polgármesterek, a jegyzők, il­letve az önkormányzati érdek­­védelmi szövetségek között. NÉPSZABADSÁG Zónarendszer a tömegközlekedésben A budapesti tömegközlekedés 1995-től a bécsi tömegközleke­déshez hasonló zónarendszer­ben működik majd. A BKV ve­zérigazgatója szerint a jelenle­ginél igazságosabb, új tarifa­­rendszer viteldíjai „távolság­­arányosak” és „időkorlátosak” lesznek. Egy jeggyel például an­nak érvényesítésétől számított hatvan percig, a zónahatár eléréséig lehet majd utazni. A tervek szerint az 1996-ban alakuló Budapesti Közlekedési Szövetség a főváros határain túl is egységes viteldíjat kérne mind a MÁV, mind a Volán, mind a BKV a főváros közigaz­gatási határain átmenő járata­in. Ily módon a városkörnyéki agglomerációs településeket három, négy vagy több zónába sorolnák be. Az új tarifarendszer alapelve­it januárban terjesztik a Fővá­rosi Közgyűlés elé. A rendelet­­alkotás ügyrendjét ismerve az új rendszer legkorábban 1995 elején léphet életbe. Addigra azonban a közlekedési vállalat számos fejlesztés megvalósítá­sát tervezi. (A zónarendszer terveiről további, részletesebb ismerte­tőnk a melléklet III. oldalán ol­vasható.) Igen kelendő a föld az agglomerációban Befejeződött a földigényre beje­lentett adatok számítógépes fel­dolgozása Pest megyében. Amint Sztáray Mihály, a Pest Megyei Kárpótlási és Kárrende­zési Hivatal vezetője az MTI munkatársának elmondta: az elmúlt néhány hónapban alapo­san megnövekedett a földigény, összesen 65 ezer igénylést kel­lett feldolgozniuk. A torlódás némi időveszteséget okozott. Mostanra azonban gyakorlati­lag minden ügyfél kézbe vehette az árverésen részvételre jogosí­tó papírokat. Összesen egymil­lió 600 ezer aranykorona értékű földet osztanak ki a megyében, ám ebből a meghosszabbított időpontnak köszönhetően 600 ezer aranykoronányi terület jö­vő év május végéig találhat tu­lajdonosra. A tapasztalat szerint különö­sen nagy az érdeklődés azon a 30 településen, amelynek a kár­pótlásra kijelölt földjei benyúl­nak Budapest közigazgatási ha­tárai mögé, s így a törvény sze­rint e területre bármely kerület lakosa igényt tarthat, aki jogo­sult kárpótlásra. Gyakran 1000-1200 polgár is részt vesz egy-egy ilyen licitáláson, amelynek kialakult a gyakorla­ti rendje. Kezdetben nem volt ritka a torzsalkodás, civódás egy-egy jobb fekvésű földért, mostanra azonban a részvevők általában békésen megegyez­nek. Különösen kelendő a föld Soroksár, Budaörs, Budakalász környékén, ahol az új tulajdo­nosok elsősorban víkendtelke­­ket szándékoznak kialakítani. Néhány éven belül át kell majd rajzolni a Budapest környéki víkendtelepülések térképét is. BMK: új igazgató A Budapesti Művelődési Köz­pont a jövőben a fővárosi ön­­kormányzat programját telje­síti: az egyre szaporodó civil szervezeteknek ad majd he­lyet, illetve az amatőr művé­szeti együttesek befogadó háza lesz - mondta Marschall Mik­lós főpolgármester-helyettes csütörtökön, a BMK új igazga­tójának ünnepélyes beiktatá­sán. Romhányi Andrást - ahogy Marschall Miklós fogal­mazott a reformer népműve­lőt, öt pályázó közül választot­ták ki. Romhányi András népműve­lői pályafutása alatt létrehozta a Kispesti Munkásotthont, a Petőfi Csarnok módszertani ve­zetője lett, és megalakította a Budapesti Népművelők Egye­sületének Magyar Kollégiumát. Ez utóbbit, a határon túli ma­gyarok közművelődését segítő szervezetet, szeretné a BME fel­ügyelete alá vonni. Gépjárműoktatás: fókák, eszkimók 138 autósiskola működik Budapesten Január óta drágábban és több vizsga árán szerezhetünk jogo­sítványt - talán így lehetne leg­rövidebben összefoglalni az új helyzetet. Az újragondolt sza­bályozásnak ugyanakkor van­nak előnyei is - állítja Németh György, a Gépjárművezető­képző Munkaközösségek Egye­sülésének gazdasági vezetője. Ma Budapesten mintegy 138 szervezet oktat gépjárműveze­tőket, körülbelül kétharmaduk magániskola, a többi tanulón a munkaközösségek és az ATI, valamint az MHSZ utódai osz­toznak. A tavaly megalkotott rendelet következtében ugyan­akkor majdnem felére csökkent az engedéllyel rendelkező isko­lák száma. Január 1-jétől ugyanis speciális vizsgához kö­tötték az autósiskola vezetésére jogosító engedélyt, s így az or­szágban működő másfél ezer oktatói csoport pillanatok alatt 700-750-re apadt. Hiába a csökkenés, Németh György szerint még ma is na­gyobb a képzési kapacitás, mint az igény. A mai budapesti jelent­kezőket 50-55 iskola kényelme­sen meg tudná tanítani vezetni, arról nem is beszélve, hogy az áremelkedés óta megcsappant a tanulók vállalkozói kedve is. (Igaz, a jelentkezők számát néha rejtélyes tényezők szabják meg: a munkaközösségek között is akad olyan, ahol alig tudják fel­tölteni a tanfolyamokat, miköz­ben más kerületekben sorban állnak a hallgatók.) Budapesten a jogosítványra vágyók 2-3 ezer forintos kü­lönbséggel is találkozhatnak, ha a tanfolyamok között válogat­nak. (Egy biztos: vizsgadíjakkal együtt 20 ezernél is többe kerül ma egy jogosítvány.) A munka­­közösségek 1500-2500 forint között kínálják a tanfolyamot, 450-500 forintért a rutin-, 500- 550-ért a forgalmi, 650-750 fo­rintért az országúti vezetési órá­kat. Németh György szerint az ennél olcsóbb ár kevéssé reális, hiszen a kockás taxi is majd’ hétszáz forintot kér ötvenperc­­nyi városbéli furikázásért. Az elméleti vizsgaeredmé­nyek január óta sokat javultak - nem utolsósorban az új gyakor­ló tesztlapok megjelenésének köszönhetően -, beállt a koráb­bi, 60-65 százalék körüli arány. Németh György szerint kedvező változás az is, hogy a rutinvizs­gát különválasztották a forgal­mi vizsgától, így mód van arra, hogy a rutin esetében valóban csak az alapkészségeket mérjék. A gépjárműoktatók egyik leg­nagyobb gondja manapság, hogy semmilyen előnyt nem élveznek egy új kocsi beszerzése esetén. Döntő többségük ugyanis saját autójával dolgozik, zömében ke­leti gyártmányú gépkocsival. Új, nyugati kocsit viszont aligha ve­hetnek, hiszen - hiába lenne ez az akció kitűnő reklám - a magyarországi márkakereske­dők nekik is piaci áron, piaci részlettel kínálják az autókat. Hasonló a gond a biztosítások­kal is: a casco irreálisan magas ára miatt (bár az oktatás alatt, saját hibából bekövetkezett bal­esetek aránya meglepően ala­csony, egy és két százalék közöt­ti) erre a biztosítási fajtára csak kevesen gondolhatnak. N. K. J. Vajon mi jön jobbról? TEKNŐS MIKLÓS FELVÉTELE

Next