Népszabadság - Budapest melléklet, 1994. február
1994-02-01
1994. február L, kedd Kezdődik az óriásplakát-kiállítás Ma nyílik meg a Hősök terén a Reklámszövetség által rendezett óriásplakát-kiállítás BOROS JENŐ FELVÉTELE BUDAPEST Szeptemberig megcsördülnek a telefonok Hétfő reggel 10 813 előfizető beszélhetett az Első Pesti Telefontársaság vonalain. A szám a vállalkozók szándékai szerint szeptemberre 65-70 ezerre nő, ami azt jelenti, hogy ekkorra végre telefonhoz jut minden részvényes és a várakozók többsége - tudtuk meg Száray Lóránttól, az EPT távközlési igazgatójától. Mint ismeretes, az EPT vállalkozása - a Kontrax csődjének betudhatóan - immáron egyéves késésben van. Ugyanakkor zavart okozott az is, hogy a felelős miniszter - a várakozásokkal ellentétben - egyetlen koncessziót írt ki Budapest területére, s így az EPT arendszert csak a Matávval kilenc évre kötött szerződés értelmében üzemeltetheti. (A Matáv vonalait egyébként átveszi a társaság, elvégzi a szükséges felújításokat és bővítéseket is.) A végeredmény tehát - véli az igazgató - végül is olyan, mintha az EPT koncessziós társaság lenne. Az első előfizetőt október elsején kapcsolták be a hálózatba. A december 11-ei közgyűlés után mód nyílt arra, hogy a csőd előtt elkészült hálózatrészeket felélesszék: az év végéig így ötezer élő EPT-vonal volt a X., XVII. és XVIII. kerületben. A munka mindhárom területen az előírt tempóban folyik, a kivitelezők ígérik, hogy a központok másfél kilométeres körzetében Lőrincen februárban, a Rákosokon márciusban, Kőbányán legkésőbb májusig megcsörrenhetnek a telefonok. A városrész távolabbi vidékeit 28 kisebb központtal kívánják ellátni. Június végére remélhetőleg 40 ezerre nő a telefontulajdonosok száma, s az őszi 70 ezer vonalat is 94 ezerre lehet növelni az év végére - feltéve, ha van elég érdeklődő. Nem lehet tudni ugyannis, hogy hány valós igényt rejt a Matávnál nyilvántartott 34 ezer igénylés - a becslések szerint feleannyit -, s az is kérdéses, hány potenciális előfizető maradt ki az igénylők sorából csak azért, mert korábban reménytelennek látta a helyzetet. A központokkal párhuzamosan építik a hálózatot is: a kábeleket föld" alatt vezetik a sűrűbben lakott területek határáig, onnan pedig oszlopokon folytatódik a szerelés. Mint Száray Lóránt elmondta, itt találkoztak talán a legnagyobb gonddal. Sok helyütt ugyanis nincs hely újabb oszlopoknak, ezért kénytelenek igénybe venni az Elektromos Művek már meglévő póznáit, az Elmü viszont gyakorta irreálisan magas árat szab a „bérletért”. A vita annyira elmérgesedett, hogy a XVII. és a XVIII. kerületben néhol emiatt késik az átadás. N. K. J. A munkásszállók is készülnek az expóra A kilencvenes évek elejétől az ipari munkaerő-szükséglet visszaesésével, a fenntartó üzemek csődje miatt a fővárosi munkásszállók nagy része kiürült. A lelakott, sokszor rendkívül rossz állapotban lévő épületeket az Eravis Szálloda és Vendéglátó Rt. jogelődje, az 1991. december 31-ig az Eravis Építők Szálloda és Vendéglátó üzemeltette. Az Eravis még állami vállalatként kezdett hozzá a hetvenes években „vaságyasként” emlegetett munkásszállók csinosításához - nyilatkozta lapunknak Császár Ferenc osztályvezető. Az egykori szállók közül a részvénytársaság húszat tart fenn, amelyekből négyet kétcsillagos szállodává, két másik épületet pedig turistaszállóvá alakított át. Jelenleg tizenhárom munkáshotelt üzemeltetnek, ahol több mint tizennégyezren férnek el. Ezek a szállók alacsony áraikkal azokhoz az igényekhez igazodnak, amelyet egy egyre szélesedő munkás-, turistaréteg igényel. A cég elsősorban olyan vállalkozói csoportokkal köt szerződést, akiknek dolgozói laknak a szállókban, de egyéni megrendelőket is ki tudnak szolgálni. A tizenhárom hotel jelentős része a Duna-part mellett és a Hungária körút közelében van. Az Eravis reorganizációs terve alapján öt olyan épület vár értékesítésre, amelyek kívül esnek ezeken a területeken. A megmaradt szállókat pedig teljesen felújítják, korszerűsítik. Igaz, az árak a jelenlegi éjszakánkénti átlagosan 230 forintnál magasabbak lesznek, de meg sem fogják közelíteni a szállodai díjszabást. A jövő év végi teljes felújítás nem véletlen, hiszen az Eravis is készül a világkiállításra. Az előkészületek alatt a munkások, a kiállítás ideje alatt a turisták, a kiszolgáló személyzet is igénybe vehetné a szállókat. Az expo után pedig a már felújított modern épületeket további munkavállalók, diákok és turisták vehetik igénybe. M. R. A. NÉPSZABADSAG DJJ Felújítják a HÉV vonalait Naponta kétszázezren utaznak a szerelvényeken Idén folytatódnak a HÉV vonalain a korábbi években megkezdett felújítási munkálatok. A helyi érdekű vasút utasainak előreláthatóan 27 alkalommal kell e munkálatok miatt a forgalom változásaira számítani. MUNKATÁRSUNKTÓL A tervezett fejlesztések közül kiemelkedik a ráckevei kocsiszín továbbépítése, illetve a szigetszentmiklós-gyártelepi biztosítóberendezés létesítése. Ez utóbbira azért van szükség, mert Tököl és Ráckeve között ugyanazon vágányt használják a vonatok mindkét irányban. Az „ellenmenetet kizáró” biztosítóberendezés gyakorlatilag kiiktatja az emberi tévedés lehetőségét. A készüléket a kritikus pályaszakasz tököli oldalán már az elmúlt évben felszerelték, idén a másik oldalon is a helyére kerül majd. Érdeklődésünkre Bársony László főmérnök tájékoztatott róla, hogy 1994-ben, a gödöllői vonal vonatain is felszerelik URH-készülékeket. A főmérnök kérdésünkre kifejtette, hogy az idős vonatok ellenére a HÉV gyakorlatilag 100 százalékos biztonsággal közlekedik. A statisztika szerint tavaly 311 ezer alkalommal tették meg a vonatok a két végállomás közti utat, s csupán 379 alkalommal maradt ki egyegy járat. A BKV adatai szerint a HÉV menetrendszerűsége 98 és 100 százalék között mozog. A felmérések szerint a fővárost az agglomerációval összekötő négy HÉV-vonal a budapesti tömegközlekedés forgalmának tizenegy százalékát bonyolítja le. Igaz, a forgalom az utóbbi években számottevően csökkent, a HÉV-et azonban így is naponta kétszázezer utas veszi igénybe. Az utasok számának csökkenése leginkább a csepeli és a gödöllői vonalon érzékelhető. A négy vonal összesített hossza közel száz kilométer. A budapesti szakasz ebből harmincnyolc kilométert tesz ki. A városban a HÉV-pálya és a közutak kereszteződését mindenütt fénysorompó biztosítja. Ennek ellenére tavaly 59 alkalommal fordult elő, hogy a HÉV gyalogost gázolt vagy személyautóval ütközött. A balesetek többsége a kereszteződésekben következett be. A budapesti HÉV vonatait kivétel nélkül a volt NDK-ban gyártották. A legkorosabb szerelvény harmincéves, s már a fiatalabbak is tíz évnél öregebbek. A mindennapos karbantartásoknak és javításoknak köszönhetően azonban a három évtizedes vonatok is az állomásokon kiírt időpontban, gyakorlatilag percre pontosan megérkeznek. Javítani persze nemcsak az elöregedésből adódó hibákat kell; a szerelvényekben (és az állomásokon) csak ’93-ban tízmillió forint kárt okoztak a vandál utasok, illetve a beköltöző hajléktalanok. Csepel még bízik az ígéretekben Beszélgetés Hajdú Béla polgármesterrel A főváros XXI. kerületét Budapest közgyűlése nem kápráztatja el fejlesztések sorával. Csepellel ugyanis nem lehet reprezentálni. A kerület vezetése elszakadással próbálkozott, a lakosok viszont nem adták ehhez beleegyezésüket. Hogyan tovább? Mozdult-e egy jottányit is előre a kerület fejlesztésének ügye? Kérdéseinkre Hajdú Béla polgármester válaszolt. A kerület és a főváros viszonya „javulóan stagnáló”. A főváros többnyire figyelembe veszi a mi szempontjainkat is a kerületet érintő kérdésekben. A kapcsolat valódi jellemzését azonban az ez évi fővárosi költségvetés adja majd meg. Ez rögzítheti ugyanis azokat az ígéreteket, amelyeket Demszky Gábor tett a népszavazás után. A költségvetésnek tartalmaznia kell a kerület fejlesztésére fordítandó összeget. Meg kell határozni a csepeli gerincút technikai paramétereit, a beruházás pénzügyi nagyságrendjét és forrásait. Nem általános fogalmakban, hanem konkrét összegű éves bontásokban, megjelölve a hitelforrásokat is. Ugyanez vonatkozik a HÉV rekonstrukciójára is. Itt a kormány által előirányzott 1,9 milliárd forint mellett szeretnénk konkrét pénzügyi adatokban is látni a főváros „hozzájárulását” - mondta Hajdú Béla. - Mi lesz a szennyvíztisztítóval? - A szennyvíztisztítóra vonatkozó elképzelések nem módosultak. Mindezekhez hozzátenném Demszky úr centralizációs elképzeléseiről tett nyilatkozatát. A főpolgármester a főváros működésére vonatkozó törvény módosításánál szerencsésnek tartaná egy új és centralizált fővárosi struktúra kialakítását. Ha ez megvalósul, akkor a kerületek mozgástere tovább csökken. - Az ön neve összekapcsolódott az önállósodási törekvéssel. - A kerület lakosai akkor elutasították az elszakadást. Ez azonban nem jelenti, hogy a jövőben is így gondolják majd. Akadnak jelek arra, hogy már most többen álláspontot változtattak. - Ezek szerint sohasem gondolt arra, hogy feláll a polgármesteri székből? - Helyesnek érzem, hogy népszavazással kérdeztük meg a kerület polgárait. Az azóta eltelt időszak is azt tanúsítja, hogy a lakosok reális lehetőségként mérlegelték és egyre inkább megfontolandónak tartják az önálló városfejlődést a jövőben. Nem akartam, nem akarok lemondani. - Csepel munkáskerület, az itt élők zömének a gyárak adtak megélhetést. Az üzemek, gyárak azonban sorra bezárnak. Mit tesznek az utcára került emberekért? - Kulcskérdés a munkahelyteremtés. A választások közeledtével a pártok egyre többször emlegetik ezt a kérdést, de félő, hogy ez inkább csak kampányfogás. A kerület komoly fejlesztési csomagtervet dolgozott ki, amelynek legfontosabb eleme a munkahelyteremtés. A program megvalósítása jóval előbbre tarthatna, ha a kétszintű önkormányzati vezetés nem a jelenlegi formában működne. A kerületnek ugyanis nem állnak rendelkezésére a fejlesztés előkészítéshez kapcsolódó döntési jogkörök. - Milyen beruházás szerepel a csomagtervben? - Egy 2500 embert foglalkoztató üzemegység közel 35-1 40 hektárnyi területen, amelynek létrehozásában a pártok és a főváros hatékony közreműködésére is számítunk. A szükséges előkészítő tárgyalások és számítások februárban befejeződnek. Ha a főváros jóvá, hagyja a szükséges övezetmódosításokat, akkor nagy léptekkel elindulhat a tervezői munka, majd az év közepén a kivitelezés. A beruházás 2-3 év alatt valósulhatna meg. - ...És addig? - A többi kerülethez viszont nyitva arányaiban magas összeget fordítunk szociális célokra. Szociális irodát működtetünk, amely családsegítő szolgálattal egészül ki. Mindezekkel szeretnénk segíteni a bajba kerülteknek, akik nincsenek kevesen. Csak két számadatot mondanék: 1990- ben a Csepeli Vasmű 18 ezer embert foglalkoztatott, ma ez a szám 4-6 ezer között mozog. Szalai Anna /l/UUEI/Hungarian Airlines /fr I /1/ldLEI/ Hungarian Airlines /j/ ÉRETTSÉGIZETT FIATALOK! Az 1994/95-ös tanévre jelentkezzetek a 208-as Szakmunkásképző Intézetbe repülőgépszerelő és repülőgépműszerész szakra. Felvételi tantárgyak: A jelentkezés feltétele: Jelentkezni lehet. Információ: Jelentkezési határidő: matematika, fizika, angol nyelv (gimnáziumi szint). 21 éves korhatár, érettségi bizonyítvány (1994-ben érettségizőknél utólagos bemutatás), egészségi alkalmasság. MALÉV Oktatási Központ, 1185 Ferihegyi Repülőtér 5 a 157-7529-es telefonon. 1994. május 1. MALÉV OKTATÁSI KÖZPONT A MAGYAR LÉGIKÖZLEKEDÉSI RT. pályázatot hirdet Munka- és üzembiztonsági vezetői beosztás betöltésére. Feladatát képezi: • Az Rt. egész területén — a vonatkozó jogszabályok, hatósági előírások és a belső vállalati rendelkezések alapján — a munkavédelmi, tűzvédelmi és környezetvédelmi tevékenység szervezése, irányítása, ellenőrzése Bérezés, megegyzés szerint. Alkalmazási feltételek: • műszaki egyetemi vagy főiskolai végzettség, • munka-, tűz- és környezetvédelmi szakvizsgák, • tárgyalóképes angol nyelvtudás, • megfelelő szakmai és vezetői gyakorlat A pályázat tartalmazza: • a pályázó szakmai nönéletrajzát, • állami iskolai végzettségét és a szakvizsgákat igazoló okiratok másolatát. A pályázatot 1185 Ferihegyi repülőtér 1. terminál Malév Humán Központ, Főépület I. emelet 115 címre várjuk. A pályázattal kapcsolatban részletes felvilágosítást Kelemen László személyzeti referens (157-8194) nyújt . A pályázat határideje: a hirdetés megjelenését követő két hét. A pályázatok elbírálása a jelentkezési határidő lejárta után 30 napon belül megtörténik. ..