Népszabadság - Budapest melléklet, 1995. március

1995-03-31

VINI NÉPSZABADSÁG A zátonyra futtatott épület Ma már alig emlékszünk a nyolcvanas éveket indító polé­miákra, amelyek a mindennapi környezet látványvilágának mi­nőségi javítását szolgálták. A boros- és lekvárosüvegek cím­kéinek kritikáira a csomagolás fontosságát hangsúlyozó bölcs figyelmeztetésekre. Azóta észre­vétlenül alakultak át a boltok képe. Aki eladni akar, intelmek nélkül is tudja, milyen sok mú­lik az áru külsején. Némi léptékkülönbséggel ugyanez a folyamat zajlott le az építészetben is. A szocreálból szabaduló, s funkcionalista elő­deihez visszakanyarodó hatva­nas-hetvenes évekbeli honi ar­chitektúra csak nagy sokára ta­lált rá az egyes házak tartalmi kifejezésének gazdag forma­készletére. Eltávolodott a vas­beton anyagszerűségére építő puritán esztétikától, s a maga­­kelletés egyre differenciáltabb eszközeihez fordult. Kezdetben, a skálás zacskók és fabulon-de­­sign flakonok idején, csak szál­lodák épültek így, majd a sokfé­le bank, a különféle külföldi cé­gek magyarországi megjelenése során azok székházai, képvise­letei és fiókintézményei is. Mindegyik vállalkozás a töb­biekétől elütő arculatot igyeke­zett megteremteni, amely a kü­lönféle látványelemek felhasz­nálásával fejezte ki az üzlet pro­filját. Ezek a szándékok éppúgy, mint a politikai üzeneteket köz­vetítő propagandaeszközök ket­tős tulajdonsággal rendelkez­nek. Elsődlegesen, az eredeti cél szerinti üzenet vihető át a kö­zönséghez általuk, másodlago­san azonban olyan jellemzőket is elárulnak az önreklámozóról, amelyek feltárulásának az nem feltétlenül örvend. A mutatandó kép és a valós hatás közötti tá­volság néha komikusan nagy. Többnyire azonban még ezt a pozitív hatást sem érik el. A snassz új és még újabb megnyil­vánulásai csüggesztve fogyaszt­ják a szemlélő reményeit. Kivált olyankor, amikor a vizuális kisszerűség igényességre hajló kivitelezéssel, formai sokszerű­séggel társul. Az Ajtósi Dürer sor legvégén, a vasúti töltés és egy századfordulós, nemzeti ro­mantikus villa szép tömege közé szorulva húzódik az egyik hazai bank székháza. Olyan épület ez, amelyben a hetvenes évek olajos szagú, kopott linóleumos iroda­építésze ölelkezik a high-tech építészetet egy napi járásra kö­vető honi modernitással. Talán ez lehet a kapitalista realizmus, a térségünkben zajló gazdasági szerkezetváltás érvényes művé­szeti megfelelője, valamint tö­kéletes kifejezője. Az egykori háromemeletes dögunalmas, szalagablakos és szürkére hang­szerelt, afféle megyei pártház, városi könyvtár, központi ren­delőintézet és gépészeti techni­kum formáját egyaránt magán­viselő középület most új csoma­golást kapott. Sivár és fröcskölt felületű oldalhomlokzataival szemben a ház végeire új borítás simul. Kváderesen tagolt mész­kőszínű mezők fogják közre a hátsó front átlátszó függönyfa­lát, elöl pedig a vadonatúj bejá­rati csarnok, falsíkból kiugró üvegdobozát. A korábbi három emeletre még egyet húztak. A megnövekedő tömeg kellemet­len hátteret teremtett az emlí­tett, Kós Károly vagy Györgyi Dénes modorát idéző villának, amely most a hetvenes éveket idéző modernizmus terhe alatt szorong. Az oldalsó szakaszok érintetlensége miatt a hosszúkás tömeg végeinek látványos átala­kítása sem ért célt. Az itteni át­alakítások nüanszok csupán, a Hungária körútról figyelve alig észrevehetőek. A portál vasszer­kezete, erős átlókban feszülő traverzei adják az építészeti program felütését. Kívül is, meg a későbbiekben az újraformált belső terekben is a bank köz­ponti épületének - némi szimbo­likával: zászlóshajójának - for­mai megnyilatkozásai tűnnek fel. A bejárati üvegszerkezet mögött újonnan kialakított pla­za, krómacél korlátokkal felék­szerezett háromszintes átrium fogadja a belépőt. Az egzotikus lilás- szürke gránit, a falakat borító matt, rozsdás fémleme­zek, valamint a recepcióspult zöldeskék üvegből, drótból, rozsdás csövekből, fém hullám­lemezekből, feszítődrótokból és fémgerendákból szerkesztett együttese valamiféle emelke­dettségre hangol. Ez aztán mindvégig elkísér a rendkívül puritánul, ám célszerűen kiala­kított új irodaszintek, valamint a régi kopott padlószőnyeges irodák világában. Az imént föl­idézett komplex hatás tovább erősíti a ház hajószerűségének képzetét. Imhol egy újabb ár­boc, s annak földre vetült árnyé­ka is. A hajószerűség azonban a ház túlsó frontjának utolsó eme­leti szakaszán, a tanácsterem kialakításában teljesedik ki. A kívülről elmozdított, kizök­kentett doboznak tűnő hatal­mas, üvegfalú terem, akárha egy modern óceánjáró parancsnoki hídja lenne, nekiszegül a szem­ből fúvó szélnek. Oldalán va­lószerűtlen formájú, funk­­ciótlan erkély csüng, termetes sárga villámokkal kapcsolódva az üvegezett tömeghez. Belül azonban szelíd konferenciapul­tok, s a ház távolabbi pontjain is ilyen-olyan bútorokon felbuk­kanó lila tónusok uralkodnak. A terem előtti folyosó és a terem padlója szintén lila posztóleme­zekkel kapcsolódnak egymás­hoz, mintegy rejtett vizuális kapcsolatot találva a különféle terek között. A plaza egysze­rűbb megoldásai nem, de a neo­nokkal tuningolt álszerkezeti­­ség, a high-techet külsődlegesen mímelő modorosság sajnos nem ébreszti föl a tektonikai gondol­kodás izgalmát a szemlélőben. Nem élheti át az új építészet új­fajta terekben és új anyagok­ban, díszítési módokban megje­lenő eredetiségét. Kapy Jenő és tervezőtársa, valamint a belső­­építész Mészáros Mihály látha­tólag mindent megtettek, hogy olyasféle térbeli és látványbeli eseményt teremtsenek, amely méltóan fogalmazza meg a ház­ban lakó bank tulajdonságait. Talán még többet is. A termé­szet erőit, mérföldezreket és vi­haros tengert legyőzni képes ha­jó allegóriáját villantották föl az épületen ott, ahol a mérsékelt lendületű átalakítás ezt lehető­vé tette. Ötleteik többnyire szét­aprózódtak a térben. Máshol, például a recepciónál, fölöslege­sen halmozódtak egymásra, jó arányú apró villa mögé rekedt monstruózus hajó, mintha a töl­tés szirtjére futott volna rá. Se előre, se hátra. Sajnos. Bojár Iván András VELLEDITS ÉVA FELVÉTELE 4 A Budapesti Tavaszi Fesztivál programjából Március/ Április 31. péntek 1. szombat 2. vasárnap Budapest Kongresszusi Központ Magyar Rádió és Televízió Szimfonikus Zenekara Eigeti András vezényel Magyar Állami Hangversenyzenekar L. Mikkola zongora L. Segerstam Zeneakadémia E. Kőről tor zongora MTA kongresszusi terem Kontra Kvartett Járdányi Gergely nagybőgő Bazsinka József tuba Failoni Donatella, Oravecz György zongora Mátyás-templom Észt férfikar Hille Poroson orgona Ants Soots, Ants Vleoja (vezényel) Operaház Bánk bán Művész Színház Csárdáskirálynő Csárdáskirálynő Főv. Operett Színház Új Dán Táncszínház Pécsi Balett Szegedi Kortárs Balett Egyéb színházak Moliére: Don Juan (Új Színház) Szindbád mozi Hangversenyek művelődési központokban és egyéb programok Dán filmhét Jazz-Fest (Rock Színsátor) Dán filmhét 14. országos táncház - találkozó és kirakodóvásár (Bp. Sportcsarnok) Liszt Múzeum (11.00) Néprajzi Múzeum (11.00) Jazz-Fest (Rock Színsátor) Dán filmhét (április 6-ig) 14. országos táncház­találkozó és kirakodóvásár (Bp. Sportcsarnok) Szépművészeti Múzeum (11.00) Terje Rypdlai Group Petőfi Csarnok 20.00) BUDAPEST 1995. március 31., péntek ri Múzeumok tárlat nélkül A budapesti múzeumok nagy része saját épülettel rendelke­zik. Vannak azonban olyanok is, amelyek egy-egy „bérelt” te­remben mutatják be portékájuk egy részét, és akadnak olyan múzeumok is, amelyek a kiállí­tásra szánt értékeiket raktárok­ban őrzik, ugyanis nincs hol be­mutatkozni. Ez utóbbi buda­pesti múzeumokból készítet­tünk összeállítást. Százkilencven éve folynak próbálkozások Magyarországon egy olyan intézmény létrehozá­sára, amely a műszaki tudomá­nyok és a hazai iparfejlődés em­léktárgyainak bemutatására szolgál. Ilyen kezdeményezés volt 1935-1939 között, mikor is az I. kerületi Mészáros utcában a Magyar Műszaki Múzeum működött. Az Országos Műszaki Múze­um (OMM) kiállítóterem nélkül „működik” 15 ezer tárgyával, 30 ezer könyvével és dokumen­tumával a XI. kerületi Kapos­vár utcában - tudtuk meg dr. Vámos Évától, a múzeum veze­tőjétől. A nagyipar összeomlá­sával ugyan rengeteg gyárépü­let, csarnok üresedett meg, a múzeumnak mégsem sikerült ezek közül egyet sem megsze­reznie. A múzeum munkatársai mostanában abban reményked­nek, hogy megkapják a városli­geti Palme-házat, az egykori Budapest Fővárosi Kiállító­­csarnokot. Ez az épület úgyis kiállítási célokra épült, és elő­nye, hogy igen közel van hozzá a Közlekedési és a Mezőgazda­­sági Múzeum. A három gyűjte­mény így együttesen bemutat­hatná a termelés mindhárom ágazatának: a mezőgazdaság­nak, az iparnak és a kereskede­lemnek a történetét. A történet pikantériája, hogy néhány hete a múzeum birtoká­ba került egy másik gyűjtemény is, a privatizáció áldozatává lett Felvonóipari Szakgyűjtemény. Az egyedi anyag szakmai felelő­se, Ékés Miklós elmondta, 1985, a létrejötte óta öt évig volt otthona a liftkiállításnak a XI­­II. kerületi Mohács utcában, de öt évvel ezelőtt a helyi önkor­mányzat eladta az épületet egy nagyáruháznak. Azóta a kiállí­tási tárgyak raktárakban pi­hennek - jó néhányat a szabad­ban tárolnak -, így a szakszerű karbantartás hiánya miatt a legjobbnak azt találták, ha átadják az OMM-nek az értéke­ket. Még akkor is ez a legkézen­fekvőbb megoldás, ha egyelőre nem kerülhetnek ezek a felvo­nók a látogatók elé. Bérelt raktárakban, lakótele­pi alagsori szobákban áll az Or­szágos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum készlete is. A múzeum részlegének vezetője, Villangó István elmondta, hogy az egyet­len állandó bemutatkozási lehe­tőségük az Ercsiben lévő Eötvös József Emlékmúzeum. Az ott látható tárgyak elenyésző részét teszik ki a múzeum birtokában lévő értékeknek. Ugyanis a ha­gyományos taneszközökön, tanszereken és iskolabútorokon kívül muzeálisnak tekinthető tankönyv- és értesítő-, valamint ifjúsági és gyermekkönyv-gyűj­­teményük van, amit így kizáró­lag alkalmi vendégkiállításo­kon mutathatnak be. A múze­um helyzete nem túl biztató, mert jobb elhelyezést senki nem ígér, pedig 1000 éves lesz 1996- ban a magyar iskola, és illene, hogy legyen állandó bemutató az évezred alatt összegyűjtött „tanügyi termésnek”. Kicsit jobb a helyzete az Or­szágos Színháztörténeti Múze­umnak és Intézetnek. A birto­kában lévő ereklyék egy részét a Bajor Gizi Színészmúzeumban mutathatják be, a többi egyelő­re raktárban pihen. A Krisztina körúti épületükből a bérleti díj emelésével sikerült november 1-jétől - közös megegyezéssel - a Díjbeszedő Vállalat kerületi kirendeltségét elköltöztetni - tudtuk meg Király Nina igazga­tótól. Igen ám, de a kiürült épü­­letszárnyat fel kell újítani, be kell rendezni. A helyiség reno­válása, átépítése, berendezése körülbelül 15 millió forintba kerülne. Erre sem a tulajdonos­nak, a művelődési tárcának, sem a tulajdon kezelőjének, az intézetnek nincs pénze. Hogy miből lesz meg az átalakítás, az egyelőre kétséges, főleg, ha hoz­záadjuk azt a hiányt is, amit a Díjbeszedő bérleti díja jelent... A legjobb sora a Textil- és Ru­haipari Múzeumnak van. Ők ugyanis Óbudán, a Budaprint felszámolás alatt lévő épületé­ből vásároltak kiállítóhelyet. A múzeumért a a Textilmúzeum Alapítvány felel. Az alapít­ványt, amelynek kuratóriumi elnöke dr. Endrei Walter, az In­­novatext Rt., a Textilipari Mű­szaki és Tudományos Egyesület és a Magyar Könnyűipari Szö­vetség hozta létre tagonként 50 ezer forintos alaptőkével. Erre akkor lett szükség, mikor egy privatizálás alkalmával 1992- ben eladták a múzeum épületét. A ház árának egy részét az ala­pítvány kapta meg, így sikerült megvásárolni az óbudai épüle­teket. Fejér Gábornétól, az ala­pítvány munkatársától megtud­tuk, az épületegyüttesnek csak egy részét építik át, és azt 1996- ban megnyitják. Remélik, hogy pályázatok révén és szponzo­roktól sikerül annyi pénzt összegyűjteniük, hogy a megvá­sárolt műemléképületet teljes mértékben renoválhatják, és végre bemutathatják a textil­­szakma történetét. Szemere Katalin Az Országos Műszaki Múzeum gyűjteménye RÉDEI FERENC FELVÉTELEI Gőzlokomotívok Petzval-féle kamera

Next