Népszabadság - Budapest melléklet, 1995. április
1995-04-04
BUDA NEPSZABADSAGPEST Új vezérigazgató a vízművek élén A Fővárosi Vízművek Rt. új vezérigazgatóját, Szőke Ferencet a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén nevezte ki. Az ötvenötödik évében járó közgazdászt - aki 1968 óta dolgozik az ágazatban, és eddig a vízművek vezérigazgató-helyettese volt - először céljairól kérdeztük. - Szeretném, ha megőriznénk azokat az erényeket, melyek korábban is jellemezték a vízműveket. A társaságnak emellett alkalmazkodnia kell a piac követelményeihez is. - Mit jelent ez a gyakorlatban? - A vízművek, hasonlóan a többi közművállalathoz, az elmúlt húsz-harminc évben önellátásra rendezkedett be. Nem kell azonban minden tevékenységet nekünk végezni. Ezért döntöttünk a gépjárműjavító ügyében, megszüntettünk egy hálózatvizsgáló szervezetet, privatizáltuk a csőgyártó üzemet. - Emelkedik-e még idén a vízdíj? - Nem tervezünk ilyen lépést. Tudjuk, hogy az az áremelés, amely március elejétől érvényes, a fogyasztókat érzékenyen érinti. A vízműveknek azonban feltétlenül szüksége volt erre ahhoz, hogy tartani tudja a szolgáltatási színvonalat, és kicsit többet fordíthasson az eszközeire. - A beruházások közül kiemelkedik a csepeli ivóvízkezelő. Hol tart most az építkezés? - Egy éve folyik, s jó ütemben halad a kivitelezés. Várhatóan a jövő év elején üzembe helyezhetjük a létesítményt. Ezután jelentősen javulni fog a vízminőség Budapest déli részén. Természetesen ehhez hozzátartozik az az ötéves program is, melynek során megtisztítjuk, illetve kicseréljük az elöregedett és vas-mangán lerakódással borított csöveket. Sz. I. M. Kétezerig drágulnak a BKV-jegyek A Világbank kemény feltételeket diktál a fővárosnak MUNKATÁRSUNKTÓL A Világbank 38 millió dolláros hitelt nyújt a budapesti közlekedésfejlesztési tervek megvalósítására. Ez az összeg folyó árfolyamon számítva 4,5 milliárd forintot jelent. A hitelből 47 kilométernyi villamospályát építenek meg, 50 új autóbuszt vásárolnak, s 200 járműbe építik be az automatikus vonalfigyelő berendezést, melynek segítségével a forgalomirányító diszpécser folyamatosan figyelemmel kísérheti a jármű közlekedését. E pénzből nem csupán a Nagykörút teljes hosszán újítják fel a villamospályát, hanem a Népszínház utcában, a Lehel utcában, a Fehérvári úton és az Alkotás utcában is újra cserélik az elhasználódott szakaszokat. A Világbank a kölcsön nyújtásához feltételt szabott: az ezredfordulóra a közlekedési vállalat menetdíjbevételének el kell érnie a költségek 50 százalékát. Ma a saját bevételek a költség egyharmadát teszik ki. A BKV vezetése - a várható inflációt is beszámítva - egy 2000-ig tartó programot dolgozott ki, amely évente csökkenő mértékű tarifaemeléssel számol. Az előzetes kalkuláció szerint 1996-ban az áremelés 39 százalékos lenne. A következő évben 20, azután 12-16 százalékos díjnövekedéssel az ezredfordulóra el lehetne érni a saját bevételek ötvenszázalékos arányát. Ez esetben az ezredforduló után évenként az infláció mértékét követve változnának a jegy- és bérletárak. (Emlékeztetőül, az idei áremelés átlagosan 33,5 százalékos volt.) Ahhoz azonban, hogy a BKV - a nyugati közlekedési vállalatok mintájára költségeinek felét a menetdíjbevételekből teremtse elő - a vállalat kiadásainak radikális visszaszorítására is szükség van. Figyelemmel kísérhetik a járművek mozgását RÉDEI FERENC FELVÉTELE Naponta húsz gépkocsit lopnak el MUNKATÁRSUNKTÓL A bűnügyi statisztika szerint a múlt évben nőtt a gépjárműlopások száma. Az országban tavaly összesen tizenegyezer, a fővárosban több mint hétezer autónak kélt lába. Másként fogalmazva: naponta több mint húsz autó tűnik el Budapest utcáin. A BRFK bűnüldözési főosztályán tavaly év végén önálló szervezetet hoztak létre a gépjárműlopások felderítésére. A nem egészen fél éve működő alosztály vezetője, dr. Jobb Sándor munkatársunknak arról számolt be, hogy a fővárosban ellopott autók közül minden harmadikat sikerül megtalálni. A gépjárműlopási alosztályt azzal a céllal hozták létre, hogy központi egységként hatékonyabban vehesse fel a küzdelmet a tolvajok ellen. Az alosztályra valamennyi kerületi kapitányság bejelenti a saját területén elkövetett gépkocsikkal kapcsolatos bűncselekményeket. Mivel az új szervezetben minden információ egy helyre fut be, a nyomozás sokkal jobb esélyekkel indul, mint korábban, amikor ugyanazon tolvajok ellen esetleg három vagy négy kerületi kapitányság is eljárást kezdeményezett. A gépjárműlopások szempontjából nincsenek veszélyes vagy biztonságos kerületek - mondja tobb százados. - A belvárosban, ami alatt ezúttal nem az ötödik kerület értendő, gyakran jelentik autójuk eltűnését a tulajdonosok, a családi házas övezetekben pedig, ahol majdnem minden autó garázsban áll, viszonylag ritka a lopás. Ilyen bűncselekményre azonban a főváros bármely pontján számíthatnak a gépkocsi-tulajdonosok. Az alosztályvezető tapasztalatai szerint a legtöbb autót jól szervezett bűnszövetkezetek lopják el. A feketepiacon nagy a kereslet a Volkswagenek, a BMW-k és az Audik iránt. A tolvajok meghatározott típusú és korú autókat keresnek. Ezeket azután hamis papírokkal és rendszámmal Magyarországon adják el, vagy gyorsan külföldre viszik. Egyes, a volt szocialista országokban gyártott típusokat - főként Ladát és Daciát - sokszor a lopás után azonnal indítják a határra. Minden harmadikat sikerül megtalálni RÉDEI FERENC FELVÉTELE 9 Egytől harmincötig A villamosjegyek árát 1965. június 1-jén állapították meg egy forintban. 1985. február 1-jén emelték a tarifát két forintra, 1989. február 1-jén pedig öt forintra, majd 1990. február 1-jén a jegy árát 8, 1991 márciusában pedig 12 forintra emelték. A buszjegyek ára 1985. február 1- jéig 1,50, 1989. február 1-jéig 3, 1990. február 1-jéig 6, 1991. március 1-jéig 10, 1992. január 1-jéig pedig 15 forint volt. Három éve vezették be az egységes vonaljegyet, melyek ára 1995. március 1-jéig 25 forint volt. rvw LIVI/' ^ ZidA Saját óraleolvasó hálózatot szeretne a gázművek MUNKATÁRSUNKTÓL A Fővárosi Gázművek megkezdte saját leolvasóhálózatának kiépítését - tájékoztatta lapunkat Csallóközi Zoltán, a gázértékesítési főosztály vezetője. A gázszámlákat már jelenleg is az a számítástechnikai rendszer készíti, amit a gázművek munkatársai hoztak létre, a leolvasást azonban négy szervezet is végzi. Jelenleg átmeneti állapot van, ma ugyanis tizenhat kerületben a Díjbeszedő Rt., hat kerületben pedig három más gazdasági társaság olvassa le a gázórákat. Ezekkel korábban azért kötött szerződést a gázművek, hogy megtörje a díjbeszedő monopóliumát. A végső cél azonban saját leolvasóhálózat megteremtése. Budapesten 720 ezer fogyasztó körülbelül kétmillió gázkészüléket üzemeltet. A közületek száma húszezres nagyságrendű, a lakossági fogyasztók száma megközelíti a hétszázezret. A kialakítandó leolvasási rendszer háromféle díjfizetési lehetőséget vesz figyelembe. A fogyasztó kifizetheti számláját a leolvasónak, feladhatja postai csekken, de átutaltathatja bankszámláról is. A gázművek a múlt évben megszüntette a készülékek bérlésének lehetőségét. Ez a döntés természetesen nem érinti a korábban tizenöt évre bérbe adott készülékekre kötött szerződéseket. Kérdésünkre Csallóközi Zoltán kifejtette, hogy a gázművektől bérelt készülékek között számos olyan, régi típusú darab található, amikhez ma már nagyon nehéz alkatrészeket beszerezni. A bérleti lehetőség megszüntetésével egyidejűleg bevezették a készülékek lízingelési lehetőségét. Ez részben korszerűbb üzleti viszony, másrészt a futamidő lejárta után a berendezés a partner tulajdonába kerül. Júliusban bezár a Lehel piac Bezárják a Lehel piacot. Igaz, maximum két hétre, július 29- től augusztus 12-ig. A piaci állapotok ugyanis tarthatatlanná romlottak az elmúlt tíz évben. Erről egyébként a XIII. kerületi képviselő-testület tagjai, illetve a felügyelő szakhatóságok munkatársai március 16-i helyszíni bejárásukon közvetlen tapasztalatokat is begyűjthettek. Az ÁNTSZ és a tűzoltóság a látvány hatására azonnali bezáratásra tett javaslatot. Csupán néhány a „terhelő” megállapítások közül: a piac zsúfolt, az elárusító asztalok telítettek, az élelmiszer-higiéniai előírásokat itt csak hírből ismerik, ráadásul a csatornák is eldugultak már. A „közlekedőfolyosókat” beépítették - természetesen engedély nélkül -, a parkolási rend pedig ismeretlen fogalom a Lehel téren, így egy-egy vasárnapon óriási dugók akasztják meg a forgalmat. Tűz esetén pedig a menekülőutak nélkül csapdába esnének a piacon tartózkodók. A leromlás csalhatatlan jeleként a piacot elárasztották az engedély nélkül, lakókocsiból, csomagtartóból vagy éppen szatyrokból árusítók, míg a zöldségesek egyre kisebb sarokba szorulnak vissza. Ezenfelül a bérleti díj fizetését sem kapkodják el a piacozók. Március elejére már 13,5 millió forintra nőtt a hátralékok összege. Behajtásuk már csak azért sem könnyű feladat, mivel az árusítóhelyek csereberéje, eladása követhetetlenné vált, így nemigen tudni, ki köteles fizetni és miért. Tetézi a bajt, hogy vezető felügyelője sincs a piacnak, nem őrzik sem éjjel, sem hét végén, sem ünnepek idején. A fentiek hallatán csupán azon csodálkozhatunk, hogy a piacot maximum két hétre zárják be. Ezen idő alatt kell ugyanis elbontani az engedély nélkül épült bodegákat, újrarendezni az asztalsorokat, fertőtleníteni a piac teljes területét, kitisztítani a csatornákat, kijavítani az útburkolatot. Az önkormányzat azonban azzal is tisztában van, hogy ez csupán sürgősségi ellátás, a végleges megoldás a piac átépítése vagy legalább korszerűsítése lenne, vállalkozói alapon. Az eddigi kísérletek azonban rendre elvetéltek. A testület most újra tárgyalásokat kezdeményez a lehetséges befektetőkkel. Ugyanakkor a korábbi jelentkező - a Ruhrstein-Hungária Kft. - kérésére április 5-ig fenntartja az opció megvásárlásának jogát. A cégnek addig kellene kifizetnie az 50 millió forintot. S amíg a minden szempontból megfelelő vállalkozó felbukkan, újragondolják az ideiglenes piac lehetőségét. Sz. A. A. Hányan kértek közműdíj-támogatást? MUNKATÁRSUNKTÓL Még a városatyákat is meglepte, hogy mennyire kevesen jelentkeztek a közüzemi vállalatok pénzéből meghirdetett akcióra, melynek lényege az volt, hogy a rászorulók a tavaszi díjemelések ellentételezéseként kedvezményt kaphatnak, ha kérnek. A kompenzációra jogosultaknak becslések szerint csak fele, egyharmada kért támogatást - amint ez táblázatunkból is kiderül. A március 20-án lejárt határidőt ezért most május 31-ig hosszabbította meg a Fővárosi Közgyűlés. Akiknek tehát gondot okoz a megemelt csatorna- és vízdíj fizetése, s eleget tesznek a feltételeknek, még csaknem két hónapig beadhatják kérvényüket. Ugyanez vonatkozik a távfűtési díjkedvezményt igénylőkre is, azzal a különbséggel, hogy számukra a támogatás összege a korábbinál magasabb, 800 forint lesz. A kedvezményt egyébként a számlán feltüntetett összeg csökkentésével folyósítják a vállalatok. KERÜLETEK, JOGOSULTAK, JELENTKEZŐK Kerület Távfűtés jogosultak jelentkezők (becslés) száma Víz-csatorna jogosultak jelentkezők (becslés) száma 1. 450 102 800 450 II. 320 34 nincs adat 740 III. 9000 2508 6000 1600 IV. 6000 2871 3700 1700 V.-1500 300 VI.-3600 1200 VII.-6400 900 Vili. 850 264 4000 1200 IX. 2000 383 4000 1500 X. 4200 1227 3300 2100 XI. 8200 2185 6800 4200 XII.-1400 850 XIII. 7500 676 na. 1200 XIV. 4700 630 4600 1500 XV. 4200 1188 3500 3000 XVI.-2500 800 XVII. 1700 854 3000 1700 XVIII. 2300 1131 2700 1200 XIX. 2500 1061 2100 1000 XX. 1600 579 4000 820 XXI. 3200 2300 3500 2000 XXII. 1500 233 2500 1100 XXIII.-nincs adat 140 Összesen: 60220 18226 69900 31200 1995. március 23.