Népszabadság - Budapest melléklet, 1995. április

1995-04-04

BUDA NEPSZABADSAGPEST Új vezérigazgató a vízművek élén A Fővárosi Vízművek Rt. új ve­zérigazgatóját, Szőke Ferencet a Fővárosi Közgyűlés legutóbbi ülésén nevezte ki. Az ötvenötö­dik évében járó közgazdászt - aki 1968 óta dolgozik az ágazat­ban, és eddig a vízművek vezér­igazgató-helyettese volt - elő­ször céljairól kérdeztük. - Szeretném, ha megőriz­nénk azokat az erényeket, me­lyek korábban is jellemezték a vízműveket. A társaságnak emellett alkalmazkodnia kell a piac követelményeihez is. - Mit jelent ez a gyakorlatban? - A vízművek, hasonlóan a többi közművállalathoz, az el­múlt húsz-harminc évben önel­látásra rendezkedett be. Nem kell azonban minden tevékeny­séget nekünk végezni. Ezért döntöttünk a gépjárműjavító ügyében, megszüntettünk egy hálózatvizsgáló szervezetet, privatizáltuk a csőgyártó üze­met. - Emelkedik-e még idén a vízdíj? - Nem tervezünk ilyen lé­pést. Tudjuk, hogy az az áreme­lés, amely március elejétől érvé­nyes, a fogyasztókat érzéke­nyen érinti. A vízműveknek azonban feltétlenül szüksége volt erre ahhoz, hogy tartani tudja a szolgáltatási színvona­lat, és kicsit többet fordíthasson az eszközeire. - A beruházások közül kiemelke­dik a csepeli ivóvízkezelő. Hol tart most az építkezés? - Egy éve folyik, s jó ütem­ben halad a kivitelezés. Várha­tóan a jövő év elején üzembe he­lyezhetjük a létesítményt. Ez­után jelentősen javulni fog a vízminőség Budapest déli ré­szén. Természetesen ehhez hoz­zátartozik az az ötéves program is, melynek során megtisztítjuk, illetve kicseréljük az elörege­dett és vas-mangán lerakódás­sal borított csöveket. Sz. I. M. Kétezerig drágulnak a BKV-jegyek A Világbank kemény feltételeket diktál a fővárosnak MUNKATÁRSUNKTÓL A Világbank 38 millió dolláros hitelt nyújt a budapesti közle­kedésfejlesztési tervek megva­lósítására. Ez az összeg folyó árfolyamon számítva 4,5 mil­liárd forintot jelent. A hitelből 47 kilométernyi villamospályát építenek meg, 50 új autóbuszt vásárolnak, s 200 járműbe épí­tik be az automatikus vonalfi­gyelő berendezést, melynek se­gítségével a forgalomirányító diszpécser folyamatosan figye­lemmel kísérheti a jármű köz­lekedését. E pénzből nem csu­pán a Nagykörút teljes hosszán újítják fel a villamospályát, hanem a Népszínház utcában, a Lehel utcában, a Fehérvári úton és az Alkotás utcában is újra cserélik az elhasználódott szakaszokat. A Világbank a kölcsön nyúj­tásához feltételt szabott: az ez­redfordulóra a közlekedési vál­lalat menetdíjbevételének el kell érnie a költségek 50 száza­lékát. Ma a saját bevételek a költség egyharmadát teszik ki. A BKV vezetése - a várható inflációt is beszámítva - egy 2000-ig tartó programot dolgo­zott ki, amely évente csökkenő mértékű tarifaemeléssel szá­mol. Az előzetes kalkuláció sze­rint 1996-ban az áremelés 39 százalékos lenne. A következő évben 20, azután 12-16 száza­lékos díjnövekedéssel az ezred­fordulóra el lehetne érni a saját bevételek ötvenszázalékos ará­nyát. Ez esetben az ezredfor­duló után évenként az infláció mértékét követve változnának a jegy- és bérletárak. (Emlé­keztetőül, az idei áremelés át­lagosan 33,5 százalékos volt.) Ahhoz azonban, hogy a BKV -­ a nyugati közlekedési válla­latok mintájára költségeinek felét a menetdíjbevételekből teremtse elő - a vállalat kiadá­sainak radikális visszaszorítá­sára is szükség van. Figyelemmel kísérhetik a járművek mozgását RÉDEI FERENC FELVÉTELE Naponta húsz gépkocsit lopnak el MUNKATÁRSUNKTÓL A bűnügyi statisztika szerint a múlt évben nőtt a gépjárműlo­pások száma. Az országban ta­valy összesen tizenegyezer, a fő­városban több mint hétezer au­tónak kélt lába. Másként fogal­mazva: naponta több mint húsz autó tűnik el Budapest utcáin. A BRFK bűnüldözési főosztályán tavaly év végén önálló szerveze­tet hoztak létre a gépjárműlopá­sok felderítésére. A nem egészen fél éve működő alosztály vezető­je, dr. Jobb Sándor munkatár­sunknak arról számolt be, hogy a fővárosban ellopott autók kö­zül minden harmadikat sikerül megtalálni. A gépjárműlopási alosztályt azzal a céllal hozták létre, hogy központi egységként hatékonyabban vehesse fel a küzdelmet a tolvajok ellen. Az alosztályra valamennyi kerületi kapitányság bejelenti a saját te­rületén elkövetett gépkocsikkal kapcsolatos bűncselekménye­ket. Mivel az új szervezetben minden információ egy helyre fut be, a nyomozás sokkal jobb esélyekkel indul, mint koráb­ban, amikor ugyanazon tolvajok ellen esetleg három vagy négy kerületi kapitányság is eljárást kezdeményezett.­­ A gépjárműlopások szem­pontjából nincsenek veszélyes vagy biztonságos kerületek - mondja tobb százados. - A bel­városban, ami alatt ezúttal nem az ötödik kerület értendő, gyak­ran jelentik autójuk eltűnését a tulajdonosok, a családi házas övezetekben pedig, ahol majd­nem minden autó garázsban áll, viszonylag ritka a lopás. Ilyen bűncselekményre azonban a fő­város bármely pontján számít­hatnak a gépkocsi-tulajdonosok. Az alosztályvezető tapasztala­tai szerint a legtöbb autót jól szervezett bűnszövetkezetek lopják el. A feketepiacon nagy a kereslet a Volkswagenek, a BMW-k és az Audik iránt. A tol­vajok meghatározott típusú és korú autókat keresnek. Ezeket azután hamis papírokkal és rendszámmal Magyarországon adják el, vagy gyorsan külföldre viszik. Egyes, a volt szocialista országokban gyártott típusokat - főként Ladát és Daciát - sok­szor a lopás után azonnal indít­ják a határra. Minden harmadikat sikerül megtalálni RÉDEI FERENC FELVÉTELE 9 Egytől harmincötig A villamosjegyek árát 1965. jú­nius 1-jén állapították meg egy forintban. 1985. február 1-jén emelték a tarifát két forintra, 1989. február 1-jén pedig öt fo­rintra, majd 1990. február 1-jén a jegy árát 8, 1991 márciusában pedig 12 forintra emelték. A buszjegyek ára 1985. február 1- jéig 1,50, 1989. február 1-jéig 3, 1990. február 1-jéig 6, 1991. március 1-jéig 10, 1992. január 1-jéig pedig 15 forint volt. Há­rom éve vezették be az egységes vonaljegyet, melyek ára 1995. március 1-jéig 25 forint volt. rvw LI­VI/' ^ ZidA Saját óraleolvasó hálózatot szeretne a gázművek MUNKATÁRSUNKTÓL A Fővárosi Gázművek megkezd­te saját leolvasóhálózatának kié­pítését - tájékoztatta lapunkat Csallóközi Zoltán, a gázértékesí­tési főosztály vezetője. A gáz­számlákat már jelenleg is az a számítástechnikai rendszer ké­szíti, amit a gázművek munka­társai hoztak létre, a leolvasást azonban négy szervezet is végzi. Jelenleg átmeneti állapot van, ma ugyanis tizenhat kerületben a Díjbeszedő Rt., hat kerületben pedig három más gazdasági tár­saság olvassa le a gázórákat. Ezekkel korábban azért kötött szerződést a gázművek, hogy megtörje a díjbeszedő monopó­liumát. A végső cél azonban saját leolvasóhálózat megteremtése. Budapesten 720 ezer fogyasz­tó körülbelül kétmillió gázké­szüléket üzemeltet. A közületek száma húszezres nagyságrendű, a lakossági fogyasztók száma megközelíti a hétszázezret. A kialakítandó leolvasási rend­szer háromféle díjfizetési lehe­tőséget vesz figyelembe. A fo­gyasztó kifizetheti számláját a leolvasónak, feladhatja postai csekken, de átutaltathatja bankszámláról is. A gázművek a múlt évben megszüntette a készülékek bér­lésének lehetőségét. Ez a döntés természetesen nem érinti a ko­rábban tizenöt évre bérbe adott készülékekre kötött szerződése­ket. Kérdésünkre Csallóközi Zoltán kifejtette, hogy a gázmű­vektől bérelt készülékek között számos olyan, régi típusú darab található, amikhez ma már na­gyon nehéz alkatrészeket besze­rezni. A bérleti lehetőség meg­szüntetésével egyidejűleg beve­zették a készülékek lízingelési lehetőségét. Ez részben korsze­rűbb üzleti viszony, másrészt a futamidő lejárta után a berende­zés a partner tulajdonába kerül. Júliusban bezár a Lehel piac Bezárják a Lehel piacot. Igaz, maximum két hétre, július 29- től augusztus 12-ig. A piaci álla­potok ugyanis tarthatatlanná romlottak az elmúlt tíz évben. Erről egyébként a XIII. kerületi képviselő-testület tagjai, illetve a felügyelő szakhatóságok mun­katársai március 16-i helyszíni bejárásukon közvetlen tapaszta­latokat is begyűjthettek. Az ÁNTSZ és a tűzoltóság a látvány hatására azonnali bezáratásra tett javaslatot. Csupán néhány a „terhelő” megállapítások közül: a piac zsúfolt, az elárusító aszta­lok telítettek, az élelmiszer-hi­giéniai előírásokat itt csak hír­ből ismerik, ráadásul a csator­nák is eldugultak már. A „közle­kedőfolyosókat” beépítették - természetesen engedély nélkül -, a parkolási rend pedig ismeret­len fogalom a Lehel téren, így egy-egy vasárnapon óriási du­gók akasztják meg a forgalmat. Tűz esetén pedig a menekülő­­utak nélkül csapdába esnének a piacon tartózkodók. A leromlás csalhatatlan jele­ként a piacot elárasztották az engedély nélkül, lakókocsiból, csomagtartóból vagy éppen szatyrokból árusítók, míg a zöldségesek egyre kisebb sarok­ba szorulnak vissza. Ezenfelül a bérleti díj fizetését sem kapkod­ják el a piacozók. Március elejé­re már 13,5 millió forintra nőtt a hátralékok összege. Behajtásuk már csak azért sem könnyű fel­adat, mivel az árusítóhelyek cse­reberéje, eladása követhetetlen­né vált, így nemigen tudni, ki köteles fizetni és miért. Tetézi a bajt, hogy vezető felügyelője sincs a piacnak, nem őrzik sem éjjel, sem hét végén, sem ünne­pek idején. A fentiek hallatán csupán azon csodálkozhatunk, hogy a piacot maximum két hétre zár­ják be. Ezen idő alatt kell ugyan­is elbontani az engedély nélkül épült bodegákat, újrarendezni az asztalsorokat, fertőtleníteni a piac teljes területét, kitisztítani a csatornákat, kijavítani az út­burkolatot. Az önkormányzat azonban azzal is tisztában van, hogy ez csupán sürgősségi ellá­tás, a végleges megoldás a piac átépítése vagy legalább korsze­rűsítése lenne, vállalkozói ala­pon. Az eddigi kísérletek azon­ban rendre elvetéltek. A testület most újra tárgyalásokat kezde­ményez a lehetséges befektetők­kel. Ugyanakkor a korábbi je­lentkező - a Ruhrstein-Hun­­gária Kft. - kérésére április 5-ig fenntartja az opció megvásárlá­sának jogát. A cégnek addig kel­lene kifizetnie az 50 millió fo­rintot. S amíg­­ a minden szem­pontból megfelelő­­ vállalkozó felbukkan, újragondolják az ideiglenes piac lehetőségét. Sz. A. A. Hányan kértek közműdíj-támogatást? MUNKATÁRSUNKTÓL Még a városatyákat is meglep­te, hogy mennyire kevesen je­lentkeztek a közüzemi vállala­tok pénzéből meghirdetett ak­cióra, melynek lényege az volt, hogy a rászorulók a tavaszi díjemelések ellentételezése­ként kedvezményt kaphatnak, ha kérnek. A kompenzációra jogosul­taknak becslések szerint csak fele, egyharmada kért támoga­tást - amint ez táblázatunkból is kiderül. A március 20-án le­járt határidőt ezért most május 31-ig hosszabbította meg a Fő­városi Közgyűlés. Akiknek tehát gondot okoz a megemelt csatorna- és vízdíj fizetése, s eleget tesznek a fel­tételeknek, még csaknem két hónapig beadhatják kérvényü­ket. Ugyanez vonatkozik a távfű­tési díjkedvezményt igénylőkre is, azzal a különbséggel, hogy számukra a támogatás összege a korábbinál magasabb, 800 forint lesz. A kedvezményt egyébként a számlán feltünte­tett összeg csökkentésével fo­lyósítják a vállalatok. KERÜLETEK, JOGOSULTAK, JELENTKEZŐK Kerület Távfűtés jogosultak jelentkezők (becslés) száma Víz-csatorna jogosultak jelentkezők (becslés) száma 1. 450 102 800 450 II. 320 34 nincs adat 740 III. 9000 2508 6000 1600 IV. 6000 2871 3700 1700 V.­-1500 300 VI.­-3600 1200 VII.­-6400 900 Vili. 850 264 4000 1200 IX. 2000 383 4000 1500 X. 4200 1227 3300 2100 XI. 8200 2185 6800 4200 XII.­-1400 850 XIII. 7500 676 na. 1200 XIV. 4700 630 4600 1500 XV. 4200 1188 3500 3000 XVI.­-2500 800 XVII. 1700 854 3000 1700 XVIII. 2300 1131 2700 1200 XIX. 2500 1061 2100 1000 XX. 1600 579 4000 820 XXI. 3200 2300 3500 2000 XXII. 1500 233 2500 1100 XXIII.­-nincs adat 140 Összesen: 60220 18226 69900 31200 1995. március 23.

Next