Népszabadság - Budapest melléklet, 1995. július

1995-07-11

1995. július 11., kedd Szemek és illemhelyek Érdekes tud lenni egy turistáknak szánt térkép. Már akkor, ha jó. Mert nem mindegy, hogy egy térkép mire szolgál: másra kí­váncsi egy taxisofőr és másra egy kétnapos budapesti látoga­tásra érkező külföldi. Az utóbbi számára a város északon a Margitszigettel, keleten a Népstadionnal, délen a Petőfi híddal, nyugaton a Szilágyi Erzsébet fasorral végett is ér, ami mind­ezeken túl van, már periféria. Ez persze nem új gondolat, a fenti elv alapján már számtalan térkép készült, részletes utcajegyzékkel, villamos- és buszjárat­listával - a nagyobbaktól csak az különböztette meg őket, hogy le volt vágva róluk minden, tízen felüli sorszámú kerület. A most megjelent „Touristenkarte/Tourist Map 1995” azonban egészen más. Jelek tömege helyett megelégszik néhány egyszerű piktogrammal. Az M a metrót jelöli, az­­ a Sütő utcai Tourin­­formot, a P természetesen a parkolót, a H a hotelt, a C a kaszi­nót, a tágra nyílt szem a látnivalót - magyarázat a túloldalon angolul és németül és ezután jön a lényeg, amitől igazán jó ez e térkép: ott van rajta a WC jele is, szolid keretben. Aki került már szorult helyzetbe életében, tudja miért szenzá­ciós ez a kezdeményezés. Mert a McDonald’sok terjedése örven­detes jelenség ugyan szép fővárosunkban is, mifelénk valahogy mégsem örülnek olyan látványosan az alkalmazottak az egye­nesen a mellékhelyiség felé suhanó turistacsoportok láttán. Vizsgáljuk meg tehát az ügyes kis térképen, hogyan alakul a tágra nyílt szemek és a WC-t jelölő piktogramok aránya a város jelesebb pontjain. A Városligetben nyolc,kettőre vezetnek a sze­mek, a Népligetben egy­ nullra - mondhatni kiütéssel - győznek, a körút vonalán belül a WC-k nyernek tizenegy-­tízre, ám lát­szólagos előnyüket elvesztik Budán, mert az arány a Várban és környékén tíz­ egyre romlik. Nem állítom persze, hogy holmi újdonságot fedeztem volna fel, a főváros vizeldék terén megnyilvánuló hiányos ellátottsá­ga mindenki előtt ismert. Nem tudok azonban szabadulni va­lami homályos nosztalgiától, amikor arra gondolok, hogy nem egészen három évtizede a csatornázási művek csoportvezetője még meg tudott gazdagodni a kültelki nyilvános illemhelyek bevételének elsikkasztásából: néhány röpke év alatt - az akko­ri egyforintos tarifa mellett - 562 ezer forintot síbolt össze. Gondoljunk bele, ezek a területek ma rajta sincsenek a turista­­térképen. N. K. J. Csökkent a lakásépítési kedv ► FOLYTATÁS AZ I. OLDALRÓL A statisztikai jelentés szerint 1994-ben tovább nőtt a meglévő épületek bővítésével, átalakítá­sával létrehozott lakások ará­nya, a használatba vett lakások 26 százaléka valósult meg tető­tér-beépítéssel vagy emeletrá­építéssel. 1993-ban az ily módon kialakított lakások aránya 20 százalék volt. Az új lakások fele családi ház, a lakótelepi lakások aránya 10 százalék alatt s maradt. A tavaly átadott lakások kilenc­ven százalékának falszerkezetét kézi falazóelemmel építették, a lakások 39 százaléka a lakosság házi kivitelezésében készült. A tavaly épített lakások átla­gos alapterülete 93,7 négyzetmé­ter, kétharmaduk három- vagy többszobás. Négy vagy több szo­bával épült a lakások 28 százalé­ka, a kétszobás lakások aránya ugyanakkor 28 százalékról 25 százalékra esett vissza. A legna­gyobb lakásokat családi házak­ként építették, ezeknek átlagos alapterülete 115 négyzetméter volt, ami 42 négyzetméterrel na­gyobb a más kategóriában épült lakásokénál. Az új otthonok 93 százalékát bekapcsolták a vezetékes gáz­ellátásba, 76 százalékuk csator­názott. Az új épületben épített lakások több mint négyötödéhez garázs is tartozik. A múlt évben 791 lakás szűnt meg. A lakások negyedét avulás, 22 százalékát településrendezés miatt számolták fel. A megszűnt lakások több mint fele állami tu­lajdonban volt. A felszámolt ott­honok kétharmada egyszobás vagy egy helyiségből álló lakás volt. A fővárosi lakásállomány - az építéseket és a megszűnéseket is figyelembe véve - 2119 lakással gyarapodott, év végén száz la­kásra 238 lakás jutott. Ez a szám az egy évvel korábbinál 9-cel több, az 1990 véginél azonban 14-gyel kevesebb. ÚTELZÁRÁSOK • A II. kerületben a Lipthay ut­cában a Margit körúti torkolat előtt vízvezetéket javítanak, így csak egy sáv járható. • Óbudán a Lajos utcában a Szépvölgyi út közelében az Ár­pád híd felé vezető oldalt elkerí­tették a járműforgalom elől. Irá­nyonként csak egy sáv járható. • A Bocskai úton a Fehérvári úttól a Kosztolányi Dezső tér­ fe­lé egy hosszabb szakaszon a kül­ső sávot felbontották. • A Fehérvári úton a Henger­malom útnál és a Barázda utcá­nál lezárták a Móricz Zsigmond körtér felé vezető oldalt. A for­galmat a villamossínekre tere­lik rá. • Angyalföldön a Dózsa György út és a Vágány utca ke­reszteződésében gázvezetéket építenek. A munkák miatt min­den irányban útszűkület lassítja a forgalmat. Ugyancsak útszű­kületre kell számítani a Vágány utcában a Róbert Károly körút irányában is. O Stratis Tours GÖRÖG-MAGYAR IDEGENFORGALMI ÉS KERESKEDELMI KFT. 12 éves tapasztalattal, saját athéni irodával SZENZÁCIÓS GÖRÖG NYÁR KORFU - KRÉTA (repülővel) 7 éjszaka apartmanban, reggelivel: 35 000 Ft/főtől 7 éjszaka 3* szállodában, félpanzióval: 50 000 Ft/főtől 7 éjszaka 4* szállodában, félpanzióval: 60 000 Ft/főtől KOS 10 nap 4- repülővel, hajóval 3*­­ 4* szállodában félpanzióval, (svédasztalos ellátás) 60 000 Ft/főtől Klasszikus görög körút 8 nap 4- repülővel, busszal 3* szállodában, félpanzióval: 84 000 Ft/fő 11 nap busszal, 3* szállodában, félpanzióval: 72 000 Ft/fő. Áraink tartalmazzák az oda-vissza utazás és a helyi transfer költségeit is! VELÜNK BIZTOSAN HAZATÉR ÉS JÖVŐRE HOZZÁNK VISSZATÉR! 1056 Bp., Váci u. 50. (bejárat a Nyári Pál u. 7. sz. felől) 3 T.: 266-5985,137-9556. T./F.: 266-5984 Nyitva tartás: 930-17.30 1 —BUDAPEST . . Kinek ketyegnek a parkolóórák? ► FOLYTATÁS AZ I. OLDALRÓL A 3 millió forint alapján ugyanis - szerintük - egyetlen parkolóhelyért napi 78 forint 60 fillért fizet a kft. A kisgazdák vitatják a szerző­dés jogosságát is. A Fővárosi Közgyűlés májusi ülésén ugyan­is a képviselők arra hatalmazták fel a közlekedési és a vagyon­hasznosítási ügyosztályok veze­tőit, hogy átmeneti megállapo­dást kössenek a Fővárosi Ga­rázsipari Vállalattal. A felhatal­mazásban arról nem volt szó, hogy egy magánszemélyekből álló vállalkozással is szerződje­nek. (Az átmeneti megállapo­dásra azért volt szükség, mert a parkolási rendszerben hamaro­san alapvető változások várha­tók. Szeptember 1-jétől a jelen­legi húszforintos minimális tari­fa 50 forintra emelkedik a leg­drágább helyeken pedig 80 fo­rintról kétszázra változik a díj. A főváros és a belső kerületek kísérleti jelleggel parkolási tár­sulást hoznak létre, mely a Bel­városban modern parkolóauto­matákat helyez ki, lehetővé téve például a mágneskártyával való fizetést.) A kisgazdapárt szerint gyanús a szerződés aláírásának időpontja is. Az aláírás és a szer­ződés életbelépése között mind­össze négy nap telt el. - A legutóbbi közgyűlésen rá­kérdeztem az ügyre - emlékszik Rostás Ákos. - Az MDF városházi frakcióvezetője, Man­­ninger Jenő a kérdések és inter­pellációk órájában ugyancsak kétségbe vonta, hogy a főváros jó üzletet kötött volna. Az illetékes főpolgármester-helyettestől ke­mény, indulatos választ kap­tunk, ami egyértelművé tette, hogy az aláíró ügyosztályveze­tők felsőbb utasításra jártak el. Rostás szerint nagy kérdés, mennyit fizet majd a PTG Kft. a fővárosnak szeptember elseje után. Arra ugyanis, hogy a meg­emelt tarifák után mennyi pénz járna az önkormányzatnak, a szerződésben egyetlen szó sem utal. A Fővárosi Garázsi­pari Vál­lalat végelszámolóbiztosa Varga József elöljáróban leszögezi, hogy a közterületi parkolás veszteséges tevékenység volt. Az értékesebb fedett parkolókat - például a Szervita téri parkoló­házat - korábban elvonta a va­gyonügynökség, a megmaradt öt fedett garázs és két autómosó nem sokat hoz a vállalati kasszába. A felszámoló biztos névértéken felajánlotta az ön­­kormányzatnak a parkolóórákat és a többi eszközt, annak azon­ban nem kellett. - Nem is csoda, ha nem kap­kodtak érte - mondja hiszen a közgyűlés úgy határozott, EBRD-hitelből parkolóautoma­tákat vásárolnak majd. Nekem az volt a dolgom, hogy a végel­számolás alatt lévő vállalat va­gyontárgyain minél előbb túlad­jak. Az órákat a PTG Kft. vette meg, az üzletet, amivel szerin­tem nem jártunk rosszul, az ÁVÜ jóváhagyta. Az sem mellé­kes, hogy olyan szerződést sike­rült elérnem, hogy a kft. átvegye a garázsipar közel kétszáz alkal­mazottját. - Hogy mennyi volt a vételár, önnek sem árulhatom el - mond­ja Kupper András. - Üzleti titok. Körülbelül 1300 órát vettünk meg, ezek nagy része kerületi fenntartású területeken találha­tó. A parkolási megállapodáso­kat sorra megkötjük a kerületi önkormányzatokkal is, ahol nem sikerül megegyezni, onnan le­szereljük az órákat. A mi üzleti kockázatunk, hogy ahol a par­kolási társulás megkezdi majd a működését, arról a területről le kell vonulnunk. A főváros keze­lésében lévő útvonalakon 286 órás parkolóhely van, a­­ többi „jegyes”. A szerződés 1326 fővá­rosi parkolóhely üzemeltetésére vonatkozik. Ennyi üzemelő par­koló azonban nincs is, hiszen a munkálatok miatt kiesik a Belg­rád rakpart, az Andrássy út, az Oktogon. Ezt csak a precizitás kedvéért. Nem minden parkoló működik 80 forintos tarifával, vannak húszforintos parkolók is, a legnagyobbak azonban negyvenforintos tarifával üze­melnek. Nyolcszáz negyvenfo­rintos férőhely van. Negyven fo­rintokból pedig nem olyan könnyű összerakni a milliókat. Kérdésünkre a vállalati vég­elszámoló biztos a kisgazdák ál­tal jutányosnak tartott kilenc­­milliós fővárosi részesedéssel kapcsolatban kijelentette, a ga­rázsipari vállalat bruttó bevéte­le egyszer sem érte el ezt az összeget. Nem hogy ennyit fizet­tek volna be a fővárosnak. A há­rommilliós bérleti díjat a fővá­rosi önkormányzat szakértői számolták ki, hat hónappal ko­rábban. A garázsipari vállalattal aláírandó szerződést azonban fél év alatt nem sikerült megkötni. A számítás ötvenforintos át­lag óradíjat vett alapul, napi 8 órás parkolást évi 240 munka­nappal és a parkolók 70 száza­lékos kihasználtságával szoroz­va. A havi 3 millió forintos befi­zetés a tiszta árbevétel 40,4 szá­zaléka. Kupper András hozzá­fűzi, hogy számos belvárosi parkolóban nincs meg a napi nyolcórás átlagkihasználtság, s hogy egy hónap alatt nyolcezer nem fizető autós is igénybe vet­te a parkolókat. A notórius nem fizetőkről egyébként nyilván­tartást vezetnek majd, s kerék­­bilincset alkalmaznak velük szemben. A kisgazdák szerint a kerékbi­lincset a vállalkozás emberei nem alkalmazhatják, azt csak rendőr vagy közterület-felügyelő teheti fel az autóra. Kupper András viszont úgy fogalmaz, kerékbilincsre szükség van, és hogy ki teszi fel, technikai rész­letkérdés, amire majd megoldást keresnek. Arra a kérdésre, mennyit fizetnek a fővárosnak szeptember 1-je után, csak annyit mondott, majd közösen kiszámolják, s megállapodnak. Ma még csak annyi biztos, hogy a főváros több pénzt kap. A szigo­rúbb fellépés eredménye minden bizonnyal az lesz, hogy az autók kevesebb ideig állnak a fizető helyeken, vagyis gyorsul a forgalom. Egy felmérés szerint munkanapokon, hivatali időben óránként 1500 autó kering par­kolóhelyet keresve a városban. Hogy szeptember 1-je után a parkolók kihasználtsága nő, vagy a Belváros forgalma csökken majd, nos, többek kö­zött ez is olyan kérdés, amiről Kupper András azt mondja, ez már a PTG Kft. üzleti kockázata. R. T. Rövidesen jön a bilincs boros Jenő felvétele GENTLEMEN'S A GRIFF GENTLEMEN’S férfikonfekció-készítő és forgalmazó rt. SZÁMVITELI-PÉNZÜGYI vezetőt keres. Keres továbbá SZTK-, bér-, munkaügyi előadót, pénzügyi adminisztrátort, központi áruforgalmi osztályára, áruösszeállítót Kérjük, jelentkezésüket az alábbi címre küldjék: Griff Gentlemen’s Rt. 1037 Budapest, Bécsi út 271. •B 212-0954 18509 KJ ........ NÉPSZABADSÁG­DJJ MARGÓ­­ Privatizáció előtt a Gázművek A fővárosi önkormányzat júliusi rendkívüli közgyűlé­se zárt ülésen vitatja majd meg a - jelenleg teljes egé­szében a tulajdonát képező - Fővárosi Gázművek Rt. privatizációjáról szóló ter­vezetet - jelenti az MTI. A távirati iroda úgy értesült, hogy szakmai befektetőkre számítanak a tőkeemeléses privatizáció során. Az egyik elgondolás csak egy kisebb rész, a másik változat vi­szont a többségi tulajdoni hányad értékesítését irá­nyozza elő. A Gázművek Rt. számára a tőkeemeléses pri­vatizáció azért is előnyös lenne, mert ezáltal a cég megszabadulhatna az utób­bi években felhalmozódott mintegy ötmilliárd forintos tartozásától. A főváros egyébként az idén több mil­liárd forintos bevételt ter­vez a közüzemi privatizá­ciókból. A Francia Intézet ünnepi utcabálja A Francia Intézet évadzáró utcabált rendez nemzeti ünnepük előestéjén, július 13-án. A programban - amelyre nemcsak a hazánk­ban élő honfitársaikat és a francia kultúra barátait, hanem minden szórakozni vágyót várnak - szerepel többek között a Latin Com­bo Band, Jo Privat francia tangóharmonikás és a Ber­­gendy szalonzenekar is. A buli este hétkor kezdődik az Intézet Fő utcai épülete előtt, ahol 22 órakor tűzijá­ték is lesz. ✓ Építési támogatás a Terézvárosban A terézvárosi önkormányzat döntése értelmében mostan­tól nemcsak a lakásvásár­lásra, de a lakásépítésre is igényelhető önkormányzati támogatás. Az intézkedés azért született, mert a kerü­letben szinte teljesen leáll­tak a lakásépítések, és az alig több, mint negyven ön­­kormányzati lakás megvá­sárlására több mint kilenc­­százan várakoznak. Az Elmű fizeti az alapdíjat Egy új keletű döntésnek megfelelően az új mérőórák beszerelésekor fizetendő alapmérési díjat az Elektro­mos Művek fizeti a fogyasz­tó helyett. A kedvezmény több mint kétszázmillió fo­rintos pluszköltséget jelent majd a vállalatnak. A fo­gyasztók a villanyórák ka­pacitásától függően akár harmincezer forintot is megtakaríthatnak ezzel, a szerelési díjat azonban vál­tozatlanul nekik kell kifi­zetniük. KAMATOZÓ BEFEKTETÉS A BAUMAG Általános Befektetési Szövetkezet ajánlata tagjainak Éves nettó kamat (1 000 000 Ft felett) 37%38% (500 000-990 000 Ft) Éven túli 0 (10 000-490 000 Ft) lekötés esetén kamatos kamat! LÉPJEN BE ÖN IS, MEGÉRI! Belépés és információ: 1075 BUDAPEST, KIRÁLY UTCA 5. TEL.: 322-6048. NYITVA: N­ P 9-17. 2040 Budaörs, Kamaraerdei út 11. Tel.: 181-3335. Ny.: h-p 8-17, szó 8-13. 2011 Budakalász, József A. utca 73. Tel.: 188-4306. Ny.: 8-17, szó 8-12. 1151 Budapest, Régi Fóti út 2/a. Tel.: 169-3097. Ny.: 8-17 szó 8-12. 1035 Bp., Szentendrei út 4. Tel: 188-6715. Ny.: h 12-18, k-sz-cs 9-18, p 9-16, szó 9-12.­­ 2030 Érd, Erika u. 4. (a MOL benzinkút mellett) TeL: 06 (23) 369-050. Ny.: h-p 8-17, szó 8-12." Bővebb információ a Teletext oldalain.

Next