Népszabadság - Budapest melléklet, 1995. július
1995-07-11
1995. július 11., kedd Szemek és illemhelyek Érdekes tud lenni egy turistáknak szánt térkép. Már akkor, ha jó. Mert nem mindegy, hogy egy térkép mire szolgál: másra kíváncsi egy taxisofőr és másra egy kétnapos budapesti látogatásra érkező külföldi. Az utóbbi számára a város északon a Margitszigettel, keleten a Népstadionnal, délen a Petőfi híddal, nyugaton a Szilágyi Erzsébet fasorral végett is ér, ami mindezeken túl van, már periféria. Ez persze nem új gondolat, a fenti elv alapján már számtalan térkép készült, részletes utcajegyzékkel, villamos- és buszjáratlistával - a nagyobbaktól csak az különböztette meg őket, hogy le volt vágva róluk minden, tízen felüli sorszámú kerület. A most megjelent „Touristenkarte/Tourist Map 1995” azonban egészen más. Jelek tömege helyett megelégszik néhány egyszerű piktogrammal. Az M a metrót jelöli, az a Sütő utcai Tourinformot, a P természetesen a parkolót, a H a hotelt, a C a kaszinót, a tágra nyílt szem a látnivalót - magyarázat a túloldalon angolul és németül és ezután jön a lényeg, amitől igazán jó ez e térkép: ott van rajta a WC jele is, szolid keretben. Aki került már szorult helyzetbe életében, tudja miért szenzációs ez a kezdeményezés. Mert a McDonald’sok terjedése örvendetes jelenség ugyan szép fővárosunkban is, mifelénk valahogy mégsem örülnek olyan látványosan az alkalmazottak az egyenesen a mellékhelyiség felé suhanó turistacsoportok láttán. Vizsgáljuk meg tehát az ügyes kis térképen, hogyan alakul a tágra nyílt szemek és a WC-t jelölő piktogramok aránya a város jelesebb pontjain. A Városligetben nyolc,kettőre vezetnek a szemek, a Népligetben egy nullra - mondhatni kiütéssel - győznek, a körút vonalán belül a WC-k nyernek tizenegy-tízre, ám látszólagos előnyüket elvesztik Budán, mert az arány a Várban és környékén tíz egyre romlik. Nem állítom persze, hogy holmi újdonságot fedeztem volna fel, a főváros vizeldék terén megnyilvánuló hiányos ellátottsága mindenki előtt ismert. Nem tudok azonban szabadulni valami homályos nosztalgiától, amikor arra gondolok, hogy nem egészen három évtizede a csatornázási művek csoportvezetője még meg tudott gazdagodni a kültelki nyilvános illemhelyek bevételének elsikkasztásából: néhány röpke év alatt - az akkori egyforintos tarifa mellett - 562 ezer forintot síbolt össze. Gondoljunk bele, ezek a területek ma rajta sincsenek a turistatérképen. N. K. J. Csökkent a lakásépítési kedv ► FOLYTATÁS AZ I. OLDALRÓL A statisztikai jelentés szerint 1994-ben tovább nőtt a meglévő épületek bővítésével, átalakításával létrehozott lakások aránya, a használatba vett lakások 26 százaléka valósult meg tetőtér-beépítéssel vagy emeletráépítéssel. 1993-ban az ily módon kialakított lakások aránya 20 százalék volt. Az új lakások fele családi ház, a lakótelepi lakások aránya 10 százalék alatt s maradt. A tavaly átadott lakások kilencven százalékának falszerkezetét kézi falazóelemmel építették, a lakások 39 százaléka a lakosság házi kivitelezésében készült. A tavaly épített lakások átlagos alapterülete 93,7 négyzetméter, kétharmaduk három- vagy többszobás. Négy vagy több szobával épült a lakások 28 százaléka, a kétszobás lakások aránya ugyanakkor 28 százalékról 25 százalékra esett vissza. A legnagyobb lakásokat családi házakként építették, ezeknek átlagos alapterülete 115 négyzetméter volt, ami 42 négyzetméterrel nagyobb a más kategóriában épült lakásokénál. Az új otthonok 93 százalékát bekapcsolták a vezetékes gázellátásba, 76 százalékuk csatornázott. Az új épületben épített lakások több mint négyötödéhez garázs is tartozik. A múlt évben 791 lakás szűnt meg. A lakások negyedét avulás, 22 százalékát településrendezés miatt számolták fel. A megszűnt lakások több mint fele állami tulajdonban volt. A felszámolt otthonok kétharmada egyszobás vagy egy helyiségből álló lakás volt. A fővárosi lakásállomány - az építéseket és a megszűnéseket is figyelembe véve - 2119 lakással gyarapodott, év végén száz lakásra 238 lakás jutott. Ez a szám az egy évvel korábbinál 9-cel több, az 1990 véginél azonban 14-gyel kevesebb. ÚTELZÁRÁSOK • A II. kerületben a Lipthay utcában a Margit körúti torkolat előtt vízvezetéket javítanak, így csak egy sáv járható. • Óbudán a Lajos utcában a Szépvölgyi út közelében az Árpád híd felé vezető oldalt elkerítették a járműforgalom elől. Irányonként csak egy sáv járható. • A Bocskai úton a Fehérvári úttól a Kosztolányi Dezső tér felé egy hosszabb szakaszon a külső sávot felbontották. • A Fehérvári úton a Hengermalom útnál és a Barázda utcánál lezárták a Móricz Zsigmond körtér felé vezető oldalt. A forgalmat a villamossínekre terelik rá. • Angyalföldön a Dózsa György út és a Vágány utca kereszteződésében gázvezetéket építenek. A munkák miatt minden irányban útszűkület lassítja a forgalmat. Ugyancsak útszűkületre kell számítani a Vágány utcában a Róbert Károly körút irányában is. O Stratis Tours GÖRÖG-MAGYAR IDEGENFORGALMI ÉS KERESKEDELMI KFT. 12 éves tapasztalattal, saját athéni irodával SZENZÁCIÓS GÖRÖG NYÁR KORFU - KRÉTA (repülővel) 7 éjszaka apartmanban, reggelivel: 35 000 Ft/főtől 7 éjszaka 3* szállodában, félpanzióval: 50 000 Ft/főtől 7 éjszaka 4* szállodában, félpanzióval: 60 000 Ft/főtől KOS 10 nap 4- repülővel, hajóval 3* 4* szállodában félpanzióval, (svédasztalos ellátás) 60 000 Ft/főtől Klasszikus görög körút 8 nap 4- repülővel, busszal 3* szállodában, félpanzióval: 84 000 Ft/fő 11 nap busszal, 3* szállodában, félpanzióval: 72 000 Ft/fő. Áraink tartalmazzák az oda-vissza utazás és a helyi transfer költségeit is! VELÜNK BIZTOSAN HAZATÉR ÉS JÖVŐRE HOZZÁNK VISSZATÉR! 1056 Bp., Váci u. 50. (bejárat a Nyári Pál u. 7. sz. felől) 3 T.: 266-5985,137-9556. T./F.: 266-5984 Nyitva tartás: 930-17.30 1 —BUDAPEST . . Kinek ketyegnek a parkolóórák? ► FOLYTATÁS AZ I. OLDALRÓL A 3 millió forint alapján ugyanis - szerintük - egyetlen parkolóhelyért napi 78 forint 60 fillért fizet a kft. A kisgazdák vitatják a szerződés jogosságát is. A Fővárosi Közgyűlés májusi ülésén ugyanis a képviselők arra hatalmazták fel a közlekedési és a vagyonhasznosítási ügyosztályok vezetőit, hogy átmeneti megállapodást kössenek a Fővárosi Garázsipari Vállalattal. A felhatalmazásban arról nem volt szó, hogy egy magánszemélyekből álló vállalkozással is szerződjenek. (Az átmeneti megállapodásra azért volt szükség, mert a parkolási rendszerben hamarosan alapvető változások várhatók. Szeptember 1-jétől a jelenlegi húszforintos minimális tarifa 50 forintra emelkedik a legdrágább helyeken pedig 80 forintról kétszázra változik a díj. A főváros és a belső kerületek kísérleti jelleggel parkolási társulást hoznak létre, mely a Belvárosban modern parkolóautomatákat helyez ki, lehetővé téve például a mágneskártyával való fizetést.) A kisgazdapárt szerint gyanús a szerződés aláírásának időpontja is. Az aláírás és a szerződés életbelépése között mindössze négy nap telt el. - A legutóbbi közgyűlésen rákérdeztem az ügyre - emlékszik Rostás Ákos. - Az MDF városházi frakcióvezetője, Manninger Jenő a kérdések és interpellációk órájában ugyancsak kétségbe vonta, hogy a főváros jó üzletet kötött volna. Az illetékes főpolgármester-helyettestől kemény, indulatos választ kaptunk, ami egyértelművé tette, hogy az aláíró ügyosztályvezetők felsőbb utasításra jártak el. Rostás szerint nagy kérdés, mennyit fizet majd a PTG Kft. a fővárosnak szeptember elseje után. Arra ugyanis, hogy a megemelt tarifák után mennyi pénz járna az önkormányzatnak, a szerződésben egyetlen szó sem utal. A Fővárosi Garázsipari Vállalat végelszámolóbiztosa Varga József elöljáróban leszögezi, hogy a közterületi parkolás veszteséges tevékenység volt. Az értékesebb fedett parkolókat - például a Szervita téri parkolóházat - korábban elvonta a vagyonügynökség, a megmaradt öt fedett garázs és két autómosó nem sokat hoz a vállalati kasszába. A felszámoló biztos névértéken felajánlotta az önkormányzatnak a parkolóórákat és a többi eszközt, annak azonban nem kellett. - Nem is csoda, ha nem kapkodtak érte - mondja hiszen a közgyűlés úgy határozott, EBRD-hitelből parkolóautomatákat vásárolnak majd. Nekem az volt a dolgom, hogy a végelszámolás alatt lévő vállalat vagyontárgyain minél előbb túladjak. Az órákat a PTG Kft. vette meg, az üzletet, amivel szerintem nem jártunk rosszul, az ÁVÜ jóváhagyta. Az sem mellékes, hogy olyan szerződést sikerült elérnem, hogy a kft. átvegye a garázsipar közel kétszáz alkalmazottját. - Hogy mennyi volt a vételár, önnek sem árulhatom el - mondja Kupper András. - Üzleti titok. Körülbelül 1300 órát vettünk meg, ezek nagy része kerületi fenntartású területeken található. A parkolási megállapodásokat sorra megkötjük a kerületi önkormányzatokkal is, ahol nem sikerül megegyezni, onnan leszereljük az órákat. A mi üzleti kockázatunk, hogy ahol a parkolási társulás megkezdi majd a működését, arról a területről le kell vonulnunk. A főváros kezelésében lévő útvonalakon 286 órás parkolóhely van, a többi „jegyes”. A szerződés 1326 fővárosi parkolóhely üzemeltetésére vonatkozik. Ennyi üzemelő parkoló azonban nincs is, hiszen a munkálatok miatt kiesik a Belgrád rakpart, az Andrássy út, az Oktogon. Ezt csak a precizitás kedvéért. Nem minden parkoló működik 80 forintos tarifával, vannak húszforintos parkolók is, a legnagyobbak azonban negyvenforintos tarifával üzemelnek. Nyolcszáz negyvenforintos férőhely van. Negyven forintokból pedig nem olyan könnyű összerakni a milliókat. Kérdésünkre a vállalati végelszámoló biztos a kisgazdák által jutányosnak tartott kilencmilliós fővárosi részesedéssel kapcsolatban kijelentette, a garázsipari vállalat bruttó bevétele egyszer sem érte el ezt az összeget. Nem hogy ennyit fizettek volna be a fővárosnak. A hárommilliós bérleti díjat a fővárosi önkormányzat szakértői számolták ki, hat hónappal korábban. A garázsipari vállalattal aláírandó szerződést azonban fél év alatt nem sikerült megkötni. A számítás ötvenforintos átlag óradíjat vett alapul, napi 8 órás parkolást évi 240 munkanappal és a parkolók 70 százalékos kihasználtságával szorozva. A havi 3 millió forintos befizetés a tiszta árbevétel 40,4 százaléka. Kupper András hozzáfűzi, hogy számos belvárosi parkolóban nincs meg a napi nyolcórás átlagkihasználtság, s hogy egy hónap alatt nyolcezer nem fizető autós is igénybe vette a parkolókat. A notórius nem fizetőkről egyébként nyilvántartást vezetnek majd, s kerékbilincset alkalmaznak velük szemben. A kisgazdák szerint a kerékbilincset a vállalkozás emberei nem alkalmazhatják, azt csak rendőr vagy közterület-felügyelő teheti fel az autóra. Kupper András viszont úgy fogalmaz, kerékbilincsre szükség van, és hogy ki teszi fel, technikai részletkérdés, amire majd megoldást keresnek. Arra a kérdésre, mennyit fizetnek a fővárosnak szeptember 1-je után, csak annyit mondott, majd közösen kiszámolják, s megállapodnak. Ma még csak annyi biztos, hogy a főváros több pénzt kap. A szigorúbb fellépés eredménye minden bizonnyal az lesz, hogy az autók kevesebb ideig állnak a fizető helyeken, vagyis gyorsul a forgalom. Egy felmérés szerint munkanapokon, hivatali időben óránként 1500 autó kering parkolóhelyet keresve a városban. Hogy szeptember 1-je után a parkolók kihasználtsága nő, vagy a Belváros forgalma csökken majd, nos, többek között ez is olyan kérdés, amiről Kupper András azt mondja, ez már a PTG Kft. üzleti kockázata. R. T. Rövidesen jön a bilincs boros Jenő felvétele GENTLEMEN'S A GRIFF GENTLEMEN’S férfikonfekció-készítő és forgalmazó rt. SZÁMVITELI-PÉNZÜGYI vezetőt keres. Keres továbbá SZTK-, bér-, munkaügyi előadót, pénzügyi adminisztrátort, központi áruforgalmi osztályára, áruösszeállítót Kérjük, jelentkezésüket az alábbi címre küldjék: Griff Gentlemen’s Rt. 1037 Budapest, Bécsi út 271. •B 212-0954 18509 KJ ........ NÉPSZABADSÁGDJJ MARGÓ Privatizáció előtt a Gázművek A fővárosi önkormányzat júliusi rendkívüli közgyűlése zárt ülésen vitatja majd meg a - jelenleg teljes egészében a tulajdonát képező - Fővárosi Gázművek Rt. privatizációjáról szóló tervezetet - jelenti az MTI. A távirati iroda úgy értesült, hogy szakmai befektetőkre számítanak a tőkeemeléses privatizáció során. Az egyik elgondolás csak egy kisebb rész, a másik változat viszont a többségi tulajdoni hányad értékesítését irányozza elő. A Gázművek Rt. számára a tőkeemeléses privatizáció azért is előnyös lenne, mert ezáltal a cég megszabadulhatna az utóbbi években felhalmozódott mintegy ötmilliárd forintos tartozásától. A főváros egyébként az idén több milliárd forintos bevételt tervez a közüzemi privatizációkból. A Francia Intézet ünnepi utcabálja A Francia Intézet évadzáró utcabált rendez nemzeti ünnepük előestéjén, július 13-án. A programban - amelyre nemcsak a hazánkban élő honfitársaikat és a francia kultúra barátait, hanem minden szórakozni vágyót várnak - szerepel többek között a Latin Combo Band, Jo Privat francia tangóharmonikás és a Bergendy szalonzenekar is. A buli este hétkor kezdődik az Intézet Fő utcai épülete előtt, ahol 22 órakor tűzijáték is lesz. ✓ Építési támogatás a Terézvárosban A terézvárosi önkormányzat döntése értelmében mostantól nemcsak a lakásvásárlásra, de a lakásépítésre is igényelhető önkormányzati támogatás. Az intézkedés azért született, mert a kerületben szinte teljesen leálltak a lakásépítések, és az alig több, mint negyven önkormányzati lakás megvásárlására több mint kilencszázan várakoznak. Az Elmű fizeti az alapdíjat Egy új keletű döntésnek megfelelően az új mérőórák beszerelésekor fizetendő alapmérési díjat az Elektromos Művek fizeti a fogyasztó helyett. A kedvezmény több mint kétszázmillió forintos pluszköltséget jelent majd a vállalatnak. A fogyasztók a villanyórák kapacitásától függően akár harmincezer forintot is megtakaríthatnak ezzel, a szerelési díjat azonban változatlanul nekik kell kifizetniük. KAMATOZÓ BEFEKTETÉS A BAUMAG Általános Befektetési Szövetkezet ajánlata tagjainak Éves nettó kamat (1 000 000 Ft felett) 37%38% (500 000-990 000 Ft) Éven túli 0 (10 000-490 000 Ft) lekötés esetén kamatos kamat! LÉPJEN BE ÖN IS, MEGÉRI! Belépés és információ: 1075 BUDAPEST, KIRÁLY UTCA 5. TEL.: 322-6048. NYITVA: N P 9-17. 2040 Budaörs, Kamaraerdei út 11. Tel.: 181-3335. Ny.: h-p 8-17, szó 8-13. 2011 Budakalász, József A. utca 73. Tel.: 188-4306. Ny.: 8-17, szó 8-12. 1151 Budapest, Régi Fóti út 2/a. Tel.: 169-3097. Ny.: 8-17 szó 8-12. 1035 Bp., Szentendrei út 4. Tel: 188-6715. Ny.: h 12-18, k-sz-cs 9-18, p 9-16, szó 9-12. 2030 Érd, Erika u. 4. (a MOL benzinkút mellett) TeL: 06 (23) 369-050. Ny.: h-p 8-17, szó 8-12." Bővebb információ a Teletext oldalain.