Népszabadság - Budapest melléklet, 1995. augusztus

1995-08-01

­ Ökológiai térkép Budapestről A német környezetvédelmi mi­nisztérium szakértői komplex felmérést készítenek a főváros­ban. Tárgyalások folynak arról, hogy a maga nemében egyedül­álló ökológiai vizsgálat költsé­geit a német fél magára vállalja. MUNKATÁRSUNKTÓL Öt évvel ezelőtt az Osnabrücki Környezetvédelmi Akadémia megállapodást kötött a Pest Megyei Tanáccsal. Az egyezség szerint az akkori NSZK szakér­tői az egész megyére kiterjedő komplex felmérést végeznek - e ingyen. A feltárt problémák megoldására a kutatók javasla­tokat tesznek, s megadják azon német vállalkozások listáját, amelyek korszerű technológiá­val hatékonyan rehabilitálni tudják a környezetet. Ez azon­ban csupán indirekt üzletpoli­tika, az érintett cégeknek és önkormányzatoknak nem köte­lező német cégektől megrendel­ni a rehabilitációt, az akadémia kutatói valóban ingyen dolgoz­tak. A Fővárosi Tanács akkor még elutasító álláspontot fog­lalt el, így az adatgyűjtés a köz­­igazgatási határhoz érve félbe­szakadt. A munka első fázisában nagy felbontású légi felvételeket ké­szítettek a megye területéről. A fényképek megmutatták az il­legális hulladéklerakókat, a je­lentősebb szennyvízfolyásokat, az erdőpusztulásokat. A káro­sodott térségeket térképre raj­zolták, s gyalogosan bejárták. Megkeresték a szennyezés for­rását, megvizsgálták a talaj­ban, növényzetben okozott ha­tását. A helyszíni szemléket műszeres mérésekkel, a minták laboratóriumi elemzésével egé­szítették ki. Számos ponton mérték a levegőben található szennyező anyagok koncentrá­cióját is. A komplex ökológiai felmérés Pest megyében a múlt évben készült el. A kutatók ve­szélyességük szerint rangsorol­ták a szennyező forrásokat, s javaslatokat dolgoztak ki a megszüntetésükre. A doku­mentumot minden, a megyében található önkormányzat meg­kapta. A német szakértők által raj­zolt ökológiai térkép közepén a fővárost fekete lyuk jelöli. A két ország környezetvédelmi minisztériuma tárgyalásokat kezdett arról, milyen feltéte­lekkel lehetne a felmérést Bu­dapestre is kiterjeszteni. A né­met minisztériumnak lenne pénze a kutatások finanszíro­zására, a volt szocialista orszá­gokban zajló vizsgálatok támo­gatására ugyanis Németor­szágban külön alapot hoztak létre. A fővárosi önkormányzat saját kutatásainak eredménye­képpen bizonyos részadatokat már ismer, komplex ökológiai vizsgálat megrendelésére azon­ban nem volt pénz. Értesülése­ink szerint a német fél hajlik arra, hogy az eddig végzett ku­tatásokat a fővárosra is kiter­jessze. Vadásznak a turistákra Százmilliósra becsülik az üzletet - nem csoda hát, hogy kemény harc dúl a Budapestre érkező fiatal, főként nyugati turisták el­szállásolása körül. A Keleti pályaudvar ennek a különös háború­nak a fő hadszíntere, de az igazi csaták a háttérben zajlanak. (Ri­portunk a lap IV. oldalán) BOROS JENŐ FELVÉTELE ­ Még vizsgálják a baleset okait MUNKATÁRSUNKTÓL Tovább tart a vizsgálat a 41-es és a 47-es villamos balesete ügyében. Galambos László, a Budapesti Rendőr-főkapitány­ság alezredese tegnap nem tu­dott felvilágosítást adni arról, mikor fejeződik be a szakértői vélemények összesítése és a ta­núk kihallgatása. Mint ismeretes, a budafoki forgalmi elágazásnál egy okta­tásra szolgáló villamos vezetője a be- és kihajtást gyakorolta. Ezért a XXII. kerületi Városház térről érkező 47-es szerelvénye megállt. Ez utóbbinak ütközött a Kamaraerdő felől közeledő 41- es járat. A 41-es vezetője arra hi­vatkozott, hogy nem fogott a fék. Galambos megerősítette koráb­bi információnkat, miszerint egy vezeték szigetelésének megrepe­­dése, s az ennek következtében létrejött zárlat miatt romolha­tott el a jármű fékje. A vizsgálat célja az, hogy megállapítsák: a bakelitburkolat repedésének oka anyagfáradás, vagy a kar­bantartási munkáknál történt mulasztásról lehet-e szó. Dübörgő gépek a város fölött Tíz kilométer széles a repülők számára tiltott zóna A város fölött elzúgó repülőgé­pek zaja miatt olykor hango­sabbra kell állítanunk a televí­ziót, csak üvöltve tudunk be­szélgetni vacsoravendégeink­kel, a telefonbeszélgetést meg­szakítva türelmet kérünk be­szélgetőtársunktól, mert egy szavát sem halljuk. Gyakori esetek ezek, bár a fővárosi pol­gárok közül nem mindenkit érintenek. Az ország és a város légterét keresztül-kasul behálózzák a légi útvonalak, amelyek nem azonosak a régi értelemben vett, hajdan tíz kilométer széles légifolyosókkal - tudtuk meg dr. Moys Pétertől, a Légiforgal­mi és Repülőtéri Igazgatóság il­letékesétől. Budapest teljes lég­tere használható ugyanis légi közlekedésre, ez alól egyedül a Lánchíd budai hídfője, a 0 kilo­méterkő mint középpont köré rajzolható ötezer méter sugarú kör kivétel. Ez a terület nagyjá­ból a Margitsziget északi csücs­kétől a déli összekötő vasúti hí­dig terjed. Ebben a körben 1500 méteren alul csak külön enge­déllyel szabad repülni. A földről nézve szinte lehetet­len pontosan elkülöníteni a vá­ros felett elhaladó egyes repülé­si irányokat, amelyeket termé­szetesen befolyásol az időjárás és a szél iránya is. Mivel Buda­pesten az északnyugati az ural­kodó széljárás, a gépekkel pedig csak széllel szemben lehet fel- és leszállni, a zaj a X. és a XIV. kerületi polgárokat zavarja a leginkább. Innen érkezik egyébként a legtöbb panasz az LRI-hez. Moys Péter szerint a felszálló gépek zaja inkább le­felé, mint oldalirányban terjed, ezért a ferihegyi reptér közvet­len környezetében élők csak ak­kor érzik zavarónak a hajtómű­vek dübörgését, amikor a szél­járás miatt épp felettük kell el­haladniuk a gépeknek. A piló­ták egy speciális zajcsökkentő felszállási technikát alkalmaz­nak, amely a hajtómű energiá­ját a minél gyorsabb emelke­désre használja. A gépek egyéb­ként nem fel-, hanem leszállás­kor a leghangosabbak. Déli szélnél viszont a pilótáknak a város felől kell megközelíteniük a leszállópályát. Szabó István, a Környezet­gazdálkodási Intézet Környe­zetvédelmi Intézetének vezető szakértője szerint a repülők okozta zaj ügyében hét évvel ezelőtt tartottak legutóbb egy nagyszabású vizsgálatot. Ekkor jelölték ki a zajvédelmi öveze­teket és vezették be a már emlí­tett felszállási módszert. A Fe­rihegy 2. üzembe helyezésekor elrendelt újabb zajvédelmi vizsgálat is azzal az ered­ménnyel zárult, hogy nincs szükség a korábban kijelölt övezetek módosítására. Hámori L. László Csak széllel szemben tudnak szállni szandelszky Béla felvétele Díjak, díjhátralékok MTI-JELENTÉS A bejelentett áremelések elle­nére sem várható, hogy a jövő­ben a fogyasztók tömegesen megtagadnák a közüzemi díjak fizetését - nyilatkozta az MTI- nek Kozsa Pál, a Díjbeszedő Rt. vezérigazgatója. Bár tapasztala­taik alapján az áremelések után mindig megugrik a nem fizetők száma, idővel a fogyasztók tudo­másul veszik a változást, és tel­jesítik kötelezettségeiket. Az ügyfelek 95 százaléka általában pontosan fizeti a díjakat, s a cég nem kezdeményez eljárást a ki­sebb összegű vagy rövid idő alatt rendeződő tartozások miatt. Az adósok egyébként évek óta nagyjából ugyanazok, tartozá­suk pedig általában a díjemelé­sekkel párhuzamosan növek­szik. Kozsa Pál kiemelte: a hátralé­kosokkal szemben a cég csak bí­rói úton léphet fel. Emellett tájé­koztathatja a szolgáltatót az ügyfél adósságáról, rábízva a döntést: elzárja-e­­az adott köz­művet a nem fizetőnél. Az rt.­­nek jelenleg 120 ezer pere van folyamatban, ám ez a szám az év végére akár a 160 ezret is elérhe­ti. Míg három évvel ezelőtt 2,6 milliárdra rúgtak a kinnlevősé­geik, ma már három és egyne­gyed milliárddal számolnak. A két adat azonban csak nehezen hasonlítható össze, mivel az idén januártól már nem a díjbeszedő intézi az áramszolgáltatással kapcsolatos ügyeket, több he­lyütt pedig más cégek kaptak megbízást a közüzemi díjak egyikének-másikának beszedé­sére. Szexjelenetek a 18-ason Egy, az Egyesült Államokban ismert erotikus filmsorozat soron következő epizódját a magyar fővárosban forgat­ták. Mint a Budapest Week című angol nyelvű hetilap beszámolt róla, ez a rész egy tizennyolc éves lány szex­jelenetekkel tarkított ka­landjait örökíti meg, melyek a Budán barangoló 18-as vil­lamoson estek meg vele. - Ennyire rossz helyzetbe került a BKV? - kérdeztük Bóta Jánostól, a közlekedési vállalat gazdasági ügyekben illetékes vezérigazgató-he­lyettesétől, aki leszögezte: ha valóban szex­filmet forgattak a villamos bérlői, akkor azt engedély nélkül tették. A vál­lalat ügyel a jó hírére, kiegé­szítő tevékenységei során nemcsak a jogszabályokat tartja be, hanem az etikai és erkölcsi normákat is. Tiltott dohány- és szeszreklámot például egyetlen jármű olda­lán sem látni. A BKV nem kíván még egy olyan bot­rányt, mint amilyen múlt év tavaszán az autóbuszok és villamosok oldalán kialakí­tott reklámfelületek bérbe adása körül alakult ki, s amit egyébként ugyancsak a Bu­dapest Week hozott nyilvá­nosságra. Bóta János biztos benne, ha a filmesek szex­jelenetek forgatására bérel­ték volna a villamost, nem kapták volna meg a kocsit. R. T. Könyvek és utak MUNKATÁRSUNKTÓL A Fővárosi Szabó Ervin Könyv­tár ebben az évben is megrende­zi országkampányát, a cél ezút­tal Tunézia. Szeptember 9-én gálaműsor keretében mutatják be az országot, a rendezvényre ingyenes lesz a belépés. Aki el is szeretne látogatni Tunéziába, az szintén számíthat a könyv­tárhálózat segítségére. (Köny­vek... folytatás a III. oldalon) Hét forint egy kiló ócska villamos Ha kiöregedtek, megskalpolják és kohóba küldik őket MUNKATÁRSUNKTÓL Tudomásunkra jutott, hogy mibe kerül manapság egy kiló használt villamos. Nos, a legfrissebb árfolyam szerint éppen hét forintba. Ezt onnan tudjuk, hogy a BKV a közel­múltban leselejtezett negyven­hat régi kocsit, s a kocsiszekré­nyeket ennyiért adta el a pá­lyázat nyertesének, a Jászberé­nyi úti Fefe Kereskedelmi és Szolgáltató hulladékhasznosí­tó Kft.-nek. Az sem érdektelen, hogy mi történik a villamosokkal, mi­után megveszik őket. Esetünk­ben először is át kellett vinni őket a Száva kocsiszínből a Jászberényi útra. Ehhez min­denekelőtt még ott, a Szávában meg kellett skalpolni a kocsi­kat, pontosabban a tetejüket el kellett választani az aljuktól, lángvágóval. Azután egyen­ként felrakták őket egy masszív platós teherautóra, és indulás. Miután az összes kocsi a he­lyére került, hamar ízléses kis dombot csináltak belőlük, hi­szen még a roncstelepeken is muszáj lennie valamiféle rend­nek. (Hét forint... folytatás a III. oldalon) Lesz munkája a lángvágónak SZANDELSZKY BÉLA FELVÉTELE

Next