Népszabadság - Budapest melléklet, 1995. augusztus
1995-08-01
Ökológiai térkép Budapestről A német környezetvédelmi minisztérium szakértői komplex felmérést készítenek a fővárosban. Tárgyalások folynak arról, hogy a maga nemében egyedülálló ökológiai vizsgálat költségeit a német fél magára vállalja. MUNKATÁRSUNKTÓL Öt évvel ezelőtt az Osnabrücki Környezetvédelmi Akadémia megállapodást kötött a Pest Megyei Tanáccsal. Az egyezség szerint az akkori NSZK szakértői az egész megyére kiterjedő komplex felmérést végeznek - e ingyen. A feltárt problémák megoldására a kutatók javaslatokat tesznek, s megadják azon német vállalkozások listáját, amelyek korszerű technológiával hatékonyan rehabilitálni tudják a környezetet. Ez azonban csupán indirekt üzletpolitika, az érintett cégeknek és önkormányzatoknak nem kötelező német cégektől megrendelni a rehabilitációt, az akadémia kutatói valóban ingyen dolgoztak. A Fővárosi Tanács akkor még elutasító álláspontot foglalt el, így az adatgyűjtés a közigazgatási határhoz érve félbeszakadt. A munka első fázisában nagy felbontású légi felvételeket készítettek a megye területéről. A fényképek megmutatták az illegális hulladéklerakókat, a jelentősebb szennyvízfolyásokat, az erdőpusztulásokat. A károsodott térségeket térképre rajzolták, s gyalogosan bejárták. Megkeresték a szennyezés forrását, megvizsgálták a talajban, növényzetben okozott hatását. A helyszíni szemléket műszeres mérésekkel, a minták laboratóriumi elemzésével egészítették ki. Számos ponton mérték a levegőben található szennyező anyagok koncentrációját is. A komplex ökológiai felmérés Pest megyében a múlt évben készült el. A kutatók veszélyességük szerint rangsorolták a szennyező forrásokat, s javaslatokat dolgoztak ki a megszüntetésükre. A dokumentumot minden, a megyében található önkormányzat megkapta. A német szakértők által rajzolt ökológiai térkép közepén a fővárost fekete lyuk jelöli. A két ország környezetvédelmi minisztériuma tárgyalásokat kezdett arról, milyen feltételekkel lehetne a felmérést Budapestre is kiterjeszteni. A német minisztériumnak lenne pénze a kutatások finanszírozására, a volt szocialista országokban zajló vizsgálatok támogatására ugyanis Németországban külön alapot hoztak létre. A fővárosi önkormányzat saját kutatásainak eredményeképpen bizonyos részadatokat már ismer, komplex ökológiai vizsgálat megrendelésére azonban nem volt pénz. Értesüléseink szerint a német fél hajlik arra, hogy az eddig végzett kutatásokat a fővárosra is kiterjessze. Vadásznak a turistákra Százmilliósra becsülik az üzletet - nem csoda hát, hogy kemény harc dúl a Budapestre érkező fiatal, főként nyugati turisták elszállásolása körül. A Keleti pályaudvar ennek a különös háborúnak a fő hadszíntere, de az igazi csaták a háttérben zajlanak. (Riportunk a lap IV. oldalán) BOROS JENŐ FELVÉTELE Még vizsgálják a baleset okait MUNKATÁRSUNKTÓL Tovább tart a vizsgálat a 41-es és a 47-es villamos balesete ügyében. Galambos László, a Budapesti Rendőr-főkapitányság alezredese tegnap nem tudott felvilágosítást adni arról, mikor fejeződik be a szakértői vélemények összesítése és a tanúk kihallgatása. Mint ismeretes, a budafoki forgalmi elágazásnál egy oktatásra szolgáló villamos vezetője a be- és kihajtást gyakorolta. Ezért a XXII. kerületi Városház térről érkező 47-es szerelvénye megállt. Ez utóbbinak ütközött a Kamaraerdő felől közeledő 41- es járat. A 41-es vezetője arra hivatkozott, hogy nem fogott a fék. Galambos megerősítette korábbi információnkat, miszerint egy vezeték szigetelésének megrepedése, s az ennek következtében létrejött zárlat miatt romolhatott el a jármű fékje. A vizsgálat célja az, hogy megállapítsák: a bakelitburkolat repedésének oka anyagfáradás, vagy a karbantartási munkáknál történt mulasztásról lehet-e szó. Dübörgő gépek a város fölött Tíz kilométer széles a repülők számára tiltott zóna A város fölött elzúgó repülőgépek zaja miatt olykor hangosabbra kell állítanunk a televíziót, csak üvöltve tudunk beszélgetni vacsoravendégeinkkel, a telefonbeszélgetést megszakítva türelmet kérünk beszélgetőtársunktól, mert egy szavát sem halljuk. Gyakori esetek ezek, bár a fővárosi polgárok közül nem mindenkit érintenek. Az ország és a város légterét keresztül-kasul behálózzák a légi útvonalak, amelyek nem azonosak a régi értelemben vett, hajdan tíz kilométer széles légifolyosókkal - tudtuk meg dr. Moys Pétertől, a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság illetékesétől. Budapest teljes légtere használható ugyanis légi közlekedésre, ez alól egyedül a Lánchíd budai hídfője, a 0 kilométerkő mint középpont köré rajzolható ötezer méter sugarú kör kivétel. Ez a terület nagyjából a Margitsziget északi csücskétől a déli összekötő vasúti hídig terjed. Ebben a körben 1500 méteren alul csak külön engedéllyel szabad repülni. A földről nézve szinte lehetetlen pontosan elkülöníteni a város felett elhaladó egyes repülési irányokat, amelyeket természetesen befolyásol az időjárás és a szél iránya is. Mivel Budapesten az északnyugati az uralkodó széljárás, a gépekkel pedig csak széllel szemben lehet fel- és leszállni, a zaj a X. és a XIV. kerületi polgárokat zavarja a leginkább. Innen érkezik egyébként a legtöbb panasz az LRI-hez. Moys Péter szerint a felszálló gépek zaja inkább lefelé, mint oldalirányban terjed, ezért a ferihegyi reptér közvetlen környezetében élők csak akkor érzik zavarónak a hajtóművek dübörgését, amikor a széljárás miatt épp felettük kell elhaladniuk a gépeknek. A pilóták egy speciális zajcsökkentő felszállási technikát alkalmaznak, amely a hajtómű energiáját a minél gyorsabb emelkedésre használja. A gépek egyébként nem fel-, hanem leszálláskor a leghangosabbak. Déli szélnél viszont a pilótáknak a város felől kell megközelíteniük a leszállópályát. Szabó István, a Környezetgazdálkodási Intézet Környezetvédelmi Intézetének vezető szakértője szerint a repülők okozta zaj ügyében hét évvel ezelőtt tartottak legutóbb egy nagyszabású vizsgálatot. Ekkor jelölték ki a zajvédelmi övezeteket és vezették be a már említett felszállási módszert. A Ferihegy 2. üzembe helyezésekor elrendelt újabb zajvédelmi vizsgálat is azzal az eredménnyel zárult, hogy nincs szükség a korábban kijelölt övezetek módosítására. Hámori L. László Csak széllel szemben tudnak szállni szandelszky Béla felvétele Díjak, díjhátralékok MTI-JELENTÉS A bejelentett áremelések ellenére sem várható, hogy a jövőben a fogyasztók tömegesen megtagadnák a közüzemi díjak fizetését - nyilatkozta az MTI- nek Kozsa Pál, a Díjbeszedő Rt. vezérigazgatója. Bár tapasztalataik alapján az áremelések után mindig megugrik a nem fizetők száma, idővel a fogyasztók tudomásul veszik a változást, és teljesítik kötelezettségeiket. Az ügyfelek 95 százaléka általában pontosan fizeti a díjakat, s a cég nem kezdeményez eljárást a kisebb összegű vagy rövid idő alatt rendeződő tartozások miatt. Az adósok egyébként évek óta nagyjából ugyanazok, tartozásuk pedig általában a díjemelésekkel párhuzamosan növekszik. Kozsa Pál kiemelte: a hátralékosokkal szemben a cég csak bírói úton léphet fel. Emellett tájékoztathatja a szolgáltatót az ügyfél adósságáról, rábízva a döntést: elzárja-eaz adott közművet a nem fizetőnél. Az rt.nek jelenleg 120 ezer pere van folyamatban, ám ez a szám az év végére akár a 160 ezret is elérheti. Míg három évvel ezelőtt 2,6 milliárdra rúgtak a kinnlevőségeik, ma már három és egynegyed milliárddal számolnak. A két adat azonban csak nehezen hasonlítható össze, mivel az idén januártól már nem a díjbeszedő intézi az áramszolgáltatással kapcsolatos ügyeket, több helyütt pedig más cégek kaptak megbízást a közüzemi díjak egyikének-másikának beszedésére. Szexjelenetek a 18-ason Egy, az Egyesült Államokban ismert erotikus filmsorozat soron következő epizódját a magyar fővárosban forgatták. Mint a Budapest Week című angol nyelvű hetilap beszámolt róla, ez a rész egy tizennyolc éves lány szexjelenetekkel tarkított kalandjait örökíti meg, melyek a Budán barangoló 18-as villamoson estek meg vele. - Ennyire rossz helyzetbe került a BKV? - kérdeztük Bóta Jánostól, a közlekedési vállalat gazdasági ügyekben illetékes vezérigazgató-helyettesétől, aki leszögezte: ha valóban szexfilmet forgattak a villamos bérlői, akkor azt engedély nélkül tették. A vállalat ügyel a jó hírére, kiegészítő tevékenységei során nemcsak a jogszabályokat tartja be, hanem az etikai és erkölcsi normákat is. Tiltott dohány- és szeszreklámot például egyetlen jármű oldalán sem látni. A BKV nem kíván még egy olyan botrányt, mint amilyen múlt év tavaszán az autóbuszok és villamosok oldalán kialakított reklámfelületek bérbe adása körül alakult ki, s amit egyébként ugyancsak a Budapest Week hozott nyilvánosságra. Bóta János biztos benne, ha a filmesek szexjelenetek forgatására bérelték volna a villamost, nem kapták volna meg a kocsit. R. T. Könyvek és utak MUNKATÁRSUNKTÓL A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár ebben az évben is megrendezi országkampányát, a cél ezúttal Tunézia. Szeptember 9-én gálaműsor keretében mutatják be az országot, a rendezvényre ingyenes lesz a belépés. Aki el is szeretne látogatni Tunéziába, az szintén számíthat a könyvtárhálózat segítségére. (Könyvek... folytatás a III. oldalon) Hét forint egy kiló ócska villamos Ha kiöregedtek, megskalpolják és kohóba küldik őket MUNKATÁRSUNKTÓL Tudomásunkra jutott, hogy mibe kerül manapság egy kiló használt villamos. Nos, a legfrissebb árfolyam szerint éppen hét forintba. Ezt onnan tudjuk, hogy a BKV a közelmúltban leselejtezett negyvenhat régi kocsit, s a kocsiszekrényeket ennyiért adta el a pályázat nyertesének, a Jászberényi úti Fefe Kereskedelmi és Szolgáltató hulladékhasznosító Kft.-nek. Az sem érdektelen, hogy mi történik a villamosokkal, miután megveszik őket. Esetünkben először is át kellett vinni őket a Száva kocsiszínből a Jászberényi útra. Ehhez mindenekelőtt még ott, a Szávában meg kellett skalpolni a kocsikat, pontosabban a tetejüket el kellett választani az aljuktól, lángvágóval. Azután egyenként felrakták őket egy masszív platós teherautóra, és indulás. Miután az összes kocsi a helyére került, hamar ízléses kis dombot csináltak belőlük, hiszen még a roncstelepeken is muszáj lennie valamiféle rendnek. (Hét forint... folytatás a III. oldalon) Lesz munkája a lángvágónak SZANDELSZKY BÉLA FELVÉTELE