Népszabadság - Budapest melléklet, 1995. november

1995-11-03

NÉPSZABADSÁG 1995. november 3., péntek Finis a fasorban Úgy tűnik, az eredeti határidő­nél előbb, november 15-ig vé­geznek a Szilágyi Erzsébet fa­sorban a csatorna felújításá­val. A munkáért felelős főváro­si biztos, Pénzes István el­mondta, hogy a fogaskerekű végállomásától a János kórhá­zig már teljes szélességében járható az út, s október 28-ig a munkának több mint a felével végeztek. A Moszkva tértől a János kórházig maradt az egy­­irányúsítás és a megállási tila­lom. Néhány napon belül vissza­kerül a Budapest Szálló elé az a buszmegálló, amit az építés idejére megszüntettek, így a tömegközlekedés ismét zavar­talan lesz - tájékoztatta a Népszabadság tudósítóját a szakember. Elkészült az Ör­dögárokban a mentesítő csa­torna, jelenleg pedig a házi és utcai bekötőkön dolgoznak. A munka befejeztével a régi for­galmi rend áll vissza a Szilágyi Erzsébet fasorban. A Főpol­gármesteri Hivatal egyirányú­­sítási terve ugyanis nem nyerte el a II. és XII. kerületi­ önkor­mányzatok tetszését. A XII. ke­rületi alpolgármester, Wildner Gábor elmondta, hogy az egy­­irányúsítás nem oldaná meg a gondokat, mivel annak beveze­tésével nem nőne a legfonto­sabb csomópontok áteresztő képessége. A Jakobinusok teré­nél, a Csaba utca és a Krisztina körút kereszteződésében, vala­mint a János Kórháznál a for­galom nem csökkenne, dugók alakulhatnának ki, az áthala­dás pedig lassulna. Az új for­galmi rendnek tehát csak más intézkedésekkel együtt lenne értelme. Növelni kellene a kri­tikus csomópontok áteresztő képességét, mivel a korábbi forgalom négy-ötszörösével kellene számolni. A főváros és a két kerület képviselői novemberben ismét tárgyalnak az új forgalmi rendről, egyelőre pedig vissza­áll a régi. Pénzes István el­mondta, hogy az út teljes elké­szüléséig továbbra is számíta­nak a lakosság és az autósok türelmére és megértésére. L. K. Viták kereszttüzében az új Duna-híd Újra kell gondolni a budai hídfő közlekedési koncepcióját A hétfőn átadott Lágymányosi híd megközelítése már az avatás utáni első napokban sok bonyo­dalmat okozott az autósoknak, de vihart kavart a politikában is. Horn Gyula keddi sajtótájékoz­tatóján azzal magyarázta távol­­maradását az ünnepségről, hogy a híd még nem kész. Lapunk a forgalomtechnikai zavarok okairól kérdezte a Fő­polgármesteri Hivatal illetéke­sét, Mózes Antalt. A közlekedési ügyosztály csoportvezetője el­mondta: a létesítményre a pesti oldalról, a Könyves Kálmán kör­út felől minden nehézség nélkül rá lehet hajtani. A Soroksári út­ról, a Petőfi híd felől érkezve szintén egy szokványos felhajtón lehet megközelíteni a hidat. A Soroksári úton délről érkező au­tósok viszont egy „indirekt rám­pán”, a Máriássy utcán át jut­hatnak fel a Lágymányosi hídra. A Csepelről érkezők számára szintén ezt az útvonalat ajánlja a forgalomtechnikai szakember. Egyszerűbb a Csepelre igyekvők dolga: nekik a Soroksári útra, majd a Kvassay utcára kell leka­nyarodniuk. Igazi bonyoldalmakra Budán kell számítaniuk a közlekedők­nek: a budai hídfőnél jobbra le­kanyarodhatnak az autósok, s vagy a Pázmány Péter rakpart­ra, észak felé veszik útjukat, vagy délre, a Dombóvári utat érintve juthatnak el a Budafoki útig. Ha nem kanyarodnak le a hídfőnél, és tovább hajtanak, akkor a Szerémi úton haladhat­nak tovább Dél-Budára, az An­dor utcáig, illetve az „egérútig”. A Budafoki útról, déli irányból érkezők a Dombóvári út helyett a vasúti töltéstől északra kanya­rodhatnak a budai rakpartra. Ehhez a híd alatt kell áthaladni­uk. A munkálatok befejezése után ismét a Dombóvári út érin­tésével közelíthetik meg a Páz­mány Péter rakpartot. Lakossági panaszáradatra számít Bánsági György, a XI. k­erület alpolgármestere, ha nem épül tovább mielőbb az Andor utcán át vezető, úgynevezett „egérút” befejező szakasza. Az MTI-nek nyilatkozva elmondta, hogy az egérútnak egy része, a 70-es balatoni úthoz vezető sza­kasz már elkészült, s rövidesen forgalomba helyezik az M1-M7- es autópályákhoz csatlakozó részt is. Bánsági György kitért arra is, hogy az Andor utcán át vezető útszakasz komoly zaj- és forgalmi terhelést jelent a kör­nyék lakóinak. Emiatt a fővárosi önkormányzattal együtt gyors megoldásra kell törekednie a ke­rületnek, például zajvédő fallal kellene ellátni ezt a részt. Az al­polgármester szerint az elmúlt időszakban megvalósult beru­házások felvetik, hogy újra kell gondolni a kerület közlekedési koncepcióját. Ennek jegyében tervezik, hogy a jelentős környe­zeti terhelést okozó távolsági­busz-pályaudvart a Kosztolányi tér melletti Bukarest utcából az Etele térre telepítik. Ez azonban nem megy a főváros támogatása nélkül. A főváros egyébként az idén semmit nem költött az Ete­le tér rekonstrukciójára, jegyez­te meg Bánsági, ám hozzátette: úgy értesült, hogy jövőre a fővá­rosi önkormányzat szán némi pénzt erre a célra. Csordás Mihály, a Főpolgár­mesteri Hivatal ügyosztályveze-­ tő-helyettese elmondta, hogy a kerület korábban nem hagyta jóvá a fővárossal együtt megren­delt részletes rendezési tervet, ezért nem valósulhatott meg a buszpályaudvar kiköltöztetése az Etele térre. Amikor a kerületi képviselő-testület megszavazta a javaslatot, a fővárosnak már volt pénze a beruházásra. Az ügyosztágvezető-helyettes hozzátette: a XI. kerületi lako­sok nyomására nem a Hamzsa­­bégi úton vezették tovább a Lágymányosi híd forgalmát. Kényszerhelyzetben választot­ták ki az Andor utcai nyomvo­nalat. A kerületi önkormányzat azonban kikötötte, hogy csak akkor járul hozzá az egérút ki­építéséhez, ha az Andor utcán felszedik a vasúti síneket. Erre azonban a MÁV nem volt haj­landó. Egy kompromisszumos javaslat szerint viszont a burko­latba beépítenék az iparvágá­nyokat, s ezeken lebonyolódhat­na a közúti forgalom is. Csordás Mihály megjegyezte: minden­esetre a dél-budai tehermentesí­tő utat, vagyis az egérutat úgy építették meg, hogy nemcsak az Andor utcán haladhatnak to­vább az innen, vagyis az autópá­lyák felől érkezők, hanem rá­hajthatnak az Etele útra is. Sz. I. M. Adózónákat alakít ki a fővárosi APEH Jövő év elejétől négy különböző igazgatóság foglalkozik majd a főváros adófizetőinek ügyeivel. Az ügyintézést remélhetően gyorsabbá és könnyebbé tévő átszervezés 250-300 millió fo­rintba kerül, amit világbanki forrásokból fedez az APEH. Az Adó- és Pénzügyi Ellenőr­zési Hivatal budapesti igazga­tósága - mint azt az APEH el­nökhelyettese, Bokor Pál la­punknak elmondta - aránytala­nul nagy, belső tagozódása mi­att is nehezen irányítható szer­vezetté vált. Az 1,2 millió társa­­ságiadó-alanynak közel 30, a 2,2 millió magánszemélynek 25, a mintegy 13 ezer kiemelt adó­zónak pedig 60 százaléka tarto­zik ehhez a területhez. Az elnökhelyettes hangsú­lyozta: a nemzetközi példák is azt mutatják, hogy ilyen ará­nyoknál mindenképp célszerű a decentralizáció. Párizs belső ke­rületeiben például (ahol körül­belül ugyanannyian élnek, mint Budapesten) öt, hatósági funk­ciókat is ellátó adóigazgatóság mellett 15-16 úgynevezett adó­központ is működik. Ez utóbbi­ak a hazánkban ügyfélszolgálati irodaként ismert szervezeteknél jóval nagyobb hatás- és feladat­körrel rendelkeznek. A fővárosi APEH túlterhelt­ségét egyébként a Budapest te­rületén található ügyfélszolgá­lati irodák megszüntetése is nö­velte. Az akkori döntés mögött - állította Bokor Pál - az adóhi­vatal anyagi lehetőségeinek szűkössége, illetve helyiség­problémák álltak. A fővárosi adószervezet átszervezésének -a Világbank által is támogatott - terve körülbelül egy évvel ez­előtt elkészült, a kivitelezés azonban az épületek körüli hu­zavona miatt késlekedett. A ré­gebben az APEH kezelésében levő Madarász és Petneházy ut­cai házak ugyan üresen álltak, a kormányzat azonban csak teg­nap döntött azok sorsáról. Most viszont elhárult az átszervezés elől az utolsó akadály is. A fővárosi igazgatóság fel­osztására több elképzelés (pél­dául funkcionális, illetve az adózók működési formája sze­rinti megosztás) is született, vé­gül azonban a terület szerinti elkülönítést választották. Bu­dapesten tehát várhatóan janu­árban, de legkésőbb február kö­zepén három önálló, teljes jog­körű igazgatóság kezdi meg ténykedését. A negyedik szerve­zet a kiemelt, jelentős költség­­vetési kapcsolatokkal rendelke­ző, illetve a legnagyobb adóbe­fizetéseket teljesítő adóala­nyokkal foglalkozik majd. Ide egyedi döntés alapján kerülnek az adófizetők. Az érintettek az átsorolásukról várhatóan no­vemberben kapnak értesítést. B. V. J. A vállalkozók egyötöde veszteséges MUNKATÁRSUNKTÓL A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara általános elnökhe­lyettese, dr. Vadász György összefoglaló tanulmányt írt a fővárosi vállalkozók helyzeté­ről. Vadász kifejti: az utóbbi négy és fél évben majdnem há­romszorosára nőtt a budapesti vállalkozások száma, ám egy­ötödük veszteséges. A városban 1995. júniusának végén mintegy 329 ezer vállal­kozást tartottak nyilván. A jogi személyiségű vállalkozások száma 48,7 ezer volt, ebből 44,4 ezer kft., 1481 részvénytársaság 2,4 ezer szövetkezet és 326 áta­lakulásra kötelezett szervezet. A jogi személyiség nélküli vál­lalkozásokból ugyanakkor 280 ezret regisztráltak; az egyéniek száma ezen belül 226,4 ezer, a betéti társaságoké 36,4 ezer volt. A júniusi adatok szerint az ország összes vállalkozásának 31,1 százalékát Budapesten je­gyezték be. Legdinamikusabban a betéti társaságok száma növekedett - a gyarapodás 1990-hez viszo­nyítva mintegy tizenötszörös -, míg a legkisebb mértékben az egyéni vállalkozók tábora bő­vült: mindössze két és félszeres a változás. Júniusban a buda­pesti egyéni vállalkozók 44 szá­zaléka szellemi szabadfoglalko­zású, 30 százaléka kisiparos és 26 százaléka kereskedő volt. Az újonnan létrejövő vállalkozások túlélési esélyei mindazonáltal nem túl kedvezőek. (A vállalko­zók... folytatás a III. oldalon) Privatizáció előtt a Gázművek Novemberben dönt a Fővárosi Közgyűlés MUNKATÁRSUNKTÓL Tíz energiaszolgáltató nagyvál­lalat jelezte eddig, hogy érdekli a Fővárosi Gázművek Rt. pri­vatizációja. Közülük négy nyújtott be a megadott határ­időre érvényes pályázatot: a British Gas, a Gaz de France és két konzorcium, az Italgas- SNAM, illetve a Ruhrgas-VEW. Az érdeklődő cégek ezekben a napokban világítják át a Gáz­művek Rt.-t, a társaság minden lényeges adatát megvizsgálják. A pályázóknak a privatizá­landó közszolgáltató kisebbsé­gi és többségi tulajdonlására egyaránt meg kellett fogalmaz­niuk ajánlataikat, amelyek ér­tékelését a Fővárosi Közgyűlés tulajdonosi bizottsága végzi el. A testület feladata mind a ki­­­sebbségi, mind pedig a többségi tulajdon szerzése esetében egy­­egy rangsor felállítása - tudtuk meg Vasanits Dezsőtől, a Fővá­rosi Gázművek Rt. vezérigaz­gatójától. A tulajdonosi bizott­ság a Fővárosi Közgyűlés no­vember 30-i ülésére terjeszti elő a legjobb ajánlatot tévők pályázatait. A közgyűlés ekkor fogja kiválasztani azt a jelent­kezőt, akivel megkezdődhetnek a Gázművek eladásáról a tár­gyalások. A közgyűlés november 30-án dönt arról is, hogy többségi vagy kisebbségi részesedést kí­ván-e értékesíteni. Vasanits re­ményei szerint a képviselő-tes­tület december 14-én már akár a szerződés aláírására is felha­talmazhatja a főpolgármestert, sőt december 31-ig a Fővárosi Gázművek „tulajdonosi szerke­zete” is módosulhat. A gettósodás veszélye fenyeget 660 milliárd lenne a pesti oldal számlája Hatszázhatvanmilliárd forintba kerülne a főváros pesti oldalán lévő belső városrész közel hat­ezer, szecessziós és eklektikus lakóházának és középületének rehabilitációja. A munka meg­kezdéséhez azonban nemcsak a pénz hiányzik, hanem a jogsza­bályok, a tapasztalatok, illetve a felsőbb szintű döntések is. Pedig az idő sürget, a felújítást még ebben az évezredben meg kell kezdeni, különben szépen lassan a fejünkre dőlnek a házak. Addig nem kezdhetjük el a belső, történelmi városrész fel­újítását, amíg nincs országos la­kásépítési koncepció - állítja Korompay Katalin, a Fővárosi Önkormányzat főépítészi irodá­jának munkatársa. - Az orszá­gos lakásépítési programra azonban évek óta hiába várnak a szakemberek és az egyetlen szobában összezsúfolódók. A közel százéves házak felújításá­val azonban nem várhatunk so­káig, hiszen ezek állapota már a múlt század végén sem volt ki­elégítő. A kerületek megfelelő eszkö­zök híján nemigen tehetnek mást, mint hogy megszabadul­nak a bérlakásoktól, a lakókra bízva a felújítás minden gond­ját. Kivételek persze itt is van­nak. Néhány élenjáró kerület 40-50 százalékos vissza nem té­rítendő támogatással segíti a vállalkozó szellemű lakókat. A főváros, eleget téve az ön­­kormányzati törvényben foglalt kötelezettségének, elkészítette rehabilitációs programját. A „Budapest reneszánszáért” cí­met viselő tanulmány négy cso­portra osztja a tennivalókat: Bu­dapest épületeinek feltérképezé­se műszaki, építészeti, szociális szempontból; hosszú és rövid tá­vú tervek kidolgozása; a felújí­tás gondolatának kampányszerű menedzselése, valamint a jelen­legi részleges akciók folytatása és a tapasztalatok elemzése. A két évvel ezelőtti program megvalósítása azonban igen las­san halad. Az információs rend­szerből szinte minden adat hi­ányzik, a cselekvési terveknek pedig csupán a váza készült el. Az ok: a fővárosi önkormány­zatban mindössze ketten foglal­koznak ezzel a témával, a köz­gyűlés pedig egyetlen fillért sem szavazott meg erre a célra. (A gettósodás... folytatás a III. ol­dalon) Szinte minden adat hiányzik TEKNŐS MIKLÓS FELVÉTELE

Next