Népszabadság - Budapest melléklet, 1995. november

1995-11-03

1995. november 3., péntek A kényszer szülte busz Amikor Ali, a kétméteres török kosárlabdázó megkérdezte tő­lem a salfordi egyetem büféjében, hogy honnan jöttem, én azt hittem, elég lesz, ha bemondom a kulcsszót, Hungary. Ám Ali csak a fejét ingatta, később pedig szabadkozott, hogy az aranykorban, ugye, ők annyi helyen előfordultak, minálunk meg — éppen én mondtam - csak százötven évig, és őt sosem érdekelte igazán a történelem. Később viszont felderült a képe, és azt kérdezte, ugye, mi, magyarok gyártjuk azokat a mókás másfél buszokat, amelyek Isztambul utcáin olyan jó szolgála­tot tesznek. Megvallom, számomra ez volt a megvilágosodás pillanata. Ahhoz a nemzedékhez tartozván, mely csak hírből ismeri az ülő kalauzt, és elavultnak látja a nevében is újnak minősített UV-villamost, bizony sohasem gondolkodtam el a csuklós busz morfológiáján. Mit tudtam én, hogy a csuklós járműve­ket tulajdonképpen a kényszer szülte, hogy az ötvenes évek rettenetes csúcsforgalmi zsúfoltságán enyhítendő, maguk a közlekedési vállalatok (így, többes számban, hiszen még több­­ év választ el minket a BKV megalakításától) kezdték el barká­csolni azokat a még működőképes és a bontásra megérett jár­művekből. A csuklós autóbusz például szinte pillanatok alatt született meg. Az első darab a városligeti ipari vásáron szállította a lá­togatókat, hatalmas sikerrel. Néhány hónap múlva már ké­szen állt az első sorozat: éppen harmincöt éve, 1960. november 2-án indult meg a próbajárat a 12-es vonalán, hogy aztán két héttel később már megszokott dologgá váljon a nagyobb, ké­nyelmesebb - másfél - buszok jelenléte a Körúton. N. K. J. A gettósodás veszélye fenyeget 660 milliárd lenne a pesti oldal számlája ► FOLYTATÁS AZ I. OLDALRÓL A kerületi városrehabilitációs programok közül a Ferencváros­ban a Ferenc tér és a Tompa ut­ca által határolt területen műkö­dő SEM IX. indult a legkoráb­ban. Korompay Katalin szerint sikerük részint annak az előny­nek tulajdonítható, amihez a Fő­városi Tanács korábbi hatmilli­árdos befektetésével juttatta a kerületet. Az viszont tagadha­tatlan - tette hozzá hogy a fe­rencvárosiak jól aknázták ki ezt a lehetőséget. Az arányok azon­ban elgondolkodtatók: a hatvan eladott telek „árából” csupán tíz házat újítottak fel. Ez az 1992- ben újrakezdett ferencvárosi program friss mérlege. A SEM IX. a közelmúltban újabb terv­vel állt elő, a Vágóhíd utca kör­nyékén lévő lerobbant iparterü­letet lakó-, pihenő-, illetve egészségügyi negyeddé alakíta­nák át. A Fővárosi Közgyűlés örömmel fogadta az előterjesz­tést, és jóváhagyta a kért övezet­­módosításokat. A fővárosi önkormányzat - szövetkezve a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztéri­ummal, valamint a kerületekkel - két, egymástól igen eltérő adottságú területen - a déli Bel­városban, illetve a Józsefváros­ban - keresi a rehabilitációnak a piaci viszonyokkal összhangban lévő módszereit. Az alsó Váci ut­cán elsősorban az épített kör­nyezet pusztulását kívánják ily módon megállítani, míg a Práter utca környékén a visszafordít­hatatlan szociális és fizikai le­­züllés, illetve a gettósodás folya­matának megállítása a cél. A belvárosi terv már elkészült, a józsefvárosi várhatóan január­ban kerül ki a tervezői irodából. A tervek megvalósításához azonban nem kevés pénz szüksé­geltetik. A KTM megbízásából készült rehabilitációs számvetés szerint a Dunától a Hungária körútig terjedő városrész felújí­tása 660 milliárd forintjába ke­rülne a tulajdonosoknak és az államnak. A szakértők ugyan azt remélik, hogy az épületek helyreállításából később 250 milliárd forintnyi tiszta nyere­séghez juthat az ország, vált,arra a kérdésre ők sem tudtak vála­szolni: ki előlegezi meg ezt a pénzt? A fővárosi önkormányzat sza­kértői egyelőre kisebb léptékben gondolkoznak. Úgy vélik, hogy a kerületrészekre vonatkozó reha­bilitációs programok a foghíjtel­kek, bontásra ítélt házak telkei­nek értékesítésével, a befektetők különféle praktikákkal való be­vonásával, valamint a korábbi privatizációs bevételek felhasz­nálásával valósíthatók meg. A SEM IX.-nek mindenesetre si­került. A városszépítőket azonban nem csupán az esztétikai szán­dék hajtja, hanem az a felisme­rés is, hogy ezek a házak részei a nemzeti vagyonnak és a magyar kulturális hagyatéknak. Szalai Anna A vállalkozók ötöde veszteséges ► FOLYTATÁS AZ I. OLDALRÓL Budapesten 1992 januárja és 1995 júniusa között 966 jogi személyiségű cég jelentett cső­döt és 2,8 ezret számoltak fel. A fővárosi vállalkozások be­vételeik nagyságát tekintve is igen nagy eltéréseket mutat­nak. Az egyéni vállalkozóknak például alig több mint negyede éri el az évi egymillió forintos határt. Ebben a csoportban és ebből a szempontból hagyomá­nyosan a kiskereskedők az ab­szolút elsők, a kisiparosok a másodikok, utolsók a szellemi szabadfoglalkozásúak. Min­dent egybevetve Budapesten a vállalkozásoknak csupán hat­van százaléka nyereséges, hu­szonöt százaléka se nem nyer, se nem veszít, a többiek veszte­ségesek - állapítja meg Vadász György. B. T. UTAK ÉS UTASOK • Delegáció érkezése miatt tilos megállni november 4-én 10 óráig az V., Kossuth Lajos téren és a VI., Munkácsy Mihály utcában, november 3-án 8-22 óráig az I. kerületben a Szentháromság té­ren körben, az V., Kempinski Szálló előtt mindkét oldalon, va­lamint a XL. Hősök terén. • Zuglóban a Szugló utcában közművezeték épül, ezért a fél útpályát a Róna utca és a Nagy Lajos király útja között több helyen lezárták. • A VI., Andrássy úton meg­kezdték a közvilágítási hálózat­­építési munkákat, emiatt a Bajcsy-Zsilinszky út és az Ok­togon között időszakos forga­lomkorlátozások várhatók de­cember közepéig. • A Szentendrei HÉV vonalán november 4-től szombaton és munkaszüneti napokon a téli menetrend lép életbe. • Kerékpárosverseny miatt forgalomkorlátozásra kell szá­mítani november 4-én 9 órától a 11-es számú főút fővárosi szakaszán, a Szentendrei úton kifelé Pilisig. A táv 95 km. Szintén kerékpárverseny lesz november 4-én 10 órától a III., Attila utca-Kalászi utca-Ná­­nási út-Barát patak utca-Kos­­suth Lajos üdülőpart-Római­­part-Nánási köz-Nánási út- Kalászi utca útvonalon. A táv­hossz 22 km. A 12 km-es táv résztvevői 11 órakor rajtolnak, szintén a III. kerületben, az At­tila utcából. BUDAPEST Délutántól itt a korcsolyaszezon Nyaranta görkoripályává alakítanák a tómedret A jövő év elejétől a fővárosi ön­­kormányzat tulajdonába kerül a Műjégpálya. A tulajdonosvál­tásról szeptember óta folynak a tárgyalások, és a vagyonátadás lebonyolítása december 31-ig megtörténik. Az idei korcsolyaszezont még a régi tulajdonos, a Népstadion és Létesítményei Vállalat készí­tette elő, így az átadásig ők áll­ják a működtetési költségeket és őket illeti meg a haszon is. A Műjégpálya igazgatói posztjára pályázatot írtak ki, amelyre ha­tan jelentkeztek. A pályázatok elbírálása jelenleg folyik. A fő­város a jégpálya műszaki alkal­mazottait átveszi és tovább fog­lalkoztatja. A fővárosnak komoly tervei vannak a városligeti Műjégpá­lyával, mondta Szolnoki And­rea főpolgármester-helyettes. A legfontosabb teendők közé tar­tozik a pálya és a hozzá tartozó épületek rekonstrukciója, vala­mint a zökkenőmentes üzemel­tetés feltételeinek megteremté­se. A Műjégpálya téren a buda­pestiek legkedveltebb szórako­zóhelye, Szolnoki Andrea vi­szont szeretné, ha ez nyáron is így lenne. A főpolgármester-he­lyettes szerint nyáron görkor­csolyapályát alakíthatnának ki a tó egy részén. Tovább folytatódik a főváro­si korcsolyaoktatási program, amely két évvel ezelőtt kezdő­dött, s azóta több ezer fővárosi gyerek tanulhatott meg korcso­lyázni - ingyen. Idén közel száznegyven iskola és óvoda - mintegy tízezer kisgyerek - je­lentkezett a programra. Az ok­tatás várhatóan november 13- án kezdődik és február 28-án fejeződik be. Először az óvodák nagycsoportosai korizhatnak majd, utána az általános isko­lák alsó tagozatosait­ társítják erre a sportra ingyen az okta­tók. A foglalkozások reggel nyolc és délután egy óra között lesznek. A program mintegy 4- 4,5 milliós számláját a fővárosi önkormányzat, az OTSH, a Testnevelési Egyetem és a Men­tálhigiénés Programiroda fi­nanszírozza. A budapestiek példáját követve a tizennégy vidéki jégpálya is bekapcsoló­dik a programba. A városligeti Műjégpálya az idén néhány nappal előbb nyit, mint tavaly. A korcsolyázni vágyók már november első hét­végéjén, ma délután négy órá­tól kipróbálhatják a jeget. A jegyárak tavaly óta nem vál­toztak, így a napi belépő most is 200 forint, a tíz alkalomra váltott bérlet kétezer, a nyug­díjasbérlet ezerkétszáz forint. A tavalyi szolgáltatások (ruha­tár, büfé stb.) idén is változat­lanok. A korszak között napon­ta­ két ajándékcsomagot sorsol­nak ki. L. K. Ez itt még a tavalyi hó BÁNHALMI JÁNOS FELVÉTELE (Újra az Ady moziról Újabb fórum témája volt a we­­kerlei főtéren álló volt Ady mozi, melyben szórakoztatócentrumot szándékozna nyitni a korábbi bérlő, a reménybeli vásárló, a belvárosi Fregatt Pubot is üze­meltető cég. (Fő attrakciójuk a Buddy Holly életéről szóló musi­cal bemutatása volna.) Zupkó Gábor kispesti polgármestert felhatalmazta ugyan a testület, hogy aláírja az adásvételi szer­ződést, ám ő - a tiltakozások mi­att - nem élt e jogával. Október utolsó napján ismét találkoztak egymással a fregat­­tosok és az érintett lakók. A tér­ség egyik önkormányzati képvi­selője, Balaton Péter érdeklődé­sünkre elmondta: a fórumok ta­pasztalatai alapján azt javasolja a polgármesternek, hogy ne ad­ják el az Ady mozit. Komma László ügyvezető arról tájékoz­tatott, hogy ha cége nem veheti meg a mozit, akkor nagy valószí­nűséggel lemond wekerlei tervé­ről, a Fregatt New Orleansról. Zupkó Gábortól megtudtuk, november 21-én újból a képvise­lő-testület elé viszi az Ady mozi ügyét, s ha a vevő nem tudja vál­lalni a kért garanciák teljesíté­sét, akkor új pályázatot írnak ki az épület hasznosítására. A ke­rület álláspontja szerint egyéb­ként - bár még tart a pereskedés miatta - nincsen hatályos bérleti szerződés sem a két fél között, mivel a bérlő nem fizette a díjat, az önkormányzat pedig ezért felmondta a megállapodást. P. D. A közvélemény-kutatás a prostitúcióról A józsefvárosi képviselő-testület legutóbbi ülésén további átdol­gozásra visszaadta Csécsei Béla polgármesternek azt az előter­jesztését, amelyben a kerület ar­culatának megformálására tett javaslatot - jelentette az MTI. A tervezet szerint egyebek mellett felmérést készítenének a kerü­letben arról, miként vélekednek az ott lakók a prostitúcióról. Madách, New York: Nemzeti? Nincs pénz, nincs pénz, nincs pénz - ez derült ki (ismét) a bu­dapesti színházak helyzetéről szóló tegnapi sajtóbeszélgeté­sen. A Pallas Páholyban meg­rendezett összejövetelen Keré­­nyi Imre, a Madách Színház igazgatója úgy vélte, a főváros nem olyan jó gazdája a teátru­moknak, mint a vidéki önkor­mányzatok. A Madách Színház felújítása például késik, miköz­ben a homlokzatról 35,2 kilo­grammos kődarabok zuhannak a járókelők közé, és az épület egyik sarka is megsüllyedt... Schiffer János főpolgármes­ter-helyettes hangsúlyozta: a fővárosi önkormányzathoz ti­zenhárom, de lehet, hogy a kö­zeljövőben tizenöt színház tar­tozik majd. Ezek az épületek valóban leromlott állapotban vannak, de most nincs 7-8 milli­árd forint a rekonstrukcióra. Szabó István, a Művelődési és Közoktatási Minisztérium osz­tályvezetője a Nemzeti Színház New York-palotába költözteté­séről szólt, ami „színházszak­mai szempontból megvalósítha­tó lenne”. Ráday Mihály szerint azon­ban a Nemzeti Színház megépí­tése az Erzsébet téren ugyan­annyiba kerülne, mint egy meg­valósíthatatlan terv kivitelezése a New York-palotában. Egy magánbeszélgetésre hivatkozva elmondta: a kultuszminiszter­nek tetszik a terv, amit a fővá­rosi képviselő így kommentált: egy hozzá nem értővel mindent el lehet hitetni. Kerényi Imre úgy vélte, hogy ha a nagy álmok megvalósításá­ra nincs pénz, meg kell elégedni a kisebbekkel. Ráday viszont kijelentette: ha ennyire kevés a pénz, akkor újítsák fel a Ma­dách Színházat, s tegyék ki a táblát. Nemzeti Színház. Sz. I. M. □ A VII. kerületi önkormányzat vezetői is a sajtóból hallottak először a Postabank és a műve­lődési tárca tervéről, miszerint az évek óta lakatlan és eladha­tatlannak bizonyult New York­­palotát Nemzeti Színházzá ala­kítanák át. Ez már csak azért is különös, mert ez év tavaszán az erzsébetvárosi elöljárók mind­két féllel tárgyaltak, de ők nem tettek említést a grandiózus el­képzelésről - mondta egy sajtó­­beszélgetésen Toperczer Fe­renc, Erzsébetváros alpolgár­mestere. Az alpolgármester szerint a Dohány utca és a körút sarka a forgalmi viszonyok miatt töké­letesen alkalmatlan nemzeti színház céljára, ráadásul a ke­rülettel senki sem egyeztette a nemrégiben elkészült, többek között Kerényi Imre által jegy­zett tanulmány egyik ötletét, amely szerint az Osvát utcát korlátozott forgalmú szervizút­­tá alakítanák át. Ez egyébként ellentétes a most készülő RRT- vel - amely az Osvát utcában parkolóházzal számol - és a környék jellegével is. Értesülé­seink szerint a terv megvalósu­lása esetén a kerületre és a fő­városra nézve az is hátrányt je­lenthet, hogy a Postabank in­gyen (beépítetlen cseretelek fe­jében) kívánja felajánlani a New York-palotát az államnak: ebben az esetben ugyanis eles­hetnek a telekár őket megillető hányadától. A sajtóbeszélgetésen részt ve­vő építészek, így Ligeti Béla, az Erzsébet térre tervezett Nemze­ti Színház elsődíjas pályaművé­nek alkotója és Bardóczy Jó­zsef, aki a Madách sétányt tar­taná alkalmas helyszínnek, egyaránt a terv ellen foglaltak állást. Ligeti Béla arra is felhív­ta a figyelmet, hogy a New York-ház átalakítása semmivel sem lenne olcsóbb - mintegy 6,5 milliárd forint -, mint az Erzsé­bet téri terv némileg egyszerűsí­tett megvalósítása. Véleménye szerint ugyanakkor csak ez az utóbbi nyújthatna végleges megoldást a Nemzeti Színház három évtizedes gondjára. N. K. J. NÉPSZABADSÁG I1J MARGÓ Temetői kalauz A Fővárosi Temetkezési In­tézet Rt. vezetősége egy - re­ményei szerint színes - ké­pekkel illusztrált temetői kalauz kiadását tervezi. Amint azt Ladányi Jenő, az intézet igazgatója lapunk­nak elmondta, a budapesti temetőket és sírkerteket be­mutatni hivatott könyv anyaga már összeállt, így ha nem szólnak közbe az anya­giak, már 1996 első fél évé­ben napvilágot láthat a ki­advány; a címe Budapesti temetői séták lesz. Vásár a véradókért A Magyar Vöröskereszt Budapesti Szervezete no­vember 7. és 11. között szo­ciális vásárt szervez a VII. kerületben, a Dob utca 59. alatt. A vásáron svájci és olasz használt ruhákból, va­lamint háztartási textíliák­ból válogathatnak az érdek­lődők. Az amúgy is alacsony árakból további kedvez­ményt kapnak mindazok, akik igazolni tudják vörös­keresztes tagságukat vagy azt, hogy önkéntesként segí­tik a szervezet munkáját. A ruhaakció bevételét az egészségileg vagy egziszten­ciálisan válsághelyzetbe ke­rült véradók között osztják szét, a „Vöröskereszt a véra­dókért” alapítványon ke­resztül, amely évről évre egymillió forinttal támogat­ja a rászorulókat. A főváros­ban egyébként immár a há­romszázat is eléri azoknak az önkénteseknek a száma, akik életükben már több mint ötven alkalommal ad­tak vért - tájékoztatta la­punkat a budapesti szerve­zet illetékese. Nagyban érik a banán A XXIII. kerületi nagyba­ni piacon a napokban átad­ták az új, 5400 négyzetméter alapterületű banánérlelő-, illetve hűtőcsarnokot. Az egy év alatt tető alá hozott létesítmény évente mintegy 50 ezer tonna banán érlelé­sére és hozzávetőleg százva­­gonnyi gyümölcs hűtésére alkalmas. Összehasonlítás­képpen: Magyarország éves érléltbanán-igénye nagyjá­ból 75 ezer tonna. A nagyba­ni piac igazgatójának tájé­koztatása szerint néhány héten belül üzembe helyezik a be- és kihajtókat ellenőrző mágneskártyás beléptető rendszerüket, a jövő év ele­jén pedig a piac felhozatalát és árait naprakészen nyil­vántartó számítógépes in­formációs hálózatukat. ­ Fórum Újpest közbiztonságáról A IV. kerületi önkormányzat 1995. november 16-án dél­után fél hatkor lakossági fó­rumot tart az Ady Endre Művelődési Központ kama­ratermében. A fórum témája a kerület közbiztonságának helyzete és a lakosság nyu­galmát, közérzetét befolyá­soló cselekményekkel kap­csolatos rendőri tevékeny­ség lesz. A polgárok a kerü­leti rendőrkapitányság, az önkormányzat és a polgár­őrség vezető képviselőinek tehetik fel kérdéseiket, mondhatják el véleményü­ket a rendőrök, közterület­felügyelők, polgárőrök munkájáról. A gázról jelentik A Fővárosi Gázművek Rt. októberben köbméterenként átlagosan 33,9 megajoule fűtőértékű földgázt szolgál­tatott a budapesti fogyasz­tóknak - jelentette a rész­vénytársaságtól kapott tájé­koztatásra hivatkozva az MTI.

Next