Népszabadság - Budapest melléklet, 1996. március

1996-03-01

28 népszabadság Az elmúlás vámszedői Trabant kombiban egymáson a holttestek Sokan önkéntelenül is összerez­zennek, amikor utazás közben megpillantanak egy szürke Isu­­zut, rajta a Temetkezési Intézet felirattal. Azt azonban kevesen gondolnák, hogy a mellettük el­haladó Trabant kombi rakteré­­ben is egy elhunyt lehet. Pedig így van, hiszen a halottszállítás üzlet, s hogy nem is rossz, azt a rákoskeresztúri krematórium­ban nemrég megejtett vizsgálat is bizonyítja. Mielőtt azonban annak néhány mellbe vágó megállapítására térnénk, előbb arra keressük a választ, hogy az úgynevezett magánvállalkozók hogyan juthatnak hozzá el­hunyt szeretteink holttestéhez. A válasz ebben az esetben is a gazdaság helyzetében keresen­dő, pontosabban abban, hogy a kórházak a fővárosban egyre nehezebben tudják működtetni a halottak tárolására szolgáló hűtőket. Ezért a gazdaságosság reményében vállalkozásba ad­ják azokat. A szerződésekben a vállalkozó feladata az, hogy karbantartsa és szükség szerint felújítsa a halotthűtőket. En­nek fejében előnyöket élvez, aminek a leggyakoribb formája az, hogy szerződést köt valame­lyik temetkezési vagy kegyeleti kisvállalkozással. Mindkét fél­nek hasznos az üzlet, a kegyele­ti vállalkozó ugyanis munkát - nevezzük nevén: halottat - kap, a hűtőbérlő pedig pénzt. Ez ed­dig talán rendben is lenne. Mégis egyre több proszektúra­vezető panaszkodik: a kórház­ban elhunytak nem kerülnek a halotthűtőbe, mert az - úgy­mond - már tele van. A vizsgá­lódásban azután kiderült, nem is a kórházban elhunytak van­nak ott. A Bajcsy-Zsilinszky Kórház éppen ezért fordult Szolnoki Andrea főpolgármes­ter-helyetteshez. Megoldásként egyetlen út kínálkozik. Az ugyanis, hogy a kórház megál­lapodást köt a Temetkezési In­tézettel, s az utóbbi vállalja, hogy a halotthűtő kapacitását növelve, elhelyezi a kórházban elhunyt, de el nem szállított holttesteket. Esetünkben azonban a kór­házak többségében jelen lévő kegyeleti kisvállalkozó üzletet köt a gyászolókkal, vállalva a temetés bonyolítását. S ekkor érkezik a maszek halottszállító. S erről szól a rákoskeresztúri bizalmas felmérés, amely már bevezetőben megállapítja, hogy egy nap alatt megdöbbentő megállapításokat voltak kény­telenek papírra vetni. Az autók­ról annyit, hogy nem a márká­val van itt a baj, hanem azzal, hogy nem felelnek meg az ÁNTSZ előírásainak. A szolgá­lat ugyanis előírja azt, hogy a halottszállító gépkocsikat éven­te le kell vizsgáztatni a higiéni­ai és az egészségügyi szempon­tok szem előtt tartásával. Az élelmes vállalkozó ezen úgy se­gít, hogy legfeljebb egy autót vizsgáztat le azért, hogy legali­zálja működését. A többit pedig bérli, lízingeli vagy éppen bará­ti alapon kölcsönkéri. „Több esetben tapasztaltuk, hogy a beszállítás folyamán a szállító gépjármű rakterében rendet­lenség, piszok, oda nem illő anyag (például pótkerék, tűzifa) volt található” - szól a bizalmas jelentés. Meg arról is, hogy majd minden esetben azt ta­pasztalták, hogy a raktérben a halottak egymásra voltak fek­tetve. Az előírás az, hogy a ha­lottszállító autónak kettős falú­nak kell lennie. Ez a kisvállal­kozóknál ismeretlen fogalom, s az csak tetézi a riadalmat, hogy fertőtlenítő szerek sem voltak az esetek többségében a gépko­csikban. Összezúzott arcú hol­tak érkeztek a krematóriumba, s a tetemeket védőkesztyű nél­kül „rakodták” a vállalkozók. Közülük akik észrevették, hogy ellenőrzés folyik, azonnal visszafordultak. Autóstul és ha­lottastul. Több riasztó eset kapcsán megkérdeztük Ladányi Jenőt, az intézet vezérigazgatóját, az Országos Temetkezési Egyesü­let elnökét is, aki elmondta, hogy valóban vannak botrányos esetek, amelyeknek a vizsgálata folyik. Ilyen az, hogy egy buda­pesti kegyeleti iparos egy fővá­ros melletti községben a fészer­ben „tárolta” az elhunytakat, de ilyen előfordult Szombathe­lyen is. A gond tehát országos. Az elnök azt is elmondta, hogy nap mint nap kap ilyen és ha­sonló bejelentéseket. Az ügyet bonyolítja, hogy er­kölcsi bizonyítványt benyújtva és néhány száz forint fejében bárki kiválthatja a vállalkozói igazolványt, s csak az űrlapon kell kiikszelnie azt, hogy kegye­leti szolgáltatással foglalkozik. Utána szabad az út a meggaz­dagodáshoz. Ruttkay Levente Kórházi hűtőkamrák bánhalmi János felvétele BUDAPEST Sztrájkból született a nyolcvanéves Csili Valószínűleg kevesen tudják, honnan ered az idén nyolcvan­­éves pesterzsébeti Csili Művelő­dési Központ neve. Pedig a ma­gyarázat nagyon egyszerű, egy­kor Csillag utcának hívták a mai Nagy Győri István utcát, ahol a ház áll. A művelődési ház története egy háborúval és egy sikeres sztrájkkal kezdődött. 1916-ban, az első világháború második évében a Soroksári úti Fegyver­gyár munkásainak sztrájkja elérte célját, megkapták két év­re visszamenőleg a heti 16 órá­val megemelt munkaidő után járó pótlékot. A pénzt nem itták el, hanem megvásárolták belőle a Csillag utcai telket a rajta lé­vő kis házzal együtt. A Csili az­óta is a vasasszakszervezet tu­lajdona. Mivel a fegyverekre nagy szükség volt az idő tájt, jól fizetett a fegyvergyár, így a munkások a következő évben a szomszédos telket is meg tudták vásárolni. A háború után pedig egy volt katonai barakk fa­anyagából tánctermet és szín­padot ácsoltak. Ez sem tartott sokáig, mert a húszas években a szakszervezeti tagok által vásá­rolt téglajegyekből kőház épült a fabarakk helyére. Mégsem ezt látják a mai látogatók, ugyanis azt az épületet 1944-ben lebom­bázták. Mai formáját 1947-ben, az újjáépítéssel nyerte el. A Csili mostani igazgatója, Várhalmi András szerint két igazi fénykora volt a háznak. Az egyik az alapítástól a máso­dik világháborúig tartott. Eb­ben az időszakban sokan a má­sodik otthonuknak tekintették a Csilit. Ez nem véletlen, hiszen maguk a munkások tartották fenn. A program is igen változa­tos volt, táncestek, amatőr szín­házi és zenei előadások mellett férfikórusa volt a háznak, de eszperantóul is tanulhattak a derék fegyvergyáriak. Az intéz­mény második virágzása a hat­vanas, hetvenes években volt. Akkoriban a Nemzeti Színház kamaraszínháza működött ben­ne, és hétvégenként, a népszerű táncos esteken mindig dugig volt az épület. Azért a mai forgalomra sem panaszkodik az igazgató. Egy átlagos napon nagyjából nyolc­­százan fordulnak meg a Csili­ben, bár a ház funkciója igen­csak megváltozott. A klasszikus művelődési házi feladatok mel­lett tanfolyamok, tánc- és nyelviskolák működnek a pati­nás falak között. Persze manap­ság ezekre nagy szükség van, mert a ház anyagi helyzete las­sanként újra a hőskorra emlé­keztet. Akkoriban a munkások maguk tartották fenn az intéz­ményt, ma nagyrészt a látoga­tók. Az önkormányzati támoga­tás ugyanis a Csili évi hatvan­milliós költségvetésének alig egy­harmadát fedezi, a többit saját maguknak kell előterem­teniük. Hogy ez sikerül, az a népszerű programoknak köszönhető. Ezek közé tartozik például a színház. A Vidám Színpad elő­adásaira az összes bérlet elkelt, de akkor is megtelik a terem, amikor az idősebbeknek szóló táncos rendezvény kezdődik. Ezek mellett a Csilihez kötődik a világhírű Astra bábegyüttes is. Sokan látogatják a művelődé­si ház filmklubját is. A szerdai vetítéseken olyan művészfilme­ket mutatnak be, amelyek már régen kiszorultak a kerület mo­zijaiból. A Csili egyébként is a kerület médiaközpontja, falai között működik a helyi kábelte­levízió szerkesztősége. Azért az írott kultúra sem marad ki a ház szolgáltatásai közül, a könyv­árak emelkedésével újra egyre népszerűbbé válik a ház ötven­ezer kötetes könyvtára. Monda­ni sem kell, az is elmúlt már het­venéves, az első köteteit még a 20-as években vásárolták. A. G. 1996. március 1., péntek Állóháború az Erzsébetvárosban a testület és a polgármester között Egy 2,3 milliós kifizetés az ingatlankezelőnél Az Erzsébetvárosi Ingatlanke­zelő Vállalat (ERIK) hányatott sorsáról időről időre beszámo­lunk lapunkban. Az utóbbi he­tekben ismét felgyorsultak az események a cég körül. Az in­gatlankezelő ugyanis nem csu­pán likviditási, vagyis fizetőké­pességi gondokkal, hanem veze­tési válsággal is küzdött, amire csak egy új igazgató kinevezése tehet pontot. A VII. kerületi képviselő-tes­tület még tavaly indított vizsgá­latot annak kiderítésére, mi ve­zetett bizonyos pénzügyileg fe­dezetlen megrendelésekhez, amelyek összesen mintegy 200 milliós adósságot eredményez­tek az ERIK számára. A vizsgá­lat nem fejeződött be, Toperczer Ferenc, Erzsébetváros MDF-es alpolgármestere szerint azon­ban nyilvánvaló, hogy a meg­rendelésekről, illetve az önkor­mányzat és a vállalat közötti pénzátutalásokról két embernek feltétlenül tudnia kellett. Egyi­kük az ERIK akkori - a polgár­­mester által 1995. október 1-jé­­től megbízott - igazgatója, Kiss Bálint, a másik pedig maga az MSZP-s polgármester, Bakonyi Karola, s Új ember az ERIK élén A képviselő-testület szerette volna kezébe venni az ügyeket, éppen ezért felügyelőbizottsá­got választott az ERIK tulajdo­nosi ellenőrzésére. A polgármes­ter megbízottja és a képviselő­­testület által megválasztott bi­zottság között kialakult konf­liktusok nyomán a városatyák úgy döntöttek, hogy új vezetőt neveznek ki az ERIK élére Bárt­­fai István személyében. A vita ekkor már a polgármester és a képviselő-testület között élező­dött ki, aminek látványos jele volt, hogy Bakonyi Karola a ha­tározat újratárgyalását kezde­ményezte. Február 9-én Bakonyi Karola és az általa korábban kiválasz­tott Kiss Bálint közös meg­egyezéssel megszüntették az igazgatói megbízást. Kiss Bálint ezek után 2,3 millió forintot vett fel. Ezt az összeget egyébként érdekes módon havi nettó 200 ezer forintos alapbér és köze­lebbről meg nem nevezett járu­lékok alapján számolták ki, mi­közben a korábbi dokumentu­mokban Kiss fizetését bruttó 170 ezer forintban állapították meg. A polgármester és a megbí­zott igazgató megállapodását azért is kifogásolta Toperczer alpolgármester, mivel Kiss Bá­lintnak az igazgatói megbízás megszüntetésével az eredeti - határozatlan idejű - általános igazgatóhelyettesi státusa állt vissza az ERIK-nél. Természete­sen erről a megállapodásról nem tudott a képviselő-testület - tet­te hozzá Toperczer Ferenc -, mint ahogy számos korábbiról sem. Az alpolgármester tájékozta­tott arról, hogy amikor a pénz­ügyi vizsgálatok részeredmé­nyei, illetve a megbízások nyil­vánosságra kerültek, a képvise­lő-testület ülésén a polgármes­tert lemondásra szólította fel a Polgári Szövetség egyik város­atyája. Bakonyi Karola a vá­dakra azt válaszolta, hogy mun­katársai tették elé például a Kiss Bálinttal kötött egyezséget, s ő azt alaposabban nem is ol­vasta, mielőtt aláírta. A polgár­­mester megígérte azt is, hogy a vizsgálat után levonja a megfe­lelő konzekvenciákat, arra azonban nem tért ki, hogy szán­dékában áll-e lemondani tiszt­ségéről. Toperczer Ferenc sze­rint egyébként az utóbbi időben a kerület pénzügyeit, gazdálko­dását a „káosz” szó jellemzi leg­inkább. Sokmilliós túlkölteke­zésre derült például fény a Gozsdu-udvar rekonstrukciójá­nál. Bakonyi Karolát, Erzsébetvá­ros polgármesterét is megkeres­tük Toperczer Ferenc felvetései kapcsán. A VII. kerület vezetője közölte lapunkkal, hogy az elő­zőekben említett vizsgálat ered­ményeiről ő nem kapott hivata­los tájékoztatást, mint ahogyan a képviselő-testület más tagjai sem. Ezt a beszámolót éppen Toperczer Ferenctől várták - hi­ába -, jóllehet határidőül 1996. január 15-ét szabták meg. A polgármester megerősítet­te: az ERIK megrendeléseiről tudott a vállalat igazgatója, ő - mármint Bakonyi Karola - azonban nem. Az önkormány­zati és a vállalat közötti pénz­­átutalások egyirányúak: min­dig az önkormányzat ad pénzt az ERIK-nek. Erről azonban nem csupán a vállalat és az ön­­kormányzat vezetői, képviselői tudhattak, hanem a kerület polgárai is, hiszen nyilvános ülésen döntöttek ezekről a vá­rosatyák. Közvetlen irányítás A polgármester leszögezte azt is: önkormányzati vállalat élére igazgatót a testület nevezhet ki. Erzsébetváros képviselő-testü­­lete 1995. szeptember 30-i ha­tállyal felmentette az előző igazgatót, egyidejűleg azonban nem nevezett ki új vezetőt a milliárdos költségvetésű válla­lat élére. Kiss Bálintot 1995. de­cember 31-ig egyéb munkálta­tói jogkörénél fogva bízta meg Bakonyi az igazgatói feladatok ellátásával. Tekintettel azon­ban arra, hogy a képviselő-tes­tület még ekkor sem élt kineve­zési jogával, arra kényszerült, hogy a megbízást meghosszab­bítsa. Bakonyi Karola tiszteletben tartja a képviselő-testület igé­nyét, hogy törvényes keretek között ellenőrizze határozatai­nak végrehajtását. A konfliktu­sok azonban nem a tulajdonosi felügyelőbizottság körül alakul­tak ki, hanem „egy néhány nap­pal később létrehozni kívánt, úgynevezett vezetőtestület kel­tett megrökönyödést a józanabb gondolkodású” képviselők kö­rében. Ez a kvázi igazgatótanács az ERIK közvetlen irányítását jelölte meg saját feladatául. A testület tehát „kétszeresen is szerette volna kezébe venni az ügyeket”, egyfelől felügyelőbi­zottság (tagjai képviselők), más­részt vezetőtestület (tagjai ugyanazok a képviselők) által. A polgármester ezt a határozatot utalta vissza a képviselő-testü­let elé újratárgyalásra, nem el­sősorban a Bártfai István kine­vezésére vonatkozót. A fennálló körülményekre te­kintettel Kiss Bálint úgy érezte, hogy munkájához a feltételek már nem adottak - mondta a polgármester. A testület pedig - élvén jogkörével - új igazgatót nevezett ki. „Kézenfekvő - folytatja Bakonyi Karola az ér­velést -, a hirtelen jött döntés okán Kiss úr ragaszkodott ah­hoz, hogy a határozott időre szóló megbízás megszűnésével részére a meghatározott idő le­jártáig járó munkabért az ERIK vállalat fizesse ki.” Azt, hogy az említett - 2,3 milliós - összeget ki számolta ki, nem tudta a polgármester megmon­dani, ő a megegyezés tényét tartotta fontosnak rögzíteni. A távozó igazgatónak járó kifize­tést követően Bakonyi intézke­dett, hogy annak szabályszerű­ségét ellenőrizzék. Nincs káosz Bakonyi Karola kijelentette azt is: „Kevéssé segítené a mun­kámat, ha nem bíznék a szak­emberekben, és valamenynyi te­vékenységüket aprólékosan el­lenőrizném, felülvizsgálnám.” A már többször említett vizsgálat után - amelyet a polgármester maga kért - valóban le kell von­nia bizonyos konzekvenciákat - fogalmazott. „Lemondásom le­hetőségével azonban, legna­gyobb sajnálatomra, nem örven­deztethetem meg Toperczer urat” - fűzte hozzá. A polgármester szerint egyéb­ként nincs káosz az Erzsébetvá­rosban, bár nem tagadja, hogy néhány öröklött rossz tulajdon­ságát még egy év után sem sike­rült levetkőznie a kerületnek. Ami a Gozsdu-udvar ügyét ille­ti, valóban a testület utólagos jóváhagyásával léptük túl a ren­delkezésre bocsátott összeget, valóban többe kerültek azok a lakások, amelyekben a rekonst­rukció miatt kiköltözni kény­szerült családoknak kellett haj­lékot biztosítaniuk. □ Lapzártánk idején kaptuk a hírt: a VII. kerületi képviselő­­testület pénzügyi bizottsága az Állami Számvevőszékhez for­dult. A testület kérte, hogy a számvevőszék vizsgálja felül az önkormányzat gazdálkodását. Szegő Iván Miklós A RICOH irodatechnikai berendezések kizárólagos hazai forgalmazója, a RICOH HUNGARY Kft. megnövekedett feladatainak ellátására új munkatársakat keres az alábbi területekre: ❖ Szervizmérnöki feladatokra a színes digitális technika területén, valamint a hálózati alkalmazásban jártas, angolul tudó mérnököt, ❖ Szerviztechnikusi feladatokra fénymásolók javításában gyakorlatot szerzett technikust (RICOH gépek ismerete és angolnyelv-ismeret előny), ❖ jó megjelenésű, kiváló kommunikációs képességekkel rendelkező Üzletkötőt. Irodatechnikai (fénymásológépek) gyakorlat előny, de kezdők jelentkezését is várjuk. Jogosítvány szükséges. ❖ telefonos marketing területre (új és leendő ügyfelek telefonon történő megkeresésére) kiváló kommunikációs képességgel rendelkező hölgyek jelentkezését várjuk. ❖ képesített SZTK-ügyintézet (önálló kifizetőhely), bér, SZTK és munkaügyi feladatok ellátására. Pályázatukat kérjük március 30-ig küldjék el az alábbi címre: RICOH Hungary Kft. 1139 Budapest, Lomb u. 37-39. „Pályázat” megjelöléssel. 101812NP □GB (DKR­ IOC Olympic Fax Network Supplier Q&P *

Next