Népszabadság - Budapest melléklet, 1996. május

1996-05-03

­ A Pharmafontana első részlete A szerződésben előírt öt napon belül a Realbank átutalta a fő­városi önkormányzatnak a Pharmafontana Rt. vételárának első részletét - tudatta Atkán János főpolgármester-helyettes az A­TI-vel. Elmondta, hogy a vevő, a Naturland Rt. eredetileg 50 százalék plusz egy részvény után fizetett volna 1,5 milliárd forintot, az újabb tárgyalások után azonban 60 százalék mí­nusz egy részvény árában, azaz 1,9 milliárd forintban állapod­tak meg. A fennmaradó részvé­nyek árát jövőre törleszti a cég, miután eldől, hogy a dolgozók mekkora részre tartanak igényt a nekik felajánlott 15 százalék­nyi részvényből. Az önkor­mányzat a bevételt fejlesztései­nek finanszírozására kívánja fordítani. A Pharmafontana mai közgyűlésén a mérlegbe­számoló elfogadása mellett megválasztják az rt. igazgató­ságának és felügyelő tanácsá­nak új elnökeit. BUDA­­A­PEST NÉPSZABADSÁG 1996. május 3., petitek Napi nyolcszáz lett a Gellért Jövő szombaton már az összes strand kinyit MUNKATÁRSUNKTÓL A Gellért, a Római, a Palatínus és a Dagály után holnap a Pas­­kál, egy hét múlva, május ti­zenegyedikén pedig a többi bu­dapesti strand is megnyitja ka­puit a közönség előtt - tájékoz­tatta lapunkat Meskó Csaba, a Fővárosi Fürdőigazgatóság il­letékese. Az idei strandbelépők átlago­san mintegy húsz százalékkal drágábbak a tavalyiaknál, ki­véve a Gellértbe szóló jegyeket, amelyeknek a fürdőigazgatóság a többinél nagyobb mértékben emelte az árát. Egyes szolgálta­tásokért ugyanakkor - például a kádfürdőzésért, az iszappa­kolásért vagy az orvosi masszázsért - most is ugyan­annyit kérnek, mint egy évvel ezelőtt. A legfrissebb ártábla szerint a Széchenyi, a Lukács, a Palati­nus, a Dagály és a Paskál fel­nőttjegye kétszázhúsz, a gyer­mek-, az ifjúsági és a hétfőtől péntekig szóló kedvezményes délutáni belépője százötven fo­rintba kerül. A Római felnőtt vendégei kétszáz, gyermek és nyugdíjas, valamint délutáni látogatói százharminc forintot fizetnek. A Rudasban, az újpes­tin, a csillaghegyin, a csepelin százhetven forint a felnőtt-, száz a gyerek- és a nyugdíjas-, illetve a délutáni jegy, a pün­kösdfürdői jegyek ára a fenti sorrend szerint 140, 100 és me­gint csak 100 forint. A Gellért fürdőbe a felnőttek eztán nyolcszáz forintért, a gyerekek háromszázötvenért juthatnak be. Nyugdíjasjegy itt nincs, a délutáni belépő négyszáz forint. Akik dacolnak az árral szabó barnabás felvétele Zöld udvarok Óbudán Két pesti tanár és a Lakossági Hulladékhasznosító Egyesület kezdeményezésére a héten új zöld udvarok nyíltak Óbudán. A Szérűskert 40. szám alatti iskola és a Békásmegyeri Közösségi Ház udvarán kialakított kis sze­lektív hulladékgyűjtő telepeken a környékbeliek ingyen megsza­badulhatnak a feleslegessé vált papírtól, üvegtől, műanyagtól, szárazelemtől, festékesdoboztól és régi gyógyszertől. Az egyik kezdeményező, He­ver Tibor tanár lapunknak el­mondta: a papírt, az üveget és a műanyagot az újrafeldolgásra szakosodott Concord Invest Kft., az elemeket, a dobozokat és a gyógyszereket pedig a dorogi égetőmű gyűjti össze és szállítja el. A két cég ingyen vállalta a munkát, zöld udvarok megnyi­tása tehát rajtuk kívül senkinek egy fillérjébe sem került. Hevér szerint ez leginkább azt bizo­nyítja, hogy a szelektív gyűjtő­mozgalom elindítása elsősorban nem pénz kérdése. Magyarán, a szervezőknek nem kell feltétle­nül tízmillliókat áldozniuk, ha hasonló udvarokat akarnak nyitni. Hevér Tibor hozzátette: a város bármely iskolájában segí­tenek a szelektív gyűjtés meg­szervezésében. Várják a jelent­kezőket. B. T. Hegyet építenek a főváros hulladékából // Örökkel és kamerákkal szigorúan őrzött szeméttelep lesz a pusztazámori A fővárosi önkormányzat há­rom és fél milliárd forintért új szemétlerakót épít Pusztazámor külterületén. A hatvanmillió köbméter szemét befogadására képes telephely jó esetben negy­venhárom, rossz esetben hu­szonnégy évre oldja meg a Bu­dapesten keletkező hulladék el­helyezésének gondját. Egy köb­méter szemét lerakása három­száz forintba kerül majd, ami egyben azt is jelenti, hogy a pusztazámori beruházás ol­csóbb, mint a többi, hasonlóan szigorú műszaki előírással épí­tett lerakó. MUNKATÁRSUNKTÓL A fővárosban keletkező hulla­dék 43 százalékát helyezik el le­rakótelepeken, a többit elégeti a rákospalotai hulladékhasznosí­tó. A telephelyekre évente 1,8 millió köbméternyi szemetet szállítanak a közterület-fenn­tartó vállalat járművei, emellett az égetőműben képződő száz­ezer köbméternyi salak és per­nye elhelyezéséről is gondos­kodni kell. Budapest területén két, a városhatáron túl egy lera­kó működik. A fővárosi lerakók két éven belül megtelnek, addig azonban nem lehet bezárni őket, amíg újat nem nyit az ön­­kormányzat. Egy két évvel ezelőtti felmé­rés bebizonyította, hogy Buda­pesten és a főváros közvetlen környezetében csak kisebb le­rakótelepek kialakítására al­kalmas területek találhatók, és ezek csak átmeneti megoldást kínálnak. A talajszerkezeti vizsgálatok után négy, szemét­telepnek alkalmas helyszínt ta­láltak a város húsz kilométeres körzetében. A Főpolgármesteri Hivatal illetékesei két évvel ez­előtt tárgyalást kezdtek az érin­tett önkormányzatok vezetői­vel. Az újlengyeli képviselők elutasították az ajánlatot, az Ócsán kiválasztott területről kiderült, hogy kárpótlásra kije­lölt föld, tisztázatlan tulajdon­­viszonyokkal, a bajnai népsza­vazás során pedig a lakosság utasította el a szemétlerakó ter­vét. Másfél éves tárgyalássoro­zat után Pusztazámor vezetősé­gével sikerült megállapodást kötni. Az új, hatvanmillió köbméter hulladék befogadására alkal­mas telepet Pusztazámor köz­­igazgatási határán belül, a leg­közelebbi lakóépülettől két ki­lométerre, egy 95 hektáros te­rületen alakítják ki. A szemetet 68 hektáron helyezik el, az összetömörített hulladékból negyven méter magas dombot építenek majd a munkagépek. Az egyre magasodó dombot kü­lönféle takarórétegekkel fedik be, a legvégén pedig füvesítik az egész területet. Maga a lera­kó a legszigorúbb, nyugat-eu­rópaival megegyező műszaki előírások szerint készül. A sze­métdomb alját műanyag fóliá­val szigetelik, amely alatt még egy vízzáró agyagréteget is ki­alakítanak. A terület több pontján figyelőkutakat létesí­tenek, a monitorhálózat jelen­téseit pedig számítógépes rend­szer összesíti majd. (Hegy... folytatás a 27. oldalon) Kisebb szeméthegyek már most is vannak szandelszky Béla felvétele Törvény a droszthasználatról? A taxitarifákat a Városházának kellene meghatároznia A Városháza régóta fontolgatja, hogy végre rendet teremt a ta­­xidrosztokon. Ezt nagyjából úgy képzelték el, hogy felállíta­nának egy társaságot, amelyik folyamatosan figyelné a taxiál­lomásokon mozgó kocsikat, ma­gyarán: engedélyezne, ellen­őrizne és büntetne. A tárgyban készült legújabb előterjesztést áprilisban tárgyalta volna meg a Fővárosi Közgyűlés, ám - mint ahogy arról lapunkban hírt adtunk - a reménybeli drosztfenntartó szervezet létre­hozására felkért Budapesti Ke­reskedelmi és Iparkamara (BKIK) nem vállalta a felada­tot. A szavazás tehát ismét el­maradt. A BKIK egyik alelnöke, s egy­ben közlekedési osztályának el­nöke, Kovatkó István lapunk­nak elmondta: a kamara testes­­tül-lelkestül támogatja a Város­háza rendcsinálási terveit, azonban úgy látja, hogy a szer­vezet felállításához több kell, mint ami az előterjesztésben áll. A BKIK - túl azon, hogy nem éri be a főváros közreműködésével és a kerületeket is bevonná a munkába - számos jogi problé­mát is talált, s ezek szerinte ugyancsak a terv útjában áll­nak. A két legfőbb aggályuk, hogy nincs törvény vagy rende­let, amelynek alapján beszed­hetnék a drosztok fenntartási díját, illetve amelyre hivatkoz­va felléphetnének a nem fize­tőkkel szemben. A következő hónapokban tehát ki kell dol­gozni a megfelelő jogi hátteret, sőt, ha kell, törvényt kell alkot­ni a droszthasználatról. A ka­mara vállalta a jogszabály elő­készítését, a többi a városházi­ak dolga. Kovatkó szerint a BKIK szakemberei május végé­re fejezik be a munkát. Az alelnök a városházi illeté­kesekhez hasonlóan úgy véleke­dik, hogy a budapestieknek a jelenlegi tizenkét-tizenhárom­­ezerrel szemben mintegy hét­ezer taxira, a pillanatnyilag rendelkezésre álló ezer helyett pedig hozzávetőleg 2300 taxis férőhelyre lenne szüksége. A fu­varosok létszámát a főváros te­rületére szóló működési enge­délyek kiadásával, valamint a jelenleginél szigorúbb műszaki, szellemi és etikai elvárások ér­vényesítésével lehetne szabá­lyozni. Ami az árakat illeti, Ko­vatkó megjegyezte: a legjobb megoldásnak azt tartaná, ha a tarifák felső határát - de csak a felsőt - évről évre a Városházán állapítanák meg, a kamarával egyetértésben. Az alelnök a ma­ximumot e pillanatban száz­negyven forintban, az átlagárat nagyjából száz forintban hatá­rozná meg. B. T. Utasra és jogszabályra várva SZANDELSZKY BÉLA FELVÉTELE 1*1* Befejeződött a nagytakarítás MUNKATÁRSUNKTÓL Noha a hivatalos összefoglaló még nem készült el, a Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat (FKFV) közterületi főosztályá­nak vezetője, Altmann Antal lapunk számára néhány gon­dolatban összefoglalta a tava­szi nagytakarítás főbb tapasz­talait. Altmann mindenekelőtt ki­emelte: a szokásosnál hosz­­szabbra nyúlt tél miatt az idén jóval több szenny halmozódott fel a városban, mint általában szokott. Az utak mentén tor­nyosuló hódombok valósággal vonzották a koszt. Nem elég, hogy magukba szívták a kipu­fogógázokból a kormot és a port, de­­ kvázi szeméthalmok­ként -,a lakosság egy részében is azt a képzetet keltették, hogy nyugodtan rájuk lehet dobálni a hulladékot, hiszen ha már mo­csok van, úgyis mindegy, mek­kora. A vállalatnak mindemellett továbbra is komoly gondokat okozott a kiemelt főútvonala­kon a parkoló autók alatti asz­falt takarítása. A Nagykörút és az Andrássy út szélét például utoljára 1972-ben, az úgyneve­zett patyolatakció keretében si­került tökéletesen kitakaríta­niuk, akkor ugyanis a két úton átmenetileg megtiltották a par­kolást, a tilalomnak fittyet há­nyók autóit pedig egyszerűen elszállították. Ezt elvileg most is meg lehetne szervezni - véle­kedett Altmann -, ám nem való­színű, hogy az új parkolási rend, illetve a kerékbilincs be­vetésének idején az autósok könnyen elviselnének még egy kényelmetlenséget. Az elmúlt hetekben ezer kilo­méternyi főútvonalat, több mint kétezer kilométernyi ala­csonyabb rendű szilárd burko­latú utat, majdnem kétszáz fe­lüljárót, valamint negyvenhét gyalogos-aluljárót sikerült megtisztítaniuk. És persze a Duna-hidakat.

Next