Népszabadság - Budapest melléklet, 1996. július

1996-07-12

BUDAPEST NÉPSZABADSÁG 1996. július 12., péntek Fél év alatt ötvennégy halál az utakon A tragédiák ellenére is javulást mutat a BRFK első félévi baleseti statisztikája A BRFK megelőzési osztályának legfrissebb jelentése szerint július 1-jéig 1600 személyi sérüléssel vagy halálesettel járó baleset történt a főváros útjain. A statisztika kedvező változásokat mutat, hiszen a tavalyi év első felében 1892 balesetet regisztráltak, az idei adatok tehát 15 százalékos visszaesést tükröznek. MUNKATÁRSUNKTÓL Az első hat hónapban 54 halálos kimenetelű baleset következett be. A súlyos sérüléssel végződött esetek száma 458, a könnyű sé­­rüléses baleseteké pedig 1088 volt. Az 1995-ös év első hat hó­napjának adataihoz viszonyítva a halálos balesetek 23, a súlyos sérüléssel járó balesetek 17, a könnyű sérüléssel végződött ese­tek 15 százalékos csökkenést mutatnak. Az idei balesetek során Buda­pesten összesen 2016 személy sé­rült meg vagy veszítette életét. A mentők 486 súlyos sérültet szál­lítottak kórházba. Könnyebb sé­rülést 1475-en szenvedtek. A múlt év első felében 72 áldozatot követeltek a közlekedési balese­tek, a súlyosan sérültek száma 611, a könnyű sérülteké pedig 1661 volt. Az ittas vezetés a múlt évi sta­tisztika szerint 83 baleset bekö­vetkezésében játszott szerepet, ezek közül egy végződött halál­lal, 24 súlyos, 58 pedig könnyű sérüléssel járt. A ’96-os adatok e tekintetben is kedvező változást mutatnak, hiszen a baleseteket helyszínelő rendőrök „csupán” 54 esetben bukkantak ittas veze­tőkre. Az alkoholfogyasztásra visszavezethető balesetek közül egy végződött halállal, 17 járt súlyos, 36 pedig könnyű sérülés­sel. A baleseteket kiváltó okok listáját az elsőbbség meg nem adása vezeti, a szabályok rossz ismerete vagy a figyelmetlen­ség 413 balesetet idézett elő. A kanyarodás szabályainak meg­sértése 283 esetnél játszott szerepet. A listán előkelő he­lyet kapott a gyorshajtás is, a túlságosan magas sebesség 153 balesetet idézett elő. A követé­si távolság be nem tartása 125 sérüléssel is járó ütközést oko­zott. Műszaki hibára - ide ér­tendő például a durrdefekt - mindössze négy esetet vezettek vissza. A gyalogosok hibájából 422 baleset következett be. A statisztikai jelentés „egyéb” kategóriájába 99 eset került, amelyek a legváltozatosabb okokra vezethetők vissza, pél­dául az utas nem kapaszkodott vagy idő előtt indult el a jár­mű. A balesetekben szereplő jár­művek között 948 személygép­kocsi, 88 teherautó, 26 motorke­rékpár, 48 kerékpár, 33 segéd­­motoros kerékpár, 18 autóbusz és 17 egyéb kategóriába sorolt jármű volt. Vezet a figyelmetlenség, az elsőbbségadás elmulasztása BOROS JENŐ FELVÉTELE Most készült el a Lágymányosi híd Pénzügyekről nem tájékoztatták a beruházás tervezőjét Talán meglepő a hír, de a Lágy­mányosi híd építése voltaképp csak a napokban fejeződött be, miután átadták a forgalomnak a pesti és budai hídfő gyalogos­feljáró lépcsőit és elkészültek a kőburkolati munkákkal is. Sigrai Tibor, a Lágymányosi híd és az M0-s déli, hárosi híd­jának a tervezője még ma is saj­nálja, hogy a tavalyi avatásra nem jött el Horn Gyula minisz­terelnök, akinek igazat ad ab­ban, hogy olyan létesítményt adtak át a közúti forgalomnak, amely nem készült el teljesen. A tervező reméli, hogy a most már késznek mondható alkotás méltó lesz a megtekintésre. Nemrégiben beszámoltunk arról, hogy egy a Városházán tartott vizsgálat eredménye­képpen megállapították: a Lágymányosi híd és a csatlako­zó úthálózat építkezése csak­nem egymilliárd forinttal ke­rült többe a tervezettnél. A költségtúllépést számos ténye­ző magyarázta - többek között az infláció -, most azonban Sigrai Tibor arról beszél, hogy milyen pluszmunkák folytak a beruházás idején, és ezek közül melyek miatt nőttek az előre kalkulált kiadások. Azt, hogy pontosan milyen pénzügyi tranzakciók történtek, a terve­ző nem tudta megmondani. A kivitelezési pályázatok el­bírálására hivatott testületbe meghívást kapott ugyan ő is, később azonban levélben érte­sítették: nincs szükség arra, hogy részt vegyen a zsűri mun­kájában. Sigrai - aki az Uva­­terv hídtervező irodájának igazgatója - szerint a többlet­­munkák miatt állítólag 360 millióval emelkedtek a beruhá­zás előirányzott költségei. A híd árát két tényező hatá­rozza meg, egyrészt a műszaki megoldás gazdaságossága, az anyagfelhasználási mutatók, a kivitelezési technológia olcsó­sága, másrészt a vállalkozói ár. Ebben az esetben a tervező nem kapott beleszólási jogot, de még csak tájékoztatást sem a pénzügyi folyamatokról, a pénzügyi szakértők pedig nem ismerhetik kellő mélységben a technológiai és a szerkezeti összefüggéseket, adottságokat. (Most lett kész... folytatás a 19. oldalon) Drága volt az új híd pesti hídfője Vétójog a tervezőknek Stratégiai tervezőcsoportot hoz­nak létre a Városházán - hang­zott el egy tegnapi háttérbeszél­getésen. A Főpolgármesteri Iro­dán belül életre hívott szerveze­ti egység vezetője előrelátható­lag Láng László jelenlegi iroda­vezető lesz. A tervezőcsoport egyfajta vétójoggal rendelkezik majd a jövőben: a politikai dön­téshozók elé nem kerülhet olyan hivatali előterjesztés, amelynek anyagi háttere, finanszírozása nem kellően megalapozott. Er­ről pedig az új szervezeti egység dönt majd. A tervezőcsoport fel­állításáról egyébként várhatóan ősszel határoz a Fővárosi Köz­gyűlés. Megtudtuk azt­ is, hogy a fő­városi önkormányzat - az ál­lamhoz hasonlóan - saját kincs­tárt fog létrehozni, aminek az oka az, hogy az intézmények gazdálkodását áttekinthetőbbé kívánják tenni, és a bázis alapú­ról a feladatfinanszírozásra tér­nek át. A háttérbeszélgetésen el­hangzott, hogy Budapest csa­tornahálózata és lakásállomá­nya fejlesztésre szorul. Ez utób­bi, vagyis a lakásrehabilitáció azonban nem a fővárosi önkor­mányzat feladata. A szükséges lakásfelújítások költségeit egyébként a szakértők 300 és 1000 milliárd forint közöttire becsülik. Sz. I. M. A Főtáv új számai Mától új telefonszámokon hív­hatók a Budapesti Távhőszol­­gáltató (Főtáv) Rt. XI. kerületi telephelyei - tájékoztatta la­punkat a cég illetékese. A Főtáv központja ezentúl a 206-1600-as és a 206-1700-as, központi ügyelete a 206-1666- os, fogyasztói szolgálata a 206- 1626-os, Dél-budai üzemegysé­gének ügyelete a 206-0897-es, az üzemegység vezetője pedig a 206-0900-as számon érhető el. Stabil a város pénzügyi helyzete Finanszírozási prognózis a Városházán Másfél évig tartó előmunkálatok után elkészült a fővárosi önkor­mányzatnak az 1996 és 2003 közötti időszakra vonatkozó finan­szírozási prognózisa - tájékoztatta lapunkat Atkári János, Buda­pest pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettese. A tanul­mány azokat a kereteket hivatott meghatározni, amelyek a Vá­rosháza gazdálkodását befolyásolják.­ ­ A számítógépes modellbe betáplálták az infláció várható mértékét, a főváros meghatáro­zó bevételeinek várható alaku­lását, illetve a működési kiadá­sok előrejelzéseit. A modellből a főváros jelenlegi munkájában közvetlenül hasznosítható kö­vetkeztetéseket tudnak levonni - tette hozzá Atkári János -, és ezzel függ össze például város­házi kötvények esetleges kibo­csátásának a gondolata is. A fő­város pénzügyi helyzete stabil - jelentette ki a főpolgármester­helyettes. Nemcsak fedezni le­het folyó kiadásaikat és emel­lett igen komoly beruházásokat képesek megvalósítani, de majdnem annyi félretett pénzük van, amennyi Budapest adós­ságállománya. Fizetőképességi, likviditási problémái tehát nin­csenek a városnak, hiszen a helyzete bármilyen nemzetközi mércével vizsgálva is kiválónak mondható. Az önkormányzat nettó eladósodottsága - vagyis a kihelyezett szabad pénzeszkö­zök és az adósságállomány kü­lönbözete - mintegy négymilli­­árd forint. Az adósságállomány egyébként 16 milliárd forint tő­ketartozásból és ennek kama­taiból tevődik össze. A teljes adósságteher - éppen a kedvező feltételek, a hosszú lejárat miatt - a lejárat időpontjára prog­nosztizált árfolyamokat alapul véve 72 milliárd forintot tesz ki. Az éves kamatterhek idén érik el a legmagasabb szintet, 2000 után pedig gyakorlatilag elha­nyagolható mértékűre esnek vissza - magyarázta Atkári. A gondot nem is ez okozza, hanem az, hogy a bevételek kö­zül elsősorban a központi pén­zek reálértéke az utóbbi évek­ben kitartóan és nagymérték­ben csökken, amit a főváros sa­ját jövedelmei nem tudtak teljes egészében ellensúlyozni. A mos­tani kielégítő pénzügyi helyzet­nek két meghatározó tényezője van. Az egyik a közműprivati­záció, a másik a működési költ­ségek erőteljes visszafogása. A privatizáció során elsősorban a gázművek magánosításából származó összeg meghatározó - szögezte le a főpolgármester­helyettes, majd így folytatta: nagyságrenddel kisebb, de azért jelentős a Pharmafontana gyógyszerellátó központ eladá­sából és a patikaprivatizációból befolyó pénz is. A magánosítás­ból további bevételek is várha­tók, de ez a folyamat egy-két éven belül lezajlik, így például befejeződik a vízművek privati­zációja is. (Stabil... folytatás a 19. oldalon) Ötmillió forint még hiányzik az augusztusi tűziparádéhoz A Honvédelmi Minisztérium il­letékesének tájékoztatása sze­rint mintegy ötmillió forint hi­ányzik az augusztus huszadi­kai, millecentenáriumi tűzijáté­kot keretező hang- és fényjáték megrendezéséhez. A minisztérium társadalmi kapcsolatok és kulturális főosz­tályának vezetője, Koós Anna lapunk érdeklődésére elmond­ta: a kormány az idén negyven­­millió forinttal járul hozzá az ünnepi attrakció megrendezé­séhez. Ebből az anyag-, illetve a lebonyolítási költségek mintegy huszonhat és fél millió forintra rúgnak, a járulékos kiadások - ilyen például a tűzijáték által érintett terület őrzése vagy a közvilágítás és a fényreklámok ki- majd bekapcsolása - pedig további tizenhárommillió forin­tot tesznek majd ki. Magára a tűzijátékra tehát elég is lenne a pénz, a millecentenárium évé­ben elvárható „körítéshez” azonban még korántsem. Pedig, mint Koós Anna megjegyezte, a hozzávetőleg tízmillió forintos lézershow-ról, amelyet eredeti­leg ugyancsak terveztek, már lemondtak. A minisztériumban mindenesetre remélik, hogy a szponzorok ezúttal is hozzájá­rulnak az eseményhez. Támo­gatási szándékukat a 332-3907 vagy a 332-4727-es telefonszá­mon jelezhetik. B. T. Adományokat várnak a nagy durranáshoz velledits Éva felvétele

Next