Népszabadság - Budapest melléklet, 1996. augusztus
1996-08-02
Eladják a legdrágább patikákat is Százmillió forintról indulhatnak a pályázók Hamarosan elkelhet Budapest legértékesebb patikája. A Dorottya utcai gyógyszertárat előreláthatólag százmillió forintos induló áron hirdeti majd meg a főváros. A patikáért - amelynek havi forgalma eléri a nyolcvanmillió forintot, és csaknem hétmilliós árréssel dolgozik - egy összegben kell majd fizetniük a vevőknek. A fővárosban korábban 184 patikát működtetett a Pharmafontana vállalat. A gyógyszerellátó privatizációjával egyidejűleg csaknem egy éve folyik a gyógyszertárak magánosítása is. Városházi információink szerint 135 esetben már megkötötték a szerződést a patikák privatizációjáról. Augusztus közepén további huszonegy gyógyszertárat hirdetnek meg eladásra. Ezeken kívül az egyik helyiségben tanpatikát működtetnek majd, ahol a Semmelweis Orvostudományi Egyetem gyógyszerészhallgatói szerezhetnek gyakorlati tapasztalatokat. A tanpatikát ezért kedvezményes feltételekkel kínálták fel a SOTE-nak. A magánosítás utolsó fázisában pedig a már említett Dorottya utcai helyiséget hirdetik meg a befektetőknek. Persze nemcsak az V. kerületi fekvése miatt ilyen drága ez a patika, hanem azért is, mert egyedi jogot kapott arra, hogy importált - és Magyarországon nem törzskönyvezett - gyógyszereket áruljon. (Eladják... folytatás a 19. oldalon) Ezentúl is orvosságot árulnak a gyógyszertárakban SZANDELSZKY BÉLA FELVÉTELE A budai oldalon torlódnak az autók MUNKATÁRSUNKTÓL A Petőfi híd részleges lezárása egyelőre nem okoz számottevő zavart a főváros forgalmában, és ez elsősorban annak köszönhető, hogy a munkálatok egybeesnek a nyári szabadságokkal - mondta lapunk érdeklődésére Mózes Antal, a Főpolgármesteri Hivatal forgalomtechnikai alosztályának tanácsosa. Júliusban és augusztus első három hetében az átlagosnál tíz-tizenöt százalékkal kevesebb jármű közlekedik a városban, így kisebb a torlódások veszélye is. Mint arról már beszámoltunk, a Petőfi hídra a budai oldalról csak a tömegközlekedési járművek és a taxik hajthatnak fel, a Pestről érkező autósok pedig egy sávon kelhetnek át. A korlátozó intézkedések hatása tehát inkább a budai oldalon érezhető. Elsősorban a Lágymányosi hídra és a Szabadság hídra vezető utak forgalma nőtt. A Szerémi út és a Hengermalom utca kereszteződésében át kellett programozni a jelzőlámpát: a torlódások elkerüléséhez a Lágymányosi hídra tartóknak hosszabb ideig tartó zöld jelzést adnak. A Szabadság híd forgalma nem nőtt, mivel a jelzőlámpák a híd mindkét oldalán visszafogják a járműveket, a második forgalmi sávot pedig a múlt évben megszüntették. A hídra feljutni szándékozó, a lámpa előtt sorban álló autók azonban sokat várakoznak, amikor pedig a második sávban ügyeskedők megpróbálnak eléjük bevágni, közlekedési dugók alakulnak ki a Gellért téren. Augusztus nyolcadikától a villamospályák építése is megkezdődik, akkortól kezdve Budáról is, Pestről is csak a villamospótló buszok hajthatnak rá a Petőfi hídra. Mózes Antal tanácsa, aki nem akar dugóba kerülni, a Petőfi híd mellett a Szabadság hidat is kerülje el, s ha valami miatt nem a Lágymányosi híd mellett dönt, akkor inkább az Erzsébet hídon próbáljon átjutni. / Átmeneti rendezés a Szent György téren _ / A Vár nyugati oldalán folytatódik tovább a Tóth Árpád sétány Évszázadok óta demokratikus és kevésbé demokratikus rendszerek, monarchiák, nádorok, kormányzók és kormányok igyekeznek, hogy valamilyen méltó funkciót találjanak a budai Várnegyednek. Hogy ez nem sikerült, és többnyire ideiglenes, illetve részmegoldások születtek - nem mondunk vele újdonságot. A Sándor-palota csak kívülről újult meg, a Szent György tér hasznosítatlanul várja a következő évezredet, miközben buszparkoló foglalja el a Vár Nap-hegy felé eső, nyugati oldalát. Úgy tűnik, hogy a kormányzati negyed ötletének kimúlásával a tervezők reálisabb megoldásokon törik a fejüket. A Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztériumban (KTM) elismerik: egyelőre nem találtak tökéletes megoldást a budai Vár királyi palotája és a polgárváros közötti terület hasznosítására, ezért átmeneti rendezésre készülnek. A tervezett intézkedésekről Szamkó Katalint, a KTM Budavári Szent György tér helyreállítása ideiglenes titkárságának vezetőjét kérdeztük. A bonyolult cím a továbbiakban az egyszerűbb főosztályvezető titulust használjuk - tükrözi a helyzet átmeneti jellegét és azt is, hogy elsősorban a Szent György tér, vagyis a Sándor-palota, a volt királyi palota és az egykori Honvédelmi Minisztérium által határolt térség rendbe hozására jött létre a minisztériumi szervezet. Az átmeneti rendezést természetesen hosszas egyeztetés előzte meg - mondta Szamkó Katalin. A környezetvédelmi tárcának a Művelődési és Közoktatási Minisztériummal (MKM), a fővárosi és az I. kerületi önkormányzattal, valamint a műemlékvédelmi hivatallal kellett - többek között - megállapodnia. Az így körvonalazódó rendezési programról megtudtuk, hogy részlegesen lebontják a volt Honvédelmi Minisztérium maradványait (a felszabaduló területen nyilvános vécét csinálnak). (Átmenetileg... folytatás a 19. oldalon) Augusztus végén kezdődik a felújítás szandelszky Béla felvétele Diétázik a BKV, hogy jó erőben legyen A BKV történetének legsúlyosabb döntéseit hozzák meg a következő hetekben. Igaz, maga a vezérigazgató ezt egyszer sem mondja ki a lapunknak adott interjúban, csupán a küszöbönálló átalakulásról beszél. Aba Botond a részleteket nem szívesen osztja meg kívülállókkal, azt azonban nem titkolja, hogy a jövő BKV-ja nem is emlékeztet majd arra a társaságra, amely ma a MÁV után az ország második legnagyobb közlekedési vállalata. A beszélgetés végére kiderül, a vezérigazgató a „hogyan képzeli” kezdetű kérdésekre nemcsak taktikai megfontolásból ad áthidaló válaszokat, hanem azért is, mert az átalakulás programja - a tőle kölcsönzött kifejezéssel élve - még túlságosan nyers, sok ponton megváltozhat. Meséli, kormánydöntést, illetve tárcaközi egyeztetést igénylő javaslatokat dolgoznak ki, milliárdos ingatlanokat értékesítenek, vállalkozásokat alapítanak bizonyos, egyelőre még veszteséges tevékenységekre. Amikor az irodájába benyitottunk, éppen egy megbírságolt diáklány levele ügyében intézkedett. - Az asztalra kikészített reorganizációs csomagterv, mint mondta, hatszáz feladatot határoz meg. Ezek jelentik a kiutat a válságból? - A kiutat jelentik a jelenlegi helyzetből. Válságról szó sincs - mondja Aba Botond. - Milyen problémákkal kell szembenéznie a cégnek? - Estig sorolhatnám. A legtöbb problémára választ ad a reorganizációs csomagterv, amely egyrészt a cég kapcsolatait és piaci helyzetét rendezi, másfelől új szervezetet alakít ki a hagyományos vállalatból. Tehát a cégen kívüli és a kapun belüli problémákat egyaránt megoldja. Ami ebbe nem fért bele, arra külön javaslatsort dolgozunk ki, amelyet az illetékes minisztériumok elé terjesztünk. - A BKV állami támogatásáról van szó? - Arról van szó, hogy a BKV nem egyszerűen a budapestiek közlekedési vállalata. Miután az országos főhatóságok, minisztériumok, bankok, klinikák, kutatóintézetek a fővárosban koncentrálódnak, korántsem csak az itt lakók igényeit kell figyelembe vennünk. Vagy említhetném például a metró polgári védelmi feladatait is, amelyeket talán mégsem kellene az alapvető közlekedési teendőink közé sorolni. Vagyis tiszta vizet akar önteni a pohárba, miután a Bokros Lajos által beterjesztett költségvetésből egész egyszerűen kimaradt a BKV állami támogatása, s csak hosszas huzavona után ígért kétmilliárdot a miniszterelnök. Szemben a korábban automatikusan adott kétmilliárd-háromszázmillióval. Meg akarja előzni az idei vitát, ugye ez áll a háttérben? — Azt szeretnénk, ha a fővárosi tömegközlekedés forrásai kiszámíthatóak és tervezhetőek lennének. Ilyen egyszerű. (Diétázik... folytatás a 20. oldalon) Óvatosan hajtsunk a Váci úton! Elkészült a veszélyes helyek féléves listája MUNKATÁRSUNKTÓL Az első fél év baleseti statisztikája szerint Budapest legveszélyesebb pontja a Fogarasi út és a Nagy Lajos király útja kereszteződése, ahol hat személyi sérüléssel járó baleset történt. A feketelista második helyén a Hungária körút és a Kerepesi út kereszteződése áll, ez a helyszín öt alkalommal szerepelt a baleseti jegyzőkönyvekben. A veszélyes kereszteződések listáját a Szemere út és a Szent István körút, a Dandár utca és a Vaskapu utca, valamint a Baross utca és a József utca találkozása folytatja, mindhárom helyen négy-négy baleset történt június végéig. A BRFK megelőzési osztályának munkatársai által összeállított, a veszélyes utakat rangsoroló listát változatlanul a Váci út angyalföldi szakasza vezeti, ahol harmincegy baleset történt. A Pesti úton huszonkettő, a Nagy Lajos király útján tizenkilenc, az Andrássy úton tizennyolc, a József körúton pedig tizenhat személyi sérüléssel járó baleset következett be az év első hat hónapjában. Egy tétel a feketelistán BOROS JENŐ FELVÉTELE Kiad Ásatások a Városházán Négy bank érdeklődik Több épület elbontása után megkezdődtek a régészeti feltárások a Városháza Károly körúti oldalán. Az újságírókkal együtt tegnap Demszky Gábor főpolgármester járta be az ásatások helyszíneit. Az egykori városfal egy rövid szakasza már előbukkant. Zoboki Gábortól, a Városháza-projekt tervezőjétől megtudtuk, hogy a vártnál is mélyebben, a körút szintjénél több mint két méterrel lejjebb találták meg a Pest hajdani határát jelző kőfalat. A nagyközönségnek a leendő építmények első föld alatti szintjén mutatják majd be a középkori emlékeket. A városfal egyébként 1684-ben pusztult el, amikor Pestet visszafoglalták a törököktől. Demszky Gábor tájékoztatott arról, hogy a Városháza átépítése, a bontás és a parkosítás öthétmilliárd forintba kerül majd. A beruházást terveik szerint nem közpénzből finanszírozzák, hanem befektetőkre számítanak. A városfalon belül tervezett mélygarázst és a térszint alatti üzletsorokat várhatóan bérletbe, koncesszióba fogják adni. Eddig egyébként négy pénzintézet, az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, a Kereskedelmi és Hitel Bank Rt., a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. és a Westdeutsche Landesbank jelezte azt, hogy ha a megvalósíthatósági tanulmány szerint gazdaságos a projekt, részt venne a finanszírozásban. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére kiírt pályázatot egyébként napokon belül elbírálják a Főpolgármesteri Hivatalban. Sz. I. M.