Népszabadság - Budapest melléklet, 1996. október

1996-10-01

Védett kutak MUNKATÁRSUNKTÓL A következő áremelésnél a ter­vezettnél tíz fillérrel magasabb díjemelést kér az önkormány­zattól a Fővárosi Vízművek Rt. A köbméterenkénti tízfilléres té­tel a budapesti fogyasztás alap­ján évente húsz-huszonöt millió forintos többletbevételt jelente­ne, amit a tervek szerint elkülö­nítve kezelnének. Ebből az összegből több év alatt védősá­­vot létesítenének a Szentendrei­szigeten lévő vízbázis köré. A fővárosi vízfogyasztás hat­van százalékát a Szentendrei­sziget vízbázisa elégíti ki. A víz­mű létesítményei a Duna vizét emelik ki, a berendezések telje­sítménye pedig - a vízállástól és az évszaktól függően - naponta félmillió és 640 ezer köbméter között változik. A szigetről érke­ző víz a többihez képest nagyon jó minőségű, csupán klórt kell hozzáadni, másfajta kezelést nem igényel. A főváros számára ez a leggazdaságosabb vízbe­szerzési lehetőség. Bár a Szentendrei-sziget nem tartozik a környezetvédelmi szempontból kiemelten védett területek közé, a felmérések sze­rint környezeti állapota egyelőre kielégítő. Miután azonban az ott található települések és üdülő­övezetek közül csupán egy ren­delkezik csatornahálózattal, a szennyvíz és a mezőgazdasági termelés szennyező hatását a ta­lajvizsgálatok már kimutatják. A vízművek szakemberei a vé­dősávok kialakítása mellett más módon is óvni kívánják a víz­készletet. Fontos lenne például, hogy a sziget településein minél előbb épüljön csatorna, s bár a szigeten jelenleg nincs átmenő forgalom, az M0-s gyűrű északi szakaszának megépítése után azonban óriási forgalomra kell számítani. A vízművek a forga­lom növekedése, a talajszennye­zés erősödése, az üdülőövezetek további térnyerése előtt szeretne biztonságos védősávot kialakí­tani a vízbázis körül. Terveikről a közeljövőben tárgyal a Fővá­rosi Közgyűlés. Túl nagy súllyal járnak a teherautók Nemcsak az utakat teszik tönkre, de borulékonnyá is válnak Az utóbbi hetekben a teherfuvarozók megnyugvással tapasztal­ták, hogy Budapest útjain abbamaradtak a megszokott súlyellen­őrzések. Az ok: az Országos Mérésügyi Hivatal megtagadta a tíz évnél is öregebb közúti mérleg hitelesítését. MUNKATÁRSUNKTÓL Az önkormányzat nemrégiben határozott egy új mérőberende­zés megvásárlásáról. A műszer ára nyolcmillió forint, és la­punk értesülései szerint egy né­metországi gyártótól rendelik meg. A készüléket - csakúgy, mint az előzőt - a közterület­fenntartó alkalmazottai kezelik majd, akik rendőrökkel és a közlekedési felügyelet munka­társaival közösen végzik ellen­őrzéseiket. A súlymérés célja a túlterhelt járművek kiszűrése. A megen­gedett tengelyterhelésnél na­gyobb súllyal érkező járművek üzemeltetői ellen hatósági eljá­rást kezdeményeznek, és követ­kezetesen büntetik őket. A túl­zottan nagy terhelés ugyanis - túl azon, hogy a jármű fokozot­tan balesetveszélyessé válhat - a tervezettnél jobban igénybe veszi az utakat, meggyorsítja azok elhasználódását. Az utób­bi években pedig a fuvarozók egyre gyakrabban terhelik túl járműveiket, hiszen a jelenlegi üzemanyagárak mellett a keve­sebb forduló még az esetleges bírsággal is kifizetődőbb. A közterület-fenntartó tapaszta­latai szerint különösen a régi, szocialista gyártmányú teher­autók üzemeltetői terhelik túl a járműveket, hiszen a Kamazok, IFA-k, Tátrák és társaik gya­korlatilag addig pakolhatók, amíg a rakodótérből le nem po­tyog a felpúpozott áru. Néhány újabb típusnál a tervezők már erre is gondoltak, s olyan konst­rukciókat dolgoztak ki, ame­lyek szinte lehetetlenné teszik a jármű túlterhelését. Információink szerint az új közúti mérleg hamarosan meg­érkezik, és hitelesítése után még az év vége előtt munkába állít­ják. Maga a mérleg az úttestre fektetett lapos érzékelőkből és a hozzá kapcsolt számítógépből áll, amelynek segítségével a mé­rések eredményeiből adatbázist állítanak össze. A fuvarosok gyakran nem mérlegelnek, csak pakolnak SZANDELSZKY BÉLA FELVÉTELE Sorompót, Görgey-szobrot kap a Vár MTI-JELENTÉS Négy lakóház eladásával meg­kezdődött a nem műemlék bu­davári ingatlanok értékesítése. Katona Tamás, a Várkerület polgármestere elmondta, hogy elkészült további több mint 20, nem műemlék épület társasházi alapítóokirat-tervezete, amit megküldtek véleményezésre a műemlékhatóságnak. Arról is szólt, hogy a Szent György tér mellett megszüntetett autó­busz-parkoló helyén­­ annak parkosítása után Görgey­­szobrot állítanak fel. A több mint ötven éve romos, volt honvédelmi minisztériumi épület egy részét lebontják, kí­vülről rendbe hozzák, és tetőt építenek rá. Új burkolatot kap a Szent György utca, ahol kan­delábereket állítanak fel. A polgármester azt tervezi, hogy idegenforgalmi központot ala­kítanak ki az épületben. A ter­vek szerint januártól sorompó­val zárják le a budai Vár terü­letét, hogy mérséklődjön a jár­műforgalom, a vári lakosokat pedig mágneskártyás járműbe­lépővel látják el. Felújított játszótér a Városligetben Már az utolsó simításokat is elvégezték, és átadták a gyerekeknek a Városliget felújított játszóterét. A külföldi és hazai játékokkal felszerelt kéthektáros park játékainak jó részét egészséges és moz­gássérült gyerekek egyaránt biztonságosan használhatják szabó Barnabás felvétele Budapest saját halottal Rendeletet alkotott a saját ha­lottá nyilvánítás szabályairól a fővárosi önkormányzat. A jövő­ben a főpolgármester dönthet arról: kinek a temetését vállalja magára az önkormányzat „an­nak érdekében, hogy a főváros méltóképpen kifejezhesse az el­hunyt iránti megbecsülését, és osztozhasson a hozzátartozók gyászában”. A rendelet szerint az önkor­mányzat saját halottjává nyil­váníthatja azt, aki elhalálozá­sakor vagy korábban a Főváro­si Közgyűlés tagja volt. Ugyan­ez vonatkozik Budapest dísz­polgáraira, a fővárosi önkor­mányzat és a jogelőd, a Főváro­si Tanács tisztségviselőire, köz­­tisztviselőire, illetve a fővárosi fenntartású intézmények közal­­kalmazottaira. Az önkormány­zat tulajdonában lévő vállala­tok, gazdasági társaságok mun­kavállalói közül azokra, akik munkájuk során, baleset követ­keztében vesztették életüket, il­letve ezeknél a szervezeteknél legalább tizenöt éves folyama­tos munkaviszonnyal rendel­keztek. A főváros saját halottja lehet az is, aki „kimagasló szak­mai, emberi, hivatásbeli vagy közéleti érdemeire, teljesítmé­nyére tekintettel arra méltó”. A főváros e megbecsülését kezdeményezhetik a Fővárosi Közgyűlés tagjai, a főpolgár­mester-helyettesek, a kerületi polgármesterek, a főjegyző, va­lamint társadalmi szervezetek és magánszemélyek is. Érdekesség, hogy az előterjesztés „a saját ha­lottá nyilvánítás társadalmi jel­legére tekintettel” nem teszi le­hetővé, hogy elsősorban gazda­sági tevékenységet végző szerve­zetek is javaslatot tehessenek. Sz. I. M. A városfejlesztés árát a lakóknak kell megfizetniük Százmilliárdba kerül, ha el sem kezdik A budapesti városrehabilitáció tétjei címmel nemzetközi kon­ferenciát rendeztek a múlt hé­ten a Belügyminisztérium Du­na-palotájában. A kétnapos ta­nácskozáson részt vevő hazai és külföldi szakemberek első­sorban a városfejlesztés hazai feltétel- és eszközrendszerét vizsgálták meg, és nemzetközi példák bemutatásával javasla­tot tettek a továbblépésre is. A tanácskozás résztvevői szerint százmilliárd forint va­­gyonveszteség éri a fővárost, ha a lehető legrövidebb időn belül nem kezdik el a városre­habilitációt. Az erősen lerom­lott állapotban lévő épületek felújítása, átépítése viszont óvatos becslések szerint is hat­­százmilliárd forintba kerülne. A pénz java részét a mai tár­sasházi lakástulajdonosoknak és a befektetőknek kellene elő­teremteniük, hiszen a főváros­ban létrehozott rehabilitációs alap és az állami támogatás a szükséges összegnek csak a tö­redékét képes biztosítani. Az EU-tagságra való felké­szülés során Budapestnek is ki kell alakítania a földrajzi hely­zetének, hagyományos regio­nális kapcsolatrendszerének, gazdag kulturális és építészeti örökségének, valamint vonzó természeti adottságainak meg­felelő szerepét, ki kell jelölnie Európában betöltendő helyét - hangsúlyozta megnyitójában Póka István, a Budapesti Vál­lalkozásfejlesztési Központ igazgatóhelyettese. Gerard de Senneville, a fran­cia infrastrukturális és lakás­ügyi minisztérium igazgatója a fenti gondolathoz kapcsolódva felhívta a figyelmet arra a tényre, hogy Európa nagyváro­sai óriási versenyben állnak egymással. Legfőbb céljuk, hogy minél több nemzetközi pénz- és közintézményt csábít­sanak városukba, ami azután vonzza majd az üzletembere­ket, politikusokat, művészeket és persze a turistákat is. A ver­seny még nem zárult le, még nem hirdették ki a győzteseket, így Budapest is jó eséllyel ve­het benne részt. Most. Évek múlva már aligha lesz erre le­hetősége. Budapest fejlődése, a világ gazdasági-politikai vér­keringésébe való bekapcsoló­dása pedig az egész ország fej­lődésének kulcskérdése. A ma­gyar főváros fejlesztése egé­szen a rendszerváltozásig lát­ványos programok keretében történt. (A városfejlesztés... folytatás a 27. oldalon) Jobban elkülönülnek egymástól a társadalmi csoportok Kutatják a konfliktusok okait 1896-ban a főváros meg akarta mutatni Bécsnek és az egész vi­lágnak, hogy Budapest a Monarchia második fővárosa. Ma az Európához való csatlakozás a tét, bár egyelőre nem tudni, milyen szerep jut az EU-ban Magyarországnak és Budapestnek: újabb lendületes fejlődés vagy sokasodó társadalmi és gazdasági prob­lémák? A Budapesten tapasztalható társadalmi folyamatokról Szirmai Viktóriával, a Társadalmi Konfliktusokat Kutató Inté­zet munkatársával beszélgettünk. - Budapestnek megvannak a A számtalan nagyvárosi problé­­lehetőségei és a természeti ma - a szegénység növekedése, adottsága arra, hogy Kelet-Rör­a deviancia terjedése, a közbiz­­zop-Európa központja, Kelet és tanság romlása és a társadalmi Nyugat között összekötő le- rétegek közötti számtalan el­­gyen. A főváros nemzetközi sze­­lentét­­ azonban gátolhatja Eu­­rópe és a város társadalmának bapest nemzetközi szerepének jellegzetességei között azonban kibontakozását. (Elkülönül­­hatalmas ellentmondás feszül­­nek... folytatás 27. oldalon) Élesedik a demarkációs vonal gárdi balázs felvétele

Next