Népszabadság - Budapest melléklet, 1996. november
1996-11-01
1 . Józsefvárosi címerrendelet Józsefváros címeréről és annak használatáról még tavasszal döntött a képviselő-testület - írja a Józsefváros, a vm. kerületi önkormányzat lapja. A használatot szabályozó rendelet értelmében a kerület címerének körpecsétjét csak az önkormányzat használhatja protokolláris célokra, azonban a címerrel nyomtatott kiadványokkal, levélpapírokkal és borítékokkal a polgármesteri hivatal korlátlanul élhet. A polgárok - természetes és jogi személyek egyaránt - is használhatják a címert, ha az önkormányzat jegyzője ezt engedélyezi. Kereskedelmi és reklámcélú felhasználás esetén a címer használatáért díjat kell fizetni, annak mértékét - az alkalmazás helyétől, formájától és minőségétől függően - a jegyző javaslata alapján a polgármester állapítja meg. A címert engedélyt nélkül, jogosulatlanul használók a jövőben tízezer forintig terjedő bírsággal és a címerrel díszített tárgyak elkobzásával számolhatnak. Dobozok, székek, kukák, madzagok A pesti polgár roppant leleményes, ha a saját parkolóhelyét kell megvédenie Felbecsülhetetlen kincs manapság egy üres parkolóhely, főként ott és olyan időpontban, ahol és amikor éppen meg kellene állni. Már ha lenne hol. Nem csoda tehát, ha a pesti ember páratlan leleményességről tesz tanúbizonyságot, amikor arról van szó, hogy egy bizonyos területet, amelyről úgy véli, őt és csakis őt illeti meg, elkerítsen. Hiszen ő ott dolgozik, ő oda vár szállítókat, vendégeket. Változatosak Budapesten a parkolóhely-foglalás eszközei. Vannak, akik alacsony lábon álló „megállni tilos” táblát helyeznek ki, mások kukát húznak az út szélére, madzagot csomóznak, széket, kartondobozt, gumiabroncsot állítanak a szerintük őket megillető útfelületre. Mennyire kell ezeket a nem egészen szabványos jelzéseket az autósoknak figyelembe venniük? - kérdeztük Rankli Károlyt, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium útgazdálkodási és koordinációs igazgatóságának osztályvezetőjét. - Teljes mértékben, hiszen a közlekedőknek nincsen lehetőségük arra, hogy a kihelyezett jelzéseket minősítsék, vagy felülbírálják azokat. Még akkor sem, ha az esetek többségében jogtalanul kihelyezett jelzésekről van szó, hiszen ezek új forgalmi rendet alakítanak ki, s ezért már a közút kezelője a felelős. Jelzéseket - legalábbis elvben - csak a közút kezelője helyezhet el, illetve olyanok, akik a kezelő engedélyével rendelkeznek. A bevezetőben említett szék, kuka, madzag egyértelműen tilos, hiszen ha az üzletnek lenne engedélye, akkor „Áruszállítás” feliratú, szabályos jelzőtábla állna a bolt előtt. Az alacsony lábú „megállni tilos” - úgynevezett mobil - táblákat általában olyanok rakják ki, akik rendezvény, látogatás, építkezés ürügyén egy bizonyos helyszínre, és ideiglenes jelleggel kaptak területfoglalási engedélyt. Ezekre a mobil táblákra ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a fixen rögzített, magas fémoszlopon álló társaikra. Például ugyanúgy a járda szélén kellene őket elhelyezni, mégis gyakran teszik ki őket az úttestre, így magával a táblával is területet foglalnak. Ez pedig még akkor is szabálytalan, ha arra hivatkoznak, hogy az alacsony jelzés az úttesten jobban látható. - Miért alacsonyabb ez a változat, mint a fixen rögzített táblák? - Praktikus oka van, könnyebben mozdítható, nehezebben borul fel, a kocsi csomagtartójába jobban befér... - Kiknek adnak ki mobil táblát? - Bárkinek, akár magánszemélynek is. Az engedélyt csak arra kell az illetőnek megszereznie, hogy kitehesse. Ha engedély nélkül helyezi el a táblát, az ugyanolyan elbírálás alá esik, mintha kukát, kartondobozt, madzagot, gumiabroncsot tenne ki az úttestre. Az ilyen, magánakcióként elhelyezett jelzéseket a területileg illetékes közlekedésfelügyelet ellenőrizheti. Hozzájuk fordulhatnak, ha úgy érzik, a jelzés vagy a kihelyezéséről szóló döntés a sérelmükre történt. (Dobozok... folytatás a 27. oldalon) A tulaj a szállítókra vár, az autós pedig a parkolóhelyre gárdi balázs felvétele Díszpolgárok A Fővárosi Közgyűlés tegnap döntött a díszpolgári címek odaítéléséről. A jelöltek életrajzát lapunk 27. oldalán ismertetjük. Az útfelbontások tovább folytatódnak A megnövekedett forgalom miatt kétévente szükséges a felújítás MUNKATÁRSUNKTÓL Bár a Nagykörúton a napokban újra megindulhatott a forgalom, a pálya megnyitása még nem jelenti azt, hogy a város más pontjain zajló munkák miatt nem kell komoly forgalomkorlátozásokra számítanunk. A Főpolgármesteri Hivatal tervei szerint még ebben az évben felújítják a Villányi út, a Krisztina körút, a Dózsa György út, a Rákosszentmihályi út, az Üllői út és a Grassalkovich út egy-egy szakaszát. A beruházások egy része már megkezdődött, a többi esetében pedig nemrégiben írták alá a kivitelezőkkel a szerződéseket. - Eredetileg az idei tervekben szerepelt a Bartók Béla út egy részének felújítása is, a dél-budai térségben zajló munkálatok miatt azonban ezt átemeztük 1997-re - mondta lapunk érdeklődésére Vajda Pál főpolgármester-helyettes. - A Petőfi híd lezárása, a Lágymányosi híd budai oldalán a levezető úthálózat építése, a Fehérvári úti villamospálya építése miatt bevezetett forgalomkorlátozás mind a kelenföldi térség közlekedését nehezítette. Ha a Bartók Béla utat is felbontjuk, megbénult volna a városrész forgalma. (Az útfelbontások... folytatás a 27. oldalon) Állandósulnak az elterelések SZABÓ BARNABÁS FELVÉTELE Önkormányzatok - félidőben Lassan két év eltelt azóta, hogy megválasztották a budapesti önkormányzatokat irányító polgármestereket és képviselőtestületeket. A korábbi ciklusnál változatosabb politikai összetételű önkormányzatokban - egyelőre - stabilabb koalíciók alakultak ki, mint közvetlenül a rendszerváltozás után. Bár az utóbbi időben egyre erősödnek a bíráló hangok, csak a XV. kerületben kellett távoznia posztjáról a polgármesternek. Emlékeztetőül: 1990 és 1994 között polgármesterváltás volt a Józsefvárosban, Angyalföldön, a Vármegyében és a XVII. kerületben. (Félidős összeállításunkat lapunk 29. oldalán olvashatják.) Januártól újfajta BKV-bérletek MUNKATÁRSUNKTÓL Új, az utasok igényeit jobban kiszolgáló bérletválasztékkal kívánja a januártól esedékes viteldíjemelés hatásait ellensúlyozni a BKV - tudtuk meg Molnár Györgytől, a társaság forgalmi és műszaki vezérigazgató-helyettesi irodájának munkatársától. A BKV vezetőinek régi törekvése az úgynevezett igazságos tarifarendszer megteremtése, melynek első lépése, a metró szakaszjegy és az átszállójegy bevezetése sikeres döntésnek bizonyult. A BKV olyan jegy- és bérletfajtákat kíván bevezetni, amelyek a havi bérleteknél rövidebb, a napijegyeknél vagy a kétheti bérleteknél azonban hosszabb időre szólnának. Terveik szerint a havibérletek a jövőben nem elsejétől a következő hónap ötödikéig, hanem a váltás napjától számított egy hónapig lennének érvényesek. Ily módon megelőzhetőek a pénztárak előtti tumultuózus jelenetek is. A BKV javaslatairól előreláthatóan november végén - a tarifaemeléssel egy időben - dönt a Fővárosi Közgyűlés. Az új bérletfajták bevezetését a Pénzügyminisztériumnak is jóvá kell hagynia. Virágpiac: nincs árrobbanás Budapesti szegfák, koszorúk és mécsesek Az egyik sokat látott budai kereskedő szerint a tisztes virágüzletek tisztességes árakkal várják a temetőlátogatókat. Az elmúlt hetekben, napokban a kertészek szempontjából jó volt az idő, tehát a felhozatal is bőséges. A kereskedő azonban megjegyezte: a virágosok, ha akarnák, sem tudnák túlságosan felsrófolni áraikat, hiszen azok a vásárlók legtöbbje számára már most is éppen elég magasak. A budafoki temetőhöz vezető utcák egyikében tevékenykedő kereskedő az ilyentájt legnépszerűbb krizantém egy szálfáért nyolcvan és százötven forint közti összeget kér, a szegfűért és a gerberáért hetven-nyolcvan forintot. A Farkasréti temető mellett is hasonlóak az árak, talán ha tíz-húsz forinttal alacsonyabbak. Urnakoszorút már két-háromszáz forintért is adnak, a legnagyobb, legdíszesebb koszorúk ára viszont megközelíti a háromezer forintot. A legolcsóbb mécses tizenöt forint, a legdrágább kétszázötven. Az átlagos vásárlók legfeljebb ezer forintot költenek a virágüzletekben. Mint megtudtuk, halottak napja tájékán a hőmérséklet nemcsak az árakat, hanem a vásárlási szokásokat is befolyásolja. Mindkét kereskedő egyetért abban, hogy enyhébb időben - mint amilyen most is van - a temetőlátogatók nyugodtabban visznek vágott virágot szeretteik sírjára, mert az viszonylag sokáig ép marad. Ha hidegebb lenne, az emberek inkább a különféle koszorúkat választanák, hiszen ezek gyakran az egész telet képesek sértetlenül átvészelni. B. T. Ideiglenes forgalomkorlátozásokat rendeltek el a november 1-jén 8 óra és november 4-én reggel 8 óra közötti időszakra a X. kerületi Új köztemető, az erzsébeti, a Farkasréti és a kispesti temető környékén. Egyirányú lesz a forgalom a X. kerületi Sírkert utcában a Kozma utca és Maglódi út között (Kozma utca felőli behajtással), az Újhegyi út Maglódi út és Kozma utca közötti szakaszán (Maglódi út felőli behajtással) és a Kozma utcán a Korányi és a Sírkert utca között (Korányi utca felőli behajtással). A temetőket megközelítő útvonalakon több helyen tilos megállni. Tilos várakozni az Új köztemető megközelítésekor az Újhegyi út és a Sírkert utca egyirányúsított szakaszának bal oldalán. Tilos behajtani az Újhegyi útnak a Maglódi út és a Kozma utca közötti szakaszára, valamint a XX. kerületben az alsó Határ útról a külső Vörösmarty utcába. Bagolynyugdíjazás a lovardában Éppen két éve annak, hogy azzal kecsegtettük önöket: ha lesz elegendő pénz és megfelelő kormányzati akarat, fellélegezhet végre az ország összes biológia- és földrajztanára, hiszen a természettudományos szemléltetés lehetőségei nem érnek többé véget a szertárak poros baglyainál. Akkor persze még csak álom volt, hogy a Magyar Természettudományi Múzeum új épületbe költözik, csupán a tervrajzokon létezett az új kiállítás, a gyűjtemények pedig ládákban porosodtak szerte a városban. Aztán került pénz és eldöntetett, hogy a Természettudományi Múzeum - az ELTE tanszékeinek kiköltözésével párhuzamosan - elfoglalhatja az egykori Ludovika Akadémia épületét, az Alfa moziként leégett lovardában pedig felépíthetik új, minden korábbinál gazdagabb kiállításukat. Ám ahogy ez már lenni szokott, semmi sem ment egyszerűen. Tönkrement a beruházó, az utolsó utáni pillanatban mentette meg az építkezést a múzeum felújításairól elhíresült Architekton. Féléves késést hoztak be néhány hónap alatt, és a kitűzött időpontra - mondjuk így, az átadás pillanatára - valóban elkészült a Mányi István tervezte csodaszép, régi-új épület. Áll a mamut, kész a veszélyeztetett állatokat szállító bárka, működnek a csalafinta interaktív eszközök, tündökölnek az ásványok, jól fésült a medve. Nem kell messzire menni. Szálljanak le a metróról a klinikáknál, nézzék meg jól a lovardát először kívülről, aztán lépjenek be a múzeumba. A szertárbeli poros baglyoknak végleg befellegzett. N. K. J.