Népszabadság - Budapest melléklet, 1996. december

1996-12-03

A budapesti taxisok védik az állásaikat Négyezer olyan személyszállító fuvarozik a városban, aki egyik céghez sem tartozik December közepén az idén má­sodjára gyürkőznek neki a fővá­rosi képviselők, hogy jogi úton megoldják a budapesti taxizás problémáit. A feladat nem túl egyszerű, ráadásul az önkor­mányzat egyszer már alulma­radt a taxisokkal szemben. Em­lékezhetünk rá, az Alkotmány­­bíróság törvényellenesnek talál­ta azt a fővárosi rendeletet, amely 7200-ban maximálta a budapesti taxisok létszámát. Most más utat választott a ren­deletet előkészítő hivatal, a taxi­állomások használatának szabá­lyozásával próbálja átláthatóvá tenni a mai, ököljog alapján mű­ködő taxispiacot. MUNKATÁRSUNKTÓL Májusban a városatyákat meggyőzte a Réthelyi József ta­nácsos által készített előterjesz­tés, a közgyűlés elvi döntést ho­zott arról, hogy ha másutt nem is, legalább a drosztokon meg­próbálnak rendet teremteni. A részletekre és a terv végrehajtá­sához szükséges milliókra a de­cemberi ülésen térnek vissza. Egyelőre csupán annyit tudni, hogy néhány képviselő előre tá­madja a tervet, mások a szakmai konzultációkat kérik számon. A decemberi előterjesztést benyúj­tó Vajda Pál főpolgármester-he­lyettes erre azt válaszolta, hogy a hivatal illetékes munkatársai több mint egy éven át mást sem csináltak, csak egyeztettek. A terveket egyébként nemrégiben a kerületi polgármesterek is jó­váhagyták. Egy biztos: az a mód, ahogyan ma a taxispiac működik, sem az ügyfeleknek, sem az idegenfor­galomnak, sem a város jó híré­nek nem kedvez. Egynémelyik utazási iroda kifejezetten felhív­ja a Budapestre látogató ügyfe­leinek figyelmét, hogy a magyar fővárosban vigyázni kell a ta­xikkal. A szakemberek szerint a leg­nagyobb probléma változatla­nul az, hogy túlzottan sok taxi járja a várost. Nem igaz, hogy a piac majd szabályozza a szol­gáltatást, hiszen a visszaélése­ket nem követi szankció. A be­csapott utas ugyan megjegyez­heti magának a gépkocsivezetőt vagy a jármű rendszámát, de nem sok esély van arra, hogy még egyszer találkozni fognak, így azután azt sem mondhatja, hogy ebbe a taxiba még egyszer nem ül be, de azt sem, hogy leg­közelebb is vele szeretne utazni. A piaci szabályozás ezen a téren csupán a cégek szintjén műkö­dik, csakhogy a taxistömörülé­sek nem engedhetik meg ma­guknak, hogy öt-hatszáz fő fölé duzzadjon a létszámuk, mert nem kapnak annyi fuvart, hogy mindenkit képesek legyenek el­tartani. A közlekedésfelügyelet adatai szerint mintegy négyezer olyan személyszállító vállalkozó tevé­kenykedik a fővárosban, aki egyetlen céghez sem tartozik. A többnyire csak mezítlábasként emlegetett taxisok számát gya­rapítják a főváros környéki tele­pülésekről bejáró vállalkozók. (E kör egyébként meglehetősen tágan értelmezendő, hiszen az ellenőrzések során kiderült, hogy például nyíregyházi taxi­sok is dolgoznak Budapesten.) Miattuk sem képesek hatni a so­kat emlegetett piaci mechaniz­musok. A mezítlábasok, helyzetükből adódóan, nem számíthatnak te­lefonos megrendelésekre, szá­mukra tehát létszükséglet, hogy a taxiállomásokon, a droszto­kon helyhez jussanak. Csak­hogy a drosztokon egyidejűleg összesen nyolcszáz autónak van hely, ami optimális esetben is - hiszen egy férőhely legfeljebb három taxist tud eltartani - azt jelenti, hogy az állomásokat 2400 taxis használhatja. Ez a helyzet vezetett a droszthábo­­rúkhoz. Az állomásoknál az ott dolgozó taxisok idegeneket nem tűrnek meg. Két évvel ezelőtt a Népstadionnál egy idegen vál­lalkozót nyakon lőttek, ez volt talán a legkirívóbb eset a drosztháborúk történetében. Utána olyan társaságok jelen­tek meg a belvárosi állomások­nál, amelyek a rendfenntartá­sért és a helyfoglalásért díjat szednek a drosztot használó ta­xisoktól, ez néhol eléri a három­ezer forintot is. A drosztok használatáért a fő­városi és a kerületi önkormány­zatok rendeletei értelmében közterület-használati díjat kel­lene fizetni. A számlát azonban nincs kinek benyújtani, hiszen a drosztokat hivatalosan magán­­vállalkozók százai használják. Éppen ebből indul ki kéthelyi tanácsos javaslata. A fővárosi önkormányzat a jövő évben - parkolók, járdák és más közte­rületek rovására - új állomáso­kat épít. (A drosztháborúknak... folytatása a 27. oldalon) Egy éven át folyt az egyeztetés SZANDELSZKY BÉLA FELVÉTELE A fővárosban lopják a halottakat A készülő jogszabály talán segít megszüntetni ezt a pokoli káoszt Vállalkozni persze muszáj, mégis hátborzongató, amikor egyesek halottak fagyasztásá­ból és hamvasztásából húznak mérhetetlen hasznot. Úgy tű­nik, Budapesten a szezon üzlete a hullakereskedelem lett. A Fővárosi Temetkezési Inté­zet Rt. vezérigazgatója, Ladányi Jenő néhány hete elkezdett kipa­kolni. Mint elmondta, újabb és újabb vállalkozások szerveződ­nek a városban és az országban, amelyek a fővárosinál alacso­nyabb, vidéki árakat kínálva próbálják rávenni az eltávozot­tak hozzátartozóit, hogy a cé­güknél hamvasztassanak. Utóbb azonban rendre bebizonyosodik, hogy a budapesti díjaknál lénye­gesen nagyobb összegeket szá­molnak fel szolgáltatásaikért. Az ismertté vált esetek többségében kiderült, hogy a számlákon egé­szen képtelen tételek szerepel­tek, nem beszélve a horribilis fu­varozási költségekről. Ladányi beszámolt lapunknak egy olyan esetről, amikor egy vállalkozó majdnem hatvanötezer forintot kért a hamvasztásért. Ez Buda­pesten 16 ezer 200 forintjukba került volna a gyászolóknak. A morbid üzletágnak ráadásul az is velejárója, hogy - mivel a vállalkozóknak nem kell nyil­vántartaniuk az elszállított tete­meket - a holttestek hosszabb­­rövidebb időre eltűnnek. A hoz­zátartozók elkeseredésükben sokszor a fővárosi temetkezési rt.-n kérik számon, mi történt, persze hiába. (A fővárosban... folytatása a 27. oldalon) A gyász is nagy üzlet TEKNŐS MIKLÓS FELVÉTELE Eltűnnek az utcákról az illegális plakátok MTI-JELENTÉS A jelenleginél hatékonyabb ha­tósági munkára, a főjegyző hathatós segítségére van szük­ség ahhoz, hogy megszűnjön az illegális plakátragasztás Buda­pesten. Altmann Antal, a Fő­városi Közterület-fenntartó Részvénytársaság (FKF Rt.) fő­osztályvezetője arról tájékoz­tatta a távirati irodát, hogy Demszky Gábor főpolgármes­ter utasításának megfelelően az elmúlt napokban a Nagykör­úton és a Margit hídon min­denhonnan leszedték az enge­dély nélkül felragasztott pla­kátokat. A közterület-fenntartók ta­pasztalatai szerint a plakátok eltávolítása után szinte azon­nal újabb illegális hirdetmé­nyek jelentek meg, főként a lámpaoszlopokon. A hatályos fővárosi rendelet szerint a köz­terület-felügyelet, a rendőrség és a kerületi jegyző tízezer fo­rintig terjedő pénzbírsággal büntetheti a rajtakapott pla­kátragasztókat és a megbízói­kat. Az FKF Rt. a kusza jogi hely­zet miatt nem tudja eltüntetni a Nagykörúton található bódé­kat. A közterület-felügyelőktől ugyanis úgy értesültek, hogy ezen építmények jelentős része engedéllyel működik, felszámo­lásukra bírósági eljárások in­dultak. A Fővárosi Közterület­fenntartó Rt. csak a jogi kérdé­sek rendezése után távolíthatja el az építményeket - hangsú­lyozta a főosztályvezető. Nincs pénz a nyugdíjemelésre A kérelmezők száma nőtt, a keret maradt Az idén már nem érdemes mél­tányossági nyugdíjemelésért vagy egyszeri segélyért fordulni a Fővárosi és Pest Megyei Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság­hoz. Az erre a célra fordítható idei keret ugyanis elfogyott. MUNKATÁRSUNKTÓL A nyugdíjbiztosítási igazgató­ságok törvényi felhatalmazás alapján dönthetnek a méltá­nyossági nyugdíjemelésről, il­letve az egyszeri segélyekről - mondta érdeklődésünkre Mol­nár László, a Fővárosi és Pest Megyei Nyugdíjbiztosítási Igaz­gatóság igazgatója. A kérelmek elbírálásánál fi­gyelembe veszik többek között a munkában töltött évek szá­mát és a kérelmező szociális helyzetét. Emelés csak különle­ges esetben engedélyezhető ak­kor, ha a kérelmező nyugdíjá­nak és egyéb rendszeres jöve­delmeinek összege meghaladja a minimálnyugdíj kétszeresét, ami jelenleg 19 200 forint. A méltányossági emeléshez és az egyszeri segélyhez a tb költség­­vetésében minden évben elkülö­nítenek egy keretet. Budapest és Pest megye idén a nyugdíjemelésre alig több mint havi egymillió forintot, se­gélyre pedig valamivel több mint két és fél milliót kapott. Miközben ez az összeg nem emelkedett a tavalyihoz képest, a kérelmezők száma jelentősen megugrott. Szeptember végéig harmincötezernél több emelési és tizenhétezernél több segély­kérelem érkezett az igazgató­sághoz. A pénzkeret viszont mindössze havonta nagyjából kilencszáz nyugdíjemelési és öt­száz segélykérelem teljesítésé­hez elegendő. Az egyszeri segélyként adható legnagyobb összeg tizenötezer, a nyugdíjemelés maximuma pe­dig kétezer forint. Ez utóbbi ter­mészetesen beépül a nyugdíjba. Ebben az évben a segélyek átla­gos összege négyezer forint, az emelésé pedig ezerhatvan. A megítélt nyugdíjemelések és se­gélyek nagy száma, valamint a szűkös havi pénzkeret miatt azonban sok igény teljesítését kénytelenek a következő hóna­pokra csúsztatni. Ez az oka an­nak, hogy az idei keretet már hónapokkal előre szétosztották. Mivel a jövő évi keretről majd csak a tb költségvetésével együtt dönt a parlament, egye­lőre azt sem lehet tudni, hogy januártól mekkora összeg for­dítható méltányossági nyugdíj­­emelésekre és segélyekre. Főpolgármesteri támogatás a protestáns gimnáziumnak A református egyház rosszal­lását váltotta ki nemrégiben az a kezdeményezés, amely sze­rint Zuglóban középiskolát hozna létre egy magát Protes­táns Gimnáziumi Egyesület­nek nevező szervezet. Informá­cióink szerint a Főpolgármes­teri Hivatal vezetői időközben megtárgyalták az ügyet, és tá­mogatták a zuglói iskola ter­vét. A Főpolgármesteri Hivatal előterjesztése szerint Bibó Ist­ván, a Protestáns Gimnáziumi Egyesület elnöke a Baár-Ma­­das Református Gimnázium igazgatója volt, amelynek élé­ről az egyház „formai okokra hivatkozva, de valójában Bibó számukra túlzottan liberális felfogása miatt eltávolította. Bibót követte jó néhány kollé­gája, velük együtt hozta létre az egyesületet. Valószínűsíthe­tő, hogy amennyiben az iskola valóban létrejön, a Baár-Ma­­dasból további tanárok is csat­lakoznak hozzájuk.” A főváros nem rendelkezik az iskolának megfelelő ingat­lannal, viszont a zuglói önkor­mányzat tulajdonában lévő Pillangó park 3-5. számú, használaton kívüli általános iskola az előterjesztés szerint alkalmas a célra. A kerületi önkormányzat az ingatlant egy másikért cserébe átengedné a fővárosnak. Demszky Gábor véleménye szerint a fővárosnak vállalnia kell a gimnázium lét­rehozásával járó kockázatot. A főpolgármester úgy gondolja, hogy Bibó István korábbi tevé­kenysége és a személyéhez kapcsolódó pedagógusgárda garancia arra, hogy vezetésével kiváló iskola jön létre. Sz. I. M. A számvetés A Szonda Ipsos kérdései a tömegközlekedésről November eleji közvélemény-kutatása alkalmával ötszáz buda­pesti lakost kérdeztek meg a Szonda Ipsos szakemberei arról, más városokkal összehasonlítva hogyan vélekednek a főváros tömeg­­közlekedéséről, illetve véleményük szerint mekkora felfordulást okozott Budapesten a Nagykörút átépítése. Ábránkról leolvasha­tó, hogy a fővárosiak többsége szerint a munka jól szervezett volt. Mint a felmérésből kiderül, a fővárosiak általában elégedettek a BKV szolgáltatásaival. Erről szól a közvélemény-kutatás eredményeit összegző írásunk a 29. oldalon. A NAGYKÖRÚTON A VILLAMOSVÁGÁNYOK CSERÉJE ÖN SZERINT...? (százalékos megoszlás) jól szervezett volt, és nem okozott komoly fennakadásokat a közlekedésben rosszul szervezett volt, és komoly fennakadásokat okozott a közlekedésben MONDA □□­m IPSOS nem tudja

Next