Népszabadság - Budapest melléklet, 1997. február
1997-02-04
Veszélyes rakományok a pesti utakon Az ellenőrzések kétharmadánál nem mindent találtak rendben Budapesten rendszeresen hajtanak keresztül veszélyes anyagokat szállító teherautók, tartálykocsik. Bár katasztrófahelyzetet előidéző baleset még nem történt, az eddig ellenőrzött járművek kétharmadánál találtak valamilyen hibát, hiányosságot. A veszélyes anyagok közúti szállítására a köznapi járműveknél jóval szigorúbb szabályok vonatkoznak, amelyeket két vaskos kötetnyi jogszabálygyűjtemény foglal magába - tudtuk meg Samu János polgári védelmi alezredestől, a Fővárosi Védelmi Bizottság titkárságának referensétől. A szabályok a rakomány pontos leírásától és a jellegének megfelelő védőöltözet készenlétben tartásától a sofőr megfelelő képzettségéig sok apró részletre terjednek ki. Egyes járművek ráadásul csak külön útvonalengedéllyel közlekedhetnek. Demszky Gábor főpolgármester, a főváros védelmi bizottságának elnöke tavaly rendelte el a veszélyes anyagokat szállító járművek rendszeres ellenőrzését. Az ellenőrzést a titkárság szervezi, végrehajtásában a polgári védelem munkatársai mellett részt vesznek a BRFK, az útvonalengedélyeket kiadó közlekedési felügyelet és a területileg illetékes önkormányzat munkatársai. A rendszeres ellenőrzés tavaly októberben kezdődött és a vártnál rosszabb eredményt hozott. Tavaly az utolsó negyedévben nyolc alkalommal összesen hatvanhét járművet ellenőriztek és a kétharmaduknál találtak olyan hiányosságokat, amelyek ütköztek a veszélyes anyagok szállításáról szóló nemzetközi egyezmény - az ADR - előírásaival, illetve a KRESZ szabályaival. A hiányosságok csaknem felét a helyszínen pótolni lehetett, tizenhat esetben azonban a közlekedési felügyelet szabálysértési eljárást kezdeményezett a járművek üzemeltetőivel szemben, a legtöbbször az ADR-okmányok, a veszélyjelző tábla és az előírt ADR-felszerelés - köztük a védőruha, akesztyű vagy a gázálarc hiánya miatt. Öt esetben ez sem volt elég, hanem rendőri eljárásra volt szükség, elsősorban okirathamisítás miatt. A veszélyes szállítmányok vezetőinek ugyanis speciális ADR-vizsgát kell tenniük és az ezt igazoló okmány bizonyult néhány esetben hamisnak. A vizsga viszont nem könnyű, hiszen egy esetleges baleset bekövetkeztekor a jól képzett sofőr tudja, mit kell tennie. Samu alezredes szerint az ellenőrzések eredménye ugyan kissé rosszabb a vártnál, de épp a rendszeres ellenőrzéstől várható javulás. Ráadásul nemcsak a főváros, hanem a kerületek is megtarthatják saját ellenőrzéseiket. Ezt egyébként Csepel és a XII. kerület már meg is tette, de a főváros is folytatja a veszélyes anyagokat szállító járművek ellenőrzését. A. G. Közömbösítik az útra ömlött sósavat szabó baenabás felvétele Márciusban jön a Budapest-kártya A felnőtt turistáknak 2900, a gyerekeknek 2000 forintért adják A Fővárosi Közgyűlés kereskedelmi, turisztikai és fogyasztói érdekvédelmi bizottsága a minap úgy döntött, hogy az első negyedévre 26 millió 475 ezer forintot biztosít a Budapesti Turisztikai Hivatalnál készülő Budapest-kártya előfinanszírozására. A visszatérítendő támogatást a Fővárosi Idegenforgalmi Alap egyedi döntésekre fordítható keretéből utalják át. A kártyát várhatóan március közepén kezdik árusítani a fővárosba látogató turistáknak. MUNKATÁRSUNKTÓL Mint már hírül adtuk, a Budapest-kártya - amelynek elkészítéséhez egyebek mellett a bécsi, a koppenhágai és a stockholmi idegenforgalmi hivatalok tapasztalatai szolgáltak példaként - egyfajta turistabérletként működik majd. Korlátozás nélkül lehet utazni vele a BKV járművein és a gyermekvasúton, egyúttal ingyenes vagy kedvezményes belépőül szolgálna a város ötvenöt múzeumába és számos nevezetességébe. A kártyát kiváltók ezenfelül egyes éttermekben olcsóbban ehetnek-ihatnak is. A három napra szóló, hitelkártya méretű műanyag lapot, amelyen a Lánchíd és a budai Vár képe lesz, várhatóan százezer példányban készítik el. Felnőtteknek 2900, gyerekeknek kétezer forintért kínálnák, s ebben benne lenne a hetvenhat oldalas, négynyelvű prospektus ára is. A Budapest-kártyához a turistainformációs irodákban, a múzeumokban, a BKV pénztáraiban, a kongresszus- és rendezvényszervezőknél, Ferihegyen, a szállásfoglalással, jegyeladással foglalkozó irodákban, a szállodákban, az ifjúsági szállókon és a pénzváltóhelyeken lehet majd hozzájutni. A kártya birtokában az ötvenöt múzeum mellett ingyen el lehet majd látogatni az állatkertbe, a Vidám Parkba, a Pálvölgyi- és a Szemlő-hegyi barlangba, továbbá a Las Vegas kaszinóba. (Márciusban... folytatás a 19. oldalon.) Más fővárosoknál is hasonló a kártya tétje Csapi kontra kofák Miután a Nagyvásárcsarnokbeli kereskedők kategorikusan nemet mondtak a helypénz százszázalékos emelésére, s csak a régi díjakat hajlandók fizetni, a Csarnok- és Piacigazgatóság (Csapi) vezetése úgy döntött, legkésőbb csütörtökig a bírósághoz fordul, hogy per útján érvényesítse követelését. Mint hírül adtuk, a Kmetty Ágoston vezette Kofakamara túlzónak érzi a Csapi határozatát, amely szerint a Nagycsarnokban - áfa és szemétdíj nélkül - 1200 forintról átlagosan 2064 forintra emelték a havonta és négyzetméterenként a standok után fizetendő bérleti díjakat. A kamara a döntés után tiltakozó levelet írt a főpolgármesternek, a főjegyzőnek, a IX. kerületi önkormányzat illetékesének és a Gazdasági Versenyhivatalnak. Kmetty Ágoston lapunknak elmondta: a fővárosban évek óta stagnálnak a zöldségárak - a Nagycsarnokban még mindig négy kiló krumplit adnak egy vonaljegy áráért, miközben a vásárlóerő egyre csökken, így nem hiszi, hogy létezne Magyarországon olyan bíróság, amely helyt adna a százszázalékos emelésnek. A Kofakamara elnöke példaként megjegyezte: igaz, hogy a nagy bevásárlóközpontokban nyolcezer forintért hirdették meg a zöldségeseknek szánt árushelyek négyzetméterét, azonban mára kétezer forintra mérsékelték a díjat. Nem beszélve arról, hogy ott nem kértek egyszeri használatbavételi díjat, ami a Fővám téren kereskedőként is milliókra rúgott. B. T. Vita az alpolgármesterség körül Újpesten felbomlott az SZDSZ-MSZP koalíció Újpest polgármestere nem hiszi, hogy a testület munkáját veszélyeztetné a kerületi SZDSZ és az MSZP közötti megállapodás felmondása. A döntéseket szakmai alapon kell meghozni és nem pártpolitikai érdekek alapján - hangsúlyozta Derce Tamás. Az 1994-es választások után két hónapig tartott, amíg a képviselők megegyeztek a bizottsági helyeken és az alpolgármesteri posztokon. A kompromisszumos megoldás tartósnak tűnt, hiszen két évig csend honolt a testületben. A béke része volt az MSZPSZDSZ együttműködési megállapodás is, amelyet a szabaddemokraták a múlt héten felmondtak. A harminchárom fős testület 18 tagú MSZP-frakciója időközben tizenötre apadt. Ketten ugyanis átültek a függetlenek közé, egyikük pedig tavaly elhunyt, és az időközi választáson az Újpestért Egyesület jelöltje győzött. - 1995-ben abban állapodtunk meg az MSZP helyi szervezetével, hogy mindenről kölcsönösen tájékoztatjuk egymást. A szocialisták azonban nem tartották meg az ígéretüket. Ezért döntöttünk úgy, hogy felbontjuk a megállapodást - mondta Ferenczi Sándor SZDSZ-es frakcióvezető. Albrecht Péter alpolgármester, az MSZP-frakció vezetője kissé értetlen - mondván, hogy az SZDSZ mindenféle indoklás és előzetes tárgyalás nélkül bontotta fel a megállapodást -, meglepettnek mégsem mondható. Az újpesti városházán ugyanis az a hír járja, hogy Ferenczi az új alpolgármester-jelölt, ehhez azonban ellenzékivé kellett válnia az SZDSZ-frakciónak. (Hasonlóra korábban is volt példa: az egyik szocialista képviselő függetlenné válása után rögvest kisebbségi tanácsnokká avanzsált.) Mindemellett az MSZP továbbra sem zárkózik el a bizottsági helyek újraosztásától, ha azok a meglévő arányokat tükrözik. Derce Tamás polgármester csak annyit árult el, hogy megvan a saját jelöltje a negyedik alpolgármesteri posztra. Sz. A. A. fár. A nagymacskák járnak jól Idén is folytatódik az állatkert felújítása Évek óta csökkent az állatkert látogatóinak száma, tavaly azonban megfordult ez a tendencia: míg 1995-ben 865 ezren, addig 1996-ban több mint egymillióan keresték fel az intézményt. A látogatók tavaly az állatállomány megújulásának, átalakulásának lehettek tanúi, idén a legrosszabb állapotban lévő épületek felújítása következik. A nagy rekonstrukciók mellett folytatódik az elavult ketrecek, kifutók, állatházak átalakítása is. Örvendetes a növekvő érdekújítást olyan színvonalon vélődés, de az állatkertnek számos geznék el, amely méltó a világ problémája is van. A két alapve egyik legszebb, 131 éves műemlő gond az intézmény rossz állatok állatkertjéhez, akkor hápola és a szűk terület. A hely rom-négymilliárd forintot is eladott, a Városligetben terjesz- lehetne költeni.) Az állatkertkedni nem lehet, ezért Persányiben hetven épület található. Miklós főigazgató szerint szükség lenne egy külső állatkertre a város határain kívül. Gödöllő határában kis költséggel ki is lehetne alakítani egy szafariparkszerűen látogatható ökoparkot. Ott zajlanának a nagyobb helyet igénylő tenyészprogramok és ott helyeznék el a nagy területet igénylő állatokat. Akár megvalósul az ikerállatkert terve, akár nem, halaszthatatlan a városligeti intézmény alapvető rendbetétele, amelyre legalább egymilliárd forint kellene. (Ha viszont a felezek közül öt nagyot tudnak rendbe tenni, tizenöt nagyjából elfogadható állapotban van, a többi ötvenre azonban nincs pénz. Ezek közé tartozik például a világon egyedülálló, mára életveszélyessé vált Nagyszikla és a Kós Károly építette, ma már szintén veszélyes Majomház. Szintén sürgős felújításra szorul többek között a Madártelelő, a Rágcsálóház, a Vivárium, a Norvégház, a Teveház, a Bölényház és több szolgálati épület. (A nagymacskák... folytatás a 19. oldalon) Javulnak a kilátásaik GÁRDI BALÁZS FELVÉTELE