Népszabadság - Budapest melléklet, 1997. május
1997-05-26
1997. május 26., hétfő Zárt tárolók épülnek a bicikliknek A főváros az elmúlt években nagyszabású biciklitároló-építési akcióba kezdett. Sok helyen már biztonságosabb körülmények között hagyhatjuk magukra a kerékpárjainkat. Iskolai tárolóprogramunk eredményeként ma már Budapest 210 iskolájában csaknem ötezer kerékpártároló van. Idén pályázatot írtunk ki az intézmények, kereskedelmi, szolgáltató létesítmények számára is, nekik - ha adottak a megfelelő tárolási körülmények - ingyen adunk kerékpártámaszokat. Erre az akcióra egyébként még mindig lehet jelentkezni - tájékoztatott Tőkés Balázs, a Főpolgármesteri Hivatal közlekedési alosztályának munkatársa. A főváros a BKV-val és a MÁV-val együttműködve idén a B+R (Bike and ride!) rendszert is be akarja vezetni. Ennek az a lényege, hogy nagyobb utazásoknál tegyük le a biciklit és tömegközlekedési eszközzel menjünk tovább. A tervek szerint 1998-ig tíz ilyen rendszerű tároló létesül Budapesten. Szeretnénk egy-két főbb tömegközlekedési csomópont mellé is biciklitároló konténereket kihelyezni, hiszen ezeken a helyeken a hosszabb idejű biztonságos tárolást lehetővé kell tenni. Ezen segítenének a csekély díj ellenében vagy ingyen használható, zárható konténerek - mondta Tőkés. - Kísérleti jelleggel már ezen a nyáron tervezzük a Mexikói úti kisföldalatti végállomáshoz, a békásmegyeri HÉV-állomás mellé, az Örs vezér terére és a Határ úti metróállomáshoz ilyen - normál kerékpártámaszokkal is felszerelt - tárolók kihelyezését. V. M. P. I LELTÁR Kicsi volt, szemüveges, potrohos, ápolatlan és rossz szagú. Az a fajta, akiről senki nem tudja, hogy mi dolga van a világon, ha meghal, csak hónapok múlva törik rá a lakást, és nincs örököse, mintha senki nem vállalná vele a rokonságot. Az az ember, akinek nem fogadják a köszönését, aki a párizsinak mindig a végét kapja, az orra előtt zárják be a pénztárt, és ha tiltakozna, ordítva küldik el a fenébe. Az élet az ilyen számára megaláztatások sorozata. Az ellenőr nem hiszi el, hogy van bérlete, csak otthon felejtette, az utcán nekimennek és lemarházzák, a lépcsőházban megalázza a közös képviselő. Az ilyen számára egyetlen hely létezik, ahol embernek érezheti magát: az autószalon. Minden héten elment valamelyikbe. Készült rá. Fölvette az öltönyét, nyakkendőt kötött, fogat mosott, lekefélte zsíros haját, és dobogó szívvel lépett be az autókkal teli terembe. Csudálatos érzés. Budapesten minden autószalon egyforma. Kellemes hőmérséklet, nagy ablakok, halvány színek, járólapokkal fedett padló. Íróasztalok mögött férfiak rövid ujjú ingben, nyakkendőben, zakó nélkül. Mindenütt autórádiókból szól a zene, mindenhol kényelmetlenek a székek. Végigjárta a Váci utat, a Nyugati pályaudvar környékét. Órákon át sétálgatott a kocsik között, mindegyikbe beült, megnyomogatta a gombokat, átállította az üléseket, felnyitotta a motorházat. Soha, sehol nem állították le. Boldog volt. Megvárta, amíg megszólítják, aztán adni kezdte a bankot. Tudja, a vállalatnál nagyon fontos beosztásba kerültem, sokat kell majd utaznom Párizs és Budapest között, szeretnék valami megbízhatót két- vagy hárommillióért. Hosszan tárgyalt csomagtérről, fűthető tükrökről, fordulatszámról, végsebességről, központi zárról és hitelkonstrukciókról. Blöffölt, de biztosra ment. Végül kis vagy közepes autót kért, automatát, légkondicionálóval. Ilyen Magyarországon nincs. Vagy, ha mégis van, akkor két hónapot kell várni rá. Sajnos - tárta szét a kezét - nekem elsejétől már szükségem volna rá. És emelt fővel távozott. A végzet azonban ott lesett rá a Nagymező utca sarkán. A végzet Citroennel jár. Semmi gyanúsat nem érzett. Ablakok, hűvös íróasztal, járólapok, nyakkendős fiatalember. Elmondta az új beosztást, Párizst, hogy automatát, légkondicionálóval. A fiatalember bólintott. Van, persze, hogy van. Két- és hárommillió között. Megrogyott a térde. Ki is lehet próbálni, természetesen. Csütörtök megfelel? Megyünk egy kört a városban. Mit mondjon erre? Hogy nincs jogosítványa? Hogy száz forint van a zsebében? Hogy csak azért, hogy egyszer egy héten jók legyenek hozzá? Kitántorgott a szalonból. Uram, szóltak utána. Kapott egy fehér reklámtollat is. Sírásra görbedt a szája. A világ így ér véget. Másnap reggel a szalon ajtajára tűzve levelet találtak. Egyetlen mondat, golyóstollal írva, nagy, otromba betűkkel, így szólt: Nem jövök csütörtökön. Aláírás nincs. a Gutmann fiúk Budapesti szalon BUDAPEST Két keréken róják a várost Budapesten kilencvenhat kilométeres úthálózat áll a kerékpárosok rendelkezésére, a főváros közlekedési rendszerének fejlesztési terve szerint 2010-ig háromszázhúszra nő ez a szám. A Városi Biciklisták Barátai egyesület gyorsabb fejlesztést sürget. Bicikliutat építeni nem egyszerű. A meglévő közutak, a légszennyezettség, a forgalom biztonságának hiánya mind hátráltatják a kerékpáros közlekedés fejlesztését. A terepviszonyoktól és a tervezett út jellegétől függően tíz-húszmillió forintba kerül egy kilométer kerékpárút építése. Az utóbbi években igen kedvezőtlen folyamatok indultak meg a város közlekedésében. A tömegközlekedés aránya 1984- ben még hetvenegy, az 1994-es felmérés szerint már csak ötvenszázalékos volt. Ezzel párhuzamosan tizenegyről huszonnégy százalékra nőtt a gépjárműforgalom aránya a fővárosban. A kerékpáros fejlesztés kulcsa pedig az autózásban rejlik - tudtuk meg a Főpolgármesteri Hivatal közlekedésfejlesztési alosztályán. A biciklizés nagyobb mérvű elterjedésének alapvető feltér lakótelepi fiatalok egyik legkedvesebb szórakozása a biciklizés. A szűk, kamra, pince nélküli lakásokban azonban nagy gondot jelent a kerékpár elhelyezése. Az eredetileg kerékpár- és babakocsi-tárolónak szánt közös helyiségeket többnyire másképpen hasznosítják a társasházak: turkáló, mini abc, iroda lett belőlük. Ha mégsem sikerült bérbe adni - például mert az önkormányzaté maradt akkor annyira lepusztult, zárhatatlan lett a helyiség, hogy nem biztonságos. Ha a lakáshoz megfelelő nagyságú balkon, erkély is tartozik, ez megoldást jelenthet: a kerékpárt ölbe kapva a padlószőnyegen is átviheti a gazdája - persze csak tele, hogy kerekezve is mindenki eljuthasson úti céljához. A legnagyobb gond nem az úthálózat nagyságával, fejlesztési ütemével, hanem a szemlélettel van. A motorizáció, a gépjárművek rohamos elterjedése új, nem kívánt közlekedési kultúrát honosított meg - mondta Kőhalmi István, a Városi Biciklisták Barátai egyesület (VBB) ha a család lemond az erkély rendeltetésszerű használatáról, hiszen a virágok mellett nem mutat jól a bringa. Barkácsolók előtt nincs lehetetlen. Van, aki az előszoba plafonja alatt alakított ki polcszerű tárolót a gyerekkerékpárnak. Más a gardrób falába fúrt hatalmas kampóra akasztja a bringát. Az a kamasz azonban, aki naponta használja, félti, ápolja járgányát, minden zsebpénzét extra kiegészítőkre költve, aligha egyezik bele, hogy kedvence ne legyen a szeme előtt, így aztán sokszor előfordul, hogy a gyerek ágya mellett ott áll a bicikli. Praktikus megoldás: rá lehet dobni a levetett farmert is. Cs. K. É. Bringa az ágy mellett A Főpolgármesteri Hivatal megbízásából a Közlekedés Kft. 1994-ben 32 ezer háztartásra kiterjedő felmérést végzett a lakosok utazási, gépkocsi-használati és kerékpározási szokásairól. Az adatokból kiderül, hogy a főváros polgárai átlagosan 2,39 helyváltoztatást végeztek naponta, ebből 1,2 százalékot tett ki a kerékpáros közlekedés aránya. (Azóta már nőtt ez a szám.) Budapest 850 ezer háztartásának 32 százaléka rendelkezik biciklivel, összesen körülbelül 450 ezer van a fővárosban. A kétmillió lakos harminc százaléka kerékpározik legalább alkalmanként - közülük legtöbben kétszer-háromszor is biciklire ülnek hetente -, a többiek azonban soha nem használják kerékpárjukat. Legtöbbet a pesti külső kerületek lakosai kerekeznek. A kerékpárosok között az aktív keresők és a tanulók vannak a legnagyobb számban. A biciklis helyváltoztatások távja jellemzően egy-két kilométer, tíz kilométernél tovább csak a kerekesek egy százaléka merészkedik. elnöke. - Az emberek már három-négy kilométeres utazások kedvéért is hajlandók autóba ülni, ahelyett, hogy tömegközlekedési eszközre vagy kerékpárra szállnának. Elsősorban a felvilágosítás, a megfelelő propaganda segíthetne - ez az, amit hiányolunk a főváros részéről. A bicikliutak 2010-ig meghirdetett fejlesztési ütemét sem tartjuk megfelelőnek, mivel ez idő alatt tovább romlik majd a város levegője, még több autó lesz a budapesti utakon. Ahhoz, hogy ez a folyamat megálljon, a fővárosnak komolyabban kellene foglalkozni a kerékpárutak bővítésével, legkésőbb az ezredfordulóig szükséges lenne elkészíteni az ígért - a biztonságos közlekedést lehetővé tevő - négyszáz kilométeres alaphálózatot. A kerékpárutak bővítésére idén csaknem négyszázmillió forintot fordít a főváros, ez körülbelül húsz kilométernyi új bicikliutat jelent. A középtávú fejlesztési program szerint pedig 2010- ig háromszázhúsz kilométeresre szeretné bővíteni a hálózatot, ezáltal öt százalékra nőhetne a kerékpáros közlekedés aránya Budapest összforgalmában. A főváros minél több kapcsolódási pontot szeretne kiépíteni az eddig megépült, még hiányos szakaszokon, ezért például még ebben az évben elkészül a Hősök terénél a Kós Károly sétányt és a Dózsa György utat összekötő bicikliút. Az idén egyébként tovább folytatódik a Nagykőrösi út, a Szerémi út és a pesti Dunaszakasz kerékpáros úthálózatának fejlesztése is. A biciklisek biztonságos közlekedését az autók és a kerékpárok elkülönítésével, a gépjárművek sebességének csökkentésével, a lakónegyedekben pedig úgynevezett harmincas - vagyis legfeljebb harminc kilométeres sebességet engedélyező - övezetek kialakításával igyekeznek elősegíteni. Mucska Péter A kilencvenhat kilométer egy darabja velledits éva felvétele A balesetek zömét iskolások okozzák ► FOLYTATÁS A 25. OLDALRÓL 24 és 30 év közöttiek csak négyen okoztak biciklivel balesetet, az összes többi korosztály tagjai 30-cal növelték az esetek számát. Rossz a viszony az autósok és a kerékpárosok között. A kerékpárost vagy leszorítják az útról, vagy rákényszerítik, hogy felvegye a nagyobb sebességet. Budapesten több a nagyobb teljesítményű kerékpár, de a kerékpározás kultúrája nem javult számottevően: sokan nem ismerik eléggé drága gépük képességeit, és közlekedési ismereteik is hiányosak. Lehetne a kerékpározást is oktatni. A XV. kerületi Szentkorona utcai általános iskola például máris jó eredményeket ért el a megelőző, ismeretterjesztő munkában. Ideális esetben a szülők jó példája a leghatékonyabb eszköze a kerékpáros közlekedési kultúra javításának. A Budapesti Rendőrfőkapitányság balesetmegelőzési alosztálya is rendszeresen szervez programokat, ismeretterjesztő előadásokat. Cs. K. É. NÉPSZABADSÁG 3 . Regisztrálóklub lopás ellen A tolvaj csak körbenéz, átvágja vagy kipöcköli a fához, oszlophoz láncolt bicikli lakatját és máris viheti. Biciklit lopásbiztosan tárolni nem lehet. Nem védi riasztó, biztonsági ember, sőt az sem szúr szemet, ha más tolja el a kapu elől. Az eltűnését hiába jelentjük a rendőrségen, szinte lehetetlen - még ha megtalálják is - a biciklitolvajra rábizonyítani tettét. A helyzet azonban nem reménytelen. - A Kerékpár Regisztráló Klubot, a Kereket 1995 októberében alakítottuk meg. Tagjaink eltűnt járművét nyomon tudjuk követni, vissza tudjuk szerezni. A biciklikre négy átlátszó, kódszámmal ellátott matricát teszünk. Ezekből kettő jól látható, kettő titkos helyre kerül - tudtuk meg Zsombor Györgytől, a Budapesti Polgárőr Szövetség elnökétől. A regisztrált kerékpár eltűnését a tagok bejelentik a Kereknek is. A polgárőrök pedig a jól ismert értékesítési helyeken, az Ecserin, a bolhapiacokon vevőnek kiadva magukat ellenőrzik az eladásra szánt bicikliket. Ha megtalálják a titkos matricákat - a láthatóakat ugyanis leszedik -, és az eladó nem tudja felmutatni a Kerektagságit, akkor megvan a tettes és az ellopott kerékpár is. - A regisztráló matricák mellett a tulajdonosok klubtagságit és adásvételi csomagot kapnak, amelyben saját személyi adataik mellett a megjelölt kerékpáréi is megtalálhatók - mondta az elnök. - Ezek bekerülnek a polgárőrség számítógépébe, innentől kezdve a tagsági kvázi forgalmi engedélyként igazolja a mindenkori tulajdonost. A szolgáltatás díja 450 forint három évre. A Kereknek a fővárosban 1800 tagja van. Tavaly tőlük huszonegy kerékpárt loptak el, ebből tizenkettőt megtaláltak. A regisztrált biciklik egy százalékát lopták el tavaly. Hasonló arányt feltételezve a jelöletleneknél, Budapesten legalább négyezret lopnak el évente - tette hozzá a szövetség elnöke. - Csak a bejelentett esetekről tudunk, a valóságban ennél két-háromszor többet vihetnek el. A Kerek-tagságihoz az 1225 Budapest, Csút utca 10/B postacímen lehet hozzájutni. V. M. P. Jön a karaván! SEAT Ibiza, Cordoba, Cordoba SX, Toledo, l|^Qm Alhambra és Inca. A hat fáradhatatlan modell. Imgmg Látogasson el a Porsche Budánál található oázisba, 1555^”" ahol kipróbálhatja őket! Meggyőződhet, hogy a hosszú úton semmit sem vesztettek erejükből és gyorsaságukból. SŐT! Május 31-én gyermeknap! Görkori, snakeboard, bmx és játékok a kicsiknek, tesztvezetés a nagyoknak. SEAT Karaván május 1/ 31-től június 6-ig a Porsche Budánál. ' ' SEAT Karaván - A nagy gépvándorlás Buda Porsche 31-től június május *