Népszabadság - Budapest melléklet, 1997. november

1997-11-03

Gondnok kerül a Margit-sziget élére? Még nincs döntés a terület sorsáról, de annyi bizonyos: túl sok gazdája van Sokak szerint a Margit-sziget­­nek nincs gazdája. A parkjai gondozatlanok, a közbiztonság csapnivaló és megoldatlan a parkolás, vagyis az egész sziget méltatlan egy világvároshoz. Legalább ennyien vélik úgy, hogy a Margit-sziget jól műkö­dik, csak egy-két területen van szükség apróbb változtatások­ra. Vannak, akik egységes irá­nyító szervet akarnak létrehoz­ni a problémák kezelésére, és vannak, akik már egy gondnok­kal is megelégednének. Januárban a Fővárosi Köz­gyűlés már nemet mondott egy a Margit-sziget ügyeivel foglal­kozó közhasznú társaság (kht.) felállítására. A tervet az év eleji döntés óta sem vetették el, a fő­város vezetői nemrégiben újra foglalkoztak a kérdéssel.­­ Nem társasági, szervezeti kérdés a sziget problémáinak kezelése. Akik nem így gondol­ják, azok arra hivatkoznak, hogy túl sok ügyosztály foglal­kozik a szigettel, ez pedig zava­rokat okoz a 88 hektáros terület működésében. Azt sem értem, miért a legjobban működő terü­lettel van a legtöbb gond, a Népsziget vagy az Óbudai-szi­get ugyanis sokkal rosszabb ál­lapotban van a Margit-szigetnél - mondta Bubla Gyula, a Fővá­rosi Közgyűlés környezetvédel­mi és városüzemeltetési bizott­ságának elnöke. A sziget irányításával kap­csolatos problémák valószínű­leg a Margit-sziget különleges jogállásában keresendők. A vá­rosnak ez a kiemelkedő jelentő­ségű zöldterülete a főváros tu­lajdonában van, közigazgatási­lag azonban a XIII. kerülethez tartozik, így az angyalföldi ön­­kormányzat gyakorolja fölötte a hatósági jogokat, a sziget­fenntartásról viszont főként a főváros gondoskodik. A kedvelt turistalátványosság által meg­termelt jövedelmek elosztása a jogi bizonytalanság miatt már számos vitára adott okot. A ki­lencvenes évek elején még a ke­rület szedte be itt a bérleti díja­kat és az adókat, 1994 óta a fő­város rendelkezik ezekkel a jö­vedelmekkel. Idén már azt is si­került eléri, hogy a szigeten mű­ködő két nagy szálloda bérleti díjat, 25 millió forintot fizessen a tulajdonosnak. A kht. nem venné át a hatósági jogokat a kerülettől, az itt keletkező jöve­delmeket azonban maradékta­lanul a szigetre, annak fejlesz­tésére fordíthatná a testület. Je­lenleg ugyanis a szigeten kelet­kező bevételek a főváros közös kasszájába folynak be.­­ Az itt működő negyven cég is megállapította, hogy nincs jó állapotban a Margit-sziget. Nem ragaszkodunk egyetlen társasági formához sem, a kht. sem a mi ötletünk volt. Egysze­rűen csak azt szeretnénk, hogy legyen végre gazdája a terület­nek. Mi tehát minden javító szándékú ötletet, elképzelést támogatunk, de érthető módon szeretnénk, ha nekünk is lenne valami beleszólásunk a sziget sorsát érintő ügyekbe - tudtuk meg Tóth Józseftől, XIII. kerü­leti polgármestertől. Elgondo­lások már eddig is szép szám­mal születtek ezeknek a létező vagy csak kitalált problémák­nak a kezelésére. A közhasznú társaság mellett javaslatként az is felmerült, hogy a Margit­sziget önállóan kapjon pénzt a főváros költségvetéséből, a ke­ret felhasználását pedig egy gondnok ellenőrizné. Ezzel át­láthatóvá válnának a pénzü­gyek, és állítólag sokkal keve­sebbe kerülne, mint egy több főből és felügyelőbizottságból álló közhasznú társaság mű­ködtetése. V. M. P. A sziget közhasznú társasággá alakítása sem kizárt teknős miklós felvétele Ahol a kérdés egy érintés Főként magyarok használják a hálózatot A Budapesti Turisztikai Hiva­tal (BTH) info-touch hálózata - ékes magyarsággal­ érintésre működő, számítógépes közte­rületi turisztikai információs rendszere -, úgy tűnik, hamar sikert aratott. A hivatal sta­tisztikájából kiderül, hogy a városszerte elhelyezett tizen­egy gépre szeptemberben összesen több mint hetvennégy­ezren tették rá a kezüket. A rendszert a legjobban mi ma­gunk, derék magyarok szeret­jük. Az információra éhes közön­ség a hálózat három kereső­nyelve közül ugyanis - a Sütő utcai idegenforgalmi irodát le­számítva - a magyart használta a leggyakrabban. (Ahol­, folytatás a 35. oldalon) • Ma, és kedden este 10 órától másnap haj­nali 5 óráig az M1-es, M7-es autópálya Tö­rökbálint felé vezető oldalát lezárják. A 72- es buszok ebben az irányban az autópálya szervizútján haladnak, megkerülik a benzin­kutat és a Csata utca - Károly király út - Szabadság út - Törökbálinti bekötőút vona­lán térnek rá az eredeti ú­onalra. • A XVI., Baross Gábor utcai HÉV-átjárót átépítik, ezért szerdán délután egy óráig zárva tartják. A 44 gyors, 44/A gyors, és a 192-es autóbuszok terelőúton - a Thököly úti HÉV-átjárón át - közlekednek. • A Gubacsi lakótelepnél lévő HÉV-átjárót felújítás miatt nem használhatják az autósok november 4-ig. A lakótelepről csak a Gubacsi hídon áthajtva, tehát nagyobb kerülőt megté­­ve lehet elérni a Helsinki utat. • A XXII. kerületi Jókai Mór utcát csatornázás miatt egyirá­­nyúsítják egy szakaszon a Nagytétényi úttól a 138-as busz végállomásának behajtójáig. A buszok ezért módosított út­vonalon a Vilmos utcai felüljáró - Nagytétényi út - Növény utca - 6-os út vonalán - tovább pedig a megszokott útvona­lon járnak. • A fogaskerekű vasút vonalán tart a pályafelújítás. A fogas csak a Városmajor utca és az Esze Tamás iskola között közle­kedik. A 21-es autóbusz sűrűbben jár, viszont a Svábhely és a Széchenyi-hegy között fogaspótló autóbusz szállítja az uta­sokat. • A Szabadság hídról lekanyarodó villamossíneket ma is ja­vítják, ezért 19.30-tól üzemzárásig a 19-es villamosok nem közlekednek. A 49-es villamos a Csóka utca és a Batthyány tér között, a 47-es pedig a Budafoki végállomás és a Batthyá­nyi tér között jár. Villamospótló autóbusszal lehet utazni a Szent Gellért tér és a Deák Ferenc tér között. UTAK ÉS UTASOK I . Új jegyfajtákat vezet be a BKV A pesti polgár keresi a tarifaemelést ellensúlyozó megoldást A már-már menetrendszerű tarifaemeléseket a BKV minden al­kalommal próbálja valamiképpen kompenzálni. A jegyek és bérletek árának emelése a BKV vezetőinek szándéka szerint vol­taképp az utasok érdekeit szolgálja, hiszen csak a BKV gazdasá­­­­gi mérlegének javításával lehet fenntartani a szolgáltatások­­ színvonalát. MUNKATÁRSUNKTÓL A BKV ezúttal is megpróbál olyan új jegy- és bérletkonst­rukciókat kínálni, amelyek enyhíthetik dráguló szolgálta­tásait. Az utazóközönség álta­lában vevő az ilyen kedvezmé­nyekre. Mint arról Keltai Ist­ván, a BKV menetdíj-bevételi főosztályának vezetője beszá­molt, az 1996-1997-ben beve­zetett új jegyfajták értékesítési mutatói is bizonyítják, hogy az utasok mindig megtalálják a számukra legkedvezőbb tarifát. Már tizenöt hónapja vannak forgalomban a metrójegyek, amelyek kibocsátása egy sokak szerint igazságtalan tarifa­konstrukciót szüntetett meg. Tavaly július előtt aki végig­utazott egy teljes metróvonalat, az ugyanannyit fizetett, mint az, aki csak egyetlen megállóra vette igénybe a járatot. Ezért vezették be a szakasz-, a sza­kaszátszálló- és az átszállóje­­gyet, amelyekből eddig hatmil­liót adtak el. Ez a mennyiség a jegyeladások nyolc százalékát tette ki. A legkedveltebb a sza­kaszjegy, ilyet havonta átlago­san 300 ezer utas váltott, vagy­is eddig csaknem négy és fél millió darabot adtak el belőle. Hamar népszerűvé vált az év eleje óta kapható harmincna­pos bérlet. (Új jegyfajtákat., folytatás a 35. oldalon) Hó eleji sor a jegypénztár előtt HETÉNYI ZOLTÁN FELVÉTELE Nem a legtöbbet ígérő pályázó nyerte el az Ybl-palotát Hosszú évek meddő próbálkozásai után a Fővárosi Közgyűlés döntött az Ybl-palota eladásáról. Az erről szóló híradás azonban Kővágó Ferenc, a tárgyalásokat lefolytató Budapest Főváros Va­gyonkezelő Rt. főmérnöke szerint túlságosan korai volt - hiszen ronthatja az eladó esélyeit ráadásul pontatlan is. A Károlyi utca és a Reáltano­da utca sarkán álló műemlék épületet már öt éve próbálja eladni a fővárosi önkormány­zat, miután perben elnyerte a tulajdonjogát a magyar állam­tól. A befektetőkeresés azonban minduntalan sikertelenül ért véget. A három nemzetközi ten­der közül egy sem hozott ered­ményt, viszont nem kevés pén­zébe került a fővárosnak. Kővá­gó Ferenc véleménye szerint er­ről legkevésbé az épület tehet. A műszaki állapota korántsem in­dokolja az értékesítése körül tá­madt nehézségeket. A sikerte­lenség oka inkább a pályázatok kidolgozására és az engedélyez­tetésre fordítható idő rövidsé­gének tudható be. A legutóbbi sikertelenség után, idén tavasszal azonban senki sem gondolt új tender ki­írására, nem is volt rá szükség, hiszen ajánlattevőben nem volt hiány. A múlt héten a közgyűlés tárgyalta az ajánlatokat. A leg­többet - 520 millió forintot - egyébként nem a győztesként kihozott Wescom Kommuniká­ciós Részvénytársaság ígérte, sőt az ő 440 millió forintos aján­latuk mellett volt egy 425 millió forintos vételárígéret is. A dön­téskor azonban nemcsak a pénz számított. A legtöbbet ígérő például azt szerette volna, ha a főváros garantálja az általuk kívánt számú parkolóhelyet, ami a belvárosi környezetet fi­gyelembe véve lehetetlen kíván­ság volt. Az új befektetők közül többen most kezdtek ismerked­ni a palotával. Az állagfelmérés, valamint a statikai és talajme­chanikai vizsgálatok idejére vá­sárlási opciót és fizetési haladé­kot kértek. Ilyen feltételeket azonban nem fogadhatott el a főváros. A vagyonkezelő arról is összehasonlító elemzést végzett, hogy melyik az előnyösebb: a nagyobb összegű, de a felújítás időtartamára részletfizetési le­hetőséget kérő vagy az azonnali fizetést ígérő ajánlat. A Fővárosi Közgyűlés számá­ra készített értékesítési javaslat összeállításánál a szakemberek azokat az ajánlatokat sem vet­ték figyelembe, amelyek építési engedélyhez kötötték a vételt, hiszen ez egy műemlék épület esetében bonyolult szakmai és hatósági egyeztetések eredmé­nye. Az ajánlatok mérlegelését az is bonyolította, hogy a befek­tetőknek egészen a közgyűlés üléséig lehetőségük volt a vételi ajánlatban közölt feltételek módosítására, márpedig ez, közvetetten ugyan, de befolyá­solta az árat - magyarázza Kő­vágó Ferenc. A vagyonkezelő részvénytár­saság szakemberei által készí­tett részletes elemzés alapján a tulajdonosi bizottság több for­dulóban négyet választott ki a tíz ajánlattevőből: a Wescom Kommunikációs Rt.-t, a Lind­ner Budapest Kft.-t, a Magyiar So.Fin Kft.-t és az Expo ’96 Kft.-t. Ezek feleltek meg ugyanis a főváros azon elvárá­sának, hogy valóban hozzájut a szerződésben rögzített vételár­hoz, ugyanakkor biztosítékot szerez arra vonatkozóan is, hogy a műemlék épületet erede­ti állapotában állítják helyre. A történet pikantériája, hogy az Ybl-palota, amely évekig nem kellett senkinek, most, a döntés után kapóssá vált, és egyre töb­ben érdeklődnek iránta. Sz. A. A. A városházi ÁSZ-vizsgálat után MUNKATÁRSUNKTÓL Elkészült a Városházán nemrég lefolytatott Állami Számvevő­­széki (ÁSZ) vizsgálat során fel­tárt hiányosságok megszünteté­sére a terv. A több mint száz pontból álló lista végrehajtásá­ra nem sok időt hagyott Tiba Zsolt főjegyző, legkésőbb év vé­géig mindennek teljesülni kell. A feladatok három nagy cso­portra oszthatók, hiszen van amihez a Fővárosi Közgyűlés döntése szükséges, némelyek­hez elég a bizottságok határo­zata, a legtöbb pedig csupán a Főpolgármesteri Hivatalon be­lüli szabályozás kiegészítését, pontosítását igényli. Az intéz­kedési terv általában technikai jellegű módosításokat tartal­maz, de szerepel benne néhány konkrét szerződés felülvizsgá­lata és egyes eljárások rendjé­nek megváltoztatása is, így pél­dául a közgyűlésnek az ÁSZ megállapításainak figyelembe vételével határoznia kell a köz­üzemi díjak megállapításáról szóló határozatok felülvizsgála­táról, valamint új díj­számítási és kompenzációs eljárás kidol­gozásáról. Az ÁSZ észrevételeinek meg­felelően a terv intézkedik a pár­huzamosságok megszüntetésé­ről és a belső ellenőrzés erősíté­séről. Előírja pontosabb, meg­alapozottabb vagyonleltár és hivatali nyilvántartás készíté­sét. Rendelkezik a hivatalhoz benyújtott számlák felülvizsgá­latáról is, s ennek során gondos­kodni kell a túlszámlázások visszafizettetéséről, illetve az ezekből eredő károk nagyságá­tól függően a személyes felelő­­ségrevonásról is.

Next