Népszabadság - Budapest melléklet, 1997. december

1997-12-01

NÉPSZABADSÁG 1997. december L, hétfő Liftek a biztonságtechnika mérlegén Szegények a lakóközösségek, elöregedett a fővárosi felvonók jelentős része A biztonságtechnikát piaci ver­senynek kitenni elképesztő el­gondolás, ám ha életbe lép az a kormányrendelet, amely libera­lizálja a felvonók ellenőrzését és karbantartását, tragikus helyzet alakulhat ki Magyaror­szágon és a fővárosban is - állít­ja Makovsky Máriusz, az ÉMI­­TÜV Bayern Kft. ügyvezető igazgatója. A főváros közel 15 ezer felvonójának egyharmada 20 évnél öregebb, s mintegy tíz százalékuk sürgős felújításra szorulna. Az építésügyi minőség-ellen­őrző cég vezetője lapunknak el­mondta: ma egyedül ők végez­hetik el hazánkban a felvonók és s azok biztonsági berendezé­seinek műszaki vizsgálatát. Ha­tósági jogkörrel nem rendelkez­nek, de szakvéleményük alap­ján az önkormányzatok építés­ügyi hatóságai járnak el. Az igazgató szerint a készülő ren­delet szabad utat engedne olyan kisvállalkozóknak és magánel­lenőröknek is, akik alkatrész, anyag és eszköz hiányában kép­telenek a biztonságtechnikai előírásokat betartani. Ez vi­szont tragikus következmé­nyekkel járhat. Budapesten közel 15 ezer fel­vonó és mozgólépcső van, s a többségük alaposan elhasználó­dott. Életveszélyes liftek műkö­dését az ÉMI nem engedélyezi, ám ma a budapesti felvonóknak csak hatvan százaléka van meg­felelő állapotban. Ez azonban csupán azt jelenti: ezeken a szerkezeteken nem kell főda­rabcserével járó felújítást vé­gezni. A lifteknek körülbelül tíz százaléka viszont sürgősen, kö­zel harminc százalékuk pedig előbb-utóbb felújítandó. Életkorukat tekintve a pesti liftek egyharmada húsz évnél öregebb, ugyancsak egyharma­­duk 10-20 év közötti, s fennma­radó hányaduk tíz évnél fiata­labb. Miután egy felvonó átla­gos üzemelési ideje húsz év, csak a szigorú szakértői vizsgá­latok miatt nem kellett tömege­sen kicserélni az e kor fölötti lifteket. A felvonók számának növekedése ellenére is csökken a balesetek száma: 1976-ban még 25 fordult elő, ám mosta­nában évente már csak négy­hat, s nem mindegyik esetben volt halálos áldozat. Fővárosszerte a paneles kerü­letekben található a legtöbb fel­vonó. Ezeket naponta mintegy másfél millió ember használja. Ezeknek a lifteknek a felújítása különösen időszerű lenne, hi­szen az üzemeltetésük során végzett javítgatások rendsze­rint csupán tűzoltó jellegűek, s a működtetésükhöz szükséges karbantartásokat egyre nehe­zebb elvégezni. Makovsky Máriusz elmond­ta: jelenleg is sok egyéni vállal­kozó végez liftkarbantartást, számos esetben előfordul azon­ban, hogy a biztonságtechnikai berendezéseket - a költséges javítás helyett - egyszerűen ki­kapcsolják, s így a felvonók életveszélyesen működnek. Az igazgató szerint a balesetek megelőzése már a laboratóri­umban, a biztonsági berende­zések előzetes vizsgálatával kezdődik, a helyszíni ellenőrzés ma már csak utóvizsgálatnak számít. Ilyen laboratóriummal viszont csak az ÉMI rendelke­zik, vagyis a magánvállalkozók képtelenek a tesztelésre. Az ÉMI viszont azt fontolgatja, hogy kivonul erről a területről, s így könnyen elképzelhető, hogy megszűnik a felvonók szi­gorú ellenőrzése. Münnich János, a Schindler Hungária Kft. ügyvezető igaz­gatója hangsúlyozta: a gazdál­kodó szervezeteknél elfogadha­tó állapotú felvonók működnek, de a lakóházaknál tragikus, nemegyszer életveszélyes álla­potok uralkodnak. Magyar­­országon évente 450 új liftet szerelnek be, ebből körülbelül 120-at a Schindler. A cég 2500 lift szervizelését végzi ország­szerte. Az igazgató szerint a fő­városi liftállomány elöregedett, a felvonók műszaki állapota a legtöbb helyen nagyon rossz. A belső kerületekben ötven-hat­­van esztendős liftek is működ­nek, ám a tulajdonosok nem fordítanak elegendő pénzt a karbantartásukra, a felújítá­sukra. A havi karbantartási díj manapság átlagosan 3-5 ezer forint, de a lakóközösségek in­kább a magánvállalkozók né­hány száz forintos díjait része­sítik előnyben, még akkor is, ha ezek a magánzók nem rendel­keznek megfelelő raktárkész­lettel, így néha még attól sem ri­adnak vissza, hogy működő lif­tekből szereljék ki az alkatré­szeket. Ezt csak tetézi, hogy a 800-1000 forintos díjért gyak­ran semmit nem végeznek el, a legtöbbször semmilyen előírást nem tartanak be. (Januártól... folytatás a 27. oldalon) A budapesti felvonók tíz százaléka sürgős felújításra szorul HETÉNYI ZOLTÁN FELVÉTELE Betlehemesek, bábosok a kivilágított Váci utcában Ma délutántól ünnepi fények ragyogják be a Belváros terüle­tét. A díszkivilágítást a fővárosi önkormányzat egy színes mű­sorral is szeretné emlékezete­sebbé tenni. Délután négy órá­tól ezért a Váci utca új, déli ré­szének több pontján bábjátéko­sok, betlehemesek és népzené­szek szórakoztatják majd a já­rókelőket, miközben a gyerme­keknek óriás bábok osztogat­nak majd szaloncukrot. Székely Éva népművész stúdiójában ugyanakkor az adventi koszo­rúk készítését és a dió aranyo­zásának fortélyait sajátíthatják el a kicsik. Fél ötkor a Váci utca 62-64. alatti Újvárosháza előtt felállított pódiumon Demszky Gábor főpolgármester és Karsai Károly, az V. kerület polgár­­mestere mond beszédet, s ezt követően gyulladnak ki az ün­nepi fények a Váci utcában és környékén. Az eseményt az Óbudai Népzenei Iskola növen­dékeinek műsora, a Hot Jazz Band, valamint a szerb-horvát Kolo együttes fellépése zárja majd. V. M. P. • A VI., Izabella utcában munkaterületet kell kerülgetni az Andrássy út előtt azoknak, akik a Király utca felé igyekeznek. • A VI., Horváth Mihály téren folytatják a csatornázást, ugyanakkor megszűnt a Futó utca lezárása és a Baross utcai útszűkület. • A XII., Nagyenyed utcában új forgalmi rendet vezettek be. A villamospályán csak a­­ villamosok és a BKV autóbuszok közlekedhetnek. Megválto­­­­zott a parkolási rend is. A szabálytalanul parkolók járműveit­­ elszállítják! • A XVIII., Gyömrői úton a Sibrik Miklós úti kereszteződés után lezárták a városközpont felé vezető külső sávot, mert 11 benzinkutat építenek. • A Gyömrői út külső szakaszán csatornáznak a Csévéző út és­­ a Felsőcsatári út között. A városközpont irányában a belső sá­vot felbontották.­­ • Óbudán, a Lajos utcában tart a közműépítés a Zsigmond térnél, ezért irányonként továbbra is csak egy sáv járható. I • A XI., Prielle Kornélia utcát egyirányúsították a Gépgyári­­ utcától a Fehérvári út felé, mert gázvezetéket építenek. I • A 62-es villamosok helyett buszok járnak a Bosnyák tér és a­­ MÁV-telep között, illetve a 69-es villamosokat is buszokkal­­ helyettesítik december 2. és 5. között. (Forrás: Fővinform) Karácsonyi akció Karácsonyi élelmiszercsomag­küldő akciót szervez a Gyer­mekétkeztetési Alapítvány. Cél­juk, hogy segítsenek azoknak az óvodás és általános iskolás korú gyerekeknek, akikről a pedagó­gusaik tudják, hogy a karácso­nyi ünnepek alatt megoldatlan az étkezésük. Egy-egy csomag száraztésztát, kakaót, konzervet, levesport, cukrot tartalmaz és értéke ezer­­ezerötszáz forint. A felhívásra gyermekintézmények, óvodák, iskolák jelentkezhetnek. Mun­katársaiknak vállalniuk kell, hogy az adományt egységcsoma­gokba porciózzák, és a rászoruló gyerekeknek a karácsonyi szü­net előtt átadják. A Gyermek­­étkeztetési Alapítvány számlá­ján eddig 2500 csomag összeállí­tására elegendő pénz gyűlt össze, a magánszemélyek jöve­delemadójának egy százalékai­ból, és az egyik napilap által kezdeményezett gyűjtésből. A gyermekintézmények december 10-ig jelentkezhetnek. Gyermek­­étkeztetési Alapítvány, 1203 Bu­dapest, Mária u. 3. Az igénylőla­pon szerepeljen az iskola címe, az alapítvánnyal kapcsolatot tartó személy neve, az iskola lét­száma és azon gyerekek száma, akik az ünnepek alatt otthonuk­ban nem jutnak megfelelő éle­lemhez. Jelezzék azt is, hogy küldenek-e kocsit a csomago­kért, illetve vállalják-e a posta­­költséget. Meg kell adni az óvo­da vagy az iskola lakókörnyeze­tének általános szociális jellem­zését, különös tekintettel a mun­kanélküliségre és a gyermekek fizikai fejlettségére. (Az önkor­mányzatok karácsonyi akcióiról cikkünk a 33. oldalon) Cs. K. É. Szergej tesztelte a felüljárót Egy lépés a Hungária-gyűrűhöz Rövidesen megszűnhet Buda­pest egyik legnagyobb forgalmú és legfontosabb útján, a Hungá­ria körútnak a Salgótarjáni út és a Könyves Kálmán körút kö­zötti szakaszán állandósult tor­lódás. Tegnap sikeres terhelési próbát tartottak az új vasúti hí­don, amely alatt április közepén kezdték meg a kilenc vasúti vá­gányt keresztező aluljáró kiszé­lesítését. Jelenleg még folyik két hiányzó vágány hídjának gyár­tása, s ha az jövő áprilisig elké­szül, átadhatják a forgalomnak az új, hatsávos utat is. Egy Szergej becenevű orosz dízelmozdony közreműködésé­vel vasárnap délelőtt sikeres ter­helési próbát hajtottak végre a Hungária körút fölött épült új vasúti hídon. Az állandósult tor­lódások miatt korábban az egyik járda megszüntetésével és a szaggatott vonalak átfestésével már négysávosra bővítették az addig háromsávos aluljárót, ez azonban nem bizonyult elegen­dőnek. A tarthatatlan állapotot csak az aluljáró további szélesí­tésével lehetett megoldani. A tervek már több mint más­fél éve elkészültek. Eszerint a mostani aluljáró mellett fúrnak még egy alagutat, s a régi szel­vényben visszaállítják a három sávot, amelyben csak a Kerepesi út felé haladhat a forgalom. (Szergej... folytatás a 27. olda­lon) Új temető lesz Budán? A nyugati világ legnagyobb temetőit - egyebek mellett az angliai Great Southernt és a párizsi PFG-t - működtető amerikai cég, a Service Corporation International (SCI) szándéknyilatkozatot írt alá a Sasad Rt. vezetésével egy XI. kerületi, nagyjából húszhektá­ros földterület megvásárlására. Egyelőre nem tudni, mikor fejeződhet be az önkormányzati övezetátsorolási procedúra, az viszont biztos, hogy az SCI öt­millió dollárt szánna egy új, dél-budai sírkert kialakítására. Takács B. Zsolt, az SCI európai fejlesztésekkel megbízott kép­viselője érdeklődésünkre el­mondta: az új temető sokat se­gíthetne a budaiak temetkezési gondjain, hiszen a városnak ezen a felén a sírkertekben szin­te alig maradt üres hely. Takács az új létesítmény pontos helyét üzleti megfontolásokból egyelő­re nem akarta elárulni, azt azonban megtudhattuk, hogy a temető - az amerikai hagyomá­nyokhoz híven - fákkal, bok­rokkal beültetett parkra hason­lítana. Az SCI képviselője elmondta még, hogy megvizsgálták a bu­dapesti sírhelyek árait. Arra a következtetésre jutottak, hogy az új sírkertben a mainál ala­csonyabb díjakért is ki tudnák szolgálni a lakosságot. A XI. ke­rületi temetőben Takács B. sze­rint minden társadalmi réteg megtalálná a neki megfelelő árat. Ha az SCI terve megvalósul­na, s valóban elkezdődnének a temetések a Sasad egykori bir­tokán, a cég bevételének egy ré­szét alapítványba fektetné. Az alapítvány által kezelt pénzből akkor is folytatni tudnák a sí­rok és a növényzet gondozását, ha a temető már megtelt. Ta­kács B. Zsolt hozzátette: cége nem azért vágott bele a buda­pesti vállalkozásba, hogy minél rövidebb idő alatt minél maga­sabb haszonra tegyen szert, hi­szen ebben a szakmában a vilá­gon sehol sem lehet gyors és lát­ványos bevételnövekedésre szá­mítani. Az amerikai szakember szerint a budai temető működé­sének kezdetétől számítva leg­hamarabb hét év múlva hozhat némi nyereséget gazdáinak. B. T. Aukció, ahol nem csak vettek Másfél millióval több jut a hajléktalanok karácsonyára Jó kis aukciós hétvége volt ez a mostani. Ott volt például a Mű­csarnokban ez az Antik enteriőr nevű kiállítás, mindenféle ódon, nosztalgikus, egyszer már divat­jamúlt, most mégis újra kapós cuccal, ami úgy vonzotta a felső tízezert, mint teli kuka a hajlék­talant. Olcsó hasonlat persze az ilyen, de ha innen az ember éppen a Hermina útra siet, egy másik és merőben másmilyen, a hajlékta­lanok megsegítésére rendezett aukcióra, nem lehet, nem észre­venni, hogy kik tapossák egymás sarkát a Műcsarnokban. - Ne is reménykedj! - mondja a bundás hölgy, bundás barát­nőjének. - Már megvettük. - közli a lesújtó hírt és a lábtörlő­­nyi kopott szőnyegre mutat, amelyért férje éppen most fize­tett ki másfél milliót. Ez persze egy olcsóbb, mondhatni filléres darab volt, szemben, mondjuk a harmincmilliós Csontváry-fest­­ménnyel, vagy Karády ágyával, aminek ára elegendő lenne egy egész tömbrehabilitációhoz. És még mondják, hogy nincs minálunk polgárság. (Aukció... folytatás a 27. oldalon) .Sokan vásároltak a jótékony célú eseményen velledits éva felvétele

Next