Népszabadság - Budapest melléklet, 1997. december
1997-12-01
NÉPSZABADSÁG 1997. december L, hétfő Liftek a biztonságtechnika mérlegén Szegények a lakóközösségek, elöregedett a fővárosi felvonók jelentős része A biztonságtechnikát piaci versenynek kitenni elképesztő elgondolás, ám ha életbe lép az a kormányrendelet, amely liberalizálja a felvonók ellenőrzését és karbantartását, tragikus helyzet alakulhat ki Magyarországon és a fővárosban is - állítja Makovsky Máriusz, az ÉMITÜV Bayern Kft. ügyvezető igazgatója. A főváros közel 15 ezer felvonójának egyharmada 20 évnél öregebb, s mintegy tíz százalékuk sürgős felújításra szorulna. Az építésügyi minőség-ellenőrző cég vezetője lapunknak elmondta: ma egyedül ők végezhetik el hazánkban a felvonók és s azok biztonsági berendezéseinek műszaki vizsgálatát. Hatósági jogkörrel nem rendelkeznek, de szakvéleményük alapján az önkormányzatok építésügyi hatóságai járnak el. Az igazgató szerint a készülő rendelet szabad utat engedne olyan kisvállalkozóknak és magánellenőröknek is, akik alkatrész, anyag és eszköz hiányában képtelenek a biztonságtechnikai előírásokat betartani. Ez viszont tragikus következményekkel járhat. Budapesten közel 15 ezer felvonó és mozgólépcső van, s a többségük alaposan elhasználódott. Életveszélyes liftek működését az ÉMI nem engedélyezi, ám ma a budapesti felvonóknak csak hatvan százaléka van megfelelő állapotban. Ez azonban csupán azt jelenti: ezeken a szerkezeteken nem kell fődarabcserével járó felújítást végezni. A lifteknek körülbelül tíz százaléka viszont sürgősen, közel harminc százalékuk pedig előbb-utóbb felújítandó. Életkorukat tekintve a pesti liftek egyharmada húsz évnél öregebb, ugyancsak egyharmaduk 10-20 év közötti, s fennmaradó hányaduk tíz évnél fiatalabb. Miután egy felvonó átlagos üzemelési ideje húsz év, csak a szigorú szakértői vizsgálatok miatt nem kellett tömegesen kicserélni az e kor fölötti lifteket. A felvonók számának növekedése ellenére is csökken a balesetek száma: 1976-ban még 25 fordult elő, ám mostanában évente már csak négyhat, s nem mindegyik esetben volt halálos áldozat. Fővárosszerte a paneles kerületekben található a legtöbb felvonó. Ezeket naponta mintegy másfél millió ember használja. Ezeknek a lifteknek a felújítása különösen időszerű lenne, hiszen az üzemeltetésük során végzett javítgatások rendszerint csupán tűzoltó jellegűek, s a működtetésükhöz szükséges karbantartásokat egyre nehezebb elvégezni. Makovsky Máriusz elmondta: jelenleg is sok egyéni vállalkozó végez liftkarbantartást, számos esetben előfordul azonban, hogy a biztonságtechnikai berendezéseket - a költséges javítás helyett - egyszerűen kikapcsolják, s így a felvonók életveszélyesen működnek. Az igazgató szerint a balesetek megelőzése már a laboratóriumban, a biztonsági berendezések előzetes vizsgálatával kezdődik, a helyszíni ellenőrzés ma már csak utóvizsgálatnak számít. Ilyen laboratóriummal viszont csak az ÉMI rendelkezik, vagyis a magánvállalkozók képtelenek a tesztelésre. Az ÉMI viszont azt fontolgatja, hogy kivonul erről a területről, s így könnyen elképzelhető, hogy megszűnik a felvonók szigorú ellenőrzése. Münnich János, a Schindler Hungária Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: a gazdálkodó szervezeteknél elfogadható állapotú felvonók működnek, de a lakóházaknál tragikus, nemegyszer életveszélyes állapotok uralkodnak. Magyarországon évente 450 új liftet szerelnek be, ebből körülbelül 120-at a Schindler. A cég 2500 lift szervizelését végzi országszerte. Az igazgató szerint a fővárosi liftállomány elöregedett, a felvonók műszaki állapota a legtöbb helyen nagyon rossz. A belső kerületekben ötven-hatvan esztendős liftek is működnek, ám a tulajdonosok nem fordítanak elegendő pénzt a karbantartásukra, a felújításukra. A havi karbantartási díj manapság átlagosan 3-5 ezer forint, de a lakóközösségek inkább a magánvállalkozók néhány száz forintos díjait részesítik előnyben, még akkor is, ha ezek a magánzók nem rendelkeznek megfelelő raktárkészlettel, így néha még attól sem riadnak vissza, hogy működő liftekből szereljék ki az alkatrészeket. Ezt csak tetézi, hogy a 800-1000 forintos díjért gyakran semmit nem végeznek el, a legtöbbször semmilyen előírást nem tartanak be. (Januártól... folytatás a 27. oldalon) A budapesti felvonók tíz százaléka sürgős felújításra szorul HETÉNYI ZOLTÁN FELVÉTELE Betlehemesek, bábosok a kivilágított Váci utcában Ma délutántól ünnepi fények ragyogják be a Belváros területét. A díszkivilágítást a fővárosi önkormányzat egy színes műsorral is szeretné emlékezetesebbé tenni. Délután négy órától ezért a Váci utca új, déli részének több pontján bábjátékosok, betlehemesek és népzenészek szórakoztatják majd a járókelőket, miközben a gyermekeknek óriás bábok osztogatnak majd szaloncukrot. Székely Éva népművész stúdiójában ugyanakkor az adventi koszorúk készítését és a dió aranyozásának fortélyait sajátíthatják el a kicsik. Fél ötkor a Váci utca 62-64. alatti Újvárosháza előtt felállított pódiumon Demszky Gábor főpolgármester és Karsai Károly, az V. kerület polgármestere mond beszédet, s ezt követően gyulladnak ki az ünnepi fények a Váci utcában és környékén. Az eseményt az Óbudai Népzenei Iskola növendékeinek műsora, a Hot Jazz Band, valamint a szerb-horvát Kolo együttes fellépése zárja majd. V. M. P. • A VI., Izabella utcában munkaterületet kell kerülgetni az Andrássy út előtt azoknak, akik a Király utca felé igyekeznek. • A VI., Horváth Mihály téren folytatják a csatornázást, ugyanakkor megszűnt a Futó utca lezárása és a Baross utcai útszűkület. • A XII., Nagyenyed utcában új forgalmi rendet vezettek be. A villamospályán csak a villamosok és a BKV autóbuszok közlekedhetnek. Megváltozott a parkolási rend is. A szabálytalanul parkolók járműveit elszállítják! • A XVIII., Gyömrői úton a Sibrik Miklós úti kereszteződés után lezárták a városközpont felé vezető külső sávot, mert 11 benzinkutat építenek. • A Gyömrői út külső szakaszán csatornáznak a Csévéző út és a Felsőcsatári út között. A városközpont irányában a belső sávot felbontották. • Óbudán, a Lajos utcában tart a közműépítés a Zsigmond térnél, ezért irányonként továbbra is csak egy sáv járható. I • A XI., Prielle Kornélia utcát egyirányúsították a Gépgyári utcától a Fehérvári út felé, mert gázvezetéket építenek. I • A 62-es villamosok helyett buszok járnak a Bosnyák tér és a MÁV-telep között, illetve a 69-es villamosokat is buszokkal helyettesítik december 2. és 5. között. (Forrás: Fővinform) Karácsonyi akció Karácsonyi élelmiszercsomagküldő akciót szervez a Gyermekétkeztetési Alapítvány. Céljuk, hogy segítsenek azoknak az óvodás és általános iskolás korú gyerekeknek, akikről a pedagógusaik tudják, hogy a karácsonyi ünnepek alatt megoldatlan az étkezésük. Egy-egy csomag száraztésztát, kakaót, konzervet, levesport, cukrot tartalmaz és értéke ezerezerötszáz forint. A felhívásra gyermekintézmények, óvodák, iskolák jelentkezhetnek. Munkatársaiknak vállalniuk kell, hogy az adományt egységcsomagokba porciózzák, és a rászoruló gyerekeknek a karácsonyi szünet előtt átadják. A Gyermekétkeztetési Alapítvány számláján eddig 2500 csomag összeállítására elegendő pénz gyűlt össze, a magánszemélyek jövedelemadójának egy százalékaiból, és az egyik napilap által kezdeményezett gyűjtésből. A gyermekintézmények december 10-ig jelentkezhetnek. Gyermekétkeztetési Alapítvány, 1203 Budapest, Mária u. 3. Az igénylőlapon szerepeljen az iskola címe, az alapítvánnyal kapcsolatot tartó személy neve, az iskola létszáma és azon gyerekek száma, akik az ünnepek alatt otthonukban nem jutnak megfelelő élelemhez. Jelezzék azt is, hogy küldenek-e kocsit a csomagokért, illetve vállalják-e a postaköltséget. Meg kell adni az óvoda vagy az iskola lakókörnyezetének általános szociális jellemzését, különös tekintettel a munkanélküliségre és a gyermekek fizikai fejlettségére. (Az önkormányzatok karácsonyi akcióiról cikkünk a 33. oldalon) Cs. K. É. Szergej tesztelte a felüljárót Egy lépés a Hungária-gyűrűhöz Rövidesen megszűnhet Budapest egyik legnagyobb forgalmú és legfontosabb útján, a Hungária körútnak a Salgótarjáni út és a Könyves Kálmán körút közötti szakaszán állandósult torlódás. Tegnap sikeres terhelési próbát tartottak az új vasúti hídon, amely alatt április közepén kezdték meg a kilenc vasúti vágányt keresztező aluljáró kiszélesítését. Jelenleg még folyik két hiányzó vágány hídjának gyártása, s ha az jövő áprilisig elkészül, átadhatják a forgalomnak az új, hatsávos utat is. Egy Szergej becenevű orosz dízelmozdony közreműködésével vasárnap délelőtt sikeres terhelési próbát hajtottak végre a Hungária körút fölött épült új vasúti hídon. Az állandósult torlódások miatt korábban az egyik járda megszüntetésével és a szaggatott vonalak átfestésével már négysávosra bővítették az addig háromsávos aluljárót, ez azonban nem bizonyult elegendőnek. A tarthatatlan állapotot csak az aluljáró további szélesítésével lehetett megoldani. A tervek már több mint másfél éve elkészültek. Eszerint a mostani aluljáró mellett fúrnak még egy alagutat, s a régi szelvényben visszaállítják a három sávot, amelyben csak a Kerepesi út felé haladhat a forgalom. (Szergej... folytatás a 27. oldalon) Új temető lesz Budán? A nyugati világ legnagyobb temetőit - egyebek mellett az angliai Great Southernt és a párizsi PFG-t - működtető amerikai cég, a Service Corporation International (SCI) szándéknyilatkozatot írt alá a Sasad Rt. vezetésével egy XI. kerületi, nagyjából húszhektáros földterület megvásárlására. Egyelőre nem tudni, mikor fejeződhet be az önkormányzati övezetátsorolási procedúra, az viszont biztos, hogy az SCI ötmillió dollárt szánna egy új, dél-budai sírkert kialakítására. Takács B. Zsolt, az SCI európai fejlesztésekkel megbízott képviselője érdeklődésünkre elmondta: az új temető sokat segíthetne a budaiak temetkezési gondjain, hiszen a városnak ezen a felén a sírkertekben szinte alig maradt üres hely. Takács az új létesítmény pontos helyét üzleti megfontolásokból egyelőre nem akarta elárulni, azt azonban megtudhattuk, hogy a temető - az amerikai hagyományokhoz híven - fákkal, bokrokkal beültetett parkra hasonlítana. Az SCI képviselője elmondta még, hogy megvizsgálták a budapesti sírhelyek árait. Arra a következtetésre jutottak, hogy az új sírkertben a mainál alacsonyabb díjakért is ki tudnák szolgálni a lakosságot. A XI. kerületi temetőben Takács B. szerint minden társadalmi réteg megtalálná a neki megfelelő árat. Ha az SCI terve megvalósulna, s valóban elkezdődnének a temetések a Sasad egykori birtokán, a cég bevételének egy részét alapítványba fektetné. Az alapítvány által kezelt pénzből akkor is folytatni tudnák a sírok és a növényzet gondozását, ha a temető már megtelt. Takács B. Zsolt hozzátette: cége nem azért vágott bele a budapesti vállalkozásba, hogy minél rövidebb idő alatt minél magasabb haszonra tegyen szert, hiszen ebben a szakmában a világon sehol sem lehet gyors és látványos bevételnövekedésre számítani. Az amerikai szakember szerint a budai temető működésének kezdetétől számítva leghamarabb hét év múlva hozhat némi nyereséget gazdáinak. B. T. Aukció, ahol nem csak vettek Másfél millióval több jut a hajléktalanok karácsonyára Jó kis aukciós hétvége volt ez a mostani. Ott volt például a Műcsarnokban ez az Antik enteriőr nevű kiállítás, mindenféle ódon, nosztalgikus, egyszer már divatjamúlt, most mégis újra kapós cuccal, ami úgy vonzotta a felső tízezert, mint teli kuka a hajléktalant. Olcsó hasonlat persze az ilyen, de ha innen az ember éppen a Hermina útra siet, egy másik és merőben másmilyen, a hajléktalanok megsegítésére rendezett aukcióra, nem lehet, nem észrevenni, hogy kik tapossák egymás sarkát a Műcsarnokban. - Ne is reménykedj! - mondja a bundás hölgy, bundás barátnőjének. - Már megvettük. - közli a lesújtó hírt és a lábtörlőnyi kopott szőnyegre mutat, amelyért férje éppen most fizetett ki másfél milliót. Ez persze egy olcsóbb, mondhatni filléres darab volt, szemben, mondjuk a harmincmilliós Csontváry-festménnyel, vagy Karády ágyával, aminek ára elegendő lenne egy egész tömbrehabilitációhoz. És még mondják, hogy nincs minálunk polgárság. (Aukció... folytatás a 27. oldalon) .Sokan vásároltak a jótékony célú eseményen velledits éva felvétele