Népszabadság - Budapest melléklet, 1998. április

1998-04-10

30 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 1998. ÁPRILIS 10., PÉNTEK Pályázat a frekvenciákra Az Országos Rádió és Televízió Testü­let (ORTT) a közeljövőben tárgyal a budapesti rádió- és televízióadók frekvenciáira kiírandó pályázatról, amelynek tartalmát nyilvános meg­hallgatáson pontosítják. A tervek sze­rint június elejétől lehet benyújtani a pályázatokat. A tenderfelhívást várhatóan a hónap második felében teszik közzé. A média­­törvény értelmében azonban - még a ki­írás előtt - nyilvános meghallgatást tar­tanak, amelynek célja a pályázati kiírás pontosítása. A médiatörvény azt is előír­ja, hogy a meghallgatáson a Hírközlési Főfelügyelet (HIF) képviselőjének is je­len kell lennie, aki válaszol a felmerülő műszaki kérdésekre. A HIF-nek kell a működéshez szükséges rádióengedélye­ket kiadnia azoknak, akiket az ORTT a pályázat győztesének hirdet ki. Eiselt Béla, a Hírközlési Főfelügyelet frekvenciagazdálkodási igazgatója ér­deklődésünkre elmondta: a HIF pályázat nélkül csak cserefrekvenciát adhat, amit azok a műsorszolgáltatók igényelhettek vagy igényelhetnek, akik keleti normájú OIRT-sávon adnak, és az ORTT a stú­dióengedélyüket műsorszolgáltatási szerződéssé alakítja, mert Magyarország is a nyugat-európai frekvenciafel­használási elvekhez igazodik, így ez a frekvenciasáv hazánkban megszűnik. Az ORTT műsorszolgáltatási igazgató­ja, Bartha József lapunknak elmondta, hogy majdnem mindegyik fővárosi adóra - nagyjából 13 frekvenciáról van szó - kiírják a pályázatot. Erre várhatóan má­jusban kerül sor. Ezek között szerepelhet a nagy múltú Juventus Rádió, és a még frissnek számító Rádió M frekvenciája is. Önkormányzatok nem lehetnek műsor­szolgáltatási engedély birtokosai, csak az általuk létrehozott intézmények vagy gazdasági társaságok. A közszolgálatiság miatt bizonyos előnyök is szóba kerülhet­nek az önkormányzatok javára. Minderre azért van szükség, mert a rá­diózásról és a televíziózásról szóló tör­vény értelmében az ORTT-nek felül kell vizsgálnia a jogszabály elfogadása előtt kiadott stúdióengedélyeket, és csak ez­után kötheti meg az új műsorszolgáltatá­si szerződéseket az érintettekkel. B. P. A. Csalóka tűzfal Egy Széna téri tűzfalon készül Buda­pest legújabb becsapós falfestménye. Legújabbat írtam, mintha sok előzmé­nye volna már, pedig ehhez hasonlót csak egyet ismerek, a Postabank Nádor utcai székházának udvarán, ahol egy ut­caképet festettek nagy méretben a falra. De azt csak kevesen láthatják. A Széna téri előtt viszont tízezrek fognak elmen­ni naponta - bár sokan bizonyára úgy, hogy észre sem veszik a becsapást, oly hatásos az illúziókeltés. A Csalogány utca utolsó házának tér felé eső tűzfalán a homlokzat formáit, ritmusát folytatták, a valódiakhoz egé­szen hasonló ablakokat rajzoltak, s az ablakokba vidám lakókat festettek, akik mindenféle módon kommunikálnak egymással. Többnyire telefonon, ugyanis a hatal­mas falfestmény az egyik telefonos tár­saság reklámja. Az igazi lakók nem ennyire vidámak, de azért örülnek, mert a reklámért kapott pénzből felújíthatják az egész épületet. A lépcsőházat már el is kezdték. És a festmény is tetszik nekik. Mindig sze­rencséjük volt azzal a fallal. Korábban egy városszerte híres totó-lottó reklám díszlett rajta. A most készülő muráliát egyébként a bécsi Whiskas-ház ihlette, alkotója pe­dig egy szombathelyi alpinista festőbri­gád. A mű két-három hét alatt kerül fel a falra. Már csak az alsó rész, egy fa és egy telefonfülke hiányzik a teljes kép­ből. Cs. L. _________Lelőhely__________ Centenáriumi szellemvasút Titkon azért abban re­ménykedtem, hogy leg­alább a Várkertbazárnál lesz valami mozgolódás a főváros egyesítésének so­ron lévő, százhuszonötö­dik évfordulója alkalmá­ból. Úgy szerettem volna, ha ez a jeles esztendő nemcsak az útfelbontá­sokról és színházavatá­sokról - no meg a Nemze­ti Színház alapkövének le­tételéről, majd azon nyomban való ellopásáról - lesz nevezetes, hanem valami merőben újat is örökít a következő, a száz­ötvenedik évfordulóval birkózó generációra. A centenárium évében bezzeg megadták a mód­ját az ünneplésnek. Nehéz például olyan helyre men­ni ebben a városban, ahol ne botolna az ember szo­lid márványtáblácskába, amely jelzi, hogy az adott épületet - intézményt, üzemet, hivatalt — a fővá­ros egyesítésének száza­dik évfordulójára építet­ték fel, hozták rendbe, bontották le. Az 1973-as újságokat olvasgatva az embernek óhatatlanul az az érzése támad, hogy so­ha olyan pezsgést nem lá­tott még Budapest, mint abban az esztendőben. Január 3-án centenáriu­mi kitüntetés alapításával kezdte munkáját a fővárosi tanács végrehajtó bizottsá­ga, pár nappal később pe­dig lezárták az Alagutat, amely a féléves munkálko­dásnak köszönhetően el­nyerte mai üvegmozaik­borítását és a növekvő kör­nyezetszennyezéssel is da­colni hivatott új ventiláto­rait. Kilencedikén a Buda­pesti Történeti Múzeum­ban megnyílt az obuigát centenáriumi kiállítás, ti­zenkettedikén pedig végre megkönnyebbülten kiált­hatott fel a főváros népe: Budapest patkány­mentes! Ezután jött az alapkőle­tételek és az építkezések hosszú sora: az új vásárvá­ros hosszú huzavona után kijelölt kőbányai helyszí­nén január végén tartott ünnepélyes aktus nyitotta a sort, majd február 7-én megkezdődött a békásme­gyeri lakótelep építése, öt nappal később pedig átad­ták a tízezredik újpalotai lakást. Márciusban indul­tak meg a Nemzeti Galéria kincsei­velé a budai Várba, ugyanakkor, amikor a kies tájairól kevéssé nevezetes Kőbányán elkezdték építe­ni a - ma már csak Barát­ságnak nevezett - Ma­gyar-Szovjet Barátság Parkot. Április elsején re­mek hírrel örvendeztette meg a sajtó a fővárosiakat: 1946 óta először járt a Szellemvasút. Április végén telefonos lelki elsősegély-szolgála­tot indítottak a főváros­ban, ezerötszáz hívást re­gisztráltak tíz nap alatt. Májusban a Martinéni té­ren elhelyezték a Belváros telefonközpont alapkövét, később rendelőintézetet avattak Kelenföldön, be­lefogtak az Örs vezér téri üzletközpont építésébe, alapozni kezdték a Hilton Szállót. Júniusban merőben szokatlan módon - mond­hatni bátran - arról adott hírt a televízió, hogy a Flórián téri üzletközpont alapozása közben talált páratlan értékű római ro­mok némelyikét robban­tással takarították el az útból. A nyár még hátralévő részében megnyílt a Martinelli téri parkoló­ház, átadták a Déli pálya­udvar új utascsarnokát, megkezdték a kétszázhat­vanhat lakásos mátyásföl­di centenáriumi lakótelep építését, határozatot hoz­tak a szemétégető létreho­zásáról, felhúzták az első falakat Őrmezőn, megnyi­tották a várbeli központi házasságkötő termet és a József Attila-lakótelepen a Pest-Buda mozit. Rá­adásul kicserélték a fővá­rosi és a kerületi taná­csoknál forgalomban lévő temérdek nyomtatványt is: az újak érthetőbbek lettek a régieknél, arról nem is beszélve, hogy­­ a korábbiakhoz képest leg­alábbis — polgárbarát hangnemben íródtak. Az év további hónapjai­ra már igazán nem ma­radt sok tennivaló. Letet­ték a Pataki Művelődési Központ alapkövét, kitil­tották az autókat a Mar­gitszigetről, a Népliget­ben megnyitották a cente­náriumi parkot, megkezd­ték az újhegyi lakótelep építését Kőbányán. A XIII. kerületben felavat­ták a Munkásőr parkot, a XI. kerületben kijelölték az új szövetkezeti nagy­áruház helyét. A Deák tér alatt találkozott a két met­róvonal, a Kálvin tér alatt mélyülni kezdett az új aluljáró. Tizenkettő he­lyett óránként harminc ki­lométeres sebességgel ro­bogott a felújított fogas­kerekű, a kisföldalatti két új megállóval meghosz­­szabbított pályáján pedig ekkortól volt érvényes a jobbra hajts. Igazán eseménydús év volt. Azt már csak akkori zsenge koromnak tulajdo­níthatom, hogy a centená­rium temérdek eseményé­ből én kizárólag egyre emlékszem: arra a vá­rosszerte tárgyalt skanda­lumra (amelyet még az új­ság is megírt!), hogy a Kőolaj- és Gázipari Tröszt épülő irodaházá­nak felső szintje novem­ber 22-én egyszer csak le­omlott a Budafoki úton. N. Kósa Judit Volt jobb és voltak jobbak Néhány darab gyorsan eltűnt a pesti színházakból Új program kellene a számítógépembe. A szövegszerkesztő mellé egy olyan is, amelyikbe betáplálhatnám a budapesti színházak műsorát. Pontosabban szólva: azoknak az előadásoknak a dátumait, amelyeket szeretnék megnézni. Nem úgy van az már, hogy elhatározom, mire mennék el, s pár napon belül találok hozzá időpontot is. Ha nem vagyok ré­sen, könnyen lemaradhatok jó néhány­ról. Hovatovább komputer kell ahhoz, hogy figyelmeztessen az egyedül lehet­séges alkalomra. Mert a bemutató idejé­től távolodva egyre ritkábban, mondhat­nám: elvétve játsszák éppen azokat a színjátékokat, amelyekre én lennék kí­váncsi. Mire feleszmélek, már hűlt he­lyük a műsorrendben. Így jártam nemré­giben Csehoval is. Azzal az előadással, amelyet Apátlanul címmel a Plato­­novból készített Gaál Erzsébet. A vár­színházi premier november 21-én volt, az utolsó - egyébként az ötödik - elő­adás pedig december 19-én, alig egy hó­nap leforgása után. Mondják, hogy volt betegség, egyeztetési nehézség, de ér­dektelenség is. Hogy mennyire jogos, arról én nem számolhatok be. De voltak olyan színielőadások is az évadban, amelyeket nekem még sikerült elcsípnem. Ám ha megtekintésüket ha­logattam volna, nem pótolhatnám már a mulasztást. A leginkább szem előtt lévő színházakból hoznék példákat. A Bárka az ősszel tűzte műsorára a Királydrámá­kat, amelyet Shakespeare művei nyo­mán Kiss Csaba írt és rendezett. A győri Padlásszínházzal koprodukcióban ké­szült előadást mindössze ötször játszot­ták Budapesten, s már hiába keresném a győri műsorban is. Ugyancsak őszi be­mutató volt a Régi idők mozija, amelyet Mándy Iván műveiből Valló Péter írt és állított színpadra. Harminckét előadás után nemrégiben vették le a műsorról. Volt jobb! De például ez utóbbi egészen kiválót produkált - mind a látvány, mind a színészi játék tekintetében - a színmű­be betétként ötvözött mozijelenetekben. Ha jókorát unatkoztam is az egészen, ezek a részletek emlékezetesek marad­nak. Sokkal inkább nézném az ilyent, mint azokat a bulvárdarabokat, zenés li­monádékat, amelyeket a színházak unos-untig „nyomatnak” hétköznap és hétvégén, hónapokon keresztül, sőt az évadok során át. Távol áll tőlem, hogy dörzsöljem a ke­zem, lám, mégiscsak van Magyarorszá­gon is bukás. De az is, hogy menteges­sem, netán visszaimádkozzam a műsorra azt, ami egy-egy színház vagy rendező szemszögéből hullámvölgyet jelent. Én fájlalom az olyan fiaskókat, amelyeket szebb reményű ambíció hozott létre. Ahogy cseppet sem örülök az olyan sike­reknek, amelyeken aligha épül a publi­kum, mi több: rombolja az amúgy is csökevényesedő közízlést. Olyan színhá­zi korszakban, olyan korban élünk, ami­kor valóban le kell venni a műsorról azt, ami nem vonzza a nézőket. Nem lehet már iskolásokkal, kiskatonákkal, brigá­dokkal kivattázni a nézőtereket. Félházzal pedig nem játszhatnak, szükség van a bevételre. S éppen azért van szük­ség minden fillérre, hogy más bemutató­kat finanszírozhassanak. Akár olyanokat, amelyek - úgymond - kockázatosak. El ne rettenjen senki egy újabb Shakes­peare- vagy egy Csehov-előadástól! Csak azért, mert kevesebbet hoz a konyhára, mint Neil Simon vagy Webber. Mert ha így gondolkodunk, bementünk a csőbe, ahonnan nincs visszaút. S nagyobbat buktunk, mint egy ház­­ vagy öt ház. Bogácsi Erzsébet Harminckét előadást ért meg a Régi idők mozija az autóban Több mint autó Gasoline Direct Injection Közvetlen Benzinbefecskendezés Mitsubishi CARISMA 1.8 GDI 3999000 forinttól A nagy teljesítmény (125 LE) A alacsony fogyasztás (6,2 liter/100 km) A kevesebb károsanyag-kibocsátás (­20%) A gazdag felszereltség (ABS, szervokormány, 4 légzsák, elektromos ablakemelők, indításgátló) . Ez a DENZEL MITSUBISHI MOTORS DENZEL AUTÓszalon A Budapest I., Alkotás u. 20. 202-5162, 202-5180 Faxinfo: 233-3666/1550#

Next