Népszabadság - Budapest melléklet, 1998. augusztus

1998-08-07

NÉPSZABADSÁG BUDA 1998. AUGUSZTUSPEST Kísérlet Budapest kirakatában A Belvárosban látványos eredményeket hozott a rendőrség szektorprogramja A Belvárost nem véletlenül emlegetik Budapest kirakataként. Az itt előfor­duló bűncselekmények miatt ugyan­akkor a turisták hajlamosak messze­menő következtetéseket levonni az egész főváros közbiztonságáról - fo­galmazták meg többször a főváros és a rendőrség vezetői. Ebből a megfon­tolásból a kerületi kapitány javaslatá­ra a BRFK kísérleti jelleggel itt vezet­te be az úgynevezett szektorprogra­mot, amelynek tapasztalatait most összegezték. Június 1-jétől éppen egy tucat szek­torra osztották fel az V. kerületet, ahol állandó és feltűnő a rendőri jelenlét. A szektorokban lehetőség szerint mindig ugyanazok a járőrök teljesítenek szolgá­latot, és egy percre sem hagyják el kör­zetüket. Ha valamilyen intézkedésre ke­rül sor, a rendőrök hívják a gépkocsizó járőröket, akik átveszik a feladatot. Az első hónap értékelése után a kapi­tányság vezető munkatársai elégedetten állhattak fel az asztaltól, amely mellett a tapasztalatokat összegezték. Csakhogy a kedvező összkép egy pillanat alatt szer­tefoszlott, hiszen éppen az értekezletet követő néhány percen belül robbant bomba az Aranykéz utcában. Azóta eltelt egy újabb hónap. Holló Sándor őrnagy, a kerületi kapitányság közrendvédelmi osztályának vezetője két hónap tapasztalatairól számolhatott be. Titokban kissé talán szorongva, hi­szen az eredmények összegzése egy hó­napja is rosszul végződött. Az azonban tény, hogy a szektorprogram beváltotta a hozzá fűzött reményeket, hiszen a bűn­­cselekmények általában csökkentek az V. kerületben. A leglátványosabb eredmény, hogy a szokásosnál kétharmaddal több, bűncse­lekmény elkövetése miatt körözött bű­nözőt fogtak el a kerületben. Volt köztük olyan, akit már három éve keresett a rendőrség. Júniusban ötven körözött személyt vettek őrizetbe, és további nyolcvanat pedig előállítottak. Júliusban negyvenöt olyan bűnözőt fogtak el, akit keresett a hatóság, harmincötöt pedig előállítottak. A tapasztalatok szerint ugyancsak hatékony védelmet jelent a közterületi jelenlét a gépjárművekkel kapcsolatos bűncselekmények ellen. Amíg tavaly az első nyári hónapban ti­zenkilenc, addig az idén júniusban mindössze kilenc autót törtek fel, de az ellopott kocsik száma is öttel kevesebb, mint volt tavaly ilyenkor. Csak július­ban például hét személyt fogtak el gép­kocsifeltörés, és hármat önkényes eltu­lajdonítás miatt. Ugyancsak csökkent a belvárosi üzle­tek kirakatainak betörése, és a tavalyi hárommal szemben az idén betöréses lo­pást is csak egyet követtek el. A Belvá­rosban egyre jobban elharapódzott a prostitúció. Júniusban közerkölcs meg­sértése miatt nem kevesebb mint 133 nőt állítottak elő. Folytatás a 25. oldalon A rendőrök és a járókelők egy kísérlet alanyai VELLEDITS ÉVA FELVÉTELE Új buszjáratokat indít a BKV A Téténynek és a Keresztúrnak nem lesz száma Tegnap került a Fővárosi Közgyűlés kör­nyezetvédelmi és városüzemeltetési bi­zottsága elé a BKV három új buszjáratá­nak terve. A cég augusztus 25-én indítaná el úgynevezett márkavédjegyes járatait, amelyek pontos menetrend szerint közle­kednek és más járatoknál jóval magasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtanak. Az utasok az éppen érvényben lévő tarifáért vehetik majd igénybe a rövide­sen induló komfortosabb és főleg ponto­sabb márkavédjegyes járatokat. A speci­ális, felújított, néhány busznál pedig át­alakított, környezetbarát motorral sze­relt buszok a jövőben csak az adott vo­nalakon közlekedhetnek, és azokat más buszokkal pótolni nem lehet. A vállalko­zás legfontosabb sajátossága mégis az lesz, hogy a tömegközlekedésnek ezek a járművei pontos menetrend szerint jár­nak majd. S bár a nagyobb fordulóidő miatt csökken ugyan a járművek úgyne­vezett keringési sebessége, így viszont lehetővé válik, hogy nagyobb forgalmi torlódások esetén is pontosan indulhas­sanak. Mivel a megállóhelyeken minden indulást feltüntetnek, az utazás köny­­nyebben tervezhető lesz, és az időponto­kat is úgy határozták meg, hogy azok könnyen megjegyezhetőek legyenek. A járatokat szám helyett névvel látják el. Így Budatétény, a Jókai utca és a Szent Gellért tér között jár majd a Tétény busz. A járat Budafok városköz­pontjában nem áll meg. Részben azért, mert csak így biztosítható a komfortos utazás és a megfelelő kihasználtság, másrészt pedig a busz nem lehet konku­rense a 47-es villamosnak. A járat indí­tásával egy időben viszont tervezik a 3- as és gyors 17-es busz ritkítását. A másik járat,a City busz a 15-ös au­tóbusz útvonalának legforgalmasabb szakaszán, a Fővám tér és a Nyugati tér között közlekedik majd, miközben érinti a Belváros fontosabb intézményeit. A járat indulásával a 15-ös útvonala is mó­dosulna. A harmadik márkavédjegyes járat a Keresztúr busz lesz, amely Rá­koskeresztúr városközpontját köti majd össze a kőbánya-kispesti metróállomás­sal. Ez a viszonylat a XVII. kerületi la­kosok igényeit elégíti ki, mert a járatot a X. kerületi önkormányzat ellenzi, így az Kőbányán csak áthalad. S. I. Üzlethelyiségek az aluljárókban Hamarosan üzlethelyiségekkel népesítik be a nagy fővárosi aluljárókat. A tervek szerint a Baross téren, a Margit híd bu­dai hídfőjénél a HÉV-kijáratoknál, a Dé­li pályaudvar várócsarnok alatti részén, a Nyugati téren és a Kálvin téren a met­ró kijáratánál építenek ilyen helyisége­ket a falak mellé, összesen mintegy ezer négyzetméternyit. A javaslatról pénte­ken tárgyal a várostervezési és város­képvédelmi bizottság. Újságosbódékat, virág- vagy könyv­árusokat látnánk szívesen - vélekedett Bihari Gábor bizottsági alelnök. Koráb­ban a vonatkozó fővárosi rendelet tiltot­ta, hogy az aluljárókba - legalábbis köz­területeken - boltokat építsenek. Ami üzlethelyiség akkor létesült, az magán­­terület volt. Jelenleg azonban már van arra lehetőség, hogy boltokat telepítse­nek az aluljárók falai mellé. Bihari sze­rint ez jó hatással volt például a Flórián térnél is, a boltosok ugyanis óvják helyi­ségeik közvetlen környezetét. Ha a bizottság hozzájárul, a Városhá­za megkötheti a szerződéseket az üzle­tekkel. Valószínű - mondta az alelnök -, hogy a közgyűlés döntésére is szükség lesz, hiszen a három évnél hosszabb megállapodások esetén e testület mond­ja ki a végső szót. Márpedig a boltosok befektetésének megtérüléséhez legalább ennyi idő szükséges. Ha az üzlethelyisé­gek elkészülnek, mivel közterületnek minősülnek, a tulajdonosnak díjat kell majd fizetnie utánuk - legalábbis a ja­vaslat ezt célozza. S. G. Ötvenmillióval több jut a fővárosi turizmus fejlesztésére Megalakult a Budapesti Regionális Ide­genforgalmi Bizottság (BRIB) munka­­szervezete -jelentette be Rusznák Imre, a Fővárosi Közgyűlés turisztikai bizott­ságának és a BRIB-nek az elnöke. A tegnapi sajtóbeszélgetésen elhangzott: Budapest önálló turisztikai régióvá válá­­sával a BRIB-en keresztül ötvenmillió forint többletforráshoz jut a főváros. Eb­ből fejlesztik a Tourinform-irodahálóza­­tot, kialakítják a nemzetközi normáknak megfelelő tájékoztató térképrendszert, és jövőre végre megnyílhat a Liszt Fe­renc téri turisztikai információs iroda. A sajtóbeszélgetésen elhangzott: a fő­város a nagyrendezvény-keretből har­mincötmillió forinttal támogatja az atléti­kai Eb-t, tizenkétmillióval a Budafest ope­ra- és balettfesztivált, nyolcmillióval a Forma-1-es autóversenyt, és nyolcmillió­val az augusztus huszadiki rendezvénye­ket. A Budapesti Turisztikai Hivatal mun­katársai beszámoltak arról, hogy az év el­ső felében több mint huszonháromezer Budapest-kártya talált gazdára. A kártya sikerére jellemző, hogy megdőlt az előző negyedév múzeumlátogatói rekordja, ami­kor a négy legaktívabb turista tíz, Buda­pest-kártyával látogatható intézményt ke­resett fel három nap alatt. Áprilisban azon­ban egy páros tizennégy múzeumot és egyéb létesítményt látogatott meg. A leg­több kártyás turista a Magyar Nemzeti Ga­lériában járt. A főváros megbízásából a tu­risztikai hivatal elkészítette a tizenkét na­pos Budapest-kártyát, amelyet az atlétikai Eb hivatalos résztvevői kapnak ajándékba. L. K. ______Péntek______ Rali A Pólus Center mellől rajtol ma reggel a Budapest Rallye mezőnye. Először az úgynevezett földes gyorsasági futamokat rendezik meg. A mezőny Kerepes, Kistarcsa és Is­aszeg, Mogyoród és Szada, valamint Domony és Galgamá­­csa között száguldozik majd. A Bartók Béla útra vagy a Kőbányai útra még a legharcedzettebb raliver­senyző sem merészkedne. A. G. • A Belvárosban, a Kossuth Lajos utcá­ban a Magyar utcánál az Erzsébet híd fe­lől jövők a külső forgalmi sávot gázve­zeték javítása miatt nem használhatják. • A Károlyi Mihály utca-Reáltanoda utca sarkán az Ybl-palota építési mun­kálatai miatt a szélső sávot lezárták. • Az Apáczai Csere János utcában a Szende Pál utcánál az útpálya közepén csak egy szűk sáv szabad. • A XII. kerületben a Németvölgyi úton felfelé a Stromfeld Aurél út előtt és a Stromfeld Aurél úton lefelé félúton az Orbán tér és a Németvölgyi út között egy-egy bontás nehezíti az előrejutást. • Zuglóban a Szugló utca védettsége megszűnt a Mexikói út és a Róna utca között. • A Jászberényi úton a 31-es számú fő­út fővárosi szakaszán a Kozma utca előtt a befelé vezető oldalon építik a benzin­kúthoz bevezető utat, ezért sávlezárásra számítsanak. • A Szabadföld úton a 30-as fővárosi szakaszán tart a közműépítés. A félpá­lyás útlezárásnál jelzőlámpa irányítja az áthaladást. • A Helsinki úton az 50-es számú főút fővárosi szakaszán a felüljárót javítják, ezért mindkét irányban csak a belső sáv járható. A Torontál utcai átjárónál a fénysorompó nem üzemel, ezért foko­zott figyelemmel hajtsanak át a vágá­nyokon. A HÉV ráckevei vonalán a Pa­pírgyár és a Pesterzsébet megálló között a szerelvények továbbra is csak egy vá­gányon közlekednek, ezért kb. tízperces menetidő-növekedésre kell számítani. • A Csepeli HÉV nem közlekedik, a Boráros tér és a Szent Imre tér között au­tóbuszok viszik az utasokat. A Szent Im­re tértől kifelé a 38/A és a 48-as autó­busszal utazhatnak. A Koltói Anna utcai HÉV-átjárót lezárták. A terelőutat táblák jelzik. • Újpesten a Fóti úton a Bajza utca és a Blaha Lujza utca között a Régi Fóti út felé vezető oldalt lezárták. A váltakozó irányú áthaladást jelzőlámpa szabályoz­za. A munkák miatt a Blaha Lujza utca a Fóti út felé zsákutca. • Káposztásmegyeren a 14-es villamo­sok meghosszabbított útvonalon közle­kednek a Lehel tér és a Megyeri út kö­zött. Öt új megállójuk van: Óceánárok utca, Járműtelep utca, Böröndös utca, Bőrfestő utca és Megyeri út. Forrás: Fővinform Megújult a Budai Gyermekkórház Hét épületben, három telephelyen működött az intézmény Alig két éve még a vészharangot kon­gatták a Budai Gyermekkórház felett. S bár a gyógyító munka már hat hete megkezdődött a Bolyai utcai épület­ben, az ünnepélyes átadásra és a tör­ténelmi egyházak áldására csak a jövő hét közepén kerül sor. A Budai Gyermekkórház új épület­szárnyának munkába állásával meg­szűnt az intézmény széttagoltsága. Amint azt dr. Blanitzky László főigazga­tótól megtudtuk, az elmúlt években hét épületben és három telephelyen műkö­dött a kórház. A betegeknek néha több kilométeres gyalogtúrát kellett tenniük egy-egy kivizsgálás során, hogy a szük­séges papírokat beszerezzék. A múlt év végén az intézményt csőd fenyegette. A központilag elrendelt ágyszámcsökken­­tés szinte teljesen ellehetetlenítette vol­na a kórházban folyó gyógyító munkát. A város vezetői közül egyesek a János Kórház gyermekosztályához való csat­lakozásban látták a megoldást, néhá­­nyan azonban körmük szakadtáig har­coltak Buda egyetlen gyermekkórházá­nak megmaradásáért. Küzdelmük gyü­mölcse a július elején megnyitott új és minden tekintetben korszerű épület­szárny, ahol úgynevezett anyás szobákat is kialakítottak annak érdekében, hogy a beteg gyerekekkel a szülők valamelyike is ott lehessen a kórházban. A Bolyai utcai épület kialakítása 222 millió forintba került, amit részben a kór­ház saját büdzséjéből gazdálkodtak ki, részben a fővárosi és a budai önkormány­zatok, illetve különféle civil szervezetek, alapítványok adtak össze. Az új pavilon felépítésével egyidejűleg korszerűsítették azt az épületet is, ahol a járóbeteg-szak­rendelések működnek. Az intézményt évente igénybe vevő csaknem 140 ezer ambuláns és több mint hatezer fekvőbete­get mostantól kulturált körülmények fo­gadják a Budai Gyermekkórházban. Szigeti Ildikó A Budai Gyermekkórház 1956 novemberében nyitotta meg kapuit a Heine- Medin Utókezelő Kórház és Rendelőintézet helyén. A hét rózsadombi villa Bu­da egyetlen szakosított gyermekkórházának adott otthont. A festői környezet, a hegyi levegő, az épületek adottságai a kis betegek számára otthonos környeze­tet biztosítottak, ám a villaépületek szétszórtsága az intézmény olajozott műkö­dését igencsak megnehezítette. A kórházba a legtöbb beteget különböző légúti megbetegedések miatt veszik fel, de gasztroenterológiai és anyagcsere-betegsé­gek, endokrinológiai kórképek és diabetes, gégészeti, gyermek-nőgyógyászati, nephrológiai, neurológiai és ortopédiai megbetegedések kezelését is végzik itt.

Next