Népszabadság - Budapest melléklet, 1999. március

1999-03-01

NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 1999. MÁRCIUS 1., HÉTFŐ 31 Újabb bevásárlóközpont és mozi épül Budán Újabb bevásárlóközpont épül Buda­pesten. Ezúttal a III. kerületiek lesz­nek gazdagabbak egy shopping cen­terrel és a hozzá kapcsolódó mozival. A beruházó Magnum Hungária Kft. tervei szerint jövő év áprilisában elké­szülhet az új, nagyjából hárommilli­­árd forintba kerülő létesítmény. MUNKATÁRSUNKTÓL A III. kerületi önkormányzat által koráb­ban elfogadott rendezési terv lehetővé teszi bevásárlóközpont építését a Perényi út-Nagybátonyi út—Bécsi út ha­tárolta területen. Az önkormányzat ta­valy év elején azzal a feltétellel adta ki az építési engedélyt, hogy öt éven belül meg kell építeni a létesítményt. A beru­házó Magnum Hungária Kft. tervei sze­rint jövő év áprilisára készül el Buda új, több mint huszonháromezer négyzetmé­ter hasznos alapterületű bevásárlóköz­pontja. A százszázalékos osztrák tulaj­donú cég százötven-kétszázmillió schil­­linget, azaz három és fél milliárd forin­tot szán a beruházásra. Az első ütemben a földmunkát végez­ték el: közműveket és utat építettek, il­letve megtörtént a régészeti feltárás és a tereprendezés is. Jelenleg az épület ala­pozásán dolgoznak, az ehhez szükséges több mint ezer cölöpöt folyamatosan he­lyezik el. A tervek szerint a bevásárlóközpont földszintjén Interspar áruház nyílik, és ott lesz majd a sportszereket és sportru­házatot forgalmazó Hervis, valamint a Drogerie Markt (dm) üzlete is. Az első emeleten multiplexmozi, vendéglők, kisebb üzletek kapnak he­lyet, és a legfelső szinten lesznek az irodák, éttermek, terasz és tetőkert. A központhoz mélygarázs és csaknem ki­­lencszáz autót befogadó parkoló is tar­tozik majd. Akit kis Einsteinnek neveztek A feltaláló szerint vészfék kellene a buszokra Nagy Gáborra még emlékszem a feltalá­lók klubjából. Ott ült az idős urak között, akik megmaradtak e hajdan virágzó szel­lemi mozgalom utolsó hírmondóiként. Jegyezni is alig bírtam, amit mondott, mi mindent talált fel. Akkor is beszélt valami fékről, de nem nagyon értettem. Aztán a minap felhívott, hogy az ausztriai buszbalesetet is meg lehetett volna úszni, ha az ő vészfékét beépítik a buszba. De hiába ajánlotta ő ezt már húsz éve a BKV-nak, fütyültek rá. És hi­ába ment aztán az Ikarushoz, ott meg épp csőd előtt álltak 1989-ben is. Ő azonban nem adja fel, szeretné megmu­tatni ötletét Széles Gábornak. „Régi történet ez már. Akkor kezdett foglalkoztatni a dolog, amikor az ötve­nes években hatalmas balesetet okozott egy busz, mert nem tudott megállni — meséli a feltaláló. — De hogy is tudna megállni hirtelen fékezésnél egy ekkora tömeg, amely ilyenkor nem húsz tonna, hanem a lendület miatt kétszáz. Ezt kell megfognia négy keréknek, ami lehetet­len, ugyanis a kerekek mindössze né­hány négyzetdeciméteren érintkeznek a talajjal, s ez a súrlódási felület kicsi. Rá­adásul fékezéskor a tömeg előre irányul, a busz hátulja felemelkedik és megfarol. Szerintem nem a kerekeket kellene fé­kezni, hanem beépíteni egy vészféket, amely megnöveli a súrlódó felületet. Úgy képzelem, hogy vészhelyzetben a hátsó kerekek kiiktatásával (például egy hidraulika behúzná őket) a busz fenekét egy fékszánkóra kellene ültetni. Ez tulaj­donképpen hengerekből állna, melyekre lánctalpszerűen, acélhálóval megerősí­tett szegecselt tömörgumi-szőnyeg volna húzva. Így biztosítanánk a megfelelő súr­lódási felületet. A hengereket pedig kü­lön blokkolásgátló fék fogná meg.” A feltaláló rajzokat is mutat. Meg egy Szabadalmi Közlönyt a nyolcvanas évekből, melyben a találmány első vál­tozatának leírása megjelent. A levédésre azonban nincs pénze, mivel százezer fo­rintba kerülne. Már az Innofórumon is bemutatta, mégse karolta fel senki. Pe­dig akár maga is beépítené a szerkezetet egy kísérleti járgányba. Szobájában ott hever jó néhány egyéb találmánya is. Egy kör alakú öröknaptár, amelyből saját pénzén csináltatott ötszáz darabot. Vagy a forgódugattyús autómo­tor, amely akár vízzel is működhetne. Eladhatta volna a Mazdának, de nem akarta, hogy a találmány kikerüljön az országból. Itt meg nem foglalkozik vele senki, mert ő csak egy egyszerű gépla­katos. Bányában dolgozott az ötvenes években, mert nem engedték egyetemre, az apja ugyanis vitéz volt. Később aztán rendőr lett. A Gellért-szobrot őrizte. Szentágothai és Jánossy professzor min­dig arra sétáltatta kutyáit, s különböző feladványokkal próbálták kivételes eszét. Meg is felelt mindenre. Maguk közt csak kis Einsteinnek nevezték. Csordás Lajos Nagy Gábor a vészfék rajzával TEKNŐS MIKLÓS FELVÉTELE Virágárusok a pesti éjszakában Rózsa van, extra szolgáltatást nem nyújtanak a lányok Gyakorlatilag egy kézben összpontosul a budapesti virágkihordási piac. A szóra­kozóhelyeken becsomagolt rózsákat kíná­ló lányok többnyire ugyanannak a cég­nek, a Grácia Virágküldő Szolgálatnak az alkalmazottai. Híresztelnek olyasmit is, hogy prostitúció áll a szolgáltatás hát­terében. Ezeket a vádakat azonban nem­csak a vállalkozás vezetője utasítja visz­­sza, a rendőrség sem tartja komolynak „Virágot? Egy szál rózsát a hölgynek? Háromszáznyolcvan. Nem? Köszönöm, sziasztok.” A lány már tovább is ment. Nem ismeretlen jelenség a budapesti szó­rakozóhelyeken: kis kosár, piros mellény, kékfestő szoknya, itt a rózsa, kösz nem. A szolgáltatást nem mostanában találták ki. A századelőn elterjedt szokás volt a fő­városban, hogy a gavallérok az asztalhoz hozott virágból vásároltak egy szálat vagy egy szekérderéknyit, így kedves­kedve szívük hölgyének. Ma is gyakran előfordul, hogy diszkóban, sörözőben be­fizetnek egy rózsára a lánynak. A XX. század végi magyarországi virágkihordás­­pályázatot kéne kiírni a szolgáltatás el­nevezésére) viszont vidéken kezdődött. A pesti piros mellényes lányok főnöke, Bödecs Attila Győrből jött, hogy egy otta­ni cég fővárosi ágát létrehozza. Végül in­kább maga vágott neki, és ha nehezen is, de beindult a pesti virágfuvar.­­ Hogy a körülmények bizonytalanok voltak, az még finom kifejezés - kezd a történetbe Bödecs Attila. - Egy lerobbant lakást béreltem, oda jöttek a hirdetésemre jelentkezők. Nem is tudom, miért bíztak meg bennem. Négy éve, nőnapkor vit­tünk ki először virágokat, akkor még magam csomagoltam őket. Nyáron fel­lendült az üzlet, aztán a szilveszteri for­galom láttán végképp nyilvánvalóvá vált előttem, az ötletnek van létjogosultsága. Azóta szinte egy pillanatra sem álltunk le. A virágvásárlási kedv Bödecs Attila szerint az utóbbi időben alábbhagyott, legalábbis nem éri el a fénykort jelentő 1995 körüli szintet. Igaz, a tavalyit példá­ul nem tekinthetjük teljes évnek, mert a futball-vb egy hónapja alatt szinte mindig kongtak a szórakozóhelyek. Az sem tesz jót a forgalomnak, ha valami, legutóbb éppen a hó, otthon tartja az embereket. A virágárus lányok persze a zord idő ellenére is elindulnak a szokott időben, este hét körül. Hét közben legfeljebb tíz kocsiból áll a flotta, mindegyikben egy lány, egy sofőr. Felosztják a területet, megkapják az útvonalat, és körülbelül öt óra alatt megfordulnak mindenhol. A for­galmasabb vendéglőkbe és a táncos szó­rakozóhelyekre még egyszer ellátogat­nak, és éjfél körül visszamennek a bázis­ra. Hétvégén viszont nem ússzák meg ennyivel: egy-egy diszkóban még hajnal­ban is nagy lehet a forgalom, így annak ellenére csak hajnali négykor fejeződik be a műszak, hogy nem tíz, hanem néha tizenöt autó viszi őket. - Elegen vagyunk, hiszen viszonylag rövid idő alatt kétszer is végig tudunk menni a városon - mondja Bödecs Attila. - Éppen ezért nincs is más jelentős cég, amely ilyesmivel foglalkozna. Előfor­dult, hogy kiváltak tőlem, és új vállalko­zást kezdtek. Most is van konkurencia, de legfeljebb egy-két autóval mennek, ma­ximum néhány tucat helyre. Nekünk öt­száz vendéglátóssal van szerződésünk, az ilyen helyekre be sem engednek mást, csak a mi lányainkat. A lányokról sokan gondolják, hogy a virágárulást álcaként használják egy ősibb foglalkozás elfedésére. Ez azonban Bödecs Attila szerint rosszindulatú és alaptalan elképzelés. (A cégvezető állás­pontját egyébként a rendőrség is osztja.) Még az sem igaz, hogy a csinosság felté­tel az alkalmazottak kiválogatásánál.­­ Sokkal fontosabb a kedvesség és a mosoly - magyarázza a vállalkozás veze­tője. - Kezdetben ezért diákmunka-szer­vező központokon keresztül szereztem munkaerőt. Nagyrészt értelmes, főiskolás lányok jöttek. Van, aki az elejétől fogva nálam dolgozik, és akik elmennek, azok általában ajánlanak maguk helyett vala­kit. Több diplomás alkalmazottam is van. Aki ugyanis sok virágot ad el, az csinos összeget kereshet. A prostitúciós vád tel­jesen alaptalan, legfeljebb néhány részeg gondolhatja komolyan azt, hogy más szolgáltatásra is hajlandóak a lányok. Az időnként előforduló kisebb atroci­tások és a nagyobb távolságok ellenére érdemes működtetni a hálózatot a Belvá­roson kívül is, mert néha nagy üzletek születnek arrafelé. Újpesten egy jól be­ivott férfi nemrég mind a kilencven virá­got felvásárolta az autóból, a fonott ko­sárral együtt. Budapesten kívülre csak néha visznek virágot, főleg mikor olyan megrendelés érkezik, mint tavaly egy dabasi esküvő­ről: százötven szállal már odáig is érde­mes volt elmenni. A fővároson kívüli te­rületeket csak észak-déli irányban, Vác­­tól Dömsödig tartják magukénak, a kelet­re és nyugatra fekvő elővárosok szórako­zóhelyein már a dunántúli és a kelet-ma­gyarországi vállalatok adják a rózsát. Dunai Márton Volt olyan vendég, aki kosarastul megvette az összes virágot GÁRDI BALÁZS FELVÉTELE Három lány a Gráciától Gödöllőn végeztem, az agrártudományi egyetemen - mondja Eszter, az egyik virágárus lány az esti műszak után egy étte­remben. - At­ustálkodtam a nyarat, aztán kifogytam a pénz­ből, kénytelen voltam munka után nézni. A Gráciánál kötöt­tem ki, de csak azért, mert a hirdetésüknél nyílt ki az Expresz­­sz újság. Gondoltam, miért ne, amúgy sem a szakmámban akarok elhelyezkedni. Akkor még csak időt akartam nyerni, amíg találok egy hagyományos állást, de ma már úgy gondo­lom, továbbra is maradok. Itt ugyanis többet keresek, mint a legtöbb napközbeni munkával. Eszter szerint egyedül az kellemetlen, ha ismerősökkel ta­lálkozik. Különösen az első napokban emésztette meg nehe­zen, hogy barátai mellénykében, kosárkával látják. Ma már nem tartja annyira kínosnak a dolgot, de még mindig feszé­lyezi kissé. - Nekem semmi ilyen bajom nincs - vonja meg a vállát Eri­ka. - Igaz, már három éve hajtok Attilának. De, tudod, nem adnám oda semmiért, hogy tízkor kelek, otthon ebédelek, né­ha még délután is alszom egy kicsit, aztán csak este jövök dol­gozni. - Ne feledkezzünk meg a sofőrökről sem - mondja egy sofőr. - Rajtunk múlik, hogy a lányok jókedvűek-e egész este, mi tart­juk bennük a lelket, és a mi felelősségünk, hogy a megfelelő időben jó helyen legyünk. Van, ahol este nyolckor, van, ahol ti­zenegykor vannak sokan. Ezt számon kell tartani. Ki tartja szá­mon? A sofőr. De nem panaszkodom, nem kopik fel az állam. PEUGEOT Centrál Autó A hivatalos márkakereskedés és szakszerviz: új és használt gépkocsik, valamint gyári alkatrészek értékesítése. nc| _t-rf-wT Bp. IX., Könyves Kálmán krt. 1/A, a Lurdy-Házzal szemben. PIUCifcO I Tel.: 455-1010, fax: 455-1019 n­r FENYKEPEZOGEP-JAVITAS, MIKROFILMES ARCHIVÁLÁS ISO 9002 szerint tanúsított szervezet 1131 Budapest, Reitter F. u. 118-120. T./F.: 320-3274,339-0478. E-mail: info@mikrofoto.hu SZŐNYEGTISZTÍTÓ kft QQH 7070 Budapest IV, OCZU­­­jj­­­yj Fóti Út 79-81. AKCIÓS BILLENŐ- ÉS SZEKCIONÁLKAPUK, OLLÓS RÁCSOK, LÉPCSŐK és egyéb ACÉLSZERKEZETI MUNKÁK. Bp. X., Gránátos u. 6. Tel.: 262-6933 KUKIG kaputechnika Ha kiskeretes összeállításunkban hirdetni, a 250-1680/244-es telefonszámon vagy Ön iS a 368-9857-es faxszámon érdeklődhet szeretne Lindesár Nóránál. LÁMPATESTEK - REFLEKTOROK - FORUM ALKATRÉSZEK LÁMPABOLT TERVEZÉS- KIVITELEZÉS-VILLANYSZERELÉS VÉSZI LÁMPA KFT. 1065 BUDAPEST, BAJCSY-ZS. ÚT 65. TEL: 331-7782 ÁRENGEDMÉNYEK EGÉSZ ÉVBEN! 1999. március 26-ig az alábbi akciós ajánlatokkal várja Önt és kedves családját a Solar Club Hotel. Hétvégi kedvezmény: 3900 Ft/fő/éj félpanzióval Nyugdíjas kedvezmény: 15 000 Ft/fő/­ éj félpanzióval Egyágyas felár: 3000 Ft VIVA ESPANA '99! szuper bevezető áraink: 84 900 Ft/fő 89 900 Ft/fő 35 900 Ft/fő 63 900 Ft/fő 69 900 Ft/fő TENERIFE 03.06-13. rep.+apartman TENERIFE 03.13-20. rep.+apartman LICRET DE MAR 05.21-30. busz+hotel*+fp. TOSSA DE MAR 06.5-12. rep.+apartman MALLORCA 06.8-15. rep.+hotel**+fp. Club Esparta spanyol-magyar utazási iroda 1077 Bp., Dohány u. 22. T.: 461-2560.

Next