Népszabadság - Budapest melléklet, 1999. március
1999-03-01
NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 1999. MÁRCIUS 1., HÉTFŐ 31 Újabb bevásárlóközpont és mozi épül Budán Újabb bevásárlóközpont épül Budapesten. Ezúttal a III. kerületiek lesznek gazdagabbak egy shopping centerrel és a hozzá kapcsolódó mozival. A beruházó Magnum Hungária Kft. tervei szerint jövő év áprilisában elkészülhet az új, nagyjából hárommilliárd forintba kerülő létesítmény. MUNKATÁRSUNKTÓL A III. kerületi önkormányzat által korábban elfogadott rendezési terv lehetővé teszi bevásárlóközpont építését a Perényi út-Nagybátonyi út—Bécsi út határolta területen. Az önkormányzat tavaly év elején azzal a feltétellel adta ki az építési engedélyt, hogy öt éven belül meg kell építeni a létesítményt. A beruházó Magnum Hungária Kft. tervei szerint jövő év áprilisára készül el Buda új, több mint huszonháromezer négyzetméter hasznos alapterületű bevásárlóközpontja. A százszázalékos osztrák tulajdonú cég százötven-kétszázmillió schillinget, azaz három és fél milliárd forintot szán a beruházásra. Az első ütemben a földmunkát végezték el: közműveket és utat építettek, illetve megtörtént a régészeti feltárás és a tereprendezés is. Jelenleg az épület alapozásán dolgoznak, az ehhez szükséges több mint ezer cölöpöt folyamatosan helyezik el. A tervek szerint a bevásárlóközpont földszintjén Interspar áruház nyílik, és ott lesz majd a sportszereket és sportruházatot forgalmazó Hervis, valamint a Drogerie Markt (dm) üzlete is. Az első emeleten multiplexmozi, vendéglők, kisebb üzletek kapnak helyet, és a legfelső szinten lesznek az irodák, éttermek, terasz és tetőkert. A központhoz mélygarázs és csaknem kilencszáz autót befogadó parkoló is tartozik majd. Akit kis Einsteinnek neveztek A feltaláló szerint vészfék kellene a buszokra Nagy Gáborra még emlékszem a feltalálók klubjából. Ott ült az idős urak között, akik megmaradtak e hajdan virágzó szellemi mozgalom utolsó hírmondóiként. Jegyezni is alig bírtam, amit mondott, mi mindent talált fel. Akkor is beszélt valami fékről, de nem nagyon értettem. Aztán a minap felhívott, hogy az ausztriai buszbalesetet is meg lehetett volna úszni, ha az ő vészfékét beépítik a buszba. De hiába ajánlotta ő ezt már húsz éve a BKV-nak, fütyültek rá. És hiába ment aztán az Ikarushoz, ott meg épp csőd előtt álltak 1989-ben is. Ő azonban nem adja fel, szeretné megmutatni ötletét Széles Gábornak. „Régi történet ez már. Akkor kezdett foglalkoztatni a dolog, amikor az ötvenes években hatalmas balesetet okozott egy busz, mert nem tudott megállni — meséli a feltaláló. — De hogy is tudna megállni hirtelen fékezésnél egy ekkora tömeg, amely ilyenkor nem húsz tonna, hanem a lendület miatt kétszáz. Ezt kell megfognia négy keréknek, ami lehetetlen, ugyanis a kerekek mindössze néhány négyzetdeciméteren érintkeznek a talajjal, s ez a súrlódási felület kicsi. Ráadásul fékezéskor a tömeg előre irányul, a busz hátulja felemelkedik és megfarol. Szerintem nem a kerekeket kellene fékezni, hanem beépíteni egy vészféket, amely megnöveli a súrlódó felületet. Úgy képzelem, hogy vészhelyzetben a hátsó kerekek kiiktatásával (például egy hidraulika behúzná őket) a busz fenekét egy fékszánkóra kellene ültetni. Ez tulajdonképpen hengerekből állna, melyekre lánctalpszerűen, acélhálóval megerősített szegecselt tömörgumi-szőnyeg volna húzva. Így biztosítanánk a megfelelő súrlódási felületet. A hengereket pedig külön blokkolásgátló fék fogná meg.” A feltaláló rajzokat is mutat. Meg egy Szabadalmi Közlönyt a nyolcvanas évekből, melyben a találmány első változatának leírása megjelent. A levédésre azonban nincs pénze, mivel százezer forintba kerülne. Már az Innofórumon is bemutatta, mégse karolta fel senki. Pedig akár maga is beépítené a szerkezetet egy kísérleti járgányba. Szobájában ott hever jó néhány egyéb találmánya is. Egy kör alakú öröknaptár, amelyből saját pénzén csináltatott ötszáz darabot. Vagy a forgódugattyús autómotor, amely akár vízzel is működhetne. Eladhatta volna a Mazdának, de nem akarta, hogy a találmány kikerüljön az országból. Itt meg nem foglalkozik vele senki, mert ő csak egy egyszerű géplakatos. Bányában dolgozott az ötvenes években, mert nem engedték egyetemre, az apja ugyanis vitéz volt. Később aztán rendőr lett. A Gellért-szobrot őrizte. Szentágothai és Jánossy professzor mindig arra sétáltatta kutyáit, s különböző feladványokkal próbálták kivételes eszét. Meg is felelt mindenre. Maguk közt csak kis Einsteinnek nevezték. Csordás Lajos Nagy Gábor a vészfék rajzával TEKNŐS MIKLÓS FELVÉTELE Virágárusok a pesti éjszakában Rózsa van, extra szolgáltatást nem nyújtanak a lányok Gyakorlatilag egy kézben összpontosul a budapesti virágkihordási piac. A szórakozóhelyeken becsomagolt rózsákat kínáló lányok többnyire ugyanannak a cégnek, a Grácia Virágküldő Szolgálatnak az alkalmazottai. Híresztelnek olyasmit is, hogy prostitúció áll a szolgáltatás hátterében. Ezeket a vádakat azonban nemcsak a vállalkozás vezetője utasítja viszsza, a rendőrség sem tartja komolynak „Virágot? Egy szál rózsát a hölgynek? Háromszáznyolcvan. Nem? Köszönöm, sziasztok.” A lány már tovább is ment. Nem ismeretlen jelenség a budapesti szórakozóhelyeken: kis kosár, piros mellény, kékfestő szoknya, itt a rózsa, kösz nem. A szolgáltatást nem mostanában találták ki. A századelőn elterjedt szokás volt a fővárosban, hogy a gavallérok az asztalhoz hozott virágból vásároltak egy szálat vagy egy szekérderéknyit, így kedveskedve szívük hölgyének. Ma is gyakran előfordul, hogy diszkóban, sörözőben befizetnek egy rózsára a lánynak. A XX. század végi magyarországi virágkihordáspályázatot kéne kiírni a szolgáltatás elnevezésére) viszont vidéken kezdődött. A pesti piros mellényes lányok főnöke, Bödecs Attila Győrből jött, hogy egy ottani cég fővárosi ágát létrehozza. Végül inkább maga vágott neki, és ha nehezen is, de beindult a pesti virágfuvar. Hogy a körülmények bizonytalanok voltak, az még finom kifejezés - kezd a történetbe Bödecs Attila. - Egy lerobbant lakást béreltem, oda jöttek a hirdetésemre jelentkezők. Nem is tudom, miért bíztak meg bennem. Négy éve, nőnapkor vittünk ki először virágokat, akkor még magam csomagoltam őket. Nyáron fellendült az üzlet, aztán a szilveszteri forgalom láttán végképp nyilvánvalóvá vált előttem, az ötletnek van létjogosultsága. Azóta szinte egy pillanatra sem álltunk le. A virágvásárlási kedv Bödecs Attila szerint az utóbbi időben alábbhagyott, legalábbis nem éri el a fénykort jelentő 1995 körüli szintet. Igaz, a tavalyit például nem tekinthetjük teljes évnek, mert a futball-vb egy hónapja alatt szinte mindig kongtak a szórakozóhelyek. Az sem tesz jót a forgalomnak, ha valami, legutóbb éppen a hó, otthon tartja az embereket. A virágárus lányok persze a zord idő ellenére is elindulnak a szokott időben, este hét körül. Hét közben legfeljebb tíz kocsiból áll a flotta, mindegyikben egy lány, egy sofőr. Felosztják a területet, megkapják az útvonalat, és körülbelül öt óra alatt megfordulnak mindenhol. A forgalmasabb vendéglőkbe és a táncos szórakozóhelyekre még egyszer ellátogatnak, és éjfél körül visszamennek a bázisra. Hétvégén viszont nem ússzák meg ennyivel: egy-egy diszkóban még hajnalban is nagy lehet a forgalom, így annak ellenére csak hajnali négykor fejeződik be a műszak, hogy nem tíz, hanem néha tizenöt autó viszi őket. - Elegen vagyunk, hiszen viszonylag rövid idő alatt kétszer is végig tudunk menni a városon - mondja Bödecs Attila. - Éppen ezért nincs is más jelentős cég, amely ilyesmivel foglalkozna. Előfordult, hogy kiváltak tőlem, és új vállalkozást kezdtek. Most is van konkurencia, de legfeljebb egy-két autóval mennek, maximum néhány tucat helyre. Nekünk ötszáz vendéglátóssal van szerződésünk, az ilyen helyekre be sem engednek mást, csak a mi lányainkat. A lányokról sokan gondolják, hogy a virágárulást álcaként használják egy ősibb foglalkozás elfedésére. Ez azonban Bödecs Attila szerint rosszindulatú és alaptalan elképzelés. (A cégvezető álláspontját egyébként a rendőrség is osztja.) Még az sem igaz, hogy a csinosság feltétel az alkalmazottak kiválogatásánál. Sokkal fontosabb a kedvesség és a mosoly - magyarázza a vállalkozás vezetője. - Kezdetben ezért diákmunka-szervező központokon keresztül szereztem munkaerőt. Nagyrészt értelmes, főiskolás lányok jöttek. Van, aki az elejétől fogva nálam dolgozik, és akik elmennek, azok általában ajánlanak maguk helyett valakit. Több diplomás alkalmazottam is van. Aki ugyanis sok virágot ad el, az csinos összeget kereshet. A prostitúciós vád teljesen alaptalan, legfeljebb néhány részeg gondolhatja komolyan azt, hogy más szolgáltatásra is hajlandóak a lányok. Az időnként előforduló kisebb atrocitások és a nagyobb távolságok ellenére érdemes működtetni a hálózatot a Belvároson kívül is, mert néha nagy üzletek születnek arrafelé. Újpesten egy jól beivott férfi nemrég mind a kilencven virágot felvásárolta az autóból, a fonott kosárral együtt. Budapesten kívülre csak néha visznek virágot, főleg mikor olyan megrendelés érkezik, mint tavaly egy dabasi esküvőről: százötven szállal már odáig is érdemes volt elmenni. A fővároson kívüli területeket csak észak-déli irányban, Váctól Dömsödig tartják magukénak, a keletre és nyugatra fekvő elővárosok szórakozóhelyein már a dunántúli és a kelet-magyarországi vállalatok adják a rózsát. Dunai Márton Volt olyan vendég, aki kosarastul megvette az összes virágot GÁRDI BALÁZS FELVÉTELE Három lány a Gráciától Gödöllőn végeztem, az agrártudományi egyetemen - mondja Eszter, az egyik virágárus lány az esti műszak után egy étteremben. - Atustálkodtam a nyarat, aztán kifogytam a pénzből, kénytelen voltam munka után nézni. A Gráciánál kötöttem ki, de csak azért, mert a hirdetésüknél nyílt ki az Expreszsz újság. Gondoltam, miért ne, amúgy sem a szakmámban akarok elhelyezkedni. Akkor még csak időt akartam nyerni, amíg találok egy hagyományos állást, de ma már úgy gondolom, továbbra is maradok. Itt ugyanis többet keresek, mint a legtöbb napközbeni munkával. Eszter szerint egyedül az kellemetlen, ha ismerősökkel találkozik. Különösen az első napokban emésztette meg nehezen, hogy barátai mellénykében, kosárkával látják. Ma már nem tartja annyira kínosnak a dolgot, de még mindig feszélyezi kissé. - Nekem semmi ilyen bajom nincs - vonja meg a vállát Erika. - Igaz, már három éve hajtok Attilának. De, tudod, nem adnám oda semmiért, hogy tízkor kelek, otthon ebédelek, néha még délután is alszom egy kicsit, aztán csak este jövök dolgozni. - Ne feledkezzünk meg a sofőrökről sem - mondja egy sofőr. - Rajtunk múlik, hogy a lányok jókedvűek-e egész este, mi tartjuk bennük a lelket, és a mi felelősségünk, hogy a megfelelő időben jó helyen legyünk. Van, ahol este nyolckor, van, ahol tizenegykor vannak sokan. Ezt számon kell tartani. Ki tartja számon? A sofőr. De nem panaszkodom, nem kopik fel az állam. PEUGEOT Centrál Autó A hivatalos márkakereskedés és szakszerviz: új és használt gépkocsik, valamint gyári alkatrészek értékesítése. nc| _t-rf-wT Bp. IX., Könyves Kálmán krt. 1/A, a Lurdy-Házzal szemben. PIUCifcO I Tel.: 455-1010, fax: 455-1019 nr FENYKEPEZOGEP-JAVITAS, MIKROFILMES ARCHIVÁLÁS ISO 9002 szerint tanúsított szervezet 1131 Budapest, Reitter F. u. 118-120. T./F.: 320-3274,339-0478. E-mail: info@mikrofoto.hu SZŐNYEGTISZTÍTÓ kft QQH 7070 Budapest IV, OCZUjjyj Fóti Út 79-81. AKCIÓS BILLENŐ- ÉS SZEKCIONÁLKAPUK, OLLÓS RÁCSOK, LÉPCSŐK és egyéb ACÉLSZERKEZETI MUNKÁK. Bp. X., Gránátos u. 6. Tel.: 262-6933 KUKIG kaputechnika Ha kiskeretes összeállításunkban hirdetni, a 250-1680/244-es telefonszámon vagy Ön iS a 368-9857-es faxszámon érdeklődhet szeretne Lindesár Nóránál. LÁMPATESTEK - REFLEKTOROK - FORUM ALKATRÉSZEK LÁMPABOLT TERVEZÉS- KIVITELEZÉS-VILLANYSZERELÉS VÉSZI LÁMPA KFT. 1065 BUDAPEST, BAJCSY-ZS. ÚT 65. TEL: 331-7782 ÁRENGEDMÉNYEK EGÉSZ ÉVBEN! 1999. március 26-ig az alábbi akciós ajánlatokkal várja Önt és kedves családját a Solar Club Hotel. Hétvégi kedvezmény: 3900 Ft/fő/éj félpanzióval Nyugdíjas kedvezmény: 15 000 Ft/fő/ éj félpanzióval Egyágyas felár: 3000 Ft VIVA ESPANA '99! szuper bevezető áraink: 84 900 Ft/fő 89 900 Ft/fő 35 900 Ft/fő 63 900 Ft/fő 69 900 Ft/fő TENERIFE 03.06-13. rep.+apartman TENERIFE 03.13-20. rep.+apartman LICRET DE MAR 05.21-30. busz+hotel*+fp. TOSSA DE MAR 06.5-12. rep.+apartman MALLORCA 06.8-15. rep.+hotel**+fp. Club Esparta spanyol-magyar utazási iroda 1077 Bp., Dohány u. 22. T.: 461-2560.