Népszabadság - Budapest melléklet, 1999. augusztus
1999-08-02
NÉPSZABADSÁG BUDAPfő PEST 1999. AUGUSZTUS 2. Nagyváros toronyházak nélkül A kiemelt helyeken az épületek legfelső szintjének padlója harminc méter magasan lehet Alig néhány toronyház áll Budapesten, és az elkövetkező években ez az állapot várhatóan nem is nagyon változik. Bár volt néhány kísérlet, hogy a város különböző pontjain „kis Manhattant” építsenek, ezt vagy a szigorú városépítési szabályok nem tették lehetővé, vagy a befektető lépett vissza. Budapest legmagasabb építménye egyébként a Főtáv óbudai fűtőművének kétszáz méteres kéménye. Budapest nem a toronyházak városa. Még magas házból sincs sok. Ebbe a kategóriába azok az épületek tartoznak, amelyek legfelső szintjének padlója harminc méternél magasabban van - mondta érdeklődésünkre Albrecht Ute építészmérnök, a Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft. (BFVT) ügyvezető igazgatója. A január óta érvényes városépítési keretszabályzat értelmében ennél magasabb ház nem is épülhet a világörökség területén - azaz a Várban és a Duna-parton Budán, Csepel kivételével a szigeteken, illetve Pesten a Hungária körgyűrűtől számított százötven méteres sáv és a Duna közötti területen. A százötven méteres sáv kijelölésére azért van szükség, hogy a Hungáriagyűrű beépítése nehogy féloldalassá váljon, azaz egyik oldalán esetleg toronyházak épülnek, a másikon pedig csak alacsonyabb épületek. Ez azonban nem igazán fenyegető veszély, mert a tilalmi övezeteken kívül eső területekre is csak kivételes esetben épülhet magas ház. Az ehhez szükséges szabályozási tervet az adott kerület önkormányzata alkotja meg, de a főváros egyetértése is szükséges hozzá. A Budára vonatkozó tilalom az akadálya például a XI. kerületben, az M7-es autópálya bevezető szakaszához tervezett százötven méter magas irodaház építésének. Egy külföldi befektető szeretett volna toronyházat építeni, de a keretszabályzat még a mérlegelést sem nagyon tette lehetővé. A BFVT-nél azért csak érdekességből elkészítették a megálmodott épület látványtervét. A torony-A fővárosban a házak sosem nőhettek az égig. Már a múlt század végén is szigorú előírások szabályozták a maximális magasságot. Ezért lett a klasszikus pesti bérház ereszmagassága huszonnégy méter. A kilencvenes évek elejéig nem volt külön szabályozás a magasságról, de igény sem igazán volt toronyházak építésére. Néhány hatvannyolcvan méter magas házat felhúztak ugyan, de ezek építésének praktikus oka nem volt. Városképromboló hatásuk viszont annál jelentősebb, különösen mert magasságuk az akkori kor elvárásainak megfelelő, de ma már igénytelennek ható homlokzattal párosul, hár nem igazán illene a környezetbe. Születtek ötletek „kis Manhattan” megépítésére a Csepel-sziget északi csücskén - amely a szabályozás szerint elvileg lehetséges, de semmi se lett belőle. Az építtetők gyakran igyekeznek némileg kijátszani a harmincméteres szabályt, bár túl nagy lehetőségeik nincsenek. Általában a gépészeti berendezéseket, liftházat helyezik el az épület tetején, így nyerve néhány hasznos négyzetmétert a házon belül. Ez elvileg lehetséges, de a tetőre telepített berendezések felülről rombolják a látványt. Egy-egy magasabb épület amúgy is belerondíthat a város sziluettképébe, különösen ha a homlokzata nem illeszkedik a környezetbe. A Szabadság téri Bankcenter irodaház például nem lépi túl az előírt magasságot, sőt tervezője igyekezett könnyedebbé tenni a hatalmas épülettömböt, de a fekete üvegtető felülről, például a Gellérthegyről nézve nagyon kirí a környezetéből. Az építészek egyébként is nehéz helyzetben vannak, mert a befektető minél több hasznos négyzetmétert szeretne, ezt pedig nekik kell összeegyeztetniük a szabályokkal. A. G. 160 150 140 130 120 Éjszakai tánc az erdei tisztáson Partiszervizt működtet a Kék Pont Drogambulancia - Ha baj van, helyben a segítség MUNKATÁRSUNKTÓL Már vagy negyedórája megyünk valahol Halásztelek után, egy sötét mezőn. Este fél tizenegy felé jár az idő. Ha nem hívtam volna fel az előttem haladó autóban ülőket, amikor a Soroksári úton beálltam mögéjük, mostanra már elbizonytalanodtam volna, hogy jó kocsit követek-e. Előttem egy szebb napokat látott ezerötszázas Lada pattog a rossz földúton, zsúfolásig megpakolva a Kék Pont Drogambulancia és Konzultációs Központ csomagjaival és emberivel. Egy szombat éjszakai goapartira tartunk. Talán van, aki nem tudja: a goa egy cyberzenei - számítógéppel készített - irányzatot jelöl. Arról az indiai tengerparti településről kapta a nevét, amely mellett a kilencvenes évek elején megrendezett bulikon először dübörgött ez a lélekstimuláló muzsika. - Ezeken a bulikon a zene a lényeg - magyarázza András, a Budapest melletti parti egyik dj-je, aki mellettem ül az autóban. - Ide nem ismerkedni jönnek az emberek, mégis sokkal inkább közel érzik magukat egymáshoz, mint más hét végi szórakozóhelyeken. Egy hullámhosszra hangolódnak a zene által. Nagyon ritka a balhé, az emberek itt mosolyognak tánc közben, amit nem láthatsz diszkókban. Folytatás a 23. oldalon Tűztánc SOPRONYI GYULA FELVÉTELE Hétfő Uborkaszezon Elloptak egy Mercit gyerekestül a XII. kerületben. Csepelen rálőttek és Molotov-koktélt dobtak egy Fordra. Óbudán kigyulladt egy irodaháztető. Ismeretlen golfos karambolsorozatot okozott a Ferencvárosban. Zuglóból együtt vitték kórházba a mentők a megtámadott üzletasszonyt és pórul járt támadóját, akit megszúrt a nő - utóbb felszívódó - megmentője. A Szabadság hídról úgy kellett lekönyörögni egy férfit. Angyalföldön hullát vetett partra a Duna. A folyó fővárosi alsó szakaszán levágott láb akadt fenn a bokrokon. Pestszentlőrincen pedig ufót láttak eltűnni a kiserdőben. Csendes hétvégénk volt. P. D. • A Hűvösvölgyi út Vadaskerti utca és a Nyéki út közötti útszakasz felétől a Máriaremetei útig a városhatár irányába haladó oldalt szakaszosan leszűkítették. • Tart az útépítés az Alkotás utcában a Nagyenyed utca és a Krisztina körút között, valamint a Krisztina körúton az Alkotás utca és az Attila út között a Moszkva tér irányába haladó oldalon. A forgalmat a Budaörsi út felé vezető oldalra terelik át, ahol irányonként egy sávban közlekedhetnek. A Krisztina körúton az Erzsébet híd felől érkezőket a Mikó utca-Attila út útvonalra terelik, az Alkotás utca irányából haladóknak a Magyar jakobinusok terén visszakanyarodó sávot alakítottak ki annak érdekében, hogy a hegyoldal elérhető legyen. A Krisztina körútról nem lehet jobbra kanyarodni az Attila útra. • A IX. kerületben, a Vaskapu utcában az Ipar utca és a Dandár utca között csak egy sávban lehet közlekedni. • A Kőbányai úton, az Orczy tér és a Mázsa tér között egy-egy szakaszon csak a fél útpálya szabad. • Kőbányán, a Harmat utcában a Téglavezető utca és a Kada utca között a jobb oldali sávot szakaszosan lezárták, ami a Kada utcai csomópontban jelentős útszűkületet okoz. Emiatt a 85 gyors autóbuszok Kőbánya-Kispest MÁV-állomás felé a Kada utca-Kada köz-Harmat utca útvonalon közlekednek. A 85-ös, a 85 gyors és a 185-ös autóbuszok Kada utcai megállóját ideiglenesen előbbre helyezték. • A Jászai Mari tér és a Lehel tér között 76-os jelzéssel trolibuszok közlekednek. A 73-as trolibuszok vonalán 73—76 jelzéssel a Baross tér és az Arany János utca között sűrűbben induló trolibuszjárat viszi az utasokat. • A XIV. kerületben, a Miskolci utcában és a Gvadányi utcában az Egressy út és a Bonyhádi utca között egy-egy útszakaszt lezárnak a járműforgalom elől. • Csepelen, a Kossuth Lajos utcában az Áruház tér és a Karácsony Sándor utca között 7-18 óráig útszűkületen kell áthajtani. • A XXII. kerületben, a Nagytétényi úton a Háros utca és a Növény utca között szakaszosan csak a fél útpálya szabad. A váltakozó irányú áthaladást jelzőlámpa szabályozza. • Filmforgatás miatt időszakos forgalomkorlátozás lehet 6-10 óráig az I. kerületben, a Hunyadi János úton, 12-16 óráig pedig a Hősök terén. • A Millenniumi Földalatti Vasút szerelvényei helyett a Mexikói út és a Hősök tere között augusztus 15-ig pályafelújítás miatt autóbuszok közlekednek. • A Millenniumi Földalatti Vasút szerelvényeit pótló autóbuszok zavartalan haladása érdekében a VI. kerületben az Andrássy úton, a Rippl Rónai utca és a Hősök tere között ideiglenesen megváltoztatták a forgalmi rendet. Eszerint a Hősök tere felé három sávban, a városközpont irányába pedig egy sávban lehet közlekedni. • Az M1-es autópálya Budapest felé vezető oldalán a 22-20-as kilométer között a belső sávban csak személyautók közlekedhetnek. • A 10-es főúton, Piliscsaba és Leányvár között a fél útpályát lezárták. • Továbbra sem járható a pilisi feltáróút Pilisszentlászló és Visegrád között. • A dunai kompok 6.20 óráig, Vácnál pedig 21 óráig óránként járnak. Visegrádról 6.35-20.35 között, Nagymarosról 6.45 és 20.45 óra között indul a komp, óránként. Forrás: Fővinform, Utinform