Népszabadság - Budapest melléklet, 1999. október
1999-10-01
NÉPSZABADSÁG BUDAUJPEST 1999. OKTÓBER 1. Zsúfolt hajnalok az Etele téren Az első utasok jobb híján a galambokat etetik A vasút szégyene a Kelenföldi pályaudvar - írta egy „beismerő” vallomásában a MÁV Rt. Naponta tízezernél is többen szembesülnek azzal, hogy nem túlzó a megállapítás. A kopott épület még lehangolóbbnak tűnik, mióta a Volán új pályaudvara felépült a szomszédságában. A Déli lezárása óta vonattal érkezőket ennél is jobban izgatja a viszontagságos tovább utazás. Etele tér, reggel hét óra. Két irányból - a Volánbusz és a vonat felől - hömpölyögnek az utasok a villamosokhoz. Batyukkal, csomagokkal, egyesek hangosan szitkozódva, mások csak a végcélra összpontosítva iramodnak az induló 19-es, 49-es, vagy 80-as járat után. Aki lemarad, a következő kocsira préselődik, gyorsan indulnak egymás után, de félig üresen még egyik sem gurult ki. Évek óta itt szállok le a vonatról, szerintem jól megszervezték a tovább utat a városközpont felé. A villamos viszonylag gyors és kényelmes - amikor nincs lezárva a Déli. És már egy hónapja lezárták, de ha jól tudom, október 10-én visszaáll a rend. Legalábbis ezt újak a plakátokon - lihegte futás közben egy érdi asszony. - Maga újságíró? Akkor azt írja meg, hogy mi, akik a Volánnal jövünk Érd felől, nagyon sajnáljuk, hogy a megkérdezésünk nélkül változtattak a buszok útvonalán. Az Egérút olyan zsúfolt, hogy negyedórával hosszabb ideig tart, míg beérünk a végállomásra — mondta egy indulatos utas. Hullámokban érkeznek az utasok, s míg a következő turnusra várok, a galambok elől menekülök. Az az érzésem támad, ha nem húzom le a fejem, nekirepülnek. Morzsát szórt nekik a pályaudvar épülete előtti talponállóból egy vendég, s a népes madárraj az embereket sem kímélve, mélyzuhanásba kezdett az élelemért. - Nem tudja, hol lehet jegyet venni? -kérdezi a madáretető férfitől egy fiatal lány. - Ott szemben, a piros 7-es végállomásánál van a pénztár, de ideiglenesen a villamosnál is árulnak - mutatja szabad kezével az utat - másikban pohár van - a megkérdezett. De az újságosnál is kaphat, ha szerencséje van. Hét végén viszont kár keresni, az utolsó BKV-jegyet szombaton és vasárnap is legkésőbb fél háromig meg kell venni, akkor ugyanis minden bezár. A végállomásokon az utasok már a járdaszigeten összezsúfolódva várják a piros 7-est, vagy a 103-ast. A busz ugyanis nem áll be korábban - pedig legalább öt várakozik üresen a végállomáson. - Bosszantó. Felpréselődünk, és már indulunk is. A következő megállóban viszont már kevesen remélhetik, hogy felférnek. Babakocsival meg sem próbálom, reménytelen - panaszkodott egy fiatalasszony, karján ülő gyerekkel. - Látta már a menetrendet? - kapcsolódik beszélgetésünkbe egy férfi. Az első BKV-busz négy óra 55 perckor indul, addig pontosan nyolc Volánbusz érkezik. Hiába mondják a BKV-sok, hogy menjünk villamossal. Nem teljesen ugyanott jár! Topogunk fél órát. Etetjük mi is a galambokat. Mit tehetünk? Időnk az van rá. Ezért talán érthető, hogy az elhanyagolt vasútállomásról tudomást sem vesznek az Etele téren megforduló tízezrek. Német H. Erzsébet Eljárt az idő a kelenföldi indóház felett Közgyűlési kivonulások Elfogadták a rendőrfőkapitány beszámolóját Csaknem botrányba fulladt tegnap a Fővárosi Közgyűlés ülése, a MIÉP képviselői állítólagos ügynök múltja miatt lemondásra szólították fel a főpolgármestert. Az MSZP-SZDSZ koalíció kivonult az ülésteremből. A testület lapzártánkig nem jutott el az úgynevezett taxisrendelet tárgyalásáig. A tegnapi közgyűlés nyitányaként az ellenzék indítványozta, hogy minden képviselő kérje az illetékesektől múltjának átvilágítását. A javaslat nem kapta meg a szükséges többséget, bár elfogadását néhány koalíciós képviselő, köztük Atkári János főpolgármesterhelyettes is támogatta. A szocialista és szabad demokrata képviselők többsége tartózkodott a szavazástól, köztük Demszky Gábor főpolgármester, Bőhm András, a szabad demokraták, és Ajkai Zoltán a szocialisták frakcióvezetője. Az interpellációk és kérdések elhangzása után a MIÉP képviselői - megszakítva a munkát - arra vártak választ a főpolgármestertől: milyen minőségében vett részt azon a sajtótájékoztatón, ahol állítólagos ügynök múltjáról volt szó. Demszky válasza úgy hangzott: mint megvádolt politikus és mint méltóságában megsértett ember. A vita közben a szocialisták frakcióvezetője jelezte, hogy a közgyűlés történetében először tiltakozásul kivonulnak a teremből. Miután a MIÉP képviselői lemondásra szólították fel a főpolgármestert, az SZDSZ képviselőcsoport tagjai is elhagyták a termet. A vita záróakkordjaként Perlaki Jenő fideszes képviselőt felkérte Demszky Gábort: ha van takargatnivalója, vallja be, s adja meg a választópolgároknak azt a jogot, hogy ők dönthessenek politikai sorsáról. A közgyűlés tegnapi ülésének központi témáját az új taxisrendelet tervezetét lapzártánkig nem tárgyalták. A drosztok működésének szabályozásával összefüggő elképzelések az elmúlt napokban sok vitára adtak okot az érintettek körében. Információink szerint az ellenzék nem támogatja az előterjesztést, és nem egyértelmű a koalíció álláspontja sem, így az is elképzelhető, hogy szeptemberben nem születik meg a rendelet. A képviselők egyhangúlag fogadták el Kökényesi Antalnak, Budapest rendőrfőkapitánynak beszámolóját a tavalyi 225,5 millió forintos fővárosi támogatással kapcsolatban. Ennek jó részét a közterületeken szolgálatot teljesítő állomány körülményeinek javítására fordították: százmillió forintot jutalomként osztottak szét, a maradékot eszközvásárlásra használták fel. E. N. Idén nem lesz díszpolgára Budapestnek, Pro Urbe-díjat viszont hatan kapnak. Díszpolgári javaslat azért nem került a közgyűlés elé, mert az előkészítő bizottság ülésén ez ügyben nem jött létre konszenzus - tudta meg az MTI a zárt ülés után. A közgyűlés döntése alapján november 17-én, a főváros ünnepnapján Pro Urbe-díjat vehet át a Madarász utcai kórház kollektívája, Fejes Endre író, Haraszti István szobrász, Láng György gasztronómus, Száray Zoltán fővárosi tűzoltóparancsnok és Szőke Ferenc vállalatigazgató. A közgyűlés elutasította egy MIÉP-es és egy SZDSZ-es képviselőnek azt a közös indítványát, hogy az FTC Pro Urbe-díjat kapjon, elvetette azt a MIÉP-es javaslatot, hogy ifj. Fekete Gyula írót is ebben az elismerésben részesítsék. Emiatt a frakció a Madarász utcai kórházról szóló döntés után kivonult az ülésteremből, és nem szavazta meg a többi javaslatot. Leszavazta a testület annak az SZDSZ-es képviselőnek a javaslatát is, aki Jancsó Miklós rendező elismerését szorgalmazta. PÉNTEK Hajtány Villamosvásárlásra hirdet nemzetközi pályázatot a BKV. Elképzelhető, hogy olyan járművet vesznek, amelyet kisebb darabokból lehet összerakni, mint a Vajna-bútort. Ez nagyon előnyös lesz. Eddig ugyanis csak azt tudták elérni, hogy esténként és hét végén a kettő helyett egy villamoskocsit közlekedtettek. Most viszont akár egy másfélszer két és fél méteres jármű is járhat majd a síneken. A vasúton valami hasonlót hívnak kézihajtánynak. S. G. ÚJBUDA. Az ötven, hatvan, illetve hetvenöt évvel ezelőtt végzett és a pályakezdő pedagógusokat köszöntötték tegnap a XI. kerületi polgármesteri hivatalban. CSEPEL: Tizenegy csonka család már beköltözött abba a csepeli anyaotthonba, amelyet tegnap adott át a Magyar Vöröskereszt budapesti szervezete. A tizenkét szobás „Együtt a mamával” családi szálló hatvanmillió forintba került, megépítését adományozó, a szociális minisztérium, a főváros és a XXI. kerületi önkormányzat támogatta. • A csepeli átjárót lezárták. Ahhoz, hogy a szintbeni HÉV-átjárón csúcsidőben átjussanak előfordul a félórás várakozás is, ezért érdemesebb a Kvassay híd felé kerülni. • A Ferihegyi repülőtérre vezető út felüljárója az Üllői útnál újjáépítés miatt változatlanul le van zárva, jelenleg a pilléreken dolgoznak, így az Üllői úton csak egy sáv szabad befelé. Forrás: Fővinform Fővárosi szeméthegyek Dunakeszin Bűzlenek a Dunakeszi és Fót határában lévő, a főváros hulladékát befogadó szemétlerakók - hangzott el szerda este a Dunakeszi Környezetvédelmi Egyesület által szervezett lakossági fórumon. Az egykori bányagödrökbe töltött szemét a talajvizet és ezen keresztül Budapest ivóvízbázisait is veszélyeztetheti. A főváros évente több mint ötszázezer tonna hulladékot termel, ennek elhelyezése már többször okozott fejfájást az illetékeseknek. A budapesti lerakók már megteltek, Dunakeszire, a Pilis Parkerdő kezelésében lévő egykori homokbányába 1986-ban kezdte hordani a felesleges anyagokat a Fővárosi Közterület-fenntartó Vállalat. (A szemét hatvan százalékát nem oda, hanem a rákospalotai égetőműbe viszik.) Az agglomerációs település és Budapest kapcsolata sosem volt felhőtlen, 1993-ban Dunakeszi két hétig nem is engedte be területére a főváros szemetét. Mivel azonban Dunakeszi is oda hordja a hulladékát ezért, hamar feloldották a blokádot. Az eredeti, az I-es lerakó már betelt, 1996-ban megkezdték a II-es számú bányagödör lerakóvá alakítását, majd a szemét lerakását. Az I-es, teljesen feltöltött gödröt már föld borítja, sőt növényeket is telepítettek. Ennek ellenére jelentős bűz kering a teleptől ötszázezer méterre, ahol már lakott övezetek is vannak. A sokszor elviselhetetlen szag valószínűleg a szeméthegyekbe helyezett szellőzőcsöveken keresztül jut a levegőbe. Hasonló gondok vannak a II-es gödörnél is - mondták a Dunakeszi Környezetvédelmi Egyesület képviselői a hozzávetőleg százötven érdeklődő előtt, a Széchenyi általános iskolában megtartott szerdai fórumon. Mivel az I-es gödör alját semmilyen szigetelés nem borítja, félő, hogy a szemétből kioldódó szennyeződések a talajvízzel keveredve a Dunába folyhatnak, veszélyeztetve az ott lévő ivóvízbázisokat. A térségben már sok vizsgálatot folytattak, de valószínűleg nincs olyan anyagréteg a környéken, ami fel tudná fogni a káros anyagokat. (Az illetékes bányakapitányság már járt a helyszínen, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség szakemberei várhatóan a jövő héten vizsgálják meg a szeméttelepeket.) Az egyesület követeléseket is megfogalmazott, mert annak ellenére, hogy egy éve is volt lakossági fórum az ügyben, azóta sem történt semmi. Szükség volna a szellőzőcsövek összevezetésére. A szemétdombok rekultivációjáért, vagyis rendbetételért a terület kezelője a Pilisi Parkerdő Rt. felelős. Információink szerint a társaság nemrégiben ígéretet tett arra, hogy március végére mindkét lerakónál működni fog a bűz elnyelését szolgáló fáklyás eljárás. Azonnali intézkedésként pedig növelik a II-es telepen a szemét közötti földrétegek vastagságát. Ez az eljárás szintén enyhítheti a szaghatást, a hulladékbomlás során keletkező és kiáramló anyagok elégetésére, így a bűz megszüntetésére. (Ez az úgynevezett fáklyás eljárás.) Elengedhetetlennek tartják, hogy független szakértők megvizsgálják a talaj és a talajvíz állapotát, illetve azt, hogy mi módon akadályozható meg a szivárgás. Molnár Klára, az egyesület ügyvédje hozzátette: ha nem teljesítik követeléseiket, akkor peres úton is érvényt szereznek az egészséges környezethez való alkotmányos jogaiknak. (Az egyesület képviselőinek felszólalását viharos tapssal jutalmazták a jelenlévők.) A fórumon Dunakeszi polgármestere, Kecskeméthy Géza elmondta, a város sosem örült a szemétlerakónak, ennek létesítéséről még a Pest Megyei Tanács döntött. Kecskeméthy úgy tudja, hogy a talajvízbe nem került szennyező anyag a szemétből. Dunakeszi egyébként szeretne önálló telepet létesíteni, ez viszont csak akkor éri meg, ha a környező települések is csatlakoznak a kezdeményezéshez. V. M. P. Senki sem mérte fel milyen kárral fenyeget a szemét teknős miklós felvétele