Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. február

2000-02-01

Iszapbirkózás: lesz-e pénz a kotrásra? Kormánydöntés a Ráckevei (Soroksári) Duna-ág rendbetételéről Tizenkét éve nem jutott pénz a Rácke­vei (Soroksári) Duna-ág kotrására. A helyenként két méter vastagságú iszapréteg miatt a környék állat- és növényvilága is veszélyben van. A múlt keddi kormánydöntés szerint ha­marosan lesz pénz a Duna-ág rehabili­tációjára. A vízügyi igazgatóság szak­emberei reménykednek, az ígéretek után most talán pénzt is kapnak. Hozzávetőleg hétmilliárd forintra vol­na szükség a Ráckevei (Soroksári) Duna­­ág környezeti rendjének teljes helyreállí­tásához - állapította meg egy PHARE-tá­­mogatással készült tanulmány. A múlt keddi kormánydöntés szerint hamarosan lesz pénz a Duna-ág kotrására, ám infor­mációink szerint a szükségesnél jóval ke­vesebb, öt éven keresztül évi ötszázmillió forintot költenének erre a feladatra. A KHVM vízgazdálkodási főosztályá­nak helyettes vezetője, Holló Gyula azonban arról tájékoztatta lapunkat, hogy egyelőre a pontos összeget még nem le­het tudni, és csak a jövő évi költségvetés terhére kezdhetik el a munkát. Vélemé­nye szerint a kormánydöntés kellő garan­ciát jelent arra, hogy 2001-ben valóban elkezdődhessen a Duna-ág rendbetétele. A Közép Duna-völgyi Vízügyi Igazga­tóság műszaki igazgatóhelyettese, Kop­pány György elmondta, hogy bár ők a fe­lelősek a Duna-ágért, egyelőre nem érte­sítették hivatalukat arról, hogy pénzt kap­nának a kotrásra. Az igazgatóhelyettes reménykedik, hogy az ígéretek után vég­re anyagi segítséget is kapnak. A szaktár­cánál már korábban is belátták, hogy ha­laszthatatlan a Duna-ág rehabilitációja, így például 1996-ban is foglalkozott a kormány a Ráckevei (Soroksári) Duna ügyével. A helyreállítás szakmai érveit akkor is elfogadták, de pénzt nem szavaz­tak meg a munkákra. Koppány György úgy gondolja, hogy bár a PHARE-támo­­gatással elkészült tanulmány szerint több mint hétmilliárd forint kellene a teljes re­habilitációhoz, a legkritikusabb helyeken körülbelül két és fél milliárd forintból már helyre lehetne állítani a környezeti rendet. Az igazgatóhelyettes emlékezte­tőül elmondta, hogy a Ráckevei (Sorok­sári) Duna-ágat az 1873-ban befejezett térségi Duna-szakasz szabályozása után zárták le. Később, egyidejűleg az 1956- os jeges árvízzel, kezdődött az eliszapo­sodása. Az iszapréteg kialakulásában nagy szerepe volt a dél-pesti szennyvíz­­tisztító telepnek is, hiszen korábban ren­geteg szerves anyag került onnan a rácke­vei Dunába. Emellett az a több tízezer horgász is hozzájárult az iszaposodáshoz, akik az évek alatt tetemes mennyiségű haletető anyagot dobáltak a vízbe. Az iszaposodást azonban leginkább az okoz­za, hogy a Kvassay-zsilipen keresztül a Nagy-Dunából érkező víz évente negy­ven-ötvenezer köbméter lebegtetett hor­dalékot rak le, elsősorban a Duna-ág fel­ső tíz kilométeres szakaszán. Egy koráb­bi felmérés szerint a szigethalmi híd fe­letti húsz kilométeres szakaszon körülbe­lül egy-másfél méter vastag iszapréteget kellene eltávolítani. A munka költségét jelentősen növelné az is, hogy a kikotort iszapot el kell szállítani. A szakember szerint a kotrás azért vá­lik egyre sürgetőbbé, mert bizonyos idő­járási körülmények között - nagy meleg­ben, magas páratartalomnál - a víz minő­sége jelentősen romolhat, és ez akár tö­meges halpusztuláshoz is vezethet. Emel­lett az sem elhanyagolható tény, hogy a Duna-ág partjain több száz nyaraló épült, és a pihenni vágyókat zavarja a büdös, fürdőzésre már alig-alig alkalmas víz. Prém András Ha lesz pénz, elmúlik a veszély a növény- és állatvilág feje fölül is szabó Bernadett felvétele Ismét napirenden az ingatlanadó Budapesti Önkormányzati Szövetséget javasolnak Újból felvetődött az egységes ingatlan­adó bevezetésének lehetősége a fővá­rost vezető koalícióban. Az adót a laká­sokra 2003-ig biztosan nem terjeszte­nék ki. Budapesti Önkormányzati Szö­vetség néven a főváros egységes, összvárosi érdekeket megjelenítő ön­­kormányzati érdekvédelmi szervezet megalakítását javasolja. A főpolgármester elnökletével Buda­pesti Önkormányzatok Szövetsége néven új érdekegyeztető szervezet létrehívását kezdeményezi a fővárost irányító MSZP-SZDSZ koalíció - jelentette be tegnap közös sajtótájékoztatón a két frak­cióvezető. Bőhm András (SZDSZ) a lé­pést azzal indokolta, hogy a városvezető­ség belátta, kell egy fórum, ahol a kerüle­ti polgármesterek és a főpolgármester megismerhetik egymás véleményét, s megkísérelhetnek közös állásfoglaláso­kat megfogalmazni. A havonkénti meg­beszéléseken a várost érintő összes kér­dés napirendre kerülhetne. Lényeges vé­leményeltérések esetén a főpolgármester visszavonhatná, átdolgoztathatná a vita­tott dokumentumot. A szövetség emellett érdekvédelmi szervezetként véleményez­ne minden olyan intézkedést és jogsza­bálytervezetet, amelyre az önkormányza­ti törvény feljogosítja. (Óbuda-Békásme­­gyer polgármestere, Tarlós István ennek az egyeztetési fórumnak látja a legtöbb értelmét, de szerinte ez sem oldhatja fel az önkormányzati törvény ellentmondá­sait, amelyeket csak a jogszabály módo­sításával lehet megszüntetni. Megdöb­bent, hogy a sajtótól kell egy ilyen elkép­zelésről értesülnöm - mondta Derce Ta­más, Újpest polgármestere. Hangsúlyoz­ta: elképesztő, hogy érdekvédelmi szö­vetséget akarnak alakítani arra az egyez­tetésre, amely a főpolgármesternek eddig is törvényi alapfeladata lett volna.) A szocialisták szerint a budapesti ön­­kormányzatok többsége támogatni fogja a főváros forrásmegosztási javaslatát vagy annak elemeit - mondta Ajkay Zoltán, az MSZP-frakció vezetője. A kerületek a ta­valyihoz képest 4,5 milliárddal kapnak többet, s júniusban, amikor átvizsgálják az adatok helyességét, egy hárommilliárd forintos keretből egyenlítik ki az év köz­ben jelentkező eltéréseket. A koalíción belül sem alakult ki még egységes állás­pont arról, hogy a közbiztonsági, illetve szolidaritási alapok hétszázmilliós keretét osszák-e szét az önkormányzatok között. Nincs egyetértés abban sem, miből pó­tolják a főváros költségvetésében várható négymilliárd forintos hiányt. Két megol­dás képzelhető el: az intézményi költség­­vetési megszorítások és a fejlesztések visszafogása. Ám ha egy beruházástól ma elvonják a pénzt, szinte biztos, hogy belátható időn belül nem valósul meg - jelentette ki a szabaddemokrata frakció­­vezető. Épp ezért a költségvetéssel egy­idejűleg gondolkodnak az egységes in­gatlanadó bevezetésén. Ez 2003-ig nem vonatkozna a lakásokra. Németh Éva A főpolgármesteri kabinet a szoci­ális intézményekben egységesen ti­zenöt százalékos térítésidíj-emelést javasol. Az emelés vonatkozna a hajléktalanok átmeneti szállóira is. Az egészségügyi gyermekotthonok térítési díja, ha a közgyűlés elfo­gadja, 12,5 százalékkal emelkedne. Kedd Üzlet Bevásárlóközpontot álmodtak egyesek a budaörsi repülőtér helyére. A szakembe­rek szerint ugyan reptérként is virágoz­hatna, ha kicsit odafigyelnének rá, sőt tán még befektető is akadna, de a tulaj­donviszonyok kissé zavarosak. Olyany­­nyira, hogy jelenleg nincs egy szervezet sem, amely egy esetleges adásvételi szerződést aláírhatna. Jó pénzért majd én eladom. G. A. A. I. KERÜLET. Sport- és szabadidőcent­rumot alapított a kerületi önkormányzat. A Kolozsvári Tamás utcai központot a vá­rosrész egyesületei ingyen használhatják, kispályás focibajnokságot és diákverse­nyeket is rendeznek ott. Az önkormányzat szeretné igazi kerületi civil sportcentrum­má fejleszteni a létesítményt. PESTSZENTLŐRINC: A XVIII. kerü­leti Sallai utcán áthaladó teherautó-forga­lom sérti az ott lakók egészséges környe­zethez való jogát - állapította meg Gönczöl Katalin ombudsman egy most lezárult vizsgálat nyomán. Egyben azt is megállapította, hogy a kerület vezetése folyamatosan erőfeszítéseket tesz a prob­léma megoldása érdekében, de végleges megoldást csak az M0-ás körgyűrű dél­pesti szakaszának megépítése hozhat. U­TAK ÉS UTASOK • Budán, a Sasadi úton útszűkület lassít­ja a haladást. Több helyen is felbontották a felfelé vezető oldalt. • A XII., Németvölgyi úton gázvezeté­ket javítanak a Stromfeld Aurél útnál. A Farkasréti temető irányába vezető sávot lezárták. • A Harmat utcában az Ihász utca és az Előd utca között csak a fél útpálya járható. • A XIII., Pannónia utca és a Victor Hugo utca kereszteződésénél útszűkület van közműjavítás miatt. • A XIV. Gvadányi utcát lezárták a Ka­locsai utca és a Bonyhádi út között, mert csatornát építenek. A lezárt útszakaszt a Cinkotai úton lehet elkerülni. Forrás: Fővinform Sok gondot okoznak a kiköltözők Budapest lakosságszáma százhúsz­ezerrel csökkent az elmúlt hat évben. Szerepet játszott ebben a szuburba­­nizáció is: sokan költöznek ki a város­ból az agglomerációba. A folyamat azonban mind a város, mind pedig a célba vett települések többsége számá­ra káros - állítja a szociológus. Az 1993. január elsejei kétmilliós lé­­lekszámhoz képest egy éve már csak 1,8 millióan laktak Budapesten. Részben a természetes fogyás, részben pedig a szuburbanizáció miatt - magyarázza az adatokat Tosics Iván szociológus, a Vá­roskutatás Kft. vezetője. A város migrá­ciós egyenlege - azaz az el- és a beköltö­zők aránya - 1992-ig pozitív volt, 1993- ban azonban negatívba fordult. Azóta évente tíz-tizenkétezerrel többen költöz­nek el, mint ahányan a fővárost választ­ják új lakóhelyül. Ugyanez az adat Pest megyét illetően már a nyolcvanas évek végétől kezdve negatív. A városból kiköltözőket két fő típusba sorolja a szakember. Az egyik, akik kép­telenek fizetni a rezsijüket. Az általuk vá­lasztott - általában a fővárostól délre, dél­keletre fekvő - településeken olcsó az in­gatlan, így a különbözetből egy ideig jut megélhetésre. A pénz fogytával viszont sorban állnak szociális segélyért, amivel még nehezebb helyzetbe hozzák az amúgy is hátrányban lévő településeket. A másik csoport a tehetőseké, ők szinte kizárólag a jó környezeti adottságú nyu­gati-északnyugati településeket választ­ják. Többségük továbbra is Budapestre jár dolgozni, gyerekeik a városban tanul­nak, adót azonban lakóhelyükön fizetnek. A jómódú beköltözőkre nem kell költeni, településeik gyorsan, szinte robbanássze­rűen fejlődnek. Konfliktusok azonban gyakran adódnak, elsősorban az újak és az őslakosok között, hiszen életmódjuk, elvárásaik eltérőek. Legrosszabbul Budapest jár a tehető­sebbek elköltözésével. Egyrészt többsé­gük autóval jár naponta vissza, ami fokoz­za a közlekedési gondokat. Másrészt la­kosokat veszít a minden település számá­ra leginkább kívánatos rétegből. Ez fel­gyorsítja a belső kerületek lepusztulását, hiszen azok mennek el, akik a legtöbbet tehetnének egy ház, városrész megmenté­séért. A célba vett települések pedig növe­lik belterületüket, hogy helyet adhassanak a beköltözni vágyóknak. Megváltozik a településszerkezet, megszakad a fővárost körülvevő zöld gyűrű. Ráadásul a szubur­banizáció erősíti a társadalmi elkülönü­lést, hiszen a tehetősek a szegényebbektől jól elkülönülve, egymás társaságában építkeznek, ami növeli a települések anyagi lehetőségei közötti különbséget. A folyamat minden nyugati országban és Amerikában is lejátszódott. Budapes­ten és környékén még nem öltött kataszt­rofális méreteket, külföldön azonban sok helyen már a munkahelyek is kiköltöznek a városból, teljes negyedeket téve lakat­lanná. A szuburbanizáció ugyan elkerül­hetetlen, de a városnak fékeznie kell vala­hogy. Például úgy, hogy kívánatos lakó­hely maradjon a tehetősebb polgároknak is. Ehhez Tosics Iván - és a most formá­lódó városfejlesztési koncepció - szerint a közterületek és lakóépületek felújításá­nak támogatása mellett új lakások építé­sét kell felfuttatni olyan területeken, ame­lyek nincsenek túlságosan messze a köz­ponttól, jó adottságúak, tömegközlekedé­sük, infrastruktúrájuk megfelelő. A városnak persze nem elsősorban la­kásokat kell építenie, hanem közművesí­téssel, területrendezéssel és övezeti átso­rolással megteremteni annak feltételeit. Húsz év alatt százezer új lakás kellene ahhoz, hogy a város lélekszámának csök­kenése ne gyorsuljon. A szuburbanizáció féken tartásához a város határain kívül is akad tennivaló. A kérdés csak az, hogy képes-e összefogni Budapest és a homlokegyenest eltérő ér­dekű agglomeráció. Elsősorban pozitív eszközökkel, támogatásokkal kell elérni, hogy a jelentősebb fejlődés tömegközle­kedéssel és infrastruktúrával jó ellátott te­rületekre koncentrálódjon. Ha mindezek ellenére folytatódna a szétszórt területi fejlődés, a leendő agglomerációs rende­zési tervvel lehet korlátozni a belterületek kiterjesztését. A. G. BUDAPEST MIGRÁCIÓS EGYENLEGE (ezer fő) 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 14,8 28,1 21,1 18,7 16,5 11,8 7,1 3,3 -11 -8,6 -11,2 -8,0 -12,3 BUDAPEST MIGRÁCIÓS EGYENLEGE PEST MEGYÉVEL SZEMBEN (fő) 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 -1521 nincs adat -5107 -7 977 -12 596 -12 247 -10 579 -13 000 -13 700 Forrás: KSH

Next