Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. március

2000-03-01

NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. MÁRCIUS 1., SZERDA 27 Türelmi zónák: Józsefváros vétóra készül Újpest ellenzi a javaslatot, Tétény és Pestlőrinc tiltakozik a kijelölés miatt Három területet talált alkalmasnak türelmi zóna kijelölésre tegnap a fő­városi koordinációs bizottság: belső zónaként a józsefvárosi Asztalos Sán­dor utat, külsőkként a tétényi fennsí­kon a Dózsa György utat és a pest­szentlőrinci Zádor utcát. A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön dönt az előter­jesztésről. Információink szerint már magánvállalkozók is jelentkeztek zó­na kialakítására. MUNKATÁRSAINKTÓL Hat helyszínből választotta ki tegnap a bizottság két szocialista, egy szabad de­mokrata és egy fideszes tagja az ajánlott területeket. Egyhangúan egy helyszínt ta­láltak alkalmasnak, belső zónaként a jó­zsefvárosi Asztalos Sándor utat. Külső zónaként többségi szavazással pedig a pestszentlőrinci Zádor utcát és a XXII. kerületi Dózsa György utat. Szabad de­mokrata kezdeményezésre az újpesti helyszínre is felhívják a képviselők fi­gyelmét. A főváros környezetvédelmi ügyosztá­lyának vezetője az ülésen figyelmeztette a képviselőket, hogy mind a XXII., mind a IV kerületi helyszínjavaslat károsíthatja a természetvédelmi területeket. A bizott­ság végül mégis a XV és a III. kerületi helyszíneket vetette el. A főépítészi iroda eredetileg a józsefvárosi Asztalos Sándor utat sem javasolta, mert a közelben zsidó temető és iskola található. Másrészt a ke­rület úgy foglalt állást, hogy nem az utcát, hanem a magánkézben lévő gumigyár te­rületét tartják alkalmasnak kijelölésre. A képviselők egyetértettek abban, hogy belső zónát kell kijelölni a József­városban, különben nagy gondban lesz a rendőrség. A kapitány szerint 700-ra te­hető azoknak a lányoknak a száma, akik nem mennének ki külterületre. Borsány György, a bizottság szocialista elnöke a VIII. kerületiek javaslatát jogilag aggá­lyosnak minősítette, mert a törvény alap­ján csak közterületet jelölhetnek ki erre a célra. így vitatott az is, hogy a kerület gyakorolhatja-e vétójogát. Szabolcs Attila Budafok-Tétény pol­gármestere leszögezte: a képviselő-testü­let kezdettől elutasította, hogy a kerület­ben türelmi zónát jelöljenek ki. Hozzá­tette: való igaz, a testület előbb hozott egy olyan határozatot, hogy ha a főváros „ráerőlteti” a türelmi zónát, akkor csakis a Dózsa György út-Kamaraerdei út és a Mechanikai Művek közötti szakaszt tud­ják elképzelni, a korábbi tervvel, egy igen értékes ipari területtel szemben. Az út egyik oldalán a Belügyminisztérium lőtere található, a másik oldala a Mecha­nikai Művek tulajdona, ahol rendszere­sen kísérleti robbantásokat folytatnak. A múlt héten ezért módosították határoza­tukat, és a kerületi testület tiltakozását fejezte ki az ellen, hogy a XXII. kerület­ben türelmi zónát jelöljenek ki. Újpest polgármestere, engedetlenségi mozgalmat szervez abban az esetben, ha a közgyűlés esetleg jóváhagyná a szabad demokrata kezdeményezést. Derce Tamás sajnálja, hogy a szakmai kérdések politi­kaivá váltak, hiszen a Tímár utca jogilag sem tartható helyszín, s ezt az SZDSZ- nek is be kellene látnia. Ott ugyanis a víz­művek levéltára és múzeuma található. Óbuda-Békásmegyer polgármestere, Tarlós István elmondta: a III. kerület se­hol, sem magán- sem közterületen nem járul hozzá a türelmi zónához. Hozzátet­te, ha a főváros mégis Óbudán jelöl ki negyedet, abban az esetben a bíróság előtt támadják meg a döntést. A XVIII. kerületi polgármester, Mester László cáfolja, hogy a Méta utcában tö­meges lenne a prostitúció, s hogy egyálta­lán jelen van az egy közlekedési csomó­pont közelségének tudható be. Elmondta, Borsány Györgynek, az egyeztetőbizott­ság elnökének írt levelében, kifejtette, mi­ért ellenzik, hogy a zóna a kijelölt helyre kerüljön. Indokaik között szerepel, hogy a közelben iskola van és két lakótelep. A fővárosi MIÉP képviselői bejelen­tették: elutasítják a türelmi zóna kijelö­lését, s valamennyi törvényes eszközzel, beleértve a polgári engedetlenséget is, tiltakoznak ellene. A FŐVÁROSI KÖZGYŰLÉSNEK JAVASOLT KUL- ÉS BELTERÜLETI TÜRELMI ZÓNÁK VIli. kerület, Asztalos Sándor út: Jól megközelíthető, parkolni az útpadkán lehet. Tömegközlekedés van, természetes határ az út mellett húzódó vasúti töltés. A környéken ipari terület található. A zóna azonban érintheti a zsidó temetőt és egy iskolát. Az önkormányzat pedig nem az utcát, a közterületet, hanem a magán­­tulajdonban lévő ipari területet szánta türelmi zónának. E­bből az utcából könnyű eljutni a jó­zsefvárosi hagyományos szobáztatóhelyekhez. XXII. kerület, Dózsa György út: A terület jól megközelíthető, aszfaltozott az út Tömegközlekedés van, a 87-es és a 113-as buszok vonala érinti. Parkolni az útpadkán lehet Természetes határai a mező, fasor és erdő. Közvilágítás, csatorna azonban nincs. A rendőrség szerint a törvény alapján a helyszín alkalmas lehet türelmi zóna kijelölésére. A főváros környezet­­védelmi ügyosztálya azonban azért nem ért egyet a javaslattal, mert a Tétényi-fennsíkot hosszú évek küzdelme után sikerült természetvédelmi területté nyilvánítani. IV. kerület, Tímár utca-Duna sor A terület a Váci útról jól megközelíthető, de a jelölt út nem aszfaltozott. Tömegközlekedés a piros 96-os busz útvonala. A környéken ipari terület és bozótos található. Közvilágítás van. Hátránya, hogy nagyon rigrid szakasz. A közelben természet­­védelmi terület, a Palotai-sziget található. XVIII. kerület, Zádor utca: A terület közlekedési szempontból megfelelő, jól megközelíthető, aszfaltos út A környéket három buszjárat érinti. Parkolni az útpadkán lehet. Az utcában számos raktár és ipari üzem található, infrastrukturálisan fejleszthető. Közvilágítás, csatornázás részben van. A rendőrség szerint a terület bűnügyileg fertőzött, török és jugoszláv bűnözői csoportok uralják. A Méta utca XIX. kerületi részén családi házas övezet van és egy bevásárlóközpont A közelben, a Gloriett lakóte­lepen szociális intézmények, iskola, óvoda és egyházi létesítmény található. NÉPSZABADSÁG-grafika Több hónapos időhúzásra van kilátás Józsefváros polgármestere és a képviselő-testület tegnap mun­katársunktól értesült arról, hogy a fővárosi bizottság az Asztalos Sándor utat javasolja belső türelmi zónának. Az éppen rendkí­vüli ülést tartó képviselő-testület sürgősséggel vette napirendre az ügyet, s határozott: nem fo­gadja el az Asztalos Sándor utat közterület türelmi zónává jelö­lését. Ha mégis a bizottsági ja­vaslatot fogadja el a főváros, akkor élnek vétójogukkal. Erre azért van lehetőségük, mert a városrész felajánlott területet a zóna számára. Ha a főváros fi­gyelembe veszi az előre jelzett vétószándékát, akkor több hó­napnyi időhúzást lehet megspó­rolni. Az Asztalos Sándor úti köz­terület övezetté nyilvánításának szándéka meglepetést okozott a józsefvárosi képviselők köré­ben. Csaplárosné Ratkó Éva al­polgármester bejelentette: a koordinációs bizottság elnöke hétfőn határozottan állította, nincs Vili. kerületi helyszín a lehetségesek között. Csécsei Béla polgármester meg azt sérel­mezte, hogy halvány utalás elhangzott ugyan az utcát illetően, de az komolyan nem került szóba. Józsefváros most első ízben nyilvánosságra hozott javaslatai között egyébként szerepel az Asztalos Sándor út, de nem a közterület, hanem a mögötte lévő ipari övezet. A VIII. kerület további ajánlott helyszínei a volt „görögkolónia”, a Kőbányai út és a Könyves Kálmán krt. sar­kán, valamint a külső Mester utca-Koppány utca sarkán, illetve a Hajcsár utca között lévő vas­úti delta. A sürgősséggel elfogadott kerületi határozat szerint a kije­lölendő néhány tízméteres ut­caszakasz mennyiségileg kép­telen befogadni a budapesti belső városrészi közterületi prostitúciót. Másrészt e terüle­ten csak az ismeretkötés lehet­séges, így az közvetlen közel­ben és a terület környezetében lévő ipari, de főleg lakóingatla­nokra, azok értékére és haszná­latára előzetesen felmérhetet­len hatást gyakorol. Ezzel elő­reláthatólag perek sorozatát in­dukálja - szögezi le a határo­zat. A józsefvárosiak felhívják a figyelmet arra, hogy már ko­rábban a fővárosi önkormány­zat rendelkezésére bocsátották a Btk. szabályozásával, a New York-i egyezményben foglaltakkal, a türelmi zóna és a vigalmi negyed működésével kapcsolatos lehetséges jogi koncepciókat, egyelőre hiába. MTI-FOTÓ Megmenekülhet az erdei iskola Elfogadták a VIII. kerület idei költségvetését Majdnem kétezer szülő tiltakozott aláírásával a józsefvárosiak Város­kúti Erdei Iskolájának tervezett megszüntetése ellen. A VIII. kerület tegnapi költségvetési vitájában az MSZP frakcióvezetője kijelentette: nem szavazzák meg a büdzsét, ha ab­ban az erdei iskola megszüntetése szerepel. Több mint egyórás egyezte­tés után kompromisszum született, az iskola sorsáról március végén dön­tenek. Józsefváros 2000. évi költségvetése 8,9 milliárd forint kiadási főösszeget tartalmaz. A határozat szerint várható­lag 350 millió forint hitel felvételére lesz szükség, mivel ennyi kiadásra je­lenleg nincs fedezet. A költségvetés biztonsága érdekében ugyanakkor 370 millió forintot zároltak a tervezett kiadásokból, amíg azokra nem érkezik bevétel. Az egyelőre zárolt kiadások között szerepel a józsefvárosi térfigyelő rendszer továbbfejlesztése, amire 90 millió forintot szánnak. A ke­rületi intézmények és a polgármesteri hivatal dolgozóinak 13. havi illetmé­nyeit szintén ki kell gazdálkodni. Az MSZP módosító javaslatának köszön­hetően viszont nem szűnik meg a roma­szolgálat, ugyanakkor áprilistól nem lesz adása a kerületi kábeltévének, és októbertől várhatóan a havi kettő he­lyett csak egy száma lesz a Józsefváro­si Újságnak. Az egyetlen nagy vitát kiváltó ügy a Városkúti Erdei Iskola sorsa volt. A költségvetési tervezet szerint az intéz­mény működési kiadásait március 31- től zárolták volna. A vita során elhang­zott, hogy a kerületben szárnyra kapott az a hír, miszerint 200 millió forintos ajánlat érkezett az 1200 négyszögöles telekre, ami azonban ingatlanközvetí­tők szerint legalább 350-400 millió fo­rintot ér. Az iskola tervezett megszüntetése Józsefváros óvodáiban és iskoláiban óriási megdöbbenést váltott ki, amit je­lez a majdnem kétezer szülő aláírásával ellátott tiltakozónyilatkozat is. A kompromisszum lényege az lett, hogy az iskola hasznosítására felhívást írnak ki, amire március közepéig várják az ajánlattevőket. Az egyébként alapos felújításra szoruló erdei iskola kiváltá­sára másikat is el tudnak képzelni a képviselők, de fontos szempont, hogy az Budapesten, illetve a város közvet­len közelében legyen. S.T. Az Olvasóhoz! Mától tartalmilag és formailag megújulva lépünk a közönség elé, azzal az ambícióval, hogy a Nép­­szabadság Budapest, még inkább a főváros napilapja legyen. Hosszú úton járva jutottunk el idáig, a né­hány napon és két-három oldalon jelentkező első kísérlettől a mosta­ni változatig, amely immár — a rit­ka kivételektől eltekintve — leg­alább nyolcoldalas, és témáinak merítését illetően teljesnek nevez­hető újság. Olyan lapot kínálunk, amely a főváros - és vonzáskörzete­­ életének jeleneteit, múltját és hét­köznapjait, azok szereplőit nap mint nap bemutatja. Rendszeresen jelentkező rovatai eligazítanak a szolgáltatások körében, segítenek megtalálni azokat a kulturális és szabadidőprogramokat, amelyeket jó szívvel ajánlhatunk a polgárok figyelmébe. Beszámolunk a főváros­­ városrészeinek , az agglomerá­ció településeinek­­ eseményeiről, önkormányzatainak döntéseiről, mindarról, amit az újságolvasó né­zőpontjából fontosnak tartunk. Ri­portjaink feldolgozzák azokat a fontos ügyeket, amelyek a város és a környék lakóit foglalkoztatják, interjúinkban megszólalnak a hi­vatalosságot és a közönséget véle­ményükkel képviselők, megkeres­sük és megmutatjuk a városi élet helyszíneit, múltját, és tervekben formálódó jövőjét. A megújuló tartalom, amelybe beépítjük ennek a mellékletnek leg­jobb, s mára kiérlelt hagyománya­it, frissülő, változó megjelenéssel párosul. Reményeink szerint a kék lapfej, a képanyag kezelése élveze­tesebbé, érdekesebbé, vonzóbbá te­szi oldalainkat. Budapest napilap­ja - noha közleményei fekete-fe­hérben jelennek meg ezentúl is - színesebb látványt és tartalmat kí­nál az Olvasónak. Kétezer március elsejével egy lé­péssel - így hisszük - újra közelebb jutottunk az igényekhez, s olva­sónkhoz. Bizalmára épül remé­nyünk és várakozásunk, hogy ez si­került. Megújul a sváb-hegyi vízműtelep Több mint hetvenezer budai lakos ivó­­vízellátása válik biztonságosabbá a Fő­városi Vízművek Rt. közelmúltban meg­kezdett korszerűsítése nyomán: a cég automatizálja Diana utcai telepét. A sváb-hegyi telepen az elektromos és gé­pészeti berendezések átalakítása mellett egy új, háromezer köbméteres ivóvíz­medencét is építenek; a 240 milliós munka várhatóan június közepéig tart. A most folyó rekonstrukciót a vízigény fo­lyamatos növekedése indokolta: voltak olyan évek, amikor az öreg telep már annyira nem bírta az iramot, hogy korlá­tozni kellett a szolgáltatást és locsolást is megtiltották. A sváb-hegyiek téli, napi átlagfogyasztása ma eléri a kilencezer köbmétert. B.T. Lassan fogynak a kátyúk az utakról Az autósok szerint egyre több a kátyú. Mivel gyakran ott újulnak ki, ahol ko­rábban már eltüntették, élhetünk a gya­núperrel, hogy talán nem megfelelő technológiával foltozzák az utakat. Tol­­dás-toldás helyett jobb megoldás lenne a teljes felújítás, ez viszont — állítják az il­letékesek - pénzhiány miatt lehetetlen. Pedig az autósok az ország legnagyobb adófizetői, számtalan formában nehe­zednek rájuk a közterhek. Joggal várhat­nák el, hogy kapjanak is érte valamit. Például használható utakat. Az idén a főváros 860 millió forintot költ útfoltozásra. Az FKF Rt. naponta, folyamatosan hét brigáddal dolgozik, és várhatóan április közepére jutnak el odá­ig, hogy nem keletkezik több kátyú, mint amennyit eltüntetnek. Eddig csak a ke­vésbé tartós téli technológiával foltozhat­tak, és csak most állíthatják helyre végle­gesen az ideiglenes foltokat. A tavaly ten­dert nyert alvállalkozók három éven át végezhetik a munkát, ami azt jelenti, hogy időben lesz pénz az útfoltozásra, il­letve a minőség is számon kérhető. Az utóbbi években olyan szerkezeti át­­­­alakuláson mentek át az autók, hogy futó­­­­műveik megrongálódását nem lehet egy-­­ egy alkatrész cseréjével rendbe tenni. A­­ futóművek egységet alkotnak, teljes cse­­­­réjük drága. Mivel sok gépkocsi-tulajdo­­­­nosnak nincs pénze erre, a futómű tovább­­ romlik, a jármű balesetveszélyesebbé vá­­­­lik. Esőben még alattomosabbá válnak a­­ gödrök, egy-egy nagyobb kátyú akár a­­ kormányt is kikaphatja a sofőr kezéből,­­ de kikerülése ugyancsak balesetveszé­­­­lyes. S.I. SÁNTA LÁSZLÓ elnök, Autótulajdonosok Országos Érdekvédelmi Egyesülete BORSOS ISTVÁN közútfenntartási igazgató, Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. GROSZMAN JENŐ autószerelő

Next