Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. május

2000-05-15

Egész napos pikniket tartottak hét végén a Tilos Rádió szervezé­sében a Tabánban. Perec, sör, szélforgók, pokrócok és több mint háromezer ember a fűben és a domboldalon. A program színes volt, a nép­zenétől kezdve az alternatív rockzenén keresztül sok műfaj képviselője kapott helyet a szín­padon. Rozgonyi Zoltán, a műsor egyik szervezője elmondta, hogy ez a rendezvény köszönetnyilvá­nítás. Ugyanis a Tilos Rádió frekvenciakérelmét elutasították, és a hallgatók kezdeményezésére aláírásgyűjtésbe kezdett a rádió. A Tabánt azért választották hely­színül, mert a rendezők úgy gon­dolták, hogy megszakítják a Ti­los Rádió-bulik hagyományát, Tilos-piknik vagyis kivonulnak a szabadba. Elsőként a Beáta és a Budapest Jazz Quartet lépett fel. Őket kö­vette a Grencsó Kollektíva, majd az Anima Sound System, akikkel Grencsó István, a magyar avant­gárd dzsessz-szaxofonos is köz­reműködött. Utána a Berkó együttes következett hét hegedű­vel és egy nagybőgővel. Hozzá­juk is érkeztek vendégek. Fodor Neti Sándor, a hetvenen túli mu­zsikus Kalotaszegről utazott el a rendezvényre, de Eri Péter is ját­szott a zenekarral a Muzsikus együttesből. Majd az alternatív zenei stílus képviseletében a Kispál és a Borz lépett fel. Őket követte a Dragon FM nevű zene­kar. A Tilos Rádió lemezlovasaiból összeállt zenekar nemcsak a le­mezeket cserélgette, hanem ha­gyományos hangszereken is ját­szott. A programfüzettől eltérően két rapelő lány is színpadra lépett egyedülálló módon sikertelenül. A közönség többször kifütyülte a duót, de olyanok is akadtak, akik üres műanyag söröspoharakkal dobálták meg a lányokat. Valaki­nek az erősítőket is sikerült két­szer kikapcsolnia. A rendezvényt a Besh-O-Drom zenekar zárta. A tíztagú együttes alig fért el a színpadon, de ez senkit sem za­vart. Többen a tribünre felállva hallgatták végig a koncertet, má­sok pedig a színpad háta mögött táncoltak. A buli este tízkor vé­get ért, de a rádiósok szeretnék ezt a programot jövőre is meg­rendezni. B. T. B. NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. MÁJUS 15., HÉTFŐ 33 Fotókiállítás a cigányvilágról Az elmaradottságról, a nyomorról, az életlehetőségek kilátástalanságáról mesél a cigánysorsot bemutató Más világ című fotókiállítás - Horváth M. Judit és Stalter György képei - a Vigadó Galériában. A művész házaspár évek óta járja a putrik világát. Más világ ez. A mi Ma­gyarországunkon van, de a kiállítás ké­peit nézve külföldiként keressük fel. Cigányország tájain járunk, a fekete-fe­hér képek csak megerősítik e világ re­ménytelenségét. Stalter György diákévei alatt kezdett romákat fotózni. Horváth M. Judit a férje révén ismerkedett meg a fotózással, majd évekig egy roma lap, az Amaro Drom fő­­szerkesztője volt. Közösen fényképezték végig a pesti, gettósodó kerületeket és Magyarország cigánytelepeit. Keveset tudunk a cigányság múltjáról. Megítélé­sükre jellemző volt, hogy nemzetiségnek nem, csupán hátrányos helyzetű társadal­mi rétegnek nevezte őket 1961-ben egy párthatározat. Sorsukról egy szép cigány monda beszél a legtalálóbban: Madarak­ból lettünk azzá, amik vagyunk, és egy szép napon madárnak visszaváltozunk. A kiállítás május 27-ig látható a Vígadó Ga­lériában (V. kerület, Vigadó tér 2.). R. Gy. Horváth M. Judit képe (Hernádnémeti, 1992) Megállított pillanat Írók, festők, zenészek fotográfiái láthatók Molnár Edit Emléktöre­dékek című gyűjteményes kiállí­tásán, a Vigadó Galériában. Számon tartott, jól ismert port­rékat láthatunk viszont, az esen­­dőség, a méltó büszkeség, a zár­kózottság és a kitárulkozás meg­állított pillanatait. Igor Stravin­­szkij, Czóbel Béla, Kodály Zol­tán, Arthur Rubinstein csupán né­hány név a hírességek fotógyűjte­ményéből. A kiállításon kiemelt helyet kapott a Triptichon: Kon­dor Béla című alkotás, amely köz­vetlenül a művész halála után ké­szült, a már gazdátlan, üres műte­remben. Molnár Edit első kiállítását Bu­dapesten rendezte 1961-ben, munkáit Berlinben, Drezdában és Krakkóban is bemutatták. A het­venes évektől visszaemlékezéseit folyóiratokban publikálja. Írók, történetek, képek című kötete 1981-ben jelent meg. (A kiállítás a Vigadó Galériában látható május 27-ig, V. kerület, Vigadó tér 2.) R. Gy. Molnár Edit: Kodály-portré Mesemozaik Tündér Ilonáról Nyolc esztendeje grafikázik a tizenkét éves rajzoló Néhány sor született róla egy újságcikk­ben, más téma kapcsán, mellékesen. Há­rom napra rá már nagy boríték érkezett a szerkesztőségbe, benne a rajzaiból ké­szült falinaptár, hozzá csatolva az édes­anya köszönő levele a méltatásért. A naptár kikerült otthon a falra, mi pedig indultunk Rákoskeresztúrra, a tizenkét éves Batta Eszterhez. Nyurga kislány Batta Eszter, lehet vagy negyven kiló, hozzá százhatvan­­egynéhány centi. Csupa kéz­láb, ahogy az ujjatlan nyári ruhájában kiszalad elénk a Pesti úti panelből. A másodikra kísér föl: egy plusz félszoba — itt lakik a bátyjával és a szüleivel. A nagy szobá­ban, az ablak előtt alacsony íróasztal a­lapján Fekete István Bogáncsa és kinyit­va egy füzet: Műv.töri, Batta Eszti, 6/a. Gömbölyű betűs, szép gyermekírás: Do­natello és Verocchio szobrainak össze­hasonlítása. — És tessék nézni, itt vannak a díjaim — mutatja Eszti. Van is mire büszkének lennie: egyszer huszadik, másszor nyol­cadik lett az UNESCO nemzetközi rajz­pályázatán, amelyre ötvenhat országból sok-sok ezer gyerek küldhetett be egy­­egy képet. De nyert díjat Eszti magyar, kínai és japán rajzversenyeken, valamint az egyik hazai kereskedelmi rádió pá­lyázatán; a jutalom finnországi utazás volt, pár nap az ottani Mikulással. Csü­törtöktől vasárnapig tartott az egész, de visszafelé a reptéren úgy gubbasztott Eszti a bőröndjén, mint aki sosem akar hazamenni. Mert itthon nemigen veszik őt észre. Fáj a szíve, ha arra a külföldi lányra gon­dol, aki egy évvel ezelőtt kezdett rajzol­ni, de már ország-világ kapkod a mun­káiért. Nem mintha irigyelné - de hát ő már nyolc esztendeje, négyéves korától forgatja az ecsetet, a filctollat, a tűfilcet, a zsírkrétát, sőt, még rézkarcozik is. A tűfilces csodagrafikákból édesanyja ösz­­szeállított egy falinaptárt: hatvan dara­bot készített; ismerősöknek, barátoknak ajándékoznak belőlük. Kint van egy gö­döllői galériásnál is, és dinamizmusa, gazdag fantáziavilága, profi kivitelezése olyan figyelemre méltó, hogy az ember úgy érzi: ezt közhírré kell tenni. Igaz, hiába volt Esztivel interjú két té­vécsatornán is - nem történt azóta sem­mi. Másutt már hívogatnák, fölkérnék tárlatra, kézről kézre adnák a kortárs művészet korifeusai. Vagy talált volna támogató céget, amelyik kifizeti francia­­országi útját, hogy személyesen vehesse át az UNESCO-díjat, így viszont postán kaphatta csak meg az oklevelet, mert a család nem tudta finanszírozni a kirán­dulást. Az apa művezető, az anya ügyin­téző az önkormányzatnál, szerényen él­nek négyesben a keresztúri panelban. Batta Jánosné sóhajt, bárcsak biztosít­hatná lányának a feltételeket, melyeket a tehetsége megkíván! Rabié Judit rajztanár fedezte föl Batta Esztert első elemista korában. „Ó, a Jut­ka néni csodákat művel a kicsikkel!” — lelkendezik a kislány. Az egyik rajz Árgyilus királyfi és Tündérszép Ilona históriáját regéli el színes filctollal, apró képekre bontva: olyan az egész, mint egy tarka kockákból összeállított mese­mozaik. A másik a tánik­ lehetőségeivel él: emberek, fák, madarak, dombos táj, kidolgozva a legapróbb részletekig. És van egy vörös portré, elmosódott ember­­arc, forró színekkel, festői lendülettel; a modell Eszter képzeletében született. Ezt már a művészeti táborban alkotta Zánkán, Vörös Lívia rajztanárnál. Most két oktatóhoz is jár az iskolai kö­telező órák mellett. Jó volna egy befutott képzőművész, hogy tanítsa - mondja az édesanyja. De akinek már neve van, lak­jon akár itt a kerületben, negyvenöt-hat­van percért kétezer forintot is elkér. Már­pedig ilyen aprólékos rajz elkészítéséhez legalább két-három óra szükséges. Hálás tanítvány az Eszter: nem sokat kell őt nógatni. Ihletre nemigen vár, mondja, inkább nekiül a dolognak. Na­ponta legalább egy órát rajzol, régebben volt az kettő-három is, de mostanában sok az egyéb tanulnivaló. Ám ha megér­zi a levegőben a pályázatszagot, nincs nyugta, amíg ki nem próbálja magát a rajzversenyen. Amúgy olyan kislány ő, mint bárme­lyik. Imád biciklizni és görkorcsolyázni, igaz, verset is szaval, ha úgy adódik. Kedvence Nagy László egyik költemé­nye, az „Adjon az Isten szerencsét” kez­detű. Rados Virág A világ tíz legjobb gyermekrajzolója között van FOTÓ: KOVÁTS ZSOLT Örömmel értesítjük Önöket, hogy a Bank Austria Creditanstalt Hungary Rt. az idén ünnepli a a 10 éves születésnapját. A jubileum jegyében szervezünk egy vándorkiállítást A tradíció reneszánsza címmel Budapesten és több vidéki fiókunkban azért, hogy ügyfeleinkkel együtt ünnepelhessük meg ezt az évfordulót. A kiállításon egy hazai, fiatal festőművész, Bér Rudino képeit mutatjuk be. A budapesti kiállítás május 11. és 26. között, munkanapokon délután 15-19 óráig látogatható a bank központi épületének földszintjén. Cím: Budapest V., Akadémia u. 17. BankVVustria Creditanstalt

Next