Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. május
2000-05-17
40 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. MÁJUS 17., SZERDA Tradíció a vállalkozásban A A«d«« c»aUdi lálUUIMá» A XVIII. kerület egyik legrégebbi családi vállalkozása több mint 70 éves múltra tekint vissza. Néhai Dedeó Gyula alapította meg 1927-ben, akkor kerékpár-, motorkerékpár-javítással foglalkozó „mechanikai műhelyét". Később, ahogy az igények jelentkeztek, áttért a gépkocsijavításra. 1965-ben fia vette át a családi vállalkozást, és azóta is vezeti és működteti az Üllői úton található gépműhelyt, ahol autómotorok és hengerfejek gépi felújításával, főtengely-köszörüléssel, fékdob, féktárcsa-szabályozással, fémfékcsőkészítéssel, síkköszörüléssel foglalkoznak. Nyolc éve kibővült a tevékenység az autóalkatrész-kereskedelemmel. 1994-ben a család tulajdonába került az 1989-ben alakult és autóalkatrészek importjával és nagykereskedelmével foglalkozó Strohm Kereskedelmi Kft. Ma Dedeó Autóalkatrész Kereskedelmi Kft. néven a 1181 Budapest, Zádor u. 6. alatti központi áruházban, valamint négy fióküzletben folyik a kereskedés. A fióküzletek közül kettő Budapesten van a XXII. kerület, Közgazdász ,. valamint a XIV. kerület, Füredi u. 74-76.-ban, kettő pedig vidéken, Győrött és Szegeden található. A cég filozófiájának megfelelően kizárólag olyan gyártók termékeit forgalmazza, amelyek megfelelnek a legmagasabb minőségi előírásoknak. A legfőbb termékek: ATE komplett fékprogram gyári minőségben (féktárcsák, fékdobok, fékbetétek, fékhidraulikák, féknyergek, szervodobok, fékcsövek) - LUK kuplung és motoralkatrészek, kettős tömegű lendkerekek - GATES ékszíjak és vezérműszíjak, vízcsövek, üzemanyagcsövek - BILSTEIN lengéscsillapítók (sárga és fekete vonal) - RUVILLE kerékcsapágyak, szíjfeszítők, vezérműtengelyek, szelepek, vezetők, himbák - KOLBENSCHMIDT motoralkatrészek - MOBIL olajok és kenőanyagok. A hazai piac kedvező változásaként tapasztalható, hogy erőteljesen növekszik a kereslete legmagasabb minőségi színvonalat képviselő termékek iránt, melyekre 1 év garanciát vállal a cég. A hagyományoknak megfelelően a harmadik generációt képviselő ifj. Dedeó Gyula is a szakmában tevékenykedik, mint gépész üzemmérnök. Ő vezeti az 1995-ben családi tulajdonná lett Strohm Motor és Autójavító Kft.-t. A korszerű gépekkel és technikával felszerelt Bosch márkaszervizben autószereléssel és motorjavítással, és a Bosch-rendszerű adagolók javításával foglalkoznak. A családi vállalkozásban nemcsak a férfiak, de a nők is kiveszik részüket. Marika, Anita és Bea képzettségének és rátermettségének megfelelően végzi feladatát a könyvelésben, külkereskedésben. A vasárnapi családi ebéd olykor taggyűléssé alakul, ha fontos kérdést kell megvitatni. Az idei év nagy beruházása lesz, hogy a XVIII. kerület, Zádor u. 6. alatt az áruház mellé szeretnénk felépíteni a Strohm Motor és Autójavító korszerű műhelyét is. Reméljük, hogy a közeli lakótelepek autótulajdonosai megtisztelnek majd bennünket bizalmukkal, és amikor a megnyitás után felkeressük őket egy figyelemfelkeltő reklámcédulával, el fognak látogatni hozzánk javítandó gépkocsijukkal. Kereskedelmi egységeink: Központ: 1181 Budapest, Zádor u. 6. Tel.: 294-0777 Zugló: 1144 Budapest, Füredi út 74-76. Tel.: 383-7340 Tétény: 1223 Budapest, Közgazdász u. 4. Tel.: 424-5013 Szeged: 6724 Szeged, Ilona u. 4. Tel.: (62) 476-146 Győr: 9028 Győr, Szent Imre út 179. Tel.: (96) 436-389 Javítóműhelyeink: Dedeó Gyula gépműhelye: 1182 Budapest, Üllői út 603. Tel.: 291 -4265 Strohm Motor és Autójavító: 1144 Budapest, Füredi út 74-76. Tel.: 383-7338 A Kertészeti Áruda - Örökzöldek széles fajtaválasztéka - díszfák és cserjék változatai - sziklakerti és törpe örökzöldek gazdag fajta- és méretkínálata - gyümölcsfák - tavi és tóparti növények teljes választéka - balkon- és egynyári palánták új fajta- és színárnyalatai (Dobay-kertészet termékei) - kertészeti kiegészítő és kellékanyagok. 1182 Budapest, Üllői út 807. Telefon: 06 (30) 952-6538, 06 (30) 954-9601 Nyitva tartás szezonális, hétfőtől péntekig 8-17 óráig, szombaton 8-13.30 óráig, vasárnap 9-12 óráig. Az áruda területén kialakított bemutatókertjeinkből ötleteket meríthetnek saját kertjük építéséhez! Rehabilitáció, csatornázás, útépítés A leglátványosabb beruházás az új piac építése TlAMB/ ' ""'A I \lv\ i ' / ' Su ff rr_. r * i i 4 ■ 07/. ». KiROLít ICl-FOBB XVIII. KERÜLETI FEJLESZTÉSEK ÉS BERUHÁZÁSOK A KÖZEJLÖVŐBEN XVII. KERÜLET 1. Méta utcai felüljáró építése 2. Társasház és dombgarázsok építése 3. A Bókay park fejlesztése 4. Városrehabilitáció (Üllői út) 5. Új piac építése (Haladás utca, volt téglagyár) 6. Hotel és lakópark (volt Május 1. strand) ;v- w- ,,,-•••, #■■ .telep /Amy * V« .Á É«LLŐSIO«T' , s- V* 7. Ipari park (Üllői úti volt laktanya) 8. Társasházépítés (Halomi úti volt laktanya) 9. Sorházépítés és társasházépítés (Alacskai út) 10. Ipartelepi feltáró útépítés (volt iparvasút mentén) 1 11. Gyorsvasút építések 12. Bevásárlóközponttápakutató helyén) 13. Csatornázás (a kerület több pontján) NÉPSZABADSÁG-grafika Átnézve a fejlesztési terveket, amelyek a közeljövőben, vagyis egy-két éven belül valósulhatnak meg Pestszentlőrinc-Pestszentimrén, úgy tűnik, a XVIII. kerület felébred Csipkerózsika-álmából, s fejlődése végre látványos méreteket ölt. Körülbelül húsz területen indul - vagy már indult - nagyobb beruházás, amely komfortosabbá teszi az itt lakók életét, új munkahelyeket teremt vagy szorosabbra fűzi a kapcsolatot Budapest belsőbb részeivel. Nagy a lemaradás csatornázottságban. A XVIII. kerületi utcák több mint felében ugyanis nincs szennyvízcsatorna. Az utóbbi években a városrész vezetése többször pályázott a fővárosnál csatornaépítési támogatásra, tavaly végre kapott is a kerület hatszázmillió forintot (a legtöbbet a budapesti kerületek közül), s ezt a saját kétszázhúszmilliójával kiegészítve elindíthatja végre a beruházást. Összesen tizenkettő kilométert csatornáznak az első ütemben, vagyis az idén, főleg a Szemeretelepen. De újra pályáznak további támogatásra, hogy folytatni tudják olyan helyeken is, mint Pestszentimre Kossuth Ferenc-telep vagy Erzsébet-, Bélatelep, ahol a magas talajvíz állandóan elönti a pincéket és az emésztőgödröket. Elkezdődött az útszéli lángokról elhíresült Méta utca és a Nagykőrösi út kereszteződésében a felüljáró építése. Hosszú idő után az első nagy fővárosi beruházás a kerületben. Elkészülte után a Soroksár felől érkező és az M5-ről letérő forgalom akadálytalanul juthat át a Nagykőrösi úton a kerület belseje felé. Korábban több száz méteres kocsisorok álltak itt a lámpánál. Szerencsére a főváros másik terve, a türelmi zóna kialakítása - hiszen az is itt lett volna a közelben — nem valósult meg. Elindult a kerületben a városrehabilitáció. Az Üllői úton, a volt Fórum mozi mellett néhány hete adták át az első huszonkét lakásos, hat üzlethelyiséges társasházat egy régi, lerobbant ház helyén. A városfelújítás a lajosmizsei vasúti átjáró felé haladva folytatódik az Üllői út mentén még négy ütemben. A második lépésben ugyanennek a háztömbnek az Endrédi Sándor utcai sarkát teszik rendbe, ahol három telken (az Üllői út 339-341-343. szám alatt) harminchat lakásos társasház építésébe kezdenek. A jelenlegi lakókat máshol helyezik el és kártalanítják. Azután további hármas csomagokban az Üllői út 323-325-327. (harmadik ütem), az Üllői út 357-359-361. (negyedik ütem), majd az Üllői út 333-335-337. (ötödik ütem) következik. A városrehabilitációs szakaszon kívül további nyolcszáz lakás épülhet egy-két éven belül az önkormányzat által értékesített területeken, melyeket ingatlanbefektetők, építőipari kft.-k és magánszemélyek vásároltak meg. A legtöbb új lakás a Halomi úti volt szovjet laktanya helyén létesülhet. Itt kilenc nagyobb területet jelöltek ki értékesítésre, többségük már elkelt. A legnagyobb tömb kilencezer négyzetméter, ahová ötvenlakásos társasház épülhet a szabályozási terv szerint. A többi három-négyezer négyzetméteres, ezeken húsz-harminclakásos társasházak emelkednek majd három éven belül. Itt kell megemlíteni, hogy a kerület másik „szovjet” laktanyája, az Üllői úti, ipari parkká alakul, de itt egyelőre még keresik a befektetőt. Sorházak és társasházak nőnek ki a földből az Alacskai úti lakótelep mellett is. Itt a telkek nagy részét magánszemélyek vásárolták meg, akik több mint száz házat emelnek majd sorházszerűen. A terület másik részén hat társasház létesül egyenként harminc-hatvan lakással. Ötvenkét lakásos társasház épül aztán az év végéig a Gloriett-lakótelepen, ahol ezenkívül dombgarázsok is létesülnek. Ebben az évben a XVIII. kerület leglátványosabb beruházása az új piac építése. Évek óta húzódik. Hol a kisajátítás miatt késett, hol a befektető személyének változása miatt. Most már csak hetek kérdése az építési engedély megadása és az építkezés elkezdése. A volt téglagyár helyén épülő új piaccsarnok az emeleti helyiségekkel együtt 5200 négyzetméteres lesz, ebből 3350 a hasznosítható alapterület. Kilenc nagy árusítószigeten helyezkednek el a standok, közöttük a gyalogosforgalom két hosszirányú és két keresztirányú sétálón áramlik majd. Az építmény első és hátsó homlokzatát impozáns, toronyszerű egységekkel bontják meg, ahol üzletek kapnak helyet, elöl széles sétálóutca létesül. A csarnok mögött fedett standos termelői piacot alakítanak ki, amellett pedig ötszázötven autó befogadására alkalmas parkoló és elkülönített bazár épül. A beruházás összköltsége az építő Urban Market Projekt Kft. szerint 1150 millió forint. A piac megépültével új városközpont jön létre a volt téglagyár területén, ahol már ott áll a Lőrinci Sportcsarnok, a rendelőintézet, a könyvtár és két középiskola. A még szabadon maradó gazos területeket parkosítják. Folytatás a 41. oldalon Kilencmilliárdból él a kerület MUNKATÁRSUNKTÓL Az idei költségvetésben 9 millárd 396 milió forint kiadást tervezett a kerület. Ebből közel ötmillárdot intézményei működtetésére fordít. Társadalmi és szociális juttatásokra 433 millió forintot szán, városüzemeltetésre négyszázat. Ez utóbbi négyszázmillió a következő főbb tételekből adódik össze: környezetvédelemre és parkfenntartásra 131 millió (ebből a Havanna-lakótelepen 14, a Lakatoson 12 millió), úthálózatra 154 millió, járdák javítására 23 millió, vízelvezetésre 41 millió, közlekedésbiztonságra 20 millió jut. Városfejlesztésre 638 milliót fordítanak, ebből új utak építésére húszat, csatornázásra 296-ot. Több mint kétszázmillót kell áldozniuk a pakurató megtisztítására. MUMM is Vásároljon minden faterméket egy helyen! Budapest legnagyobb fatelepén 10 000 m3 készletből választhat. lombos csuk: Tölgy, bükk akác, gyertyán, kőris, dió, jávor, éger, hárs, nyár g&&ggggggg Luc, borovi, vörösfenyő fűrészáruk, gerenda, szarufa, tetőléc, lambéria, hajópadló, állványpalló Rétegei és farostlemezek, fatorgácslapok (natúr, laminált) MDF-CSB-lapok Egzóták: mahagóni, wawa, meranti, framire, amerikai műszárított cseresznye, dió, jávor Lapszabászat a kívánt méretben, házhoz szálítás, szaktanácsadás igény szerint: • RT. LOMBKER K. 1183 Budapest, Szent László KÖZPONT tó u 2. Tel: 291 -6889, fox 291 -0223 ,-*fj S+V Engineering Kft. SAAB TANK CONTROL Magyarországi Képviselet 1183 Budapest, Holló Lajos u. 4. 1184 Budapest, Lakatos u. 61-63. Tel./fax: 291-1544,291-6147 - Irányítástechnika, villamosenergia-ellátás - Külső és belső villámvédelem - Hosszúság- és szögmérő eszközök kalibrálása Szakértés, tervezés, gyártás, helyszíni szerelés! Mi nem csak közreműködünk, mi megoldjuk az Önök problémáit! Olcsóbb lesz a lőrinci távhő? MUNKATÁRSUNKTÓL A Kispesti Hőerőmű három kerület, Pestszentlőrinc, Kispest és Kőbánya határán épült, s neve ellenére Lőrinchez tartozik. Innen látják el villanyárammal és fűtik a környék nagyobb lakótelepeit, például a Kőbánya-Újhegyit, s a XVIII. kerületben a Havannát és a Lakatost. Az erőművet 1962-ben helyezték üzembe, kezdetben széntüzelésű volt, később áttértek az olajra, s ez 1981-től kiegészült földgázfűtéssel is. A rendszerváltás után a Budapesti Erőmű Rt. - melynek tagja a kispesti is - finn és japán többségi tulajdonba került, s az új gazdák el is kezdték az erőművek felújítását: elsőként 1993-95-ben a kelenföldit. Most a kispesti van soron. A régi épület mellett, helyére újat építenek, s ezzel együtt korszerűsítik az energiatermelő rendszert is: gáz-gőz ciklusúvá alakítják. Ennek lényege, hogy az elégetett tüzelőanyag forró füstgáza egy gázturbinában áramot termel, majd továbbhaladva egy gőzkazánban gőzt gerjeszt, amely további áramot termel egy gőzturbinában. A gőzkazánból távozó füstgáz pedig még a fűtésrendszert is melegíti, mielőtt a szabadba jut. Nem mindegy persze, mi a tüzelőanyag. A Kispesti Hőerőműben teljesen átállnak a gáztüzelésre, ami azt jelenti, hogy jelentősen csökken a nitrogénoxid, a kén-dioxid és a szén-monoxid kibocsátása. És jelenti azt is, hogy olcsóbb lesz a hőenergia előállítása. Nem rég a cég fórumon tájékoztatta a lakosságot a beruházásról. Itt kiderült: bár csökkenni fog a forró víz termelési ára, a lakótelepen élők számára az ellátó, a Főtáv Rt. fogja meghatározni a díjakat. A távfűtőmű ígéri, továbbadja az árcsökkenést a lakosságnak. Korábban indul az utolsó 50-es Többen jelezték: megváltozott az 50-es villamos üzemideje, az utolsó szerelvény korábban indul. Az éjszakai autóbuszt viszont a metró menetrendjéhez igazították. Először éjszaka többen értetlenül toporogtak a megállókban. A BKV Rt. takarékossági szempontokra hivatkozva május elsejétől megváltoztatta az 50-es villamos üzemidejét. Az új rend szerint az utolsó szerelvény a Határ úttól 21.25-kor indul, s később éjszakai busz - 50 É - szállítja az utasokat. A változás az éjszakai utasoknak is kedvező - mondta a közlekedési társaság illetékese, hiszen a buszokat a metró menetrendjéhez lehetett igazítani. Ezzel gyors és kényelmes csatlakozást biztosítottak azoknak, akik a Határ út és a Béke tér között közlekednek éjszaka. A vonalon rendszeresen utazók közül néhányan panaszolták: a BKV nem értesítette az utasokat a várható változásról. Az első éjszakai utazás ezért különösen kaotikus volt - mondják -, sokan értetlenül, tehetetlenül toporogtak a megállókban, a megszokott villamosszerelvényre várva. A cég illetékese azonban cáfolta a tájékoztatás elmaradásáról szóló hírt. A változásról a társaság a megállóhelyeken és az aluljáróban elhelyezett információs táblákkal hívta fel az arra járók figyelmét. A tájékoztató táblák jelenleg is megtalálhatók az 50-es villamos útvonalán. N. H. E.