Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. június
2000-06-01
BUDAPEST 2000. JÚNIUS 1., CSÜTÖRTÖK Újabb BKV-buszok magánkézben Napirenden van a kerületi vonalak kialakítása, közel két tucat járatot üzemeltethet alvállalkozó Újabb tizennégy - esetleg huszonegy - buszjáratot ad magánkézbe a BKV még ebben az évben. Az alvállalkozói üzemeltetés bővítése mellett az első magánbuszok elindulása óta szerzett kedvező tapasztalatok alapján döntött a cég. Újításnak számít a kerületi, belső járatok bevezetése is, ezek közül az elsőt június 24-én indítják Kőbányán. Már csaknem egy éve annak, hogy a BKV, engedve több évtizedes utasszállítási egyeduralmából, magánkézbe adott három peremkerületi járatot. A BKV-buszokkal azonos külsejű tizenkét magánjármű azóta is közlekedik Őrmezőn és Kelenvölgyben, mindenki elégedettségére. A 41-es, 87-es és 87A jelű járműveken a szolgáltatás, az útvonal és a menetdíj sem tér el a közlekedési cég előírásaitól - tudtuk meg Bősze Sándortól, a BKV Rt. közlekedési főosztályvezetőjétől. A BKV a magánbuszok útvonalán közvélemény-kutatást végeztetett már két alkalommal is, s ebből kiderül: az utasok elégedettek a magánszolgáltatással, a járművezetők viselkedésével, a A XV. KERÜLETI BUSZJÁRAT EGYIK NYOMVONALTERVE tisztasággal és a buszok minőségével. A kedvező tapasztalatokon felbuzdulva, üzemeltetői költségeinek csökkentése érdekében újabb, ezúttal tizennégy , esetleg plusz hét, vagyis összesen huszonegy-járatot adna alvállalkozásba a BKV. A napokban megjelent pályázatban felsorolt feltételek ezúttal is szigorúak. A közlekedési társaság csak azzal a vállalkozóval szerződik, aki ötévesnél nem régebbi, és legalább 68 személyes, háromajtós, a BKV-járművekkel azonos megjelenésű buszt biztosít az utasszállításhoz. A menetdíj sem térhet el a társaság által alkalmazottól, a BKV-jegyek a magánbuszokra is érvényesek. A társaság ezúttal a Kelenföldön közlekedő 14-es, 50-es, 58-as, 114-es, 150-es, a Dél-Pesten üzemelő 19-es, 36-os, 166-os, 193-as, valamint Cinkotán a 97-es, 197-es, 160-es, 162-es és a 198-as járatok üzemeltetésére várja magánvállalkozók ajánlatait. A cég megfelelő ajánlat esetén további hét vonal - 104-es, 122-es gyors, 124-es, 126-os, 24-es, 120-as és 174-es - átadásáról is tárgyalna. A pályázatokat június végéig lehet beadni, s a győztes - ha sikerül a részletekben is megállapodnia a kiíróval - még ebben az évben megkezdheti a szolgáltatást. Információink szerint a BKV-nak főként a kisebb forgalmú, peremkerületi járatok átadása kifizetődő. Ezek fenntartása számukra ugyanis veszteséges vagy nullszaldós, ám egy jóval kisebb költséggel működő magánvállalkozásnak kifizetődő lehet. Új kezdeményezés a helyi tömegközlekedés javítására az önkormányzatok javaslatára megvalósuló kerületi, belső buszjáratok működtetése. Kőbánya önkormányzata elsőként kötött szerződést a BKV-val, s ennek eredményeként június 24-től a 185-ös - Újhegy elnevezésű - busz hét végén, a kerületiek utazási szokásaihoz igazítva az uszodáig meghosszabbított útvonalon közlekedik. A hét végi pluszszolgáltatási költségeket a kerületi önkormányzat fizeti. Hasonló megállapodást szorgalmaz a XV. kerület is, ám a rákospalotai testület a hétközi buszjáratot igazítaná többségében idősebb lakosai igényeihez. Három változatról tárgyalnak a BKV képviselőivel. A tizennégy - illetve plusz hét - BKV-autóbuszjárat magánvállalkozói üzemeltetésére azok pályáznak jó eséllyel, akik a szolgáltatáshoz legalább hatvannyolc férőhelyes, ötévesnél nem régebbi, háromajtós járművet biztosítanak. A döntésnél fontos szempont lesz, hogy az ajánlattevő végzett-e az előző három évben jelentősebb, hasonló jellegű szolgáltatást, mennyi ideig, milyen és hány darab busszal? Az ajánlattevő pontos leírást kér - többek között - az üzemeltetésre szánt járművek műszaki állapotáról, tárolási és szervizelési feltételeiről. Igazolni kell a szolgáltatást végző járművezetők alkalmasságát és a buszok beszerzési forrását is. A döntésnél számít majd a járművek száma, a vállalt pontosság, megbízhatóság, a menetkimaradás mértéke és a többletszolgáltatás. Legalább ennyire fontos lesz azonban a tevékenység kezdetének ideje, a vállalkozás forgalomszervezési módszerei, a zavarelhárítás és a forgalomirányítás módja. A nyertes ajánlattevőknek a szolgáltatás teljesítésére gazdasági társaságot kell alapítaniuk. A részletes kiírást a BKV Rt. Műszaki Igazgatóság Projekt Koordinációs Irodájában (Budapest VII. kerület, Akácfa utca 15. II. em. 255. Telefon: 461-6653) lehet átvenni, munkanapokon 8 és 14 óra között. A benyújtási és a tenderbontási határidő a hirdetmény közzétételének napjától - május 17. - számított 41. napon, 10 órakor lesz, mindegyik a kerület legfontosabb pontjait — kórház, orvosi rendelő, a piac, a Pólus Center stb. - jobb megközelítését is tartalmazza. Szerződéskötésre leghamarabb ősszel kerülhet sor. Német H. Erzsébet MEGÁLLÓK: 1. Nyári tábor 2. MGTSZ 3. Jééé, C+C 4. Rendőrség 5. Polgármesteri hivatal 6. Novák&Novák piac 7. SZTK-rendelő 8. Kolozsvár utcai piac 9. Észak-pesti Kórház-Ren. 10. Újpalota, Főtér 11. Újpalota, vásárcsarnok 12. Pólus Center Metró, Praktiker, Gulliver NÉPSZABADSÁG-grafika Ez volt az első Megválasztották a turisztikai hivatal igazgatóját MUNKATÁRSUNKTÓL Új vezetője van a Budapesti Turisztikai Hivatalnak (BTH), miután a Fővárosi Közgyűlés turisztikai bizottsága tegnapi ülésén döntött a BTH igazgatói posztjának betöltéséről. Mint ismeretes, a hivatal korábbi vezetője, Ifjú György néhány hónappal ezelőtt mondott le. A BTH vezetőjének posztjára korábban pályázatot írt ki a turisztikai bizottság, és az öt jelentkező közül jelentős, kétharmados többséggel választották meg Fekete László közgazdászt. A szakember jelenleg a Magyar Turizmus Rt. regionális igazgatója, több mint másfél évtizede dolgozik az idegenforgalomban. A BTH új igazgatójaként fontosnak tartja a hivatal eddigi marketingmunkájának folytatását, valamint a szoros együttműködést a turizmusirányító szervekkel. Fekete László július elsejétől foglalja el a BTH igazgatói posztját, első teendői közé tartozik majd a hivatal átalakítása és vállalkozási tevékenységének erősítése. A 4-es metró is sok fa életébe kerül? A 4-es metrót csak több száz fa élete árán lehet megépíteni - állítják szakemberek. Ha a jelenlegi terveket valósítják meg, akkor a Rákóczi térről teljesen, a Köztársaság térnek pedig a harmadáról tűnik el majd a zöld. A Köztársaság téren fel is mérték ebből a szempontból az állományt: 171 fát kell majd kivágni az állomás építése során. A tanulmányt készítő kertészmérnök, címzetes egyetemi tanár Radó Dezső szerint a metróállomás nyolcvanméteres sugarú körzetében, vagyis csaknem két hektáron minden növényt elpusztítanak majd, ha a beruházó tartja magát a mostani elképzelésekhez. A halálra ítélt, zömmel negyven-ötven éves növények évente 15,5 tonna oxigént termelnek, és majdnem ennyi szén-dioxidot kötnek meg. A vizsgálat megállapította, hogy a fákon túl hatezer négyzetméter pázsitot és 850 cserjét is fel kell majd áldozni. Az öszszes eltüntetni tervezett zöld értéke csaknem kétszázmillió forint. Sokmilliárdos többletköltséget jelentene, ha az állomásokat nem a felszínről, hanem bányászati módszerekkel építenénk meg. A főváros igényes, kerítéssel körbevett parkot akar az építés után a területen és a Rákóczi téren is kialakítani. Ehhez elegendő földtakaró lesz a megállók felett. A Köztársaság téri állomás áthelyezése - bár tetszetős gondolat - teljesen lehetetlen, hiszen akkor a metró nyomvonalának egészét újra kellene tervezni - reagált a felmérésre Gulyás László, a DBR-Metró projektigazgatóság vezetője. Környezetvédő szervezetek kedd este újabb tüntetést tartottak az V. kerületi Roosevelt téren. A kutyás rendőrök gyűrűjében megtartott demonstráción a tér fáitól búcsúztak a résztvevők. Az átültetési munkák folynak, a fakivágási határozatot azonban a közigazgatási hivatal megsemmisítette. Az eseményen elhangzott, hogy Budapest más pontjain, például a II. kerületi Zápor utcában iroda és lakóház, a terézvárosi Liszt Ferenc téren, a Jókai téren és a Hunyadi téren pedig mélygarázsok építése miatt kívánja a kerületi önkormányzat kipusztítani a növényzetet. V. M. P. Lapszél Erzsébetváros Rendkívüli ülést tart ma 15 órától az erzsébetvárosi képviselő-testület. Módosítják a költségvetési rendeletet, a nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadási és elidegenítési szabályait. Az Erzsébetváros Lakásépítő Kft. személyi ügyei azonban zárt ülésen kerülnek szóba. XI. kerület A XI. kerületben működő társasházi közös képviselők klubjának következő összejövetele június 5-én, hétfő délután négy órai kezdettel lesz a polgármesteri hivatal földszinti nagytermében (XI., Bocskai út 39-41.) A téma: a társasházak adózásával kapcsolatos tudnivalók, továbbá az idei épületfelújítási pályázat eredményhirdetése. Terézváros A Terézvárosi Önkormányzat által működtetett társasházi klub következő foglalkozását június 5-én, hétfő délután fél 5 órai kezdettel tartja meg a Terézvárosi Vagyonkezelő Rt. (VI., Rózsa utca 81-83.) II. emeleti tanácstermében. A téma: az alapító okirattól eltérő költségelszámolás jogszabályi lehetőségei. Schiller OPEL-©- -EGYEDÜLÁLLÓ HASZONGÉPJÁRMŰ - AKCIÓ! Opel haszongépjárművek most: KAMATMENTESEN, a nettó vételár 25°/6-ának befizetése mellett 24 hónapra megvásárolhatók! A konstrukció devizabázisú, a havidíjak a FIDEM árfolyamától függően változhatnak. A nettó 25% induló befizetéssel együtt teljesítendő a vételár áfatartalma. (THM: 2%) ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Budapest XIII. ker., Váci út 113. Tel.: 452-11-11. Fax: 452-11-34, e-mail: schilleropel@schiller.hu