Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. június

2000-06-06

32 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. JÚNIUS 6., KEDD WESTEND CITY CENTER Ha a villogóinkat látja, biztos lehet , hogy megtalálta azt a helyet, ahol Ont hatalmas kedvezményekkel Modell vatára és rengeteg meglepetéssel várják. Bonny Fashioi Veniszia Collection Axin Shop Aranygomb ékszerbolt Underground OREX Bravotel Könyvkuckó Ajándékkuckó Art'z Modell Walter Férfi DL Aranypók T&T Divat Flamingo ci| Era Fashion Western Grill Oui Shop Simetric Cipőbolt Lydia Lord Maestro Flamingo Modell Jeans Bond Yellow Kangaroo Az akcióban résztvevő üzletek száma folyamatosan bővül. Figyelje a kirakatokat! Burger King GAS Csemege Julius Meinl The Elvis Egyre több üzlet villantja fel Arena Mango Happy Tie Fönícia Top Shop Exit Jeans Budmil Björn Borg 4-YOU Panasonic Digital Shop Diesel Store­­ Bambi Játékbolt Future Divatáru Játék Box Secret cipőbolt CF Modell azt a lehetőséget, hogy a kiváló minőségű termékek mellett a mérsékelt árak és az akciók tegyék még kellemesebbé a vásárlást Pashá Scotch Jeans Club Drogerie Markt Paris The Quality Triumph Dessous Levino Sport City Line Espirit Don Pepe Manu Art The Phone House Marks&Spencer Media Markt Griff Gentlemen's Green Mango Giacomelli Spc Herta Jackpot&Cottonfield Aktuális információért hívja a 238-7777 telefonszámot! WESTEND CITYCENTER 1062 Budapest, Váci út 1-3. [ Minden csak látszat Lépj ki a síkból! Százéves lenne Gábor Dénes, a hologram atyja A hologram már nem új dolog, mégis viszonylag keveset látunk, ritkán vetődik elénk a mindenna­pi életben. Leginkább a védje­gyeken. De az olyan messze áll a valódi hologramtól, mint az ár­nyékrajzolás a fotográfiától. Va­lódi hologramot nézni megdöb­bentő élmény. A Mai Manó Fotómúzeum teg­nap nyílt kiállításán is döbbenten álltunk. Milyen például egy arc­képhologram? Bekeretezett, sötét üveglap, de ha rávilágítanak, megelevenedik: a sík lap hirtelen olyan mélységet mutat, mintha akváriumba néznénk, és ebben a látszólagos térben, mint valami tökéletes preparátum „úszkál”, lebeg egy fej. A portré. Mozdulat­lan, de él, mosolyog, pipázik, s hogy még különösebb legyen, úgy érezzük, a pipája mintha ki­nyúlna az üveglapnak erre az ol­dalára. Mi, akik a síkbeli képet szoktuk meg, elmerülünk a térbe­liség igézetében. A nyelvet is, mellyel mindezt leírom, dimenzióssá kellene tenni, hogy hű legyen tárgyához. Léte­zik dimenziós szöveg: a költészet. Itt van például az a költemény, amellyel mindjárt a bejáratnál ta­lálkozhat a látogató. Csak néhány sort idézek most Simai Mihály verséből, a Hologram-világból: „hologram-pénzen rengeteg / ho­logram-kenyeret veszek / kapom hogram-késemet, s mellé holog­ram húst szelek / s ha nem elég­­ a késemet / is fölszelem, sőt föl­falom, / s elnézem, amint nézitek, miket csinál a látszatom...” A hologram kitűnően használ­ható múzeumi célokra is. A tár­gyakról tökéletes hologrammáso­lat készíthető, mintha a valódi műkincs lapulna az üveglap alatt, nem, csupán a látszata. Magyaror­szágon azonban ez még nem gya­korlat. A korona hologramján kí­vül - amely szintén látható a kiál­lításon - talán nem is készült ilyesmi múzeumi célra. Sőt ho­lográfiával olyan holoherbárium hozható létre, amelyben az egyes növényekről készült képek akár mikroszkopikus vizsgálatra is al­kalmasak. Dr. Greguss Pál szerint, aki a kiállítás képeinek nagy részét sa­ját gyűjteményéből kölcsönözte, nem az a lényeg, ami a képen megjelenik, hanem a mögötte rej­lő matematika, s főleg a világ­­szemlélet, mely arra törekszik, hogy kilépjen a síkból. Ő maga is mindig arra törekedett, hogy ki­lépjen az egysíkú tudományos­ságból, s a tudományterületek összhangját kereste. Gyakran mondja magáról, hogy a biológu­sok között ő a legjobb fizikus, a fi­zikusok között a legjobb matema­tikus, a matematikusok között a legjobb művész. Furcsa találmá­nyai is erről tanúskodnak. A hat­vanas években például előállította az ultrahanghologramot, később pedig kifejlesztette a 360 fokban látó PÁL-lencsét. Természetesen jól ismerte Gá­bor Dénest is, a hologram feltalá­lóját, akinek éppen századik szü­letésnapjára esett a kiállítás meg­nyitója. Együtt dolgozott vele Amerikában. Ott volt vele azon a sajtótájékoztatón is, ahol mint friss Nobel-díjast köszöntötték. Sőt akkor is tartotta vele a kapcso­latot, amikor Gábor Dénes két agyvérzés után már nem volt ké­pes más nyelven kommunikálni, csak magyarul. Mint mondja, a holográfiát Gá­bor 1946-ban fedezte fel, mint olyan módszert, amellyel az elekt­­romikroszkóp képfelbontása ja­vítható. Mivel azonban a holog­ram létrehozáshoz szükséges „ko­herens fény” előállítása akkoriban nehézkes volt, félre is tette talál­mányát. Csak a lézer feltalálása után, a hatvanas években kezdett vele újra foglalkozni. A Nagymező utcai kiállításon a világ különböző tájairól látha­tók hologramok: Svédországból, Angliából, Amerikából, a Szov­jetunióból, de még Argentínából, sőt Ausztráliából is. Sokfelé hoz­tak létre hologrammúzeumot, bár Greguss professzor szerint ezek egy idő után elvesztették érdekes­ségüket. A New­ York-i például, amelynek alapítója volt, már be is zárt. Magyarországon főleg egyete­meken találhatók holográfiai mű­helyek, ahol főleg tudományos célra készülnek holoképek. Itthon készült volna a holografikus Gá­bor Dénes-emlékbélyeg is, amely­nek a századik születésnapra kel­lett volna megjelennie, de nem si­került időre kivitelezni, így áll a feltaláló szülőhazájában a holog­ráfia. Csordás Lajos FOTÓ: DOMANICZKY TIVADAR ­ így öltöztek Aquincumban Amit Aquincum polgárainak és a város környékén élő kelta ősla­kosainak öltözködéséről tudunk, azt főleg sírkövekről tudjuk. A sírköveken ugyanis portrészerű­­en jelenítették meg a halottakat, pontosan kifaragva ruházatukat is. Laikus számára azonban - aki úgy gondolja, hogy a rómaiak csak tógában jártak — nem érthe­tő, mit üzennek a kőbe vésett ru­haláncok, mit kívántak elmonda­ni velük a régiek magukról. Az Aquincumban nyílt kis divattör­téneti bemutató segíthet eliga­zodni. Nézzük először is a hölgyek ru­háit. A római polgárjogú nő öltö­zetében is megkülönböztette ma­gát az őslakosoktól. Viselete fő darabjai: a tunika, a stóla és a pal­­la. Ez volt a sorrend alulról fölfe­lé, bár a kimondott alsóneműről­­ hordták egyébként azt is — itt nem emlékezünk meg. Kezdjük tehát a tunikával, amely finomabb vá­szonból, esetleg selyemből ké­szült alsóing volt. Térdig érhetett, de létezett ennél hosszabb is. A fölötte viselt stóla alól azonban nem látszott ki, legfeljebb a nyak­nál. A stóla belebújós, női hosszú ruha volt, még a lábfejet is fedte — ellentétben a hosszú tunikával. Nyakkivágásának sarkaitól két függőleges, színes csík futott lefe­lé díszítésképpen. Mell alatt dísz­övvel megkötötték, ujját pedig karperec fogta össze. Erre öltötték a gyapjúból vagy félselyemből készült nagykendőszerű pallát, mellyel házon kívül a fejüket is betakarták. A palla a szabadon született római polgárasszony ki­váltsága, rangtól és gazdagságtól függött anyaga, bősége, viselési módja. A kelta női ruházat tulajdon­képpen római népviseletnek szá­mított, jobban őrizte a helyi ha­gyományokat, mint a férfiruha. A kelta nő hosszú ingszoknyában járt, amely kilátszott a fölé vett, vastagabb kötényruha vagy két­éves ruha alól. A rövidebb kötény­ruha elejét és hátulját a vállnál tű­csarok, fibulák fogták össze. A kétéves ruha viszont hosszú, cső­szerű öltözet, amelyet a mellnél és deréknál övvel buggyantottak vissza, így vették rövidebbre. A régészeti leletek szerint a második századtól divat volt zöld vállken­­dőt viselni hozzá. Fejfedőként kendőből csavart turbánt vagy át­kötött nemezkalapot hordtak. A férfiak viselete nem ily válto­zatos: a kiszolgált kelta-era­­viszkusz katonák a római öltözkö­dést követték. Övvel megkötött tunika, díszpáncél és katonai kö­peny alkotta a ruhatárat. A hét­köznapi életben mellőzték a pán­célt, viszont hidegebb időszakban nadrágot is vettek a tunika alá. A tóga (melyet a tunikára öltöttek) polgári ruhadarab volt, de errefelé inkább a katonai öltözet dívott, a tógát a páncél helyettesítette. A kelta férfiak hagyományos ruházkodásáról Aquincumban egyáltalán nem maradtak régésze­ti emlékek, de más forrásokból tudjuk, hogy szerették a kockás és a csíkos szöveteket. A kiállításon a ruhákról többet szerettek volna mutatni a sírkövek néma fehérségénél. Újravarratták tehát a régi öltözeteket, amennyi­re tudták, rekonstruálva a színeket is - bár ezzel kissé bajban voltak, hiszen a mintául szolgáló köve­ken szinte csak a téglavörös ma­radt meg. A próbababák minden­esetre valamivel élőbbek, mint a kövek - engem persze zavartak az ultramodern arcok, hisz ezek mai kirakatbábok XXI. századi frizu­rával. Nézegetve őket nem érez­tem azt, hogy találkoztam a hajda­ni aquincumiakkal, de azt meg­tudtam, hogyan öltözködtek. Cs. L. Balra egy kelta nő és csecsemője, jobb oldalon a polgárjoggal ren­delkezők viselete figyelhető meg fotó: szabó Bernadett

Next