Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. június
2000-06-14
34 NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. JÚNIUS 14., SZERDA Több ezer parkolóhely a föld alatt Épülő mélygarázsok a Belvárosban - Turistabuszoknak állj meg és hajts tovább! Belváros-Lipótváros önkormányzata két-három éven belül négy mélygarázs építését tervezi a közlekedési, parkolási gondok enyhítésére. A testület döntése szerint a Szent István téren négyszáznál több, a József nádor téren hatszáz, a Roosevelt téren száznyolcvan, a Szabadság téren pedig csaknem nyolcszáz férőhelyes, többszintes, felszín alatti parkolót létesítenek. A Szent István téren a közművezetékek áthelyezésével a közelmúltban megkezdődött a kivitelezés, amelynek teljes befejezését 2002-re tervezik. Az ötszintes, tizenkét és fél ezer férőhelyes mélygarázs a főváros egyik legkorszerűbb parkolója lesz, a gépkocsikat öt lift szállítja az üres állóhelyekre - tudtuk meg Sándor Istvántól, a Szent István téri Mélygarázs Kft. igazgatójától. A járművezetőknek az átadáson és átvételen - meg a fizetésen - kívül más dolguk nem lesz. Az autók kiváltása a hagyományosnál gyorsabban történik, ígéretek és külföldi tapasztalatok szerint - a járműveket várakozóhelyükről kilencven másodperc alatt a kiadószintre szállítja a számítógépes vezérlésű rendszer. Bár a parkolási díjat még nem határozta meg pontosan az önkormányzat, a polgármester szerint ésszerű, megfizethető mértéket kell megállapítani. A kerület célja ugyanis, hogy a föld alatti garázst a felszín tehermentesítése érdekében minél többen használják, ezt pedig túlságosan magas várakozási díjjal nem lehet elérni. Az automata-parksystem - gépesített parkolás - rendszerben működő garázs fölötti térre parkot építenek, az összekötő utakat pedig díszburkolattal borítják. Tervek szerint a Bazilika teljes felújítását 2004-ben befejezik, ekkor a környék utcáinak kövezetét is egyformára cserélik. Információink szerint azonban az új parkolóban sem tudnak helyet adni a turistabuszoknak, amelyek a jövőben csak annyi időre állhatnak meg a Bazilika előtt, illetve közelében, míg utasaik ki- és beszállnak. A buszokkal távolabb, a Hősök terén vagy a pesti alsó rakparton lehet várakozni. Egyes elképzelések szerint ennél is jobb megoldás lehetne az Erzsébet téren, a megkezdett Nemzeti Színház helyére tervezett parkolóban kizárólag buszoknak fenntartott helyet biztosítani. Még csak előkészítés alatt áll, de a kerületi képviselő-testület már elfogadta a József nádor téri mélygarázsra vonatkozó elképzeléseket. E szerint a térre mintegy hatszáz gépkocsit befogadó, gépesített mélyparkolót építenek - mondta Büki László, a beruházást előkészítő Belváros-Lipótváros Beruházó Kft. ügyvezető igazgatója. A megelőző, kötelező régészeti feltárás és tervezés hamarosan megkezdődik, a kivitelezés pontos idejéről azonban még nem döntött a testület. A kerületi programnak megfelelően a mélygarázs fölött itt is parkot alakítanak ki, illetve a meglévőt felújítják. Így bővül a Váci utcai-Vörösmarty téri gyalogos zóna és méltó belvárosi környezet alakulhat ki. Ez nem csak az ide látogató külföldi turisták, hanem a helyi lakosok közérzetének javítása miatt is fontos. A József nádor térinél hamarabb, 2002 közepén vehetik birtokba majd a kerületiek - vagy az ide látogatók - azt a kétszáznyolcvan férőhelyes parkolót, amelyet a Bástya utcai foghíjtelekre épülő sport-, oktatási és szabadidőközpont alá terveztek. A Szabadság térre mintegy nyolcszáz gépkocsi várakozására alkalmas felszín alatti parkolót tervezett a kerületi önkormányzat. A testület elfogadta az építési tervezetet, a kivitelezővel azonban még további tárgyalásokat folytatnak. A beruházásnak a szerződéskötéstől számított két éven belül, de legkésőbb 2002 júniusára el kell készülnie - tudtuk meg a kerületi önkormányzat vagyongazdálkodási osztályán. Száznyolcvan férőhelyesre tervezték a Roosevelt téri mélygarázst, amely az összekötő folyosókkal csatlakozik majd a Gresham-palotához. Az önkormányzat szándékai szerint azonban a többszintes építmény nem elsősorban a szállóvendégek számára, hanem a kerület parkolási gondjainak enyhítésére készül - derül ki a tulajdonos-beruházó, Gresco Rt. közleményéből. A társaság célja, hogy minél több budapesti vegye igénybe majd a felszín alatti szolgáltatást, ezért a parkolási díjakat a hazai piaci igényekhez és lehetőségekhez igazítják. Megkezdődött a közműkiváltás, a munka érdemi része június közepétől várható. Az építés a felszíni forgalmat legfeljebb három hónapig zavarja majd, ez idő alatt forgalomterelésre és -korlátozásra lehet számítani. Őszre visszaáll a rend a Roosevelt téren, a garázs építése a mélyben a forgalom akadályozása nélkül folyik tovább. A tervek szerint a mélygarázst 2001 elején adják át, és a Gresham-palotához hasonlóan - a Four Seasons szállodalánc üzemelteti majd. A mélygarázsprogram végén a Belváros-Lipótváros lakói és az ide látogatók a felszínen a korábbinál jóval több, összefüggő sétálóövezetet, parkot, zöldterületet találnak. A kerület vezetésének elképzelése szerint a felszínen lehetőleg csak a kerületi lakosok járművei parkolnának, a felszín alatti garázsok pedig az átutazók járműveit várnák, több ezer férőhellyel. Német H. Erzsébet Még nem dőlt el, hogyan hajtsák be a pótdíjakat Egyelőre nem tudni, milyen jogi változat szerint hajtják be a parkolási pótdíjat azoktól, akik az elmúlt négy évben notórius nem fizetők voltak. Az V. kerületi fizetőparkolást működtető társulásnak csaknem kilencszázmillió forinttal tartoznak a szabálytalankodók. A szervezet vezetője szerint a szankciók - vagyis a kerékbilincs - újabban sűrű használata meglátszik a parkolásidíj-bevételeken is. Négy év alatt csaknem egymillió pótdíj fizetési felszólítást - vagy ahogyan a köznyelv nevezi, Mikulás-csomagot osztott ki eddig a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás. Kezdetben az autósoknak csupán hatvan százaléka fizette be a büntetést, és ez az arány később sem javult lényegesen. Évekig is eltarthat, amíg a be nem fizetett pótdíjakat be tudják hajtatni - mondta lapunknak Tóth József, az V. kerületben a díjköteles várakozást működtető társulás igazgatója. Elmondta: a jogászok jelenleg is dolgoznak a behajtás részletein. Egy olyan verzió sem zárható ki, hogy az autósnak csak a büntetés összegét kellene befizetnie, a kamatokat pedig elengedi a társulás. Elképzelhető az is, hogy először a nagyobb összeggel tartozókat keresik meg. Felvetődött egy olyan elképzelés is, hogy az amerikai nagyvárosokban alkalmazott módszerhez hasonlóan a sokadik eredménytelen pótdíjkiszabás után a nem fizetők autóira kerékbilincset tesznek fel. Az igazgató megemlítette, hogy amióta a közterület-felügyelet újabban többször veri bilincsbe a nem fizetőket, a társulás parkolásidíj-bevételei is nőttek. Az amerikai módszer bevezetéséhez egyébként szükség volna egy olyan informatikai rendszerre, amelynek segítségével a közterület-felügyelő a helyszínen ellenőrizni tudja, hogy az adott autós notóriusan nem fizető-e, vagyis azt, hogy vannak-e kifizetetlen pótdíjai. Majdnem négyezer olyan autós van, aki a díjfizetésre több mint hússzor fittyet hányt - legalábbis a társulás statisztikái szerint. A csúcstartó az az autós, aki négy év alatt félezer Mikulás-csomagot dobott a szemétkosárba. Mint ismeretes, a pótdíjak behajtása eddig azért ment nehezen, mert idén januárig a társulás nem kaphatta meg az autó rendszámához tartozó személyi adatokat, vagyis nem tudták, kit kell megbüntetni. Ez évtől azonban már lehetőségük van arra, hogy a szabálytalankodók kilétére fényt derítsenek. S. G. Zöldövezet és játszótér is lesz a tetőn A tervek szerint még ez év végén megkezdődhet a Belvárosban egy, tízezer négyzetméternyi alapterületű ifjúsági, sport- és szabadidőközpont építése. A tornacsarnokot, uszodát és sportpályát is tartalmazó létesítményt 2002 első felében vehetik birtokba a vendégek. Régi sebfoltot tüntetnek el Budapest egyik történelmi városrészében: beépítik az V. kerületben a Bástya utca 1—11. szám alatti foghíjtelket. A kivitelezés még ebben az évben megkezdődhet, és ha minden jól megy, 2002 első felében már át is adhatják a létesítményt, amelyet a tervezésre kiírt pályázat nyertese, az Építész Stúdió Kft. tervezői (Pálfy Sándor, Kapitány József, Kerekes György) munkája alapján készítenek el — tudtuk meg Büki Lászlótól, a Belváros- Lipótváros Beruházó Kft. ügyvezető igazgatójától. A tervezőknek figyelembe kellett venniük a középkori településszerkezetet és a telekelosztás adottságait, valamint a Bástya utca töréspontjait is. Az automata mélygarázsból, földszintből és további három fő funkcionális szintből álló létesítmény parkolójában mintegy kétszáznegyven autó várakozhat. A kényelmes megállási lehetőségre szükség is lesz, hiszen az üzemeltetők sportolni, szórakozni vágyók tömegeit várják majd az uszodába, labdapályákra, a rendezvényterembe, valamint a vendéglátó- és kereskedelmi egységekbe. Érdekes és a fővárosban még egyedüli megoldásként a játszótér és a közpark a tetőre kerül, és az utcaszintről induló lifttel lehet feljutni. A tervezett épület homlokzata érdekes, újszerű megoldás - derül ki a neves szakemberekből álló bírálóbizottsági összefoglalóból. Sikeres megoldásként értékelték az utcasarokra tervezett, „kerített” zöldfelületet, amely kellemes teret biztosít, és kihangsúlyozza az épület legdöntőbb sarokpontját. Jó megoldás a Só utca történeti vonalának meghosszabbítása és a gyalogosrendszerbe illesztése - vélik a bírálók. N. H. E. «5» sTMM-wan, Gazdag hagyományok, biztonságos gyártási körülmények, teljeskörű a hamisítás elleni védelem. * kötvények, részvények, csekkek * biztonsági okmányok, utalványok, igazolványok * különféle leporellós termékek, számlalevelek * belépőjegyek, bélyegek korszerű papíralapú kártyák gyártása * nyomdai szolgáltatások Pénzjegynyomda Rt. * marketing és kereskedelmi osztály • 1055 Budapest, Markó utca 13-17. * Telefon: (36-1) 311-6871, 332-6900 • telefon fax: (36-1) 302-6550 • e-mail: pénzjegynyomda.rt g mail.datanet.hu