Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. augusztus

2000-08-24

NÉPSZABADSÁG BUDA­­­PEST 2000. AUGUSZTUS 24., CSÜTÖRTÖK Csatornából újra élővíz lesz a Rákos-patak Kerékpárutakat építenek, dús növényzetet telepítenek a partjára - Lesújtó a fővárosi kisvízfolyások állapota Jövőre végre elkezdődik a mostaná­ban meglehetősen sokat szenvedő Rá­kos-patak fővárosi szakaszának újjá­élesztése. A négy kerületet átszelő, már szinte teljesen halott, betonmed­­rű kisvízfolyás helyét fasorokkal és parti sétánnyal tarkított, az eredeti ál­lapotokhoz hasonló környezet váltja fel. A többi öt budapesti kisvízfolyás helyzete is szinte tragikus, ezek rend­betételére azonban nincs pénz. A Rákos-patak újjáélesztésére már több éve készültek a tervek, és a munkát eredetileg 1998-ban szerették volna el­kezdeni. A főváros hétéves pénzügyi ter­ve szerint azonban csak jövőre kezdenek hozzá a nemrégiben négy szennyezést is túlélt patak Váci út-Kerepesi út közötti szakaszán a betonmeder elbontásához - tudtuk meg Szaszovszky Ferenctől, a Fő­polgármesteri Hivatal környezetvédelmi ügyosztályának alosztályvezetőjétől. A tervek szerint a jelenleg leginkább szennycsatornához hasonló patak med­rét ötszörösére bővítik, a beton helyére pedig mindenhol laza szerkezetű kavics vagy zúzalék kerül. További változás lesz, hogy az egyenes vonalvezetést , mely nagyon felgyorsította a vízfolyás sebességét kanyarok szabdalják majd, így könnyebben megtelepszik a nö­vény- és állatvilág. A kibővített meder­ben sétányok, fasorok és kerékpárutak is helyet kapnak. Összességében száz­hektárnyi zöldet telepítenek a Rákos­patak huszonkét kilométernyi fővárosi szakaszára. A sokszor katasztrofális vízminőség és a mostanában rendszeresen a patakba ke­rülő szennyező anyagok megszüntetését is célul tűzte ki a program. E szerint az összes, mintegy százötven szennyvízbe­kötést felszámolják és csatornába vezetik át. Ebben nagy szerepet játszhat az ápri­lisban átadott rákosvölgyi szennyvízfő­gyűjtő. A munkákra 2004 végéig egymilliárd forint áll rendelkezésre, ennek egy részét várhatóan a Környezetvédelmi Alap Cél­­előirányzat támogatásából fedezi majd a főváros. A Rákos budapesti szakasza nyolc-tíz év alatt születhet újjá, a beruhá­zás teljes költsége hárommilliárd forint körül lesz. Budapesten a Rákoson kívül a többi öt kisvízfolyás helyzete sem rózsás, a fővá­ros határához már a tűrhetőnél szennye­zettebben érkeznek. (A vizek minőségét öt osztályba sorolják, az erősen szennye­zett, a szennyezett, a tűrhető, a jó és a ki­váló kategóriákba.) Budapesten ezek az értékek pedig tovább romlanak. Ennek megfelelően a patakokban élő szerveze­tek a mikroszkopikus méretű rákokat, férgeket és a szúnyoglárvát leszámítva nem élnek - mondja a Közép-Duna-völ­­gyi Környezetvédelmi Felügyelőség osz­tályvezetője, Dévényi László. A helyzet 1975 óta sem javult sokat, pedig azóta még tisztított szennyvizet sem lehet engedni a kisvízfolyásokba. Ez a szabály természetesen nem vonatkozik az 1975 előtt elkészült bekötésekre, azo­kon keresztül a mai napig jelentős meny­­nyiségű káros anyagot engednek a pata­kokba. A vízbe került szennyező anyag származását viszont szinte lehetetlen megállapítani, ez az oka, hogy a felelősök csak a legritkább esetben kerülnek elő — tette hozzá Dévényi László. FŐVÁROSI KISVÍZFOLYÁSOK Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a patakok medre a főváros tulajdona, a víz­minőségért viszont a felügyelőség fele­lős. A környezetvédelmi hatóság azon­ban azonkívül, hogy a csatornákból been­gedett szennyvizek miatt megbírságolja a Fővárosi Csatornázási Műveket (FCSM), mást nem nagyon tud tenni. (Az FCSM a bírságot pedig továbbhárítja a szennyvíz­kibocsátóra.) A felügyelőség ráadásul a bírság összegét sem fordíthatja a vízmi­nőség javítására, mert az a környezetvé­delmi tárcát és a fővárost illeti meg. Javulás csak a szennyvíz bekötések felszámolásával érhető el, és sokat segíte­ne az is, ha a patakok fővárosi belépésé­nél víztározókat építenének, amelyek ter­mészetes szűrőként megtisztítanák a vi­zet. Ha mindez megvalósulna, akkor sem költöznének pisztrángok a Hosszúréti-, az Arany-hegyi-patakba vagy az Ördög­árokba, de legalább nem úgy néznének ki, mint a szennyvízcsatornák. V. M. : A Rákos-patak életéről a vízfolyás mellett élő Rigler András naplót vezet, ebből közlünk néhány idézetet: 1975-1989: Érdekes ez a pataknak nevezett szennycsatorna: időnként büdös, vagy még büdösebb, a színe mindig más: kék, bordó, fehér, lila, fekete — mikor mit engednek bele. 1990—1991: Egyre ritkább a színeződés. Időnként látni a meder alját, hogy mi minden került be­le: áruházi bevásárlókocsi, kerítésdarab, hirdető- és útjelző tábla, beton­tömb. Viszont: beköltöztek a szarkák, itt fészkelnek a közelben. 1993: Visz­­szatértek a békák. Reggelente a Kerepesi úti híd alatt gyülekeznek, aztán a Füredi útig szétszóródva koncertet adnak éjfélig. 1994: Kikotorták a medret. A kocsik alig győzték elhordani a lerakodott szemetet. 1996: Időnként meg­csillan valami a vízben, és tovább úszik. Kis szerencsével a hidakról látha­tók a keszegek. Él a patak! 1999. ősz: A Remény utcai hídnál fürdik egy fej nélküli disznó. 2000. kora tavasz: Három olajszennyeződés. 2000. június: Pézsmapocok van a patakban. Fürdik, lubickol, kijön a partra és fészekanya­got gyűjt. Csodás. 2000. július eleje: Valami nagy disznóság történt! A Re­mény utcáig 37 döglött keszeg a meder szélén. 2000. július vége: A szenny­csatorna sárgásfehér habokat visz. A századelőn még közel volt a természet Pest legnagyobb patalgához Medve most elszennyezett betonvályú FOTÓ: SZABÓ BERNADETT Hétfőre kész a Margit körúti pálya Már csak néhány méter felújítása vá­rat magára, és hétfőtől újra vissza­kapják az autósok a budai körút két felújított szakaszát: a Margit körutat és a Karinthy Frigyes utat. Ezzel véget ért a Budapest közlekedését legjob­ban zavaró beruházás, amelynek so­rán több tízezer négyzetméternyi út­felületet és majdnem négy kilométer­nyi villamosvágányt hoztak helyre. Már csak néhány méter felújítása van hátra, és hétfőtől újra járható a Margit körút és a Karinthy Frigyes út. A budai körút e két szakaszát, amelyen idén ta­vasszal kezdődtek a felújítási munkák, jövő hétfőn ismét átadják a forgalomnak - tájékoztatott közleményben a Városhá­za. Több mint két kilométeren hozták rendbe a villamossíneket, a pályát zaj- és rezgéscsökkentő gumiágyba építették. A sínek mellé a Nagykörút többi szakaszán már megszokott gömbsor került. Megújult a Széna téri és a Mechwart téri megálló, utóbbinál az utasok és a II. kerületi önkormányzat kérésének meg­felelően középre helyezték a peront. A Széna téri állomást a Margit híd irányá­ba meghosszabbították, és jelzőlámpás gyalogátkelőhelyet alakítottak ki. A megállókban fedett utasvárókat és jegy­kiadó automatákat helyeztek el. A Margit körúton több mint tizenhat­­ezer négyzetméternyi, nagy teherbírású út- és tízezer négyzetméternyi járdabur­kolatot építettek. A lesüllyesztett járda­szélekre parkolásgátló oszlopsort tettek. A Mechwart téren és a ferences rendi templom előtt díszburkolattal látták el az utcát. Bár hétfőtől visszaadják a kör­utat az autósoknak, a beruházás csak ok­tóber végén fejeződik be, eddig tart ugyanis, amíg a járdákat átépítik és ren­dezik a zöldterületeket. A Karinthy Frigyes úton és az Irinyi József utca egy szakaszán szintén kor­szerűsítették a villamospályát, a másfél kilométernyi vágány átépítésével párhu­zamosan a megállókat is átalakították. Aszfaltra cserélték a kockaköveket ösz­­szesen több mint húszezer négyzetméte­ren. A budai körút e két szakaszának a faltól falig való felújítása több mint 1,3 milliárd forintba került. S. G. Az utolsó simítások FOTÓ: SOPRONYI GYULA Lapszél Óbuda Semmilyen veszélyes hulladékot nem talált a környezetvédelmi hatóság az óbudai Bécsi út mentén készülő Prak­tiker áruház, valamint az Újlak 1. elne­vezésű bányagödör alatt - derül ki a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség jelentéséből. Ennek meg­felelően a múlt héten leállított beruhá­zásokhoz újra hozzákezdtek. Azt még nem lehet tudni, hogy az építtetők indí­tanak-e kártérítési pert. A Népszabadság folytatja a kerü­leteket bemutató sorozatát, ma a XX. kerületről olvashatnak a 30-34. oldalon. Megtudhatják többek között, hogy nagyszabású fejlesztések indulnak a városrész­ben, afféle Római-partot alakíta­nak ki a ráckevei és a soroksári Duna-ág mentén, lakópark épül, ősszel pedig bevásárlóközpont nyílik. Legközelebbi összeállítá­sunk szeptember 6-án a XXII. kerületről szól. Schiller opel-0 ÚJ ASTRA AKCIÓ!* Most légkondicionáló berendezés: 200 000 Ft ÁRELŐNNYEL! Új autó vásárlásakor akár 2 éves ingyen casco. (Finanszírozó partnerünk által.) KERESSE WEBOLDALUNKAT: www.schilleropel.hu *Az ajánlat a június 9-től augusztus 31-ig forgalomba helyezett gépkocsikra érvényes. 1138 Budapest, Váci út 113. Tel.: 452-11-11, 452-11-00 Fax: 452-11-34

Next