Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. augusztus
2000-08-24
NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. AUGUSZTUS 24., CSÜTÖRTÖK Csatornából újra élővíz lesz a Rákos-patak Kerékpárutakat építenek, dús növényzetet telepítenek a partjára - Lesújtó a fővárosi kisvízfolyások állapota Jövőre végre elkezdődik a mostanában meglehetősen sokat szenvedő Rákos-patak fővárosi szakaszának újjáélesztése. A négy kerületet átszelő, már szinte teljesen halott, betonmedrű kisvízfolyás helyét fasorokkal és parti sétánnyal tarkított, az eredeti állapotokhoz hasonló környezet váltja fel. A többi öt budapesti kisvízfolyás helyzete is szinte tragikus, ezek rendbetételére azonban nincs pénz. A Rákos-patak újjáélesztésére már több éve készültek a tervek, és a munkát eredetileg 1998-ban szerették volna elkezdeni. A főváros hétéves pénzügyi terve szerint azonban csak jövőre kezdenek hozzá a nemrégiben négy szennyezést is túlélt patak Váci út-Kerepesi út közötti szakaszán a betonmeder elbontásához - tudtuk meg Szaszovszky Ferenctől, a Főpolgármesteri Hivatal környezetvédelmi ügyosztályának alosztályvezetőjétől. A tervek szerint a jelenleg leginkább szennycsatornához hasonló patak medrét ötszörösére bővítik, a beton helyére pedig mindenhol laza szerkezetű kavics vagy zúzalék kerül. További változás lesz, hogy az egyenes vonalvezetést , mely nagyon felgyorsította a vízfolyás sebességét kanyarok szabdalják majd, így könnyebben megtelepszik a növény- és állatvilág. A kibővített mederben sétányok, fasorok és kerékpárutak is helyet kapnak. Összességében százhektárnyi zöldet telepítenek a Rákospatak huszonkét kilométernyi fővárosi szakaszára. A sokszor katasztrofális vízminőség és a mostanában rendszeresen a patakba kerülő szennyező anyagok megszüntetését is célul tűzte ki a program. E szerint az összes, mintegy százötven szennyvízbekötést felszámolják és csatornába vezetik át. Ebben nagy szerepet játszhat az áprilisban átadott rákosvölgyi szennyvízfőgyűjtő. A munkákra 2004 végéig egymilliárd forint áll rendelkezésre, ennek egy részét várhatóan a Környezetvédelmi Alap Célelőirányzat támogatásából fedezi majd a főváros. A Rákos budapesti szakasza nyolc-tíz év alatt születhet újjá, a beruházás teljes költsége hárommilliárd forint körül lesz. Budapesten a Rákoson kívül a többi öt kisvízfolyás helyzete sem rózsás, a főváros határához már a tűrhetőnél szennyezettebben érkeznek. (A vizek minőségét öt osztályba sorolják, az erősen szennyezett, a szennyezett, a tűrhető, a jó és a kiváló kategóriákba.) Budapesten ezek az értékek pedig tovább romlanak. Ennek megfelelően a patakokban élő szervezetek a mikroszkopikus méretű rákokat, férgeket és a szúnyoglárvát leszámítva nem élnek - mondja a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség osztályvezetője, Dévényi László. A helyzet 1975 óta sem javult sokat, pedig azóta még tisztított szennyvizet sem lehet engedni a kisvízfolyásokba. Ez a szabály természetesen nem vonatkozik az 1975 előtt elkészült bekötésekre, azokon keresztül a mai napig jelentős menynyiségű káros anyagot engednek a patakokba. A vízbe került szennyező anyag származását viszont szinte lehetetlen megállapítani, ez az oka, hogy a felelősök csak a legritkább esetben kerülnek elő — tette hozzá Dévényi László. FŐVÁROSI KISVÍZFOLYÁSOK Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a patakok medre a főváros tulajdona, a vízminőségért viszont a felügyelőség felelős. A környezetvédelmi hatóság azonban azonkívül, hogy a csatornákból beengedett szennyvizek miatt megbírságolja a Fővárosi Csatornázási Műveket (FCSM), mást nem nagyon tud tenni. (Az FCSM a bírságot pedig továbbhárítja a szennyvízkibocsátóra.) A felügyelőség ráadásul a bírság összegét sem fordíthatja a vízminőség javítására, mert az a környezetvédelmi tárcát és a fővárost illeti meg. Javulás csak a szennyvíz bekötések felszámolásával érhető el, és sokat segítene az is, ha a patakok fővárosi belépésénél víztározókat építenének, amelyek természetes szűrőként megtisztítanák a vizet. Ha mindez megvalósulna, akkor sem költöznének pisztrángok a Hosszúréti-, az Arany-hegyi-patakba vagy az Ördögárokba, de legalább nem úgy néznének ki, mint a szennyvízcsatornák. V. M. : A Rákos-patak életéről a vízfolyás mellett élő Rigler András naplót vezet, ebből közlünk néhány idézetet: 1975-1989: Érdekes ez a pataknak nevezett szennycsatorna: időnként büdös, vagy még büdösebb, a színe mindig más: kék, bordó, fehér, lila, fekete — mikor mit engednek bele. 1990—1991: Egyre ritkább a színeződés. Időnként látni a meder alját, hogy mi minden került bele: áruházi bevásárlókocsi, kerítésdarab, hirdető- és útjelző tábla, betontömb. Viszont: beköltöztek a szarkák, itt fészkelnek a közelben. 1993: Viszszatértek a békák. Reggelente a Kerepesi úti híd alatt gyülekeznek, aztán a Füredi útig szétszóródva koncertet adnak éjfélig. 1994: Kikotorták a medret. A kocsik alig győzték elhordani a lerakodott szemetet. 1996: Időnként megcsillan valami a vízben, és tovább úszik. Kis szerencsével a hidakról láthatók a keszegek. Él a patak! 1999. ősz: A Remény utcai hídnál fürdik egy fej nélküli disznó. 2000. kora tavasz: Három olajszennyeződés. 2000. június: Pézsmapocok van a patakban. Fürdik, lubickol, kijön a partra és fészekanyagot gyűjt. Csodás. 2000. július eleje: Valami nagy disznóság történt! A Remény utcáig 37 döglött keszeg a meder szélén. 2000. július vége: A szennycsatorna sárgásfehér habokat visz. A századelőn még közel volt a természet Pest legnagyobb patalgához Medve most elszennyezett betonvályú FOTÓ: SZABÓ BERNADETT Hétfőre kész a Margit körúti pálya Már csak néhány méter felújítása várat magára, és hétfőtől újra visszakapják az autósok a budai körút két felújított szakaszát: a Margit körutat és a Karinthy Frigyes utat. Ezzel véget ért a Budapest közlekedését legjobban zavaró beruházás, amelynek során több tízezer négyzetméternyi útfelületet és majdnem négy kilométernyi villamosvágányt hoztak helyre. Már csak néhány méter felújítása van hátra, és hétfőtől újra járható a Margit körút és a Karinthy Frigyes út. A budai körút e két szakaszát, amelyen idén tavasszal kezdődtek a felújítási munkák, jövő hétfőn ismét átadják a forgalomnak - tájékoztatott közleményben a Városháza. Több mint két kilométeren hozták rendbe a villamossíneket, a pályát zaj- és rezgéscsökkentő gumiágyba építették. A sínek mellé a Nagykörút többi szakaszán már megszokott gömbsor került. Megújult a Széna téri és a Mechwart téri megálló, utóbbinál az utasok és a II. kerületi önkormányzat kérésének megfelelően középre helyezték a peront. A Széna téri állomást a Margit híd irányába meghosszabbították, és jelzőlámpás gyalogátkelőhelyet alakítottak ki. A megállókban fedett utasvárókat és jegykiadó automatákat helyeztek el. A Margit körúton több mint tizenhatezer négyzetméternyi, nagy teherbírású út- és tízezer négyzetméternyi járdaburkolatot építettek. A lesüllyesztett járdaszélekre parkolásgátló oszlopsort tettek. A Mechwart téren és a ferences rendi templom előtt díszburkolattal látták el az utcát. Bár hétfőtől visszaadják a körutat az autósoknak, a beruházás csak október végén fejeződik be, eddig tart ugyanis, amíg a járdákat átépítik és rendezik a zöldterületeket. A Karinthy Frigyes úton és az Irinyi József utca egy szakaszán szintén korszerűsítették a villamospályát, a másfél kilométernyi vágány átépítésével párhuzamosan a megállókat is átalakították. Aszfaltra cserélték a kockaköveket öszszesen több mint húszezer négyzetméteren. A budai körút e két szakaszának a faltól falig való felújítása több mint 1,3 milliárd forintba került. S. G. Az utolsó simítások FOTÓ: SOPRONYI GYULA Lapszél Óbuda Semmilyen veszélyes hulladékot nem talált a környezetvédelmi hatóság az óbudai Bécsi út mentén készülő Praktiker áruház, valamint az Újlak 1. elnevezésű bányagödör alatt - derül ki a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség jelentéséből. Ennek megfelelően a múlt héten leállított beruházásokhoz újra hozzákezdtek. Azt még nem lehet tudni, hogy az építtetők indítanak-e kártérítési pert. A Népszabadság folytatja a kerületeket bemutató sorozatát, ma a XX. kerületről olvashatnak a 30-34. oldalon. Megtudhatják többek között, hogy nagyszabású fejlesztések indulnak a városrészben, afféle Római-partot alakítanak ki a ráckevei és a soroksári Duna-ág mentén, lakópark épül, ősszel pedig bevásárlóközpont nyílik. Legközelebbi összeállításunk szeptember 6-án a XXII. kerületről szól. Schiller opel-0 ÚJ ASTRA AKCIÓ!* Most légkondicionáló berendezés: 200 000 Ft ÁRELŐNNYEL! Új autó vásárlásakor akár 2 éves ingyen casco. (Finanszírozó partnerünk által.) KERESSE WEBOLDALUNKAT: www.schilleropel.hu *Az ajánlat a június 9-től augusztus 31-ig forgalomba helyezett gépkocsikra érvényes. 1138 Budapest, Váci út 113. Tel.: 452-11-11, 452-11-00 Fax: 452-11-34