Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. október
2000-10-13
NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. OKTÓBER 13., PÉNTEK 31 Virágok és kandeláberek a Király utcában Terv a VI. és a VII. kerületet elválasztó útvonal átalakítására A Király utcában, a Bajcsy-Zsilinszky út és a Nagymező utca között - a korábbi elképzeléssel szemben - megmaradna az egyirányú forgalom, és a parkolóhely sem lenne kevesebb. Az élénk kereskedelméről ismert útvonal élete ugyanis megbénulna, ha száműznék róla az autókat. A járda díszburkolatot kapna, két oldalt növények és kandeláberek díszelegnének - olvasható a VI. kerület távlati fejlesztési tanulmányában, amelyet először lapunkkal ismertetett a helyi főépítész. A Broadway - újabban: Szórakozó - programhoz kapcsolódó elképzelés szerint a következő években a Király utca is erősen megváltozna. Legalábbis az egyik oldala és egyik szakasza, a Bajcsy- Zsilinszky út és a Nagymező utca közötti része. A Király utca már a múlt század második felében sűrűn lakott, nagy kereskedelmi forgalmú útvonal volt. Az Andrássy út megnyitásáig ez kötötte össze a Belvárost és a Városligetet. A Sugárút elkészültével csökkent a jelentősége, de a már meglévő üzletek a mai napig megmaradtak. Az utcát 1882-ben, Terézváros felosztásakor választották ketté, páratlan oldala ekkor lett az Erzsébetvárosé. A VI. kerületi önkormányzatnál - a korábbi elképzeléshez képest - most amellett kötelezték el magukat a szakemberek, hogy amennyire csak lehet, meg kell őrizni a Király utca kereskedelmi hagyományait. A reménybeli rendezésnek tehát olyannak kell lennie, hogy az üzletek életét ne zavarja - nyilatkozta lapunknak a városrész főépítésze, Tétényi Éva. Elmondta: a Broadway-program hosszú történelme alatt volt olyan ötlet, amely szerint a szóban forgó szakaszról az utolsó szálig száműznék a gépjárműveket, tehát a Nagymező és a Bajcsy közötti részt színtiszta sétálóövezetté alakították volna. Ez azonban már a múlté. A legújabb terv szerint meghagynák a mai, egyirányú autóforgalmat; a közlekedésben a változás csak annyi volna, hogy ezt a forgalmat erősen lelassítanák: a kereszteződéseknél kiemelnék az útpályát, afféle gigantikus fekvőrendőröket létesítve. Lényegében a parkolóhelyek számán sem változtatnának, pedig a beállóhelyeket is átrendeznék. Az autók hol a jobb, hol a bal oldalon várakozhatnának, átlósan az úttestre. Erre - az üzletek zavartalan áruszállításának, ki-be pakolásának biztosítása mellett - azért is szükség van, minthogy a környéken nem létesíthető mély- vagy magasgarázs, márpedig a lakóknak is parkolniuk kell valahol. A terv szerint az utca átépítésekor kiemelt szegéllyel választanák el az útpályát és a járdát. Így nincs szükség oszlopsorokra, és megtarthatnák a víznyelő hálózatot is; nem kellene rendszeres karbantartást igénylő és drága, úgynevezett vonal menti folyókákat építeni. A járdára a régi gránitszegélyek felhasználásával - szürke és barna díszburkolat kerülne, ahol lehet, fásítanának, ahol nem, ott konténerekben helyeznének el növényeket. Az utca kis teresedésein a fák mellett tömbkőből faragott ivókutakat állítanának fel. A világítást modern, de a hangulatba illő lámpatestekkel oldanák meg. Tétényi Éva még egyszer leszögezte: nem akarnak beavatkozni a kereskedők életébe. Ugyanakkor a szórakoztató-kulturális hagyományokat favorizáló Broadway-koncepcióhoz illeszkedő átalakítás után nyilván lesznek olyan üzletek, amelyek máshová költöznek, mert vagy nem illenek a környezetbe, vagy nem éri meg maradniuk. A tanulmányt először a szomszédvárral, a Király utca túloldalán érdekelt erzsébetvárosi önkormányzattal kell egyeztetni. Újabb fejlemény már csak jövőre várható. B.T. 3?*'« Ma még ilyen az utca terézvárosi oldala FOTÓ: KOVÁCS BENCE RÉSZLET A KIRÁLY UTCAI TANULMÁNYTERVBŐL Járda- Parkoló EH Emeltszintű ■ Kiemelt szegélyű l/l Fel-, illetve ...... Parkolást gátló (fro) Dézsásfa (5) Dézsás nöényű burkolat útpálya növénykazetta lehajtó lámpa oszlopsor Forrás: Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft NÉPSZABADSÁG-grafika Lakossági fórum a négyes metróról A négyes metróról rendezett Almássy téri lakossági fórumon - amelyet a Lakóközösségi Szervezetek Szövetsége szervezett - elsősorban az építkezést megelőző állapotfelmérésről és a munka közben okozott károk megtérítéséről érdeklődtek a környéken élő lakók. Nagy vitát váltott ki a tervezett útvonal és a Baross téri felújítások miatt várható forgalomkorlátozás is. A főváros egyik legforgalmasabb terén naponta több százezer ember halad át. Számos fővárosi és országos közintézmény található itt, ám még így is jóval sűrűbben lakott, mint a főváros más területei — indokolta a Baross tér tervezett átalakításának szükségességét Koszorú Lajos, a BKV Rt. DBR Metró Projekt Igazgatóságának tervezője a hét eleji lakossági fórumon az Almássy Téri Szabadidőközpontban. Az új metróvonal hatására kevesebb volna a téren az autós, és a legújabb elképzelések szerint a pályaudvar előtti téren megszűnne a közúti forgalom. Bár még nincs egyértelmű terv a felszíni rendezésre, a fórumon megjelent lakók leginkább amiatt aggódnak, hogy a három évre munkaterületté váló Baross tér nemcsak az ő életüket, közlekedésüket nehezíti meg, hanem valószínűleg a kiskereskedések forgalma is jelentősen csökkenni fog, amiért nem kárpótol az építkezés befejezése utáni fellendülés. Az értéknövekedés fontosabb azonban, mint a pár hónapos zavar - mondta Gulyás László DBR Metró projektigazgatóságának vezetője. Józsefváros alpolgármestere, Székelyné Gyökössy Dóra szerint a VIII. kerületi két metróállomás mellett nincs szükség újabbakra, inkább a külső kerületekből érkező autóforgalmat kellene az új vonallal csökkenteni. A régi házak a magas talajvízszint miatt nem bírják a terhelést, így a tervezett útvonal veszélyeztetné a házak biztonságát is - tette hozzá. A házak épsége miatt aggódók Elekes Mártontól, a beruházást irányító Eurometro Kft. igazgatójától azt a választ kapták, hogy a leendő metróvonal területén két éve végeztek állapotfelmérést, ezt az építkezés megkezdése előtt az állagromlás miatt megismétlik. Egy Thököly úti lakó szerint azonban ekkor nem a lakás műszaki állapotát mérték fel, csupán egy néhány perces tájékoztató vizsgálat volt, amely nem lehet garancia arra, hogy az építkezés alatt nem károsodik az épület. Bozsó Tamás építész szerint a geológiai vizsgálat feltárta a problémákat, így a védekezés is könnyebb. A rossz állapotban lévő és a különösen értékes épületetek alapját a munka megkezdése előtt meg kell szilárdítani. A metróalagút a talajvíz irányával párhuzamosan halad, ami tovább csökkenti a kockázatot. Nem köthet olyan szerződést a beruházó, amelyben nem követeli meg a kivitelezőtől az alvállalkozókra is kiterjedő biztosítást - válaszolta egy kérdésre Tiszavölgyi Aranka, a Hungária Biztosító képviselője. A szakértő szerint az is elképzelhető, hogy több biztosító összefogásával adnak teljes garanciát a lakóknak. Kanizsai Andrea Éjjel-nappal nyitva tart a Vörösmarty téri Tourinform-iroda Az év minden napján, éjjel-nappal nyitva tartó Tourinform- és Tourist Policeiroda nyílt a Vörösmarty téren a Magyar Turizmus Rt. és a Budapesti Rendőr-főkapitányság együttműködésének eredményeképpen. A több mint száz négyzetméteres, havi kétmillió forintos működési költségű létesítmény fő újdonsága - az állandó nyitva tartás mellett -, hogy a külföldi vendégek idegen nyelven is panaszt tehetnek a huszonnégy órás szolgálatot teljesítő rendőröknek, akik indokolt esetben intézkednek is. Mostantól az eddig reggel nyolctól este nyolcig hívható telefonos információs szolgálat is elérhető lesz éjjel-nappal a 438-8080-as telefonszámon. Országszerte immár százöt Tourinformiroda működik, és például az egyik legforgalmasabbat, az V. kerületi, Sütő utcai főirodát augusztusban harmincötezren keresték fel. A Gazdasági Minisztérium idén nyolcvanmillió forinttal támogatta a rendőrséget, hogy a csúcsszezonban érezhetően javuljon a vendégek biztonságérzete. Ennek köszönhetően Budapesten a külföldi turisták közül tizennégy százalékkal kevesebben váltak bűncselekmény áldozatává, mint egy évvel ezelőtt. F. H. -----------Cikkünk Nyomán_______ Hatalmi pókerjátszma A Dél-Budával kapcsolatos metróperpatvar újabb stációja az az állásfoglalás, mely szerint a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium a Demszky Gábor nevével jelzett 4-es metró helyett a mai 2-es metró vonalát vinné ki a Kelenföldi pályaudvar és Gazdagrét érintésével Budaörsig a felszínen. Néhány szempontot azonban bizonyára elfelejtettek átgondolni a metrókérdésben nyilatkozók. A rákospalotai lakótelephez hasonlóan Budaörs is lényegében Budapest alvóvárosának tekinthető, ahol a kéthárom órás reggeli, illetve délutáni csúcsidőszakokra koncentrálódik a forgalom. Egy ilyen relációban megépítendő vonalról (akár Rákospalotára, akár Budaörsre vezet) már a tervezés előtt is tudni lehet, hogy a napi 19 órányi üzemidőből a szerelvények 12-14 órát kihasználatlanul fognak kirobogni a napközben is frekventált belső területekről. Ilyen luxust nemhogy Magyarország, de a világon egy ország sem engedhet meg magának. Tudott, hogy Dél-Buda térségét meglehetősen összeszabdalják a keresztirányú forgalmat blokkoló vasúti vonalak, illetve az autóutak. Ezekhez adódna még az, hogy a 2-es metrót a felszíni továbbvezetés előtt teljesen zárt magasvasúti pályán kellene átvezetni a Kelenföldi pályaudvar, a 70-es út, a Kőérberki út, az M1-M7 autópálya és az Egér út felett ahhoz, hogy áttérjenek vele a Budaörsi út vonaláig. A csapda komplett, hiszen ha a 100-as utat évekre felbontják, hogy a kéreg alá betegyék a 2-es metrót, Budaörs belefullad a saját forgalmába, ha pedig külön nyomvonalon akarják kivinni a metrót, a pár éve épült lakóparkot kell letarolni a 100- as út és az autópálya között. Erről sem esett még szó. Az egyszeregynél sem bonyolultabb feladat kiszámítani, hogy arra a metrószerelvényre, amely csúcsforgalomban már ötven-hatvan százalékos telítettséggel ér a Déli pályaudvarhoz, sokan nem fognak felférni azok közül, akik a Moszkva téren és a Batthyányn eddig is dugig megtöltötték a kocsikat. Biztonsági okból a csúcsidőszakban már ma is alkalmazott kilencven másodperces követési időt sem lehet tovább csökkenteni. Igazán kár, hogy Dél-Buda tragikus közlekedési helyzete pártcsatározások eszközévé degradálódott, hatalmi pókerjátszma tárgya lett. Előítéletektől mentesen kellene átgondolni a lehetséges változatokat, melyek közül néhányat már ismer a szakmai közvélemény, és egy valóban időszerű, a város rehabilitációs törekvéseihez is igazodó új 4-es nyomvonalat kell tervezni. De addig is, amíg a szükséges megalapozó vizsgálatok és tervek el nem készülnek, a 2-es vonalat valóban érdemes volna átvezetni a Kelenföldi pályaudvarig. De véletlenül sem tovább. Dr. Hegedűs Béla Alapítvány a fővárosi oktatásért Három éve működik a Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány. Az oktatás korszerűsítésére hozták létre, hogy eljuttassa a lehetséges felhasználókhoz a fejlesztésre fordítható pénzeket. Mind a támogatott feladatok, mind a pályázó intézmények köre jellemzi a főváros oktatásának helyzetét. A Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány 1997-ben alakult. A támogatására szánt összeg a központi költségvetésben szerepel. A kuratórium eddig körülbelül 1,7 milliárd forintra írt ki pályázatot, és több ezer pályamunkát értékelt - tájékoztatott Szegediné Lojd Zsuzsa titkár. Nyitott szervezetként feladata többek között, hogy gyűjtő- és elosztóhelye legyen a magán-, üzleti és civil szférából érkező támogatásoknak is. A kuratórium tagjait a Fővárosi Közgyűlés választotta, a szakma képviselői mellett vannak köztük alapítványi, minisztériumi, önkormányzati, szakképzési szakemberek is. A pártösszetétel vegyes, Báthory Zoltán elnök egyébként is törekszik arra, hogy a kuratóriumi üléseken a szakmai kérdések kapjanak elsőbbséget. A pályázatokat a kerületi önkormányzatokkal egyeztetve írják ki. Egy részük a hátrányos helyzetben lévő családok gyerekeinek felzárkóztatását szolgálta, a többi az európai követelmények szerinti korszerűsítést, a nyelvoktatást, a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő szakképzést, az óvodák eszközeinek gyarapítását, az egészségügyi problémákkal küzdők, az alternatív, a magán- és egyházi iskolák támogatását. Keretük tavaly 280 millió, 2000-ben 850 millió forint volt. A kuratórium (a felkért szakértők ajánlásai alapján) három év alatt több ezer pályamunkát értékelt. Tapasztalhatták a szakértők, hogy az intézményvezetők és a pedagógusok nagy részének még tanulnia kell a pályázatírás módszereit. Az iskolákba például a Pályázatfigyelő vagy a Sansz csak egyegy példányban jár. Nagyszerű lehetőség volna az internethonlap, de ilyen hozzáférése sincs mindenkinek. Szaktanárok, napközis csoportvezetők, könyvtárosok, kollégiumi nevelőtanárok és a többiek leggyakrabban a sajtóban megjelenő rövid hírből értesülnek egy-egy pályázatról. Pedig évente akár több milliós, fejlesztésre fordítható összeghez, eszközökhöz is hozzájuthat egy-egy iskola. Az 1999-es öt nagy pályázatra (térségi, szakképzési, óvodai, speciáliseszköz-fejlesztési, egészségmegőrző) a legtöbb igény a XIV. és a XXIII. kerületi intézményekből érkezett. Zugló körülbelül hetven-, Soroksár pedig csaknem hatvanmillió forintot kapott. A legkevesebb pályázat az I., a II., az V, a XIII., a XV, a XVI. és a XVII. kerületből érkezett. Idén például a kollégiumi, a szabadidős, a táboroztatási program és a most futó, a kötelező taneszközök beszerzését támogató pályázatokat írtak ki, és a roma felzárkóztatást segítő programmal is jelentkeznek. A Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány október 24-én a Móricz Zsigmond Gimnáziumban egész napos konferenciát szervez a budapesti közoktatási szakembereknek a közalapítvány lehetőségeiről, az információs társadalom, a regionális és világgazdaság, a munkaerőpiac a közoktatással szemben támasztott igényeiről. Cs. K. É. A Fővárosi Közoktatás-fejlesztési Közalapítvány pályázatot hirdet a fővárosi szakképző iskolák részére a kerettantervek bevezetésének támogatására. Pályázni lehet a szakképző iskolák pedagógusainak felkészítését, illetve a kapcsolódó szakmai és szakiskolai felzárkóztató oktatás helyi programjainak kidolgozását szolgáló programokkal. A rendelkezésre álló összeg 62,5 millió forint. Beküldési határidő október 20. A szükséges adatlapokat a Főpolgármesteri Hivatal ügyfélszolgálati Irodáján lehet beszerezni, az V. Károly körút 28. címen. PNDIKÁTI 3“2 ennek az új autónak nevet adni. Kezdhet rajta gondolkodni. Talán még nem is gondolt rá, milyen közel áll egy Peugeot vásárlásához. ...Akár 5 percre. PEUGEOT, Bp. XIII., Dózsa György út 61. (a Váci útnál) Tel.: 452-0390 PEUGEOT