Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. december
2000-12-11
•4 Schiller opelS TÉLI ÁTVIZSGÁLÁSI AKCIÓ! 50% ÁRENGEDMÉNY!* Egyéb engedmények is érdeklik? JÖJJÖN ÉS KÉRDEZZEN! Vasárnap is nyitva vagyunk! KERESSE WEBOLDALUNKAT: www.schilleropel.hu *Az akció 2000 december 31-ig érvényes. 1138 Budapest, Váci út 113. Tel.: 452-11-11, 452-11-00, e-mail: schilleropel@schiller.hu . NÉPSZABADSÁG BUDA 2000. DECEMBER 11.,PEST HÉTFŐ Új tervek az aquincumi átkelőre Mindkét északi hídra szükség lenne, a közlekedési államtitkár szerint az MO-ás korábbi felépítésének nagyobb az esélye Bár Budapestnek égető szüksége lenne az Óbudát Újpesttel összekötő új hídra, a közlekedési államtitkár szerint nagyobb esélye lehet az északi MO-ás híd előbbi megépülésének. A főváros mégis folytatja az Aquincumi híd és a kapcsolódó úthálózat terveztetését. A legújabb elképzelésekkel az érintettek tegnap egy szakmai fórumon ismerkedhettek meg. Az északi MO-ás Duna-híd nem oldaná meg a központi régió, főként Budapest legnagyobb gondját, a közúti és tömegközlekedés ellehetetlenülését. Ezért sürgető az Óbudát Újpesttel összekötő Aquincumi híd mielőbbi megépítése - derült ki tegnap azon a szakmai fórumon, amelyre a Budapest Társaság nevű szervezet képviselői az összes, témában érintett szakembert és politikust meghívták. A jelenlévők - Újpest képviselőjének kivételével - az Aquincumi híd mielőbbi felépítését szorgalmazták. Rengeteg még a nyitott kérdés. Abban már döntés született, hogy a 2005-ben ötvenedik évébe lépő, igen rossz állapotban lévő északi vasúti összekötő híd újjáépítéséhez a jelenlegi pilléreket használják. Közvetlenül mellé, huszonnyolc méternyire épülne fel az új közúti híd. Arról még nem határoztak, párhuzamosan kezdik-e meg a munkálatokat, avagy előbb fognak hozzá a vasúti híd rendbehozatalához. A jelenlévők túlnyomó többsége azonban a mellett állt ki, hogy a vasúti és a közúti híd egyszerre épüljön. A legújabb tervekből kiderült: a hídon átvezető körút - ami a főváros külső részén, a Hungárián túl újabb gyűrűirányú kapcsolatot teremtene - nem gyorsforgalmi jellegű lenne. A tervezők inkább a Nagykörúthoz hasonló, városi utat képzelnek el, nem felüljárókkal, hanem sok szintbeli csomóponttal, hogy továbbra is megmaradjon a kapcsolat az út két oldalán fekvő területek között. Ez kedvezően hatna az elhagyott külső kerületi ipari területek újraélesztésére, fejlesztésére. Megoldatlannak tűnik a tervezett új körút - amelynek a szakemberek szerint a pesti oldalon el kell érnie az M3-as bevezető szakaszát - mentén fekvő lakóterületek zaj- és környezetvédelme. A többméteres zajvédő falak megépítése ellen mindenki tiltakozott, mondván, épp az út két oldalának élő kapcsolatát szüntetné meg. Szerintük a fejlesztőknek áldozniuk kell arra, hogy az útban lévő házakat szanálják. A közvetlenül érintett kerületek közül a XIII. és a III. képviselői támogatták a beruházás mielőbbi megvalósítását, míg Újpest főépítésze az önkormányzat véleményét tolmácsolva inkább az M0-ás híd előbbi felépítése mellett állt ki. A főváros főépítésze cáfolta ezt. Schneller István hangsúlyozta: nyilvánvaló, hogy belátható időn belül csak egy északi Duna-híd megépítésére van esély, ezért kell az aquincumi, ami jobban tehermentesíti a fővárost. Ez azonban nem megy a kormány pénzügyi hozzájárulása nélkül. Manninger Jenő közlekedési államtitkár kiábrándította a jelenlévőket, amikor a kormány terveiről beszámolva leszögezte: nagyobb esélyt lát az északi M0-ás híd megvalósulására. Bár nem tagadta, hogy szükségesnek tartja a másik híd felépítését is. A kabinet terveiben nem szerepel, hogy 2003 előtt belekezdjenek az új beruházásba, s utána is inkább a szekszárdi és a dunaújvárosi hidak megépülésének van nagyobb esélyük. A fórumon kevés szó esett a tömegközlekedésről, de néhány szakember felhívta a figyelmet: a motorizációs robbanás ártalmait csakis a közösségi közlekedés fejlesztésével lehet hosszú távon kivédeni. Németh Éva Több terv is készült, a legújabbal most ismerkednek a szakemberek is Az Esztergom-Budapest vasútvonalnak a szentendrei HÉV aquincumi állomásánál történő „elvágását” javasolta az egyik tervező. Az agglomerációból érkezők itt, mint egy elővárosi vasútról átszállhatnának. Így nem kéne új közúti hidat építeni, a vasútit használhatnák erre, tízmilliárdokat spórolva. Fel lehetne számolni a pesti oldal kapcsolódó vasúti hálózatát, hatalmas fejlesztési területeket nyerve. Vörös József, a MÁV főhidásza ezt kizártnak tartotta, mondván, a vasúti híd és hálózat megléte nemzetbiztonsági kérdés. Az azonban biztos, hogy az elővárosi jelleget erősítve jövőre a Szentendrei útnál, később a 10-es útnál új megállókat alakítanak ki. Pályázat - átépítik az Urániát Január közepén megtudhatjuk, ki újítja fel az Uránia filmszínházat, ekkor hirdetnek ugyanis eredményt a felújításra kiírt pályázaton. A mozi várhatóan 2001. november elején nyílik meg Uránia Nemzeti Filmszínház néven. Programjában magyar és európai filmek szerepelnek majd. A közbeszerzési pályázatot a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma írta ki az Uránia mozi felújítására és nemzeti filmszínházzá alakítására. Az eredményhirdetés január közepén várható. A kiírás 2001. október 31- ét jelöli meg a munkák elvégzésének határidejeként, a korábban mondott határidő (a jövő februári filmszemle) tehát némileg eltolódott. Folytatás a 25. oldalon Jövő ősszel újra nyithat a filmszínház FOTÓ: BÁNHALMI JÁNOS Túlterhelt régió Felmérések szerint a központi régióban - azaz a fővárosban és Pest megyében - egy út napi forgalma négyezer-egyszáz jármű, míg az országos átlag napi kétezer-kétszáz-kétezer-hatszáz. Ehhez képest a száz négyzetkilométerre eső úthálózat mutatószáma a központi régióban több mint harminckettő, míg országosan hetvenkettő. Az autók száma a központi régióban hétszázhetvenezer, más, három megyéből álló régióban háromszázezer. Vagyis: a régióban kétszer annyi közúti forgalom bonyolódik feleannyi úton, mint az ország más részein. A helyzetet tovább rontja a Dunakanyartól a fővárosig eső terület gyors fejlődése, ahol ötven kilométeres körzetben nincs Duna-híd. Az északi összekötő vasúti híd halaszthatatlan felújítása és a Margit híd felújítás miatti közelgő lezárása is sürgeti annak megoldását, hol, mikor, milyen pénzből épüljön új Duna-híd. Újabb demonstráció Pilisjászfalunál MUNKATÁRSUNKTÓL Már nyolc civil szervezet vesz részt a Pilisjászfalu határába tervezett autóalkatrész-gyártó üzem építésének leállítására indított harcban. A fővárosiak körében kedvelt kirándulóhelyen a szombat délelőtti demonstráción megjelent mintegy félszáz tiltakozó többsége valamilyen egyesülethez tartozott, s csak kevesen voltak pilisjászfalui és piliscsabai „egyszerű” lakosok. A tiltakozáson azt követelték, hogy a közigazgatási hivatal döntésének megfelelően állíttassák le az építkezést. Beszámoltunk róla, Pilisjászfalun a Johnson Controls Automotive üzemet építene. A falu lakosságának egy része és a képviselő-testület támogatja a beruházást, mert munkahelyekre és adóbevételekre számítanak. A gyár ellenzői állítják, az üzem veszélyeztetné a környezetet és a lakosság egészségét, a szomszédos településen, Piliscsabán pedig azért aggódnak, mert szerintük az uralkodó széljárás éppen feléjük vinné a mérges gázokat. A beruházó cég vezetője cáfolja ezeket a híreszteléseket, s állítja, hogy az üzem egyáltalán nem veszélyes. Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottsága várhatóan a héten tárgyal az ügyről. Prém András Lapszél Angyalföld Átadták a Dirav-építkezésként elhíresült Teve utcai lakóházegyüttes első ütemeként felépült 132 lakást. A befektető csődje után a XIII. kerületi önkormányzat vagyonkezelője és az Angyalföldi Lakásépítő Rt. fejezte be a félbehagyott építkezést. Csepel Nyílt napot tartanak kedden a XXI. kerületi rendőrkapitányságon, a Szent Imre tér 3. szám alatt. A nyílt napon az érdeklődők megismerkedhetnek a rendőrök mindennapi munkájával. Este zsarubált tartanak. Pesterzsébet Újra megnyitotta kapuit a Fiatalok háza, s keddtől péntekig délután négy és este nyolc óra között várja az érdeklődőket. A tervek szerint információs iroda is megkezdi a működését, ahol állás- és sportolási, valamint továbbtanulási lehetőségekről lehet majd tájékozódni. Pestszentlőrinc A 2001. évi költségvetésében a XVIII. kerület 100 millió forint önrészt biztosít a Bókay-kert (korábban úttörőpark) Budapesten egyedülálló, új turisztikai vonzerővel rendelkező parkká alakításhoz.