Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. december

2000-12-11

•4 Schiller opelS TÉLI ÁTVIZSGÁLÁSI AKCIÓ! 50% ÁRENGEDMÉNY!* Egyéb engedmények is érdeklik? JÖJJÖN ÉS KÉRDEZZEN! Vasárnap is nyitva vagyunk! KERESSE WEBOLDALUNKAT: www.schilleropel.hu *Az akció 2000 december 31-ig érvényes. 1138 Budapest, Váci út 113. Tel.: 452-11-11, 452-11-00, e-mail: schilleropel@schiller.hu . NÉPSZABADSÁG BUDA 2000. DECEMBER 11.,PEST HÉTFŐ Új tervek az aquincumi átkelőre Mindkét északi hídra szükség lenne, a közlekedési államtitkár szerint az MO-ás korábbi felépítésének nagyobb az esélye Bár Budapestnek égető szüksége lenne az Óbudát Újpesttel összekötő új hídra, a közlekedési államtitkár szerint nagyobb esélye lehet az északi MO-ás híd előbbi megépülésének. A főváros mégis folytatja az Aquincumi híd és a kapcsolódó út­hálózat terveztetését. A legújabb elképzelésekkel az érintettek tegnap egy szak­mai fórumon ismerkedhettek meg. Az északi MO-ás Duna-híd nem oldaná meg a központi régió, főként Budapest legnagyobb gondját, a közúti és tömeg­­közlekedés ellehetetlenülését. Ezért sür­gető az Óbudát Újpesttel összekötő Aquincumi híd mielőbbi megépítése - derült ki tegnap azon a szakmai fórumon, amelyre a Budapest Társaság nevű szer­vezet képviselői az összes, témában érin­tett szakembert és politikust meghívták. A jelenlévők - Újpest képviselőjének ki­vételével - az Aquincumi híd mielőbbi felépítését szorgalmazták. Rengeteg még a nyitott kérdés. Abban már döntés született, hogy a 2005-ben öt­venedik évébe lépő, igen rossz állapotban lévő északi vasúti összekötő híd újjáépí­téséhez a jelenlegi pilléreket használják. Közvetlenül mellé, huszonnyolc méter­nyire épülne fel az új közúti híd. Arról még nem határoztak, párhuzamosan kez­dik-e meg a munkálatokat, avagy előbb fognak hozzá a vasúti híd rendbehozata­lához. A jelenlévők túlnyomó többsége azonban a mellett állt ki, hogy a vasúti és a közúti híd egyszerre épüljön. A legújabb tervekből kiderült: a hídon átvezető körút - ami a főváros külső ré­szén, a Hungárián túl újabb gyűrűirányú kapcsolatot teremtene - nem gyorsforgal­mi jellegű lenne. A tervezők inkább a Nagykörúthoz hasonló, városi utat kép­zelnek el, nem felüljárókkal, hanem sok szintbeli csomóponttal, hogy továbbra is megmaradjon a kapcsolat az út két olda­lán fekvő területek között. Ez kedvezően hatna az elhagyott külső kerületi ipari te­rületek újraélesztésére, fejlesztésére. Megoldatlannak tűnik a tervezett új körút - amelynek a szakemberek szerint a pesti oldalon el kell érnie az M3-as bevezető szakaszát - mentén fekvő lakóterületek zaj- és környezetvédelme. A többméteres zajvédő falak megépítése ellen mindenki tiltakozott, mondván, épp az út két olda­lának élő kapcsolatát szüntetné meg. Sze­rintük a fejlesztőknek áldozniuk kell arra, hogy az útban lévő házakat szanálják. A közvetlenül érintett kerületek közül a XIII. és a III. képviselői támogatták a be­ruházás mielőbbi megvalósítását, míg Újpest főépítésze az önkormányzat véle­ményét tolmácsolva inkább az M0-ás híd előbbi felépítése mellett állt ki. A főváros főépítésze cáfolta ezt. Schneller István hangsúlyozta: nyilván­való, hogy belátható időn belül csak egy északi Duna-híd megépítésére van esély, ezért kell az aquincumi, ami jobban te­hermentesíti a fővárost. Ez azonban nem megy a kormány pénzügyi hozzájárulása nélkül. Manninger Jenő közlekedési ál­lamtitkár kiábrándította a jelenlévőket, amikor a kormány terveiről beszámolva leszögezte: nagyobb esélyt lát az északi M0-ás híd megvalósulására. Bár nem ta­gadta, hogy szükségesnek tartja a másik híd felépítését is. A kabinet terveiben nem szerepel, hogy 2003 előtt belekezd­jenek az új beruházásba, s utána is inkább a szekszárdi és a dunaújvárosi hidak megépülésének van nagyobb esélyük. A fórumon kevés szó esett a tömegközleke­désről, de néhány szakember felhívta a fi­gyelmet: a motorizációs robbanás ártal­mait csakis a közösségi közlekedés fej­lesztésével lehet hosszú távon kivédeni. Németh Éva Több terv is készült, a legújabbal most ismerkednek a szakemberek is Az Esztergom-Budapest vasútvonal­nak a szentendrei HÉV aquincumi ál­lomásánál történő „elvágását” java­solta az egyik tervező. Az agglomerá­cióból érkezők itt, mint egy elővárosi vasútról átszállhatnának. Így nem ké­ne új közúti hidat építeni, a vasútit használhatnák erre, tízmilliárdokat spórolva. Fel lehetne számolni a pesti oldal kapcsolódó vasúti hálózatát, ha­talmas fejlesztési területeket nyerve. Vörös József, a MÁV főhidásza ezt ki­zártnak tartotta, mondván, a vasúti híd és hálózat megléte nemzetbizton­sági kérdés. Az azonban biztos, hogy az elővárosi jelleget erősítve jövőre a Szentendrei útnál, később a 10-es út­nál új megállókat alakítanak ki. Pályázat - átépítik az Urániát Január közepén megtudhatjuk, ki újítja fel az Uránia filmszínházat, ekkor hir­detnek ugyanis eredményt a felújításra kiírt pályázaton. A mozi várhatóan 2001. november elején nyílik meg Urá­nia Nemzeti Filmszínház néven. Prog­ramjában magyar és európai filmek sze­repelnek majd. A közbeszerzési pályá­zatot a Nemzeti Kulturális Örökség Mi­nisztériuma írta ki az Uránia mozi felújí­tására és nemzeti filmszínházzá alakítá­sára. Az eredményhirdetés január köze­pén várható. A kiírás 2001. október 31- ét jelöli meg a munkák elvégzésének ha­táridejeként, a korábban mondott határ­idő (a jövő februári filmszemle) tehát némileg eltolódott. Folytatás a 25. oldalon Jövő ősszel újra nyithat a filmszínház FOTÓ: BÁNHALMI JÁNOS Túlterhelt régió Felmérések szerint a központi régióban - azaz a fővárosban és Pest megyében - egy út napi forgalma négyezer-egyszáz jármű, míg az országos átlag napi kétezer-két­­száz-kétezer-hatszáz. Ehhez képest a száz négyzetkilométerre eső úthálózat muta­tószáma a központi régióban több mint harminckettő, míg országosan hetvenkettő. Az autók száma a központi régióban hétszázhetvenezer, más, három megyéből álló régióban háromszázezer. Vagyis: a régióban kétszer annyi közúti forgalom bonyo­lódik feleannyi úton, mint az ország más részein. A helyzetet tovább rontja a Duna­kanyartól a fővárosig eső terület gyors fejlődése, ahol ötven kilométeres körzetben nincs Duna-híd. Az északi összekötő vasúti híd halaszthatatlan felújítása és a Mar­git híd felújítás miatti közelgő lezárása is sürgeti annak megoldását, hol, mikor, mi­lyen pénzből épüljön új Duna-híd. Újabb demonstráció Pilis­jászfalunál MUNKATÁRSUNKTÓL Már nyolc civil szervezet vesz részt a Pi­­lisjászfalu határába tervezett autóalkat­rész-gyártó üzem építésének leállítására indított harcban. A fővárosiak körében kedvelt kirándulóhelyen a szombat dél­előtti demonstráción megjelent mintegy félszáz tiltakozó többsége valamilyen egyesülethez tartozott, s csak kevesen voltak pilisjászfalui és piliscsabai „egy­szerű” lakosok. A tiltakozáson azt köve­telték, hogy a közigazgatási hivatal dön­tésének megfelelően állíttassák le az épít­kezést. Beszámoltunk róla, Pilisj­ászfalun a Johnson Controls Automotive üzemet építene. A falu lakosságának egy része és a képviselő-testület támogatja a beruhá­zást, mert munkahelyekre és adóbevéte­lekre számítanak. A gyár ellenzői állítják, az üzem veszélyeztetné a környezetet és a lakosság egészségét, a szomszédos tele­pülésen, Piliscsabán pedig azért aggód­nak, mert szerintük az uralkodó széljárás éppen feléjük vinné a mérges gázokat. A beruházó cég vezetője cáfolja ezeket a hí­reszteléseket, s állítja, hogy az üzem egy­általán nem veszélyes. Az Országgyűlés környezetvédelmi bizottsága várhatóan a héten tárgyal az ügyről. Prém András Lapszél Angyalföld Átadták a Dirav-építkezésként elhíresült Teve utcai lakóházegyüttes első üteme­ként felépült 132 lakást. A befektető csőd­je után a XIII. kerületi önkormányzat va­gyonkezelője és az Angyalföldi Lakásépí­tő Rt. fejezte be a félbehagyott építkezést. Csepel Nyílt napot tartanak kedden a XXI. kerü­leti rendőrkapitányságon, a Szent Imre tér 3. szám alatt. A nyílt napon az érdeklődők megismerkedhetnek a rendőrök minden­napi munkájával. Este zsarubált tartanak. Pesterzsébet Újra megnyitotta kapuit a Fiatalok háza, s keddtől péntekig délután négy és este nyolc óra között várja az érdeklődőket. A tervek szerint információs iroda is meg­kezdi a működését, ahol állás- és sportolá­si, valamint továbbtanulási lehetőségekről lehet majd tájékozódni. Pestszentlőrinc A 2001. évi költségvetésében a XVIII. ke­rület 100 millió forint önrészt biztosít a Bókay-kert (korábban úttörőpark) Buda­pesten egyedülálló, új turisztikai vonzerő­vel rendelkező parkká alakításhoz.

Next