Népszabadság - Budapest melléklet, 2000. december
2000-12-11
NÉPSZABADSÁG BUDAPEST 2000. DECEMBER 11., HÉTFŐ Ma döntenek a használt villamosok vásárlásáról Negyven helyett huszonhárom éves villamosok? Ma tárgyalják a fővárosi kabinetülésen, hogy támogatja-e a városvezetés a használt hannoveri villamosok megvásárlását. Mint ismert, a közelmúltban a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes bejelentette: hetvennyolc TW 6000 típusú német villamoskocsival váltanák fel a főváros peremkerületeiben közlekedő negyvenéves UV-típusokat. A használt villamosok beszerzésére - ha a város illetékesei úgy döntenek - 8,2 milliárd forintot költ Budapest. A német féldecember 15-ig adott haladékot a magyaroknak az üzleti tárgyalás megkezdésére. Jelentős minőségi javulást eredményezne a fővárosi tömegközlekedésben, ha - ahogyan azt tervezik - jövőre üzembe állíthatnák a német villamosokat - mondta a BKV Rt. egyik illetékese. Budapesten főként a dél-pesti területen jelenleg olyan régi, átlagosan negyvenéves kocsik közlekednek, amelyek karbantartása igen költséges, alkatrészt is alig kapni már hozzájuk. Az elismert német precizitással készült huszonhárom éves TW 6000- esekre még hosszú évekig szinte semmit nem kell költeni - vélik a szakemberek. A mintegy nyolcmilliárd forintos beszerzési árat a főváros átmeneti pénzügyi tartalékaiból lehetne biztosítani - mondta Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes. A járművek felválthatnák a Pesterzsébeten, Kispesten, Pestszentlőrincen és Zuglóban járó, régen elavult szerelvényeket. A főpolgármester-helyettes úgy gondolja: az üzletnek köszönhetően több mint száz régi kocsit lehetne selejtezni, ami jelentős felújítási tehertől szabadítaná meg a BKV-t. A gazdasági tárgyalásokat azonban mielőbb el kell kezdeni, ezért a fővárosnak még ezen a héten döntenie kell a kérdésről — mondta Vajda. N. H. E. Megszűnt az első ajtós felszállási kötelezettség az éjszakai buszjáratokra. Míg korábban este nyolc után csak a vezetőnél lehetett a járműre feljutni, jó ideje ismét minden ajtót kinyitnak a sofőrök, ha sokan állnak a megállókban. Az évekig érvényes intézkedést egykor az éjszakai bliccelés visszaszorítása érdekében léptették életbe. Az egyajtós felszállási rendet azonban többször kifogásolták az utasok, különösen a tömött éjszakai járatokon. Újabban a járművezetők a várakozó tömegtől függően maguk döntik el, kinyitják-e az öszszes ajtót vagy továbbra is csak az elsőt. FOTÓ: GÁRDI BALÁZS Több évtizede szolgálnak Elárverezik a Csepel Autógyárat Az elmúlt év tavaszán kezdődött meg a Csepel Autógyár felszámolási eljárása, de a szigetszentmiklósi üzem eladására irányuló törekvés eredménytelenül végződött, annak ellenére, hogy három vevő is jelentkezett. Az egy évvel ezelőtt eredménytelennek ítélt pályázatról szóló döntésbe sem a Csepel Autógyár 2000 Kft., sem az amerikai E.V.N. Ltd. nem nyugodott bele, hanem kifogással élt. Ugyanezt tette a Postabank is, mint a gyár legnagyobb hitelezője. Az autógyár felszámolója azért tartotta eredménytelennek a versenytárgyalást, mert véleményük szerint egyik pályázó sem kínált fel megfelelő összeget. A bíróság felfüggesztette a vagyonértékesítést, így a pályázat értékelésére már nem volt mód. A Legfelsőbb Bíróság pedig azért utasította el a fellebbezést, mert megnyílt az értékesítés lehetősége. A még érdeklődő két céget a Népszava értesülése szerint a napokban szólítják fel korábbi pályázataik kiegészítésére, s ha ez megtörtént árverésre kerülhet sor, a magasabb ajánlatot tevő lehet az új tulajdonos. Nyílt úszónap a Komjádiban Búvárok és vízi mentők tartottak bemutatót Gyerekzsivajtól volt hangos a hét végén a Császár-Komjádi uszoda, az I. kerületi Sport- és Szabadidőközpont, valamint a diáksportbizottság szervezett nyílt úszónapot. A kilenc kerületi iskolában tanuló lurkók mellett tanárok, családtagok szálltak vízbe, s vetélkedtek a legkülönfélébb úszásnemekben, versenyszámokban. A futamok közötti szünetekben vízi mentők és búvárok tartottak bemutatót. Egy nyirkos decemberi délutánon keresve sem lehet jobb programot találni, mint az úszóversenyt egy fedett uszodában. Nyilván e felismerésre alapozva rendezték meg már ötödször a mindenki számára nyílt és ingyenes úszónapot a „Csasziban”. Tagadhatatlan, sikere volt az eseménynek, legalább kétszázötvenháromszáz - főleg fiatalkorú - résztvevő gyűlt össze és ugrott a vízbe akár többször is. Hiszen az egyéni, gyerekek és felnőttek számára egyaránt meghirdetett számokon túl a vegyes váltóban összemérhették erejüket a négyfős családok is. A medencében legotthonosabban mozgók benevezhettek a tízszer ötvenméteres gyorsváltóra, melyen nyolc diákból és két testnevelő tanárból álló csapatok indultak. A medence körül rohangáló úszócsemetékről lerítt: ha minden hétvégén lenne ilyen verseny, ők bizony minden hétvégén itt lennének. Persze a Budavári Önkormányzat is csak egyszer egy évben engedheti meg magának, hogy állja a nyílt úszónap résztvevőinek belépőjegyét, így téve teljesen ingyenessé a rendezvényt. Mondani sem kell, ez a szezonvégi, egyszeri segítség is rengeteget számít, a lehető legjobb módszer az úszás népszerűsítésére. De évközben sajnos csak a kötelező úszásoktatásra jut - mondja Tóth Erika főszervező. A pénzt tán pótolja a lelkesedés. Mindenekelőtt a kissrácoké, akik az egyik percben még a vízben tempóztak, a másikban meg már szurkolás címén keltettek őrült hangzavart az uszodában. Láthatóan roppantul tetszett nekik, hogy az eredményjelző táblától az indításig minden egészen olyan, mint a „nagyok” versenyein. Előfordultak persze kisebb malőrök is. Amikor valaki kiugrott, nem volt az a dudálás, sípolás, ami megállíthatta volna a futam többi résztvevőjét. A vízimentő-csapat bemutatója igen népszerű volt, annyian jelentkeztek volna a fuldokló hálás szerepének eljátszására, hogy amazok alig győzték kihúzni őket. Ugyanők később búvárfelszereléseket vettek elő, s a merülésre kíváncsiaknak megmutatták a medence legalját. Aztán feltűnt egy fiatalember, aki légzőkészülék nélkül készült hasonló tettre, saját, hatvanhárom méteres egyéni csúcsát készült a víz alatt úszva megdönteni. Hetvenöt métert tervezett, de még e távolság elérése előtt támadt egy kis ijedtség a parton, amikor abbahagyta a tempózást. Amint partra segítették, kiderült, szerencsére nem történt nagyobb baj, csak nagyon kimerült. IQ. Galambos Péter Kicsik startja FOTÓ: GÁRDI BALÁZS Pályázat az Urániára Folytatás a 23. oldalról Nem jelölnek meg a pályázatban konkrét összeget, de korábban 250-280 millió forintra becsülték a szakemberek a rekonstrukció költségét. A kivitelezési tervek már elkészültek. Az első ütemben a mozi által elfoglalt szintek, a földszint, az első emelet és a pince újulnak meg, de helyreállítják a teljes homlokzat eredeti, száz évvel ezelőtti állapotát is. Az épület legpatinásabb terme a gazdagon díszített színházterem, amely aprólékos műemléki felújítást igényel. Eltávolítják például belőle a harmincas években épített tribünt. De a kényelmet és a biztonságot növelendő: a felújított moziban kevesebb lesz a szék (hatszázról négyszázötvenkettőre csökken a számuk), távolabb lesznek egymástól a sorok. A tervek szerint a vetítővászon süllyeszthető lesz, így a színpad akár színi előadások, koncertek bemutatására is alkalmas lesz. Az első emeleten, az utca felől társalgónak alkalmas terem található, a bezárás előtt itt büfé működött. A felújítás után viszont kávéházat alakítanának ki belőle. A pincébe két kisebb, százötven ülőhelyes vetítőt terveznek. Később még két kisebb vetítő kialakítása is elképzelhető. Az Uránia Nemzeti Filmszínház elsősorban magyar alkotásokat s európai művészfilmeket vetít, s a kultusztárca és a Mokép filmforgalmazó által létrehozott közös kht. üzemelteti majd. A továbbiakban - s a tervek erre is vonatkoznak - felújítják a mozi fölötti szinteket is, ahol a Színház és Filmművészeti Egyetem működik. Cs. L. új VOLVO SZEMÉLYGÉPKOCSI MÁRKASZERVIZ ÓBUDÁN! Nyitva tartás: Hétfőtől-Péntekig: 7-18 óráig DUNA INTERSERVICE 1037 Budapest, Zay u. 24. Telefon: 250-4522, 368-6871 E-mail: di@dunainterservice.hu A főváros főépítésze óv Manhattan másolásától Sokan támadják azt a fővárosi rendeletet, amely a részletes szabályozás megjelenéséig Budapesten megtiltotta a magasházak építését. A kerületek zúgolódnak, a fővárosi szocialisták saját tervezet benyújtásáról gondolkodnak, s az ügy már eljutott a fővárosi közigazgatási hivatalhoz is. A főépítész azonban figyelmeztet, hogy a főváros egyedi arculata ne váljon politikai és gazdasági lobbik áldozatává, átgondolt szabályozásra, időre van szükség. Újpesten fél éve várnak arra, hogy a fővárosi önkormányzat engedélyt adjon egy káposztásmegyeri szórakoztatóközpont építésének megkezdésére, amely Derce Tamás polgármester szerint csaknem egész Európában egyedülálló lenne. A nyugati befektetők a jégpályától kezdve az uszodán keresztül a különféle sport- és szórakoztató létesítményekig mindent „beleálmodtak”, szállodával, egyéb kereskedelmi funkciókkal együtt. Ezenkívül egy lesiklópályát is kialakítanának, ami miatt azonban az épület legmagasabb pontja ötven méter körül lenne. A fővárosi önkormányzat legújabb rendelete szerint a részletes szabályozás kidolgozásáig - tilos harminc méternél magasabb épületet felhúzni. A főváros várostervezési és városképvédelmi bizottságának ülésén egy kőbányai képviselő is jelezte, hogy a kerület elfogadott rendezési tervében elvileg engedélyezték magasházak építését (ahogy más kerületekben is). A korábbi fővárosi rendelet ugyanis azt tartalmazta, hogy a Hungária-gyűrűn kívül a fővárosi önkormányzat egyetértésével, egyedi engedélyezéssel szó lehet magasház építéséről. Ezt követte a teljes moratórium kimondása, amivel nagyszámú szocialista és több szabad demokrata képviselő sem értett egyet. A módosítás a fővárosi közigazgatási hivatal elé került, mert a szocialista vezetésű XIII. kerület a fővárosi rendelet megszületésének napján engedélyezte magasházak építését az Árpád híd pesti hídfőjénél. A hivatal még nem foglalt állást, mert nem érkezett be hozzájuk a kerületi ülés jegyzőkönyve. A fővárosi szocialisták jó része nem ért egyet a moratórium kimondásával. Szerintük, tolmácsolja Bihary Gábor képviselő, a korábbi szabály - amely a Hungária körúton kívüli egyedi engedélyezést tartalmazott - is lehetővé tette, hogy a főváros megakadályozza oda nem illő vagy más okból nem kívánatos magasház építését. Ezért ha a részletes szabályok előkészítésével megbízott Schneller István főépítész jövőre nem készül el a koncepcióval, az MSZP kérni fogja a korábbi, enyhébb szabályozás visszaállítását - mondta a képviselő. Budapest főépítésze szerint azonban egyértelműen bebizonyosodott, hogy a korábbi, egyedi engedélyezésről szóló rendelet nem védte volna meg a várost attól, hogy különböző politikai és gazdasági lobbik nem kívánatos helyeken magasházakat építtessenek. Ezért kell jól átgondolt, majd széles társadalmi egyeztetésre bocsátott koncepciót kidolgozni - állítja Schneller István ami nem csapható össze hónapok alatt. Bécsben három évig vajúdtak a kérdésen, mire a megoldás megszületett. A főépítész mindemellett úgy véli, a korszerűség nem feltétlenül egyenlő azzal, hogy a Nyugatot utánozzuk, a szigorú szabályozás pedig nem azonos a maradisággal. A XXI. század elején minden nagyváros épp arra törekszik, hogy megőrizze egyedi arculatát, identitását. Amiért a világ minden tájáról az emberek odalátogatnak. Ahol a népességrobbanás, a telekárak azt nem kényszerítik ki, ott nem építenek toronyházakat, felhőkarcolókat — véli. Kivétel még, ha valaki így akarja reklámozni magát, mindenképpen látszani akar. Ez azonban nem összvárosi, nem közérdek. A mi érdekünk a városok kíméletlen versenyében - erősíti meg - Budapest arculatának, hangulatának megőrzése. Ezzel együtt a főépítész nem zárja ki, hogy bizonyos területeken - korábban szó volt a Csepel-szigetről - engedélyezzék magasházak építését. Előbb azonban sok dolgot el kell dönteni. Például, mi számít építménynek vagy épületnek. Az előbbi ugyanis lehet kétszáz méteres gyárkémény, tévéadó vagy hídpillér. De ha nem határozzák meg pontosan, könynyen kijátszható lesz a szabályozás. Azt is pontosítaniuk kell, mi a magasház, a toronyház és a felhőkarcoló. Schneller szerint a harminc méter feletti, de ötvenöt méter alatti épületek a magasházak, a legfeljebb kilencvenöt méteresek a toronyházak, az ennél magasabbak pedig a felhőkarcolók. Nem utolsó szempont a közlekedési terhelés. A lényeg: az összefonódó kulturális, építészeti, gazdasági kérdésben mielőbb politikai döntés kell. Németh Éva 25